• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Lingrush

Cartier
Korrekt. Du kan enbart köpa ett utförande på länk som referensen ifråga saluförs med. Har bekräftat detta nyligen. Viktigt vid service är också att du lämnar in klockan med en länk den saluförs med. Rolex har blivit mer picky med sånt på senare tid. Så har du nato band eller rubber band kan det vara smart att byta tillbaka innan du lämnar in.

Picky på vilket sätt? Hur visar dem att det inte uppskattas?
 

EmilT

Cartier
2-Faktor
Jag mailade Krons igår då jag ska till huvudstaden på fredag och frågade om en 126610lv och OP i ladysize(tänkte att det kanske var lättare att lägga vantarna på den sistnämnda i rådande tider). Svaret jag fick var att dom gärna pratar närmare om leveranstider osv vid ett fysiskt besök men att Suben ligger på ca 36 månaders leveranstid och OP:n runt 12 månader.
Gick ju en lv för runt 150 här nyss. Känns som det vore mycket mer värt än att vänta tre år, den kostar nog det ändå då.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Har någon erfarenheter med att köpa Rolex direkt från Chrono24? Kollat lite där och hittat ett par säljare jag tycker verkar bra där jag sparat annonserna. Det blir ju något dyrare men samtidigt är alla dessa "mint condition" klockor i fullset vilket känns roligare än att spara några tusen på att köpa en mer använd som inte alltid är fullset. Finns en liten prutmån på C24 eller är det bara köpa priset som ligger? Många av annonserna har legat ett tag ser jag. Börjar tappa tålamodet med att jaga på lokal svensk marknad nu även om jag hade föredragit en affär f2f.

Skulle jag ha turen att få plocka ut samma modell från AD i framtiden någon gång så tänker jag väl rätt i att jag i vart fall bör kunna sälja klockan jag köper nu för listpris så det täcker mitt nya köp då? Är en modell som går ca 20% över list på Chrono 24 i dagsläget.
 
Senast ändrad:

Brimi

Cartier
Har någon erfarenheter med att köpa Rolex direkt från Chrono24? Kollat lite där och hittat ett par säljare jag tycker verkar bra där jag sparat annonserna. Det blir ju något dyrare men samtidigt är alla dessa "mint condition" klockor i fullset vilket känns roligare än att spara några tusen på att köpa en mer använd som inte alltid är fullset. Finns en liten prutmån på C24 eller är det bara köpa priset som ligger? Många av annonserna har legat ett tag ser jag. Börjar tappa tålamodet med att jaga på lokal svensk marknad nu även om jag hade föredragit en affär f2f.

Skulle jag ha turen att få plocka ut samma modell från AD i framtiden någon gång så tänker jag väl rätt i att jag i vart fall bör kunna sälja klockan jag köper nu för listpris så det täcker mitt nya köp då? Är en modell som går ca 20% över list på Chrono 24 i dagsläget.

Prutmån beror på säljaren.
Alla ger inte möjligheten.

1701172991624.png




Har inte köpt Rolex... utan Omega. Nöjd med köpet samt bra kommunikation med säljaren via C24.
Har nu några Rolex på önskelistan!
 

Bilagor

  • 1701173012395.png
    1701173012395.png
    15.1 KB · Visningar: 7

Vardek

Cartier
2-Faktor
Prutmån beror på säljaren.
Alla ger inte möjligheten.

1701172991624.png




Har inte köpt Rolex... utan Omega. Nöjd med köpet samt bra kommunikation med säljaren via C24.
Har nu några Rolex på önskelistan!

Fint, jag kollar betygen på säljarna och söker upp dessa så känns ju förhållandevis säkert att köpa där tänker jag? Speciellt med deras äkthetsgarantier och escrow service. Borde väl inte vara större skillnad på att köpa Rolex och Omega när det kommer till själva affären.

Såg en annons som hade "föreslå pris" som du skickade bild på. Kanske ska försöka pruta några tusen där i vart fall. Kan ju gå vägen. Värsta man kan få är ju ett nej så köper jag den till fullpris då istället bara. :D
 

Brimi

Cartier
Fint, jag kollar betygen på säljarna och söker upp dessa så känns ju förhållandevis säkert att köpa där tänker jag? Speciellt med deras äkthetsgarantier och escrow service. Borde väl inte vara större skillnad på att köpa Rolex och Omega när det kommer till själva affären.

