• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Väntar och väntar och väntar på min DJ 36 mm silvertavla. Första Rolexköpet och jag la handpenning i slutet av augusti förra året. Har svängt förbi ad ett par gånger och nu ligger jag visst i toppen på kön. Kan komma närsomhelst men kan också dröja ytterligare flera månader. Någon mer som väntar på DJ?
Hoppas du får uret snart! :)
Jag väntar på en DJ 36 (White mother-of-pearl, 126234-0020) till min fru, men har inte väntat så länge än.

Väntar och väntar och väntar på min DJ 36 mm silvertavla. Första Rolexköpet och jag la handpenning i slutet av augusti förra året. Har svängt förbi ad ett par gånger och nu ligger jag visst i toppen på kön. Kan komma närsomhelst men kan också dröja ytterligare flera månader. Någon mer som väntar på DJ?
För vad det är värt fick min kompis besked att hans DJ41 Räfflad glasring Blå tavla fanns att hämta ut.
Han lade handpeng ungefär samtidigt som du hos samma ÅF.
Han hade aldrig handlat där tidigare.

Fast överklassen köper knappast rolexklockor. 😂
Det är svennebanan och folk som kommer underifrån, jobbar sig upp och vill visa att dom har pengar som köper statusprylar. Denna grupp har ökat mkt och är förklaringen till varför rolex sålt så enormt mycket klockor.
Tror du har ganska rätt, iaf när det gäller svenskar. Här nere (Marbella) är det lite komiskt för i stort sett alla som kommer ner och jobbar som mäklare och lyckas sälja några kåkar.. Gissa vad de köper? En Rolle, helst i helguld.. Känner även några andra som "jobbat sig upp" och det är samma där. Rolle, helst i guld är det som gäller.. Överklassen konsumerar nog mer vintage är min uppfattning/gissning. Det är helt ok/fint att ha t ex en Sub.. Men då ska den vara från 1982 typ...:)

Tror du har ganska rätt, iaf när det gäller svenskar. Här nere (Marbella) är det lite komiskt för i stort sett alla som kommer ner och jobbar som mäklare och lyckas sälja några kåkar.. Gissa vad de köper? En Rolle, helst i helguld.. Känner även några andra som "jobbat sig upp" och det är samma där. Rolle, helst i guld är det som gäller.. Överklassen konsumerar nog mer vintage är min uppfattning/gissning. Det är helt ok/fint att ha t ex en Sub.. Men då ska den vara från 1982 typ...:)
Spot on

För vad det är värt fick min kompis besked att hans DJ41 Räfflad glasring Blå tavla fanns att hämta ut.
Han lade handpeng ungefär samtidigt som du hos samma ÅF.
Han hade aldrig handlat där tidigare.
Hoppas jag också får samtalet snart! Fick faktiskt erbjudande om att få köpa samma klocka med med oysterlänk. Vill ju ha jubilee så passade och får vänta vidare.

Hej har ni någon spekulation gällande rolex modeller som upphör exempel när 116500LN blir 126500. Är det positivt eller negativt ur ett investering syfte. Sedan undrar ol
Va ni tror om 1908? Kommer de lyckas med modellen eller hittar man bättre dress klocka för de priset. Mycket funderingar man hade :)

Hej har ni någon spekulation gällande rolex modeller som upphör exempel när 116500LN blir 126500. Är det positivt eller negativt ur ett investering syfte. Sedan undrar ol
Va ni tror om 1908? Kommer de lyckas med modellen eller hittar man bättre dress klocka för de priset. Mycket funderingar man hade :)
Investeringsfrågor brukar vara ett känsligt ämne 😅 tror 116500 får ett uppsving som discontinued som håller i sig fram tills nya börjar pumpas ut och då kommer 116500 hajpen plana ut för att sedan ligga typ där dom låg innan nyheten gick ut. Hype i början kring nya när den börjar synas och sedan tillnyktring när folk inser att det faktiskt är en dussinklocka

Investeringsfrågor brukar vara ett känsligt ämne 😅 tror 116500 får ett uppsving som discontinued som håller i sig fram tills nya börjar pumpas ut och då kommer 116500 hajpen plana ut för att sedan ligga typ där dom låg innan nyheten gick ut. Hype i början kring nya när den börjar synas och sedan tillnyktring när folk inser att det faktiskt är en dussinklocka
Sen gissar jag (såklart jättestort gissa) att 116500 kommer förbli mer populär än 126500. 126500 ser väldigt speciell ut.

