• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
1691961365633.png


1691961414702.gif
 

E.Z.

Panerai
Ouch, men ändå finns det folk som försöker sälja DJ's för 40k över list 🙃🙃🙃

Håller med - ligger ute många bitar till orealistiska priser. Har uppfattningen att många Rolex (och andra märken) lämnar Sverige för tillfället pga valutakursen och inte ens kommer ut till fsg här. Vad säger folket om den tesen?

Om det stämmer och i steg två borde ju detta också innebära en höjning av RRP hos AD om inte allt för snar framtid...
 

Morelife

Omega
Någon som vet vad det är för Vänge tid på Submariner nuförtiden? Fick i alla fall ställa upp mig på en Starbucks i veckan. Försökte fråga lite om väntetiderna men fick inte ens en ”ballpark” gissning från säljaren.
Skrev själv upp mig hos en AD i Juli för en no date sub. De kunde inte säga något om väntetiden men att våren/sommaren 2024 är det mest troliga (ingen historik).
 

chtfse

Cartier
Med tanke på kronkursen så skulle det inte förvåna mig om det kommer en höjning på 15-20% mot hösten.

Sen är frågan om tillgången på klockor hos AD har förbättrats eller om man bara försöker spä på charaden om att klockorna är omöjliga att få tag på och tillgängligheten är begränsad.

Mitt intryck själv från besök hos lokala AD:n är att de har många klockor i lager, inklusive tunga modeller som platina och vitguld meteorit Daytona (gamla ref) där bak, såväl som BLRO och annat kul. De tunga pjäserna (Daytonorna) var säljaren ärlig nog att berätta att de inte var allokerade, utan att de väntar på att få komma till "rätt" kund.
 
Tycker man ser samma fenomen när det gäller både klockor och bilar. Man får bra betalt i SEK vid försäljning utomlands tack vare svag kronkurs, medan de som köper inom landet får betala ett högre pris än tidigare, men där finns inte köparna på samma sätt nu när deras levnadsvillkor ändrats. Varken klockan eller sportbilen är något nödvändigt.
 
Med tanke på kronkursen så skulle det inte förvåna mig om det kommer en höjning på 15-20% mot hösten.

Sen är frågan om tillgången på klockor hos AD har förbättrats eller om man bara försöker spä på charaden om att klockorna är omöjliga att få tag på och tillgängligheten är begränsad.

Mitt intryck själv från besök hos lokala AD:n är att de har många klockor i lager, inklusive tunga modeller som platina och vitguld meteorit Daytona (gamla ref) där bak, såväl som BLRO och annat kul. De tunga pjäserna (Daytonorna) var säljaren ärlig nog att berätta att de inte var allokerade, utan att de väntar på att få komma till "rätt" kund.
Jag tror att ytterst få återförsäljare sitter med klockor i lager. Det är en väldigt dyr lagervara så de mer svårsålda modellerna släpper de nog så fort det finns en tagare.
 
Håller tummarna men man vet aldrig när de ringer. Frågan är om de hinner höja priserna ytterligare innan dess 👀?
Vad jag har hört - men man får ju aldrig några konkreta uppgifter - så väntas en höjning inom de kommande 12-15 månaderna, men det är som alltid lösa spekulationer så man får ta det för vad det är. Men två saker är säkra och det ena är att Rolex alltid kommer att producera svarta subar och det andra är att priserna i butik på dem aldrig kommer att gå ned.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Vad jag har hört - men man får ju aldrig några konkreta uppgifter - så väntas en höjning inom de kommande 12-15 månaderna, men det är som alltid lösa spekulationer så man får ta det för vad det är. Men två saker är säkra och det ena är att Rolex alltid kommer att producera svarta subar och det andra är att priserna i butik på dem aldrig kommer att gå ned.
Rolex gör ju i princip en prisjustering en gång om året det är nog inte någon vågad gissning.
Nu är det väl snarare hur mycket de skruvar upp denna gång och för vilka modeller det stora påslaget kommer.
 
  • Like
Reactions: 308
Rolex gör ju i princip en prisjustering en gång om året det är nog inte någon vågad gissning.
Nu är det väl snarare hur mycket de skruvar upp denna gång och för vilka modeller det stora påslaget kommer.
Men det har väl inte varit alla år och alla modeller eller är jag snett på det (kan säkert vara så)? Har för mig att det funnits några år på 2000-talet där priserna låg stilla från Rolex håll (och jag antar att ingen AD skulle vara dum nog att avvika från den rekommenderade prislistan), men som sagt, är hyfsad ny i klocksvängen så har inte alls stenkoll
 
När jag var ung och frågade om en Zenith Daytona mot slutet slutet av 90- talet kostade den ca 56000 kr. Fick svaret att det var 5 års väntetid vid den tidpunkten men att man kunde sätta sig på listan som intressent. Man kunde köpa en begagnad för några tusenlappar mer. Vid den tidpunkten var det mycket pengar för en klocka hur som helst. Folk köpte inte lyxklockor och bar till vardags om inte föräldrarna hade köpt dem en Datejust eller Submariner i student/examen present. En Submariner utan datum gick runt 32000 och med några tusenlappar mer. De kunde man köpa över disk.

