• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Testa YM II i stål. Den borde det vara mindre spring på.

Även Air King och Milgauss
+1 på YM II men den är ju en styggelse (även om jag tycker den är lite kul)

Milgauss och AK må vara mindre heta, men jag vet inte.. det är ju hype där också. Men om nån lyckats köa och köpa så får de gärna berätta, inte för att jag vill köpa men jag är nyfiken iaf.

Man får ställa sig på lista för en speciellt modell, så du måste innan bestämma vilken modell för att få veta om du ens får ställa dig på listan. Från Rolex tror jag vissa dammodeller går att få tag på, men antar att frågan inte avser det. Du borde kunna skriva upp dig på en lista för Datejust, extremt klassiskt och fin klocka som borde gå att få tag på i de flesta (?) utföranden.
Formulerade mig dåligt. Menade givetvis vilken modell som är mest realistisk att få. Med tanke på ditt svar och även tidigare här i tråden så verkar ju Datejust ligga bra till. Därefter sub, sedan batman, hulk, daytona typ? Är det rådande uppfattning? Känns ju lite lönlöst att försöka få något som endast går till butikens mest prioriterade kunder - om man nu är någorlunda öppen för olika modeller d v s.

+1 på YM II men den är ju en styggelse (även om jag tycker den är lite kul)

Milgauss och AK må vara mindre heta, men jag vet inte.. det är ju hype där också. Men om nån lyckats köa och köpa så får de gärna berätta, inte för att jag vill köpa men jag är nyfiken iaf.

Var ju en kille Milgauss tråden som bara behövde vänta två månader 😬

Formulerade mig dåligt. Menade givetvis vilken modell som är mest realistisk att få. Med tanke på ditt svar och även tidigare här i tråden så verkar ju Datejust ligga bra till. Därefter sub, sedan batman, hulk, daytona typ? Är det rådande uppfattning? Känns ju lite lönlöst att försöka få något som endast går till butikens mest prioriterade kunder - om man nu är någorlunda öppen för olika modeller d v s.
YM II, Milgauss och Air King som tidigare nämnts trycks nog in strax innan datejust i "kötid" skulle jag gissa (killgissar friskt). Men av dessa så är datejust så många gånger bättre enligt mig. Vanliga YM i 40 mm kan jag tänka mig är lite enklare än Sub också, men kan vara helt ute och cykla.

Cellini skulle kanske gå att få tag på också, jag är osäker på hur pass hypade de är, men de tycker jag är fina, fast lite för stora för att vara "dress" enligt min mening.

Ja.. om det inte spelar så stor roll bara det står Rolex på kan jag rekommendera tvåtons Datejust i 36mm. Köp vad som finns i butik men annars kan du ju förmedla att du är beredd att köpa lite vad som helst så kanske de kan föreslå något som inte säljer så bra.

Mitt personliga råd är att välja en klocka du vill ha, och sen köpa den. Skit i listorna, det finns inga. Du gör en intresseanmälan och om du råkar vara en person de vill sälja till får du köpa, annars inte.
Tack! Det spelar definitivt roll för min del, är inte ute efter att köpa vad som så länge det är Rolex. Har köpt på lista och är sugen på att göra det igen. Finns dock 3-4 modeller jag kan tänka mig och är därför nyfiken på hur ks ser på trycket på de olika modellerna. Känns som sagt dumt att försöka ställa sig i en kö som är betydligt längre än en annan, om man som jag har några modeller man kan tänka sig.

Testa YM II i stål. Den borde det vara mindre spring på.

Även Air King och Milgauss
YM II, Milgauss och Air King som tidigare nämnts trycks nog in strax innan datejust i "kötid" skulle jag gissa (killgissar friskt). Men av dessa så är datejust så många gånger bättre enligt mig. Vanliga YM i 40 mm kan jag tänka mig är lite enklare än Sub också, men kan vara helt ute och cykla.

Cellini skulle kanske gå att få tag på också, jag är osäker på hur pass hypade de är, men de tycker jag är fina, fast lite för stora för att vara "dress" enligt min mening.
Listan är stängd (enligt min AD, i alla fall) för AK. Tydligen har det blivit ett sjukt tryck i och med rykten om att modellen ska utgå.