Såg en annons som hade "föreslå pris" som du skickade bild på. Kanske ska försöka pruta några tusen där i vart fall. Kan ju gå vägen. Värsta man kan få är ju ett nej så köper jag den till fullpris då istället bara. :D
Lycka till! Hoppas du gör en bra affär!
 

FreddeM

Rolex
2-Faktor
Fint, jag kollar betygen på säljarna och söker upp dessa så känns ju förhållandevis säkert att köpa där tänker jag? Speciellt med deras äkthetsgarantier och escrow service. Borde väl inte vara större skillnad på att köpa Rolex och Omega när det kommer till själva affären.

Såg en annons som hade "föreslå pris" som du skickade bild på. Kanske ska försöka pruta några tusen där i vart fall. Kan ju gå vägen. Värsta man kan få är ju ett nej så köper jag den till fullpris då istället bara. :D
Glöm inte bort att räkna med moms och tull om säljaren är utanför EU. Du har säkert koll men det blir en tråkig överraskning om man missar. :)
 

Degnell

Cartier
2-Faktor
Gick ju en lv för runt 150 här nyss. Känns som det vore mycket mer värt än att vänta tre år, den kostar nog det ändå då.
Ja det är möjligt, men jag har ingen panik att köpa en lv så då väntar jag hellre och betalar listpris. Jag har aldrig köpt en ny Rolex så det är väl nått jag skulle vilja beta av och då är en lv som jag skulle kunna tänka mig blir en keeper ett utmärkt val att pop my cherry med🙂
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Ja det är möjligt, men jag har ingen panik att köpa en lv så då väntar jag hellre och betalar listpris. Jag har aldrig köpt en ny Rolex så det är väl nått jag skulle vilja beta av och då är en lv som jag skulle kunna tänka mig blir en keeper ett utmärkt val att pop my cherry med🙂

Ja. någonstans är det en annan känsla att köpa det fysiskt från en butik än att sitta och jaga internet efter sin klocka. Kan definitivt respektera det och ser fram emot det också någon gång i framtiden.
 

Brimi

Cartier
Ja. någonstans är det en annan känsla att köpa det fysiskt från en butik än att sitta och jaga internet efter sin klocka. Kan definitivt respektera det och ser fram emot det också någon gång i framtiden.
Kan bekräfta att det var en helt annan känsla att köpa min Rolex i butik... och sen cykla hem med klockan på handleden!

"Skit också! Idag köpte jag en Rolex."
 

Daniel_st

Cartier
Fick höra igår av en svensk ad att jag kan få skriva upp mig på intresselistan för en sub no date, ca 36mån väntetid samt är redan sedan i somras uppskriven på en Explorer 36mm som är 18-24 mån väntan på. När jag tänker och räknar på de så borde de inte bli dyrare att köpa en på uret för överpris nu mot vad motsvarande skulle kosta hos ad efter ett antal höjningar plus att jag slipper vänta och dessutom inte ens är garanterad en hos ad. Hur resonerar ni?
 

Brimi

Cartier
Fick höra igår av en svensk ad att jag kan få skriva upp mig på intresselistan för en sub no date, ca 36mån väntetid samt är redan sedan i somras uppskriven på en Explorer 36mm som är 18-24 mån väntan på. När jag tänker och räknar på de så borde de inte bli dyrare att köpa en på uret för överpris nu mot vad motsvarande skulle kosta hos ad efter ett antal höjningar plus att jag slipper vänta och dessutom inte ens är garanterad en hos ad. Hur resonerar ni?
Min resonemang:
Väntetid över 18 månader betyder bara att AD inte vill sälja klockan till dig.
Så ja gråmarknaden kan vara ett alternativ.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Min resonemang:
Väntetid över 18 månader betyder bara att AD inte vill sälja klockan till dig.
Så ja gråmarknaden kan vara ett alternativ.
Mycket killgissningar och tyckande i kommentarerna.
Har varit uppskriven på Intresselista för 7-8 klockor. Väntetiden anges alltid högre. Hämtat ut alla långt innan "uppskattad" tid. Har aldrig handlat en ny model hos gråis och kommer inte att göra det.
@Daniel_st kör på, sedan får man bara höra av sig då och då.
 