Frågar man mig är dock 116520 (vit) den snyggaste klocka Rolex gjort.

Är det någon som har fått lagt en beställning på något hos Bergströms i Göteborg i närtid?
Det verkar ha lättat något med efterfrågan var min förståelse efter att jag skrivit upp mig på 126610LN. Stod i valet och kvalet mellan den och 126234.

Det är dock två klockor med olika charm, så nu kikar jag efter dessa DJ 36or vid sidan om.

Det verkar ha lättat något med efterfrågan var min förståelse efter att jag skrivit upp mig på 126610LN. Stod i valet och kvalet mellan den och 126234.

Det är dock två klockor med olika charm, så nu kikar jag efter dessa DJ 36or vid sidan om.

tidigare historik? Handpenning och fick du någon uppskattad leveranstid?

Är det någon som har en känsla för vad snittväntetiden ligger på from dagen man hamnar på en kölista?

För de mer eftertraktade modellerna av dessa varianter:
Daytona
DJ41
Sky Dweller
Submariner

(((Fick lite bassning för att posta ett helt nytt inlägg om en Rolex-fråga (med all rätt) så jag redigerar detta meddelande då det är någorlunda relaterat. Admin får gärna ta bort min huvudtråd.)))

Från min post:
Har nu fått 2 möjligheter på ett par månader att köpa en Sky Dweller Blå för list och undrar om det är så att de börjat släppa på produktionen och de börjar bli mer tillgängliga, eller om jag har enorm tur som får köpa?

Hur ligger klockan i värde/cred i Sverige/Norden? Det är ju en no-brainer om man tittar/lyssnar på amerikanska källor, men slår den lika högt här?
På Chrono ligger de nästan 100K högre än svenskt list.

Har en helt ny IWC Porto, som är HELT fantastisk och jag älskar den... men en blå Sky Dweller är en blå Sky Dweller trots allt.

Ska jag eller ska jag inte?

Senast ändrad:
Är det någon som har en känsla för vad snittväntetiden ligger på from dagen man hamnar på en kölista?

För de mer eftertraktade modellerna av dessa varianter:
Daytona
DJ41
Sky Dweller
Submariner

(((Fick lite bassning för att posta ett helt nytt inlägg om en Rolex-fråga (med all rätt) så jag redigerar detta meddelande då det är någorlunda relaterat. Admin får gärna ta bort min huvudtråd.)))

Från min post:
Har nu fått 2 möjligheter på ett par månader att köpa en Sky Dweller Blå för list och undrar om det är så att de börjat släppa på produktionen och de börjar bli mer tillgängliga, eller om jag har enorm tur som får köpa?

Hur ligger klockan i värde/cred i Sverige/Norden? Det är ju en no-brainer om man tittar/lyssnar på amerikanska källor, men slår den lika högt här?
På Chrono ligger de nästan 100K högre än svenskt list.

Har en helt ny IWC Porto, som är HELT fantastisk och jag älskar den... men en blå Sky Dweller är en blå Sky Dweller trots allt.

Ska jag eller ska jag inte?
Gillar du den å har pengarna så köp! Som du säger, en blå sky e en blå sky!

Tack! :)
Hur är det med kötiderna... är nyfiken på vad det betyder att man får 2 erbjudanden på knappa 2 månader... i fall jag ska köpa en trisslott nu :D
Ingen aning men för mig räckte de med ett Mail till en ad jag aldrig handlat av för att hamna på intresselista som iof inte säger nånting. Köp en lott så kanske du slipper betala klockan också ;).

Ingen aning men för mig räckte de med ett Mail till en ad jag aldrig handlat av för att hamna på intresselista som iof inte säger nånting. Köp en lott så kanske du slipper betala klockan också ;).
:D :D :D

Med tanke på att jag bara stått på listan i ca 4 månader och fick mitt första SD-köp-erbjudande redan efter 1 månad, så kanske det är triss-läge trots allt.
vem vet? Kanske sitter i TV4 och skrapar fram tre diagonala 5-miljonare, så att jag kan köpa en min Platinum Daytona o_O

Tack! :)
Hur är det med kötiderna... är nyfiken på vad det betyder att man får 2 erbjudanden på knappa 2 månader... i fall jag ska köpa en trisslott nu :D
Är du garanterad en klocka eller uppskriven på den fiktiva "Listan"?