Tack! Det spelar definitivt roll för min del, är inte ute efter att köpa vad som så länge det är Rolex. Har köpt på lista och är sugen på att göra det igen. Finns dock 3-4 modeller jag kan tänka mig och är därför nyfiken på hur ks ser på trycket på de olika modellerna. Känns som sagt dumt att försöka ställa sig i en kö som är betydligt längre än en annan, om man som jag har några modeller man kan tänka sig.
Jag förstår. Tror det som nämnts ovan är rimligt. Gillar du Datejust har du tur men 41mm är nog lite knepig om du inte går på TT; 126333/126331
Personligen tycker jag DJ är en av de bästa klockor Rolex tillverkar som fortfarande håller stilen och inte blivit clownig. Men alla har sin smak.

Det säger väl en del om man har förra årets försäljningssiffror i CHF. Prisökningen är ju inte så svår att ta med i beräkningen.
Da ska man ocksa veta vilken mix av SS TT och PM som lamnade fabriken.
Drog man ner pa SS men okade PM sa aterspeglas det i omsattningen utan att fler klockor for den skull tillverkades.

Men da fabriken stod still en hel del 2020 sa bor ju fler enheter ha bonkats ihop 2021.

Jag förstår. Tror det som nämnts ovan är rimligt. Gillar du Datejust har du tur men 41mm är nog lite knepig om du inte går på TT; 126333/126331
Personligen tycker jag DJ är en av de bästa klockor Rolex tillverkar som fortfarande håller stilen och inte blivit clownig. Men alla har sin smak.
Håller med! Gillar definitivt Datejust, men då är det 41mm jubilee jag vill ha - och då är man kanske återigen på de mer populära modellerna 😅

Håller med! Gillar definitivt Datejust, men då är det 41mm jubilee jag vill ha - och då är man kanske återigen på de mer populära modellerna 😅
Så är det. Du får steppa upp till TT, det kanske funkar. Inte många som slantar upp 30K extra för lite guld, men det blir ju enklare med tillgången :)

Nu byter jag lite spår från Ryssland, krig och värdeökning och ställer en fråga om ”listorna”. Är det någon som har hygglig koll på vad som är mer realistiskt än annat att ställa sig på lista för. Den genomgående uppfattningen synes ju vara att listorna är stängda - och den uppfattningen har även jag fått vid besök. Men om man ändå får chansen att kanske eventuellt stå på en lista, vad är då helt kört respektive vad är mer troligt att få köpa?
Helt kort ar val samtliga SS.
Och formodligen resten av Sportmodellerna oavsett material undantaget YMII och mojligtvis Daytona TT.
Celini Damklockor och Datejust efter vantan bor val ga att kopa som forstagangskund.

Ju storre premium pa begmarknaden desto mer omojligt att kopa over disk ar en bra tumregel.
Men precis som pa Lotto sa vinner ju nagon hogvinst ibland ocksa.
Sa ga in och prata med saljarna. Hitta nagon du kommer bra overens med.
Visa att du fattar hur marknaden ser ut,att du inte blir sur eller otrevlig nar du far ett nej utan tar det for vad det ar.
Bara sunt affarstankankande och ingenting personligt sa tror jag du kommit en bit pa vagen till din klocka.

Har beställt en 126331 med chocolate tavla, förväntad leverans senare i vår.. längtar 😀

Da ska man ocksa veta vilken mix av SS TT och PM som lamnade fabriken.
Drog man ner pa SS men okade PM sa aterspeglas det i omsattningen utan att fler klockor for den skull tillverkades.

Men da fabriken stod still en hel del 2020 sa bor ju fler enheter ha bonkats ihop 2021.
Ja, du har en poäng.
Det känns faktiskt dessutom som att det har sålts fler TT än SS en stund. Men frågan är om det inte var så att det bara var kortare "kö" på TT.
Man verkar ju sälja en hel del även om det är tomt i varenda butik.

Ja, du har en poäng.
Det känns faktiskt dessutom som att det har sålts fler TT än SS en stund. Men frågan är om det inte var så att det bara var kortare "kö" på TT.
Man verkar ju sälja en hel del även om det är tomt i varenda butik.

