• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Finns väl en poäng i upplägget om det skulle ge förtur till mer svåråtkomliga modeller där handlaren sedan köper tillbaka CPO-klockan man införskaffat först.
Ett litet ekosystem hos AD.
Däri ligger den stora fördelen med CPO.

Och min gissning är att det blir fritt fram för att sälja beg nyare än tre år som inte kan bli CPO om de äldre är det.
Om @SWC har rätt I att det blir ett krav att deltaga I programmet om man vill erbjuda beg Rolex.
 
Och min gissning är att det blir fritt fram för att sälja beg nyare än tre år som inte kan bli CPO om de äldre är det.
Rolex har gjort en poäng av att inte kunna köpa in och sälja nyare än tre år för att undvika att AD säljer "till sig själv" för att sedan kunna handla in till CPO och sedan lägga på en ordentlig vinst.

Tror att man antingen deltar i CPO eller inte. Dvs. de kommer inte att kunna ha en hylla i samma butik med CPO klockor kontra ej CPO. Det jag däremot tvekade på tidigare är att jag tror inte att deltagande i CPO är ett krav för att få fortsätta som Rolex AD och samtidigt sälja pre-owned. Men, den som lever får se 😀
 
Rolex har gjort en poäng av att inte kunna köpa in och sälja nyare än tre år för att undvika att AD säljer "till sig själv" för att sedan kunna handla in till CPO och sedan lägga på en ordentlig vinst.

Tror att man antingen deltar i CPO eller inte. Dvs. de kommer inte att kunna ha en hylla i samma butik med CPO klockor kontra ej CPO. Det jag däremot tvekade på tidigare är att jag tror inte att deltagande i CPO är ett krav för att få fortsätta som Rolex AD och samtidigt sälja pre-owned. Men, den som lever får se 😀
Jag tror ju som vanligt tvärt emot.

CPO på det som är 3+år.
Yngre säljs med kvarvarande fabriksgaranti tillsammans med det som inte anses passa in för CPO I den "Numer fristående BegButiken som absolut inte har något med RolexSA att göra" om riktlinjer förbjuder försäljning av dessa under samma tak som nyförsäljningen

För inte tror du att ÅFs kommer låta Gråhandlare utanför "nätverket" ta alla vinstpengar som de nyare begklockorna idag genererar?

Men som sagt. Vi får se hur denna såpopera utvecklar sig.
 
Jag tror ju som vanligt tvärt emot.

CPO på det som är 3+år.
Yngre säljs med kvarvarande fabriksgaranti tillsammans med det som inte anses passa in för CPO I den "Numer fristående BegButiken som absolut inte har något med RolexSA att göra" om riktlinjer förbjuder försäljning av dessa under samma tak som nyförsäljningen

För inte tror du att ÅFs kommer låta Gråhandlare utanför "nätverket" ta alla vinstpengar som de nyare begklockorna idag genererar?

Men som sagt. Vi får se hur denna såpopera utvecklar sig.
Det jag går efter är vad "vår gemensamma AD" här i stan har sagt (men mycket verkar fortfarande oklart) 😉
 
Är de inte värt att lägga dessa extra slantar för att få en nyservad klocka samt tryggheten med att handla från en AD?
Jämförde priset på den senaste klockan jag köpte mot en CPO i liknande skick(något sämre) dock är den jag köpte servad för ca 2 år sedan men borde inte påverka så mycket i övrigt samma tillbehör utöver CPO paketet och vanligt servicecert på min. Hade jag köpt den via CPO hade jag betalat strax över 50k extra och då pratar vi om en klocka för under 100k så över 50% dyrare. För mig är inte den tryggheten värd 50k men har man pengar i överflöd kanske det är.
 