Brimi

Cartier
Mycket killgissningar och tyckande i kommentarerna.
Har varit uppskriven på Intresselista för 7-8 klockor. Väntetiden anges alltid högre. Hämtat ut alla långt innan "uppskattad" tid. Har aldrig handlat en ny model hos gråis och kommer inte att göra det.
@Daniel_st kör på, sedan får man bara höra av sig då och då.
 

Bilagor

  • IMG_0021.jpeg
    IMG_0021.jpeg
    58.1 KB · Visningar: 4

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Rätt lustigt eftersom jag själv suttit hos AD och kikat på listorna. Sedan att de skulle följas i kronologisk ordning är helt klart ett missförstånd. Men du verkar ju veta exakt hur det fungerar.....
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Fick höra igår av en svensk ad att jag kan få skriva upp mig på intresselistan för en sub no date, ca 36mån väntetid samt är redan sedan i somras uppskriven på en Explorer 36mm som är 18-24 mån väntan på. När jag tänker och räknar på de så borde de inte bli dyrare att köpa en på uret för överpris nu mot vad motsvarande skulle kosta hos ad efter ett antal höjningar plus att jag slipper vänta och dessutom inte ens är garanterad en hos ad. Hur resonerar ni?

Jag fick höra ett par månader hos AD(självklart utan definitivt löfte om exakt när) för en Sub No Date, tänker köpa från gråmarknaden ändå och njuta av den klockan så säljer jag den bara dagen jag får plocka ut en hos AD. Sen kommer det följas med fler köp hos den ADn efteråt på andra modeller jag också vill ha. Men tänker aldrig köpa saker jag inte gillar bara för att få upp köphistorik som rekommenderas ibland. Känns rätt amerikanskt att köpa massa saker åt morsan och frun. De kan gott betala för sin lyx själva.
 

FlipSwede

Audemars
Fick höra igår av en svensk ad att jag kan få skriva upp mig på intresselistan för en sub no date, ca 36mån väntetid samt är redan sedan i somras uppskriven på en Explorer 36mm som är 18-24 mån väntan på. När jag tänker och räknar på de så borde de inte bli dyrare att köpa en på uret för överpris nu mot vad motsvarande skulle kosta hos ad efter ett antal höjningar plus att jag slipper vänta och dessutom inte ens är garanterad en hos ad. Hur resonerar ni?
Kostade mig 50.000kr I prishöjning att vänta ett år på leverans.
Det var ungefär vad premium var på 2ahandsmarknaden när jag skakade hand.

Så tja...jag fick iofs lite reklamprylar av ÅF.
Gott kaffe har de ,och trevliga är de också.
Men I kronor och ören gick det på ett ut för mig.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Kostade mig 50.000kr I prishöjning att vänta ett år på leverans.
Det var ungefär vad premium var på 2ahandsmarknaden när jag skakade hand.

Så tja...jag fick iofs lite reklamprylar av ÅF.
Gott kaffe har de ,och trevliga är de också.
Men I kronor och ören gick det på ett ut för mig.

Haha! Kaffet tycker jag definitivt väger upp för allt! Reklamprylarna också, jag fick en jättefin bok som handlade om Daytonan, en klocka jag aldrig kommer få köpa ändå. 😂
 

FlipSwede

Audemars
Haha! Kaffet tycker jag definitivt väger upp för allt!
Gott kaffe reklampennor och bjudchoklad är ju hela ÅF-upplevelsen.
Så det gäller att förse sig.

Skämt åsido.
Ett hack till I köphistorik som inte gett ett dugg mer kul. Snarare nästan tvärt emot.

Du har ju fått klocka X.
Det ska du vara glad för,vilket jag givetvis också är,så titta här på dessa osäljbara modeller...Eller tuggummiautomatssmycken för 100.000+...Det är bra för din köphistorik...
 

Daniel_st

Cartier
Sitter och funderar på vilken modell som är mest värd att köpa från gråhandlare både som investering eller mest för pengarna klocka, datejust, 36mm,blå tavla,slät ring och oyster länk för 110000,- eller
explorer 36mm för 106000?
 

Rookie

Cartier
2-Faktor
Sitter och funderar på vilken modell som är mest värd att köpa från gråhandlare både som investering eller mest för pengarna klocka, datejust, 36mm,blå tavla,slät ring och oyster länk för 110000,- eller
explorer 36mm för 106000?
Det är bara att tuta och köra. Båda alternativen har en 100%-ig chans till mycket god värdeutveckling. Har du stålar till båda, tycker jag att du ska köpa båda.
 
Topp