Rolex ar nojda.
AFs ar nojda.
Bra kunder ar nojda.
Den som sitter med en skokartong full med klockor ar nojd.
Den som inte ar nojd med hur det ser ut idag ar en kund som inte behovs langre....salange marknaden haller i sig.

Helt kort ar val samtliga SS.
Och formodligen resten av Sportmodellerna oavsett material undantaget YMII och mojligtvis Daytona TT.
Celini Damklockor och Datejust efter vantan bor val ga att kopa som forstagangskund.

Ju storre premium pa begmarknaden desto mer omojligt att kopa over disk ar en bra tumregel.
Men precis som pa Lotto sa vinner ju nagon hogvinst ibland ocksa.
Sa ga in och prata med saljarna. Hitta nagon du kommer bra overens med.
Visa att du fattar hur marknaden ser ut,att du inte blir sur eller otrevlig nar du far ett nej utan tar det for vad det ar.
Bara sunt affarstankankande och ingenting personligt sa tror jag du kommit en bit pa vagen till din klocka.
Helt med på ditt resonemang angående bemötande i butikerna. Jag är som sagt inte helt utanför, utan har handlat tidigare. Ville mest få en uppfattning om vad som är rimligt och vad som känns mer lönlöst sett till de olika modellerna.

Helt med på ditt resonemang angående bemötande i butikerna. Jag är som sagt inte helt utanför, utan har handlat tidigare. Ville mest få en uppfattning om vad som är rimligt och vad som känns mer lönlöst sett till de olika modellerna.
Den som inte fragar kommer ju garanterat inte fa nagonting.
Ga in och be om vad du vill ha sa far du ju veta om det ar mojligt eller ej.
Gar inte ditt forstaval att losa far ju butiken beratta vad de kan fixa fram at just dig.

• Like
Reactions: PJZ
Gar inte ditt forstaval att losa far ju butiken beratta vad de kan fixa fram at just dig.
Japp det hände mig, frågade snällt om batman vilket var svårt som jag förstod. Men subdate var mitt andra val och fick sätta upp mig på den 😁

Givetvis är det så. Men som någon annan skrev här ovan så kan ju vissa modeller vara i princip omöjliga och att då liksom förhandla sig nedåt i modellhierarkin kan ju kännas lite falskt (som att man egentligen tar vad som helst). Därför intressant att få en uppfattning om läget innan man tar det snacket.

När jag pratade med AD kring DJ 41 (jubilee, blå tavla och flöjtad bezel) var den inte bland de mest eftertraktade. Men ändock 12 mån väntetid. Nu hörde jag att den tiden är betydligt högre och att det även är väntetid på TT. Kan det stämma?

När jag pratade med AD kring DJ 41 (jubilee, blå tavla och flöjtad bezel) var den inte bland de mest eftertraktade. Men ändock 12 mån väntetid. Nu hörde jag att den tiden är betydligt högre och att det även är väntetid på TT. Kan det stämma?
Kan mycket väl stämma beroende på vart du bor och vilken AD du pratar med.

En bekant fick beskedet "två års väntetid" (exakt den modellen), Stockholm. Jag fick min efter 2-3 månader, USA.

Givetvis är det så. Men som någon annan skrev här ovan så kan ju vissa modeller vara i princip omöjliga och att då liksom förhandla sig nedåt i modellhierarkin kan ju kännas lite falskt (som att man egentligen tar vad som helst). Därför intressant att få en uppfattning om läget innan man tar det snacket.
Forstar fortfarande inte vad problemet ar?

Vill du ha en Daytona pch far ett nej sa lar du inte be om eller kopa en 28mm damklocka istallet.
Du vet ju redan innan du gar in i butiken vad du vill ha. Och gar ingen av dessa att losa sa koper du ju givetvis ingenting.
Eller missar jag nagot?

Forstar fortfarande inte vad problemet ar?