Fram till 10- 15 år sedan var det inga problem att köpa en Rolex över disk. Frånsett Daytonan, men även den gick nära listpris begagnad så sent som 2008/2009. En Zenith ungefär samma pris.

Den keramiska Daytonan kostade lite drygt 115 000 när den kom ut 2016. Vad går de på nu innan skiftet till nya modellen? Drygt 150- 160’ har jag för mig.

Som många är inne på lär det bli en prishöjning. Över tid har man fått igen pengarna på en Rolex, men det har nog mer berott på att man har höjt nypriset eftersom åren går. Då följer begagnat med. Så som vintage gjorde innan hypen där och sedermera hypen på de nya modellerna. Där har nog låg ränta och misstro till penningvärdet funnits efter allt sedeltryckeri som centralbankerna ägnat sig åt.
 
Senast ändrad:

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor

GBG81

Omega
2-Faktor
Tja.
Läste lite längre bak i tråden om att folk får lägga handpenning på sina klockor främst Rolex tror jag.
Är detta något som är generellt hos AD i Sverige? Jag har aldrig blivit tillsagd att göra det samt ingen i min närhet Så jag blir lite nyfiken hur det ligger till med detta.
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Tja.
Läste lite längre bak i tråden om att folk får lägga handpenning på sina klockor främst Rolex tror jag.
Är detta något som är generellt hos AD i Sverige? Jag har aldrig blivit tillsagd att göra det samt ingen i min närhet Så jag blir lite nyfiken hur det ligger till med detta.
Har aldrig lagt handpenning.
Rob kör med handpenning eller?
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Jag tror att ytterst få återförsäljare sitter med klockor i lager. Det är en väldigt dyr lagervara så de mer svårsålda modellerna släpper de nog så fort det finns en tagare.
Nädu, återförsäljarna (AD's) sitter på de mest populära modellerna i kassaskåpen. Många per modell.
Du som vanlig kund får inte köpa dom bara, (eller ens se dom).
 

ByggareBob

Cartier
2-Faktor
När jag besökte Krons förra året berättade säljaren att de fått rapp på fingrarna av rolex för att de hade för få modeller ute på visning i montrarna. Och fick snällt gå in o hämta fram i kassa skåpet, oavsett om det var modeller till salu eller ej.
 
Varför säljer de inte alla mainstream modeller de kan?

Finns ingen anledning att hålla dem i något kassaskåp bortom synhåll från kunderna annat än att få dem att tro att det är en bristvara. Det är det inte.

Att man kanske är mer selektiv med modeller de får in mer sällan är en annan sak. Men de ska ju vara avsedda för någon utvald kund redan sedan länge utifrån lista eller annat urval de gjort. Så de borde lämna butiken rätt omgående med tanke på den hypen som varit. Det är bara ta nästa person om någon avböjer av något skäl.

De lever väl på att ha en hög omsättning som skapar vinster. Då gör de ingen nytta i butikens kassaskåp.
 

Viejito

Omega
2-Faktor
Tja.
Läste lite längre bak i tråden om att folk får lägga handpenning på sina klockor främst Rolex tror jag.
Är detta något som är generellt hos AD i Sverige? Jag har aldrig blivit tillsagd att göra det samt ingen i min närhet Så jag blir lite nyfiken hur det ligger till med detta.

Jag fick lägga handpenning på Bergströms i Uppsala förra året när jag beställde min DJ.
 

G.Clooney

Cartier
I dagsläget kan det nog vara enklare att plocka ut en TT än en stål.
Jag har ju förstått att stålvarianterna är de mest besvärliga. Spekulerar bara om det är lönt att gå in till en AD överhuvudtaget? Undviker helst dryga bemötanden som "haha, jaaa duuu, du vill ha en TT Datejust du ja... Ja, vi kanske kan skriva dig på listan om du kommer in efter jul och sen kan det väl ta nåt år eller två (din stolle)".
I annat fall får man väl vänta tills produktionen är så pass igång igen att man kan börja snacka procent på priset istället. Om dessa gamla goa tider någonsin kommer tillbaka.
 
Topp