Jämförde priset på den senaste klockan jag köpte mot en CPO i liknande skick(något sämre) dock är den jag köpte servad för ca 2 år sedan men borde inte påverka så mycket i övrigt samma tillbehör utöver CPO paketet och vanligt servicecert på min. Hade jag köpt den via CPO hade jag betalat strax över 50k extra och då pratar vi om en klocka för under 100k så över 50% dyrare. För mig är inte den tryggheten värd 50k men har man pengar i överflöd kanske det är.
Är detta alltså Rolex CPO som lanserades '22 och implementerats under '23? Även nämnvärt att det är individuell prissättning som gäller. Dvs. Rolex sätter inga priser.
 
Är detta alltså Rolex CPO som lanserades '22 och implementerats under '23? Även nämnvärt att det är individuell prissättning som gäller. Dvs. Rolex sätter inga priser.
Kikade vad bucherer tog. Förstår att det är individuell prissättning men för att få en uppfattning. Verkar inte finnas så många att titta på ännu men vet du fler handlare i Europa tar jag gärna emot namn då det är kul att se ungefär hur priserna blir.

Business insider gjorde något reportage i juni där dem sa att CPO i snitt ligger 25% över traditionella handlare. Så känns inte så märkligt att det då i många fall kan bli 50% jämfört med att köpa från privatperson på ks exempelvis.
 
Senast ändrad:
IMG_5110.jpeg
 
Ser att de ligger ut en 114060 från 2016 hos NYMANS för 150K verkar vara en CPO klocka

IMG_0704.jpeg
IMG_0705.jpeg
Nymans kallar sedan tidigare hela sektionen för Certified Pre-Owned - dvs inte bara Rolex. Gissar att det blir ändring på det, när Rolex CPO kommer.

Med det sagt, så tror jag inte den där är CPO, men jag är kanske ute och snurrar.

 
Hörde ett rykte idag av en vän som varit hos AD - att Rolex har stora problem med att få till färgsättningen på BLRO’s bezel, får tydligen kasta en hel del bezels som inte blir som dom skall (dock bör väl inte detta vara någon speciell kostnad) han sa även att det är på en nivå att Rolex kanske överväger att ta sluta producera refen -låter osannolikt elelr vad tror ni?
 
Hörde ett rykte idag av en vän som varit hos AD - att Rolex har stora problem med att få till färgsättningen på BLRO’s bezel, får tydligen kasta en hel del bezels som inte blir som dom skall (dock bör väl inte detta vara någon speciell kostnad) han sa även att det är på en nivå att Rolex kanske överväger att ta sluta producera refen -låter osannolikt elelr vad tror ni?
Luktar värdeökning 👀
 
Hörde ett rykte idag av en vän som varit hos AD - att Rolex har stora problem med att få till färgsättningen på BLRO’s bezel, får tydligen kasta en hel del bezels som inte blir som dom skall (dock bör väl inte detta vara någon speciell kostnad) han sa även att det är på en nivå att Rolex kanske överväger att ta sluta producera refen -låter osannolikt elelr vad tror ni?

Det har väl varit ett faktum som de varit ganska öppna med under flera år.
Problemen med exempelvis färgerna på pepsin var väl en mardröm för dem under lång tid.
 
Fick höra dom hade dragit ner produktionen med så mycket som 75% - kan väl inte stämma? Och nej jag äger inte klockan själv så detta är inget försök att hypea upp den :)
 
Någon som vet vad det är för Vänge tid på Submariner nuförtiden? Fick i alla fall ställa upp mig på en Starbucks i veckan. Försökte fråga lite om väntetiderna men fick inte ens en ”ballpark” gissning från säljaren.
 
Någon som vet vad det är för Vänge tid på Submariner nuförtiden? Fick i alla fall ställa upp mig på en Starbucks i veckan. Försökte fråga lite om väntetiderna men fick inte ens en ”ballpark” gissning från säljaren.
Så olika men en gissning feb-mars får du den. En vän fick på 2v. Men då kände han en som kände en i butiken.
 
Tillbaka
Topp