Det är ju bara titta på hur mycket premium det begärs.

Lite ger ju en fingervisnig att det kanske inte är så svårt att få köpa till list

Mycket att det är svårt/omöjligt för vanliga dödliga

Men I slutet beror ju allt på vem DU är,vad du handlat innan,hur vacker du är,om säljaren fick ligga igår eller om denne inte fick.
Och tusen andra parametrar ingen vet svaret på.

Är du garanterad en klocka eller uppskriven på den fiktiva "Listan"?

Det är ju bara titta på hur mycket premium det begärs.

Lite ger ju en fingervisnig att det kanske inte är så svårt att få köpa till list

Mycket att det är svårt/omöjligt för vanliga dödliga

Men I slutet beror ju allt på vem DU är,vad du handlat innan,hur vacker du är,om säljaren fick ligga igår eller om denne inte fick.
Och tusen andra parametrar ingen vet svaret på.
:D måste fråga säljaren om han fick ligga. Måste ju vara det!

Som svar på din första fråga är det alltså inte att jag kommit med på en lista, utan att en klocka finns för mig att köpa.

Har varit ganska frånvarande på klockfronten sista 1,5åren.
Någon som har koll på om man kan få tag i en TT-Sub hos AD numera? (Dvs utan historik och inom rimlig väntetid)
Priserna på andrahandsmarknaden har ju gått neråt och räntorna gjort sitt så borde väl inte vara omöjligt tänker jag?

Edit: gick en sida bakåt och såg @Masha sammanfattning.
Bekräftade väl lite min teori, får ta en sväng om några AD’s helt enkelt 😊
Kollade du med nån AD gällande en TT-Sub?

Kollade du med nån AD gällande en TT-Sub?
Besökte en AD där jag köpt en Rolex tidigare (behövde dock inte nämna detta) och när jag sa vad jag var intresserad av gick han in och kollade lagersaldo och det kändes som att jag hade fått köpa direkt om de hade haft en hemma.
Säljaren sa att dem inte använde sig utav kö/intresselistor längre,men enligt honom skulle det inte vara särskilt svårt för mig att få köpa en, han trodde jag kunde få tilldelning om jag kom in i butiken efter sommaren.

Helguld fanns tillgängligt direkt, TT hade dalat en hel del i intresse (många som egentligen ville ha stål har köpt dessa i brist på annat och i hopp om att tjäna stålars), stål var fortfarande ganska hårt tryck på men det hade trots allt lugnat ner sig en del jämfört med de 2 senaste åren.

Mailade en annan AD, var inga problem att ställa sig på intresselistan (vad det nu innebär egentligen?) men de kunde inte lova när tilldelning kom till att ske.

Mailade en tredje men där har jag inte ens fått något svar.

Senast ändrad:
Hej alla, en adminfråga och önskan;
det kommer ju fram via olika kanaler de listpriser som AD har att jobba med i butik för vart år. Skulle admin/trådstartare kunna lägga in den senaste publicerade listan (som vi kan anse vara tillförlitlig) som ett första inlägg i tråden? Såg en färsk tidigare men minns ej vilket datum den las ut, har använt sökfunktionen för att hitta ”senaste” inlagda listan men går bet och plöja alla sidor tar sin tid.

Hej alla, en adminfråga och önskan;
det kommer ju fram via olika kanaler de listpriser som AD har att jobba med i butik för vart år. Skulle admin/trådstartare kunna lägga in den senaste publicerade listan (som vi kan anse vara tillförlitlig) som ett första inlägg i tråden? Såg en färsk tidigare men minns ej vilket datum den las ut, har använt sökfunktionen för att hitta ”senaste” inlagda listan men går bet och plöja alla sidor tar sin tid.
Är väl bara att kolla Rolex hemsida, eller missar jag något?

Tillbaka
Topp