Vill du ha en Daytona pch far ett nej sa lar du inte be om eller kopa en 28mm damklocka istallet.
Du vet ju redan innan du gar in i butiken vad du vill ha. Och gar ingen av dessa att losa sa koper du ju givetvis ingenting.
Eller missar jag nagot?
Ja du missar något. Vi är överens om att det inte är enkelt att få köpa en Rolex i butik, särskilt inte någon av de mest populära? Det beror (gissar jag) på saker som, tidigare köp i butiken, vem du är, och kanske därtill hur du uppfattas av butiken. Att då traska in och lämna en lista med första, andra och tredjehands-alternativ känns enligt mig sämre än att vara helt klar över en särskild modell man vill köpa. Hade jag varit säljare hade jag i alla fall resonerat på det sättet. Om man då som jag, kan tänka sig två, tre modeller så kan det ju vara av intresse att känna till vilken av dessa som är mer resp mindre möjlig att få köpa, för att då kunna rikta in sig på den som är mest realistisk att få tag på. Särskilt när man har tillgång till ett klockforum med personer som kan ge en någorlunda rimlig bild av hur marknaden ser ut.

Ja du missar något. Vi är överens om att det inte är enkelt att få köpa en Rolex i butik, särskilt inte någon av de mest populära? Det beror (gissar jag) på saker som, tidigare köp i butiken, vem du är, och kanske därtill hur du uppfattas av butiken. Att då traska in och lämna en lista med första, andra och tredjehands-alternativ känns enligt mig sämre än att vara helt klar över en särskild modell man vill köpa. Hade jag varit säljare hade jag i alla fall resonerat på det sättet. Om man då som jag, kan tänka sig två, tre modeller så kan det ju vara av intresse att känna till vilken av dessa som är mer resp mindre möjlig att få köpa, för att då kunna rikta in sig på den som är mest realistisk att få tag på. Särskilt när man har tillgång till ett klockforum med personer som kan ge en någorlunda rimlig bild av hur marknaden ser ut.

Jag skulle personligen ga in och saga.

Hej. Jag ar intresserad av modell X,men vet hur marknaden ser ut idag,och hur svart det kan vara att fa kopa vissa modeller.
Jag kan aven vara intresserad av modell Y och Z,men X ar mitt forstahandsval.
Kan du hjalpa mig med X?
Och om inte det gar hur ligger det till med Y eller Z.

Sedan sa far du hora vad saljaren svarar. Och det finns ju fler butiker som saljer Rolex om svaret inte ar till belatenhet.

Men ar man forstagangskopare och har last lite pa forum etc sa kan man utga fran att en forfragan om SS Daytona Sub GMT eller Skydweller kommer fa ett nekande svar.
Men precis som jag gjorde sa vinner ju folk dagligen pa Rolexlotteriet och enda sattet att veta ar att fraga.

Hursomhelst sa hoppas jag att du far den klocka du vill ha.

Trevlig Torsdag!

• Like
Reactions: PJZ
Jag skulle personligen ga in och saga.

Hej. Jag ar intresserad av modell X,men vet hur marknaden ser ut idag,och hur svart det kan vara att fa kopa vissa modeller.
Jag kan aven vara intresserad av modell Y och Z,men X ar mitt forstahandsval.
Kan du hjalpa mig med X?
Och om inte det gar hur ligger det till med Y eller Z.

Sedan sa far du hora vad saljaren svarar. Och det finns ju fler butiker som saljer Rolex om svaret inte ar till belatenhet.

Men ar man forstagangskopare och har last lite pa forum etc sa kan man utga fran att en forfragan om SS Daytona Sub GMT eller Skydweller kommer fa ett nekande svar.
Men precis som jag gjorde sa vinner ju folk dagligen pa Rolexlotteriet och enda sattet att veta ar att fraga.

Hursomhelst sa hoppas jag att du far den klocka du vill ha.

Trevlig Torsdag!
Helt med på det, och givetvis kommer jag att fråga efter Y om X är tok-körd. Ville mest bilda mig en uppfattning som kanske kan hjälpa mig att komma fram till vad som blir X och vad som blir Y.

Det samma!

Hur ser ni spåkule-massörer på vintage pieces säg om 10-30 år? Tänk gammal gmt eller nån spiderdial sportare

Tillbaka
Topp