• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

De flesta modellerna trendar väl neråt just nu men är just dessa Jag nämner än värre utsatta? Gråhandlarpriset har väl i dessa fall Jag hittat också gått ner så man följer ju den nedåtkurvan hos gråhandlaren också.
Fattade bara inte din poäng kring värdeutvecklingen. Det är väl snarare större risk att modeller som dessa blir mindre värda just nu och på ett par års sikt.
 
De flesta modellerna trendar väl neråt just nu men är just dessa Jag nämner än värre utsatta? Gråhandlarpriset har väl i dessa fall Jag hittat också gått ner så man följer ju den nedåtkurvan hos gråhandlaren också.
Just dessa tror jag är långt ifrån omöjliga att få tag i från AD därav borde du, om du inte redan gjort det, börja i den ändan. Personligen hade jag inte betalt de priserna för dessa, historiskt har inte DJ varit svår att få tag på heller, i jämförelse med andra rolexmodeller.
 
Fattade bara inte din poäng kring värdeutvecklingen. Det är väl snarare större risk att modeller som dessa blir mindre värda just nu och på ett par års sikt.
Dels värdeutvecklingen men också vilken av modellerna som är mest prisvärd, en date just som är i billigaste konfigen eller en Explorer som bara finns i en konfig förutom halvguld då som är helt ointressant.
 
Ja dom är rejält upp mot list men som sagt gråhandlarklockor och frågan var vilken som är mest värd till de priset både som investering och mest för pengarna (dom väldigt många pengarna).
Att handla från Chrono24 brukar anses dyrt men tom där hittar du bättre priser.
Som investering skulle jag säga att båda är lika kassa, köp därför den du gillar bäst av dina alternativ ✌️
 
Just dessa tror jag är långt ifrån omöjliga att få tag i från AD därav borde du, om du inte redan gjort det, börja i den ändan. Personligen hade jag inte betalt de priserna för dessa, historiskt har inte DJ varit svår att få tag på heller, i jämförelse med andra rolexmodeller.
Sist jag var hos ad verkade det möjligt med Explorer så ska kolla läget igen först om ett par veckor innan jag köper för rejält överpris hos gråhandlare. Datejust i alla former fick jag till mig var helt kört, en annan ad tyckte jag skulle återkomma i januari igen, om båda gäller intresselista eller kölista eller konkret möjlighet att få beställa vet jag inte än.
 
Dels värdeutvecklingen men också vilken av modellerna som är mest prisvärd, en date just som är i billigaste konfigen eller en Explorer som bara finns i en konfig förutom halvguld då som är helt ointressant.
Kan du bara svara rakt på frågan vad du ser för anledning till att en basic DJ36 och en EX36, ska gå uppåt i pris den kommande tiden och vad som motiverar att betala över list just nu?
 
Kan du bara svara rakt på frågan vad du ser för anledning till att en basic DJ36 och en EX36, ska gå uppåt i pris den kommande tiden och vad som motiverar att betala över list just nu?
Nej jag ser ingen anledning att dom skulle öka utan frågar om dom är en bra investering? Samt om vilken av dem som anses mest prisvärd.
 
Nej jag ser ingen anledning att dom skulle öka utan frågar om dom är en bra investering? Samt om vilken av dem som anses mest prisvärd.

Anser inte någon av dessa konfigurationer vara en bra investering. Är väl möjligen den blå urtavlan på en dj som är attraktivt i det syftet. Men som alltid med klockor, köp det du gillar mest och inte vad som är bäst i investeringssyfte, det har du börsen för. Det är ju du som ska bära dessa så köp något du gillar utan att tänka massa på om det är en perfekt investering eller ej. Behöver inte vara svårare än så.

Sen ska du självklart inte betala överpriser. Tror båda dessa bör gå att få från AD utan större problem. Det är inte särskilt efterfrågade konfigurationer.
 
Anser inte någon av dessa konfigurationer vara en bra investering. Är väl möjligen den blå urtavlan på en dj som är attraktivt i det syftet. Men som alltid med klockor, köp det du gillar mest och inte vad som är bäst i investeringssyfte, det har du börsen för. Det är ju du som ska bära dessa så köp något du gillar utan att tänka massa på om det är en perfekt investering eller ej. Behöver inte vara svårare än så.

Sen ska du självklart inte betala överpriser. Tror båda dessa bör gå att få från AD utan större problem. Det är inte särskilt efterfrågade konfigurationer.
Problemet är att jag har svårt att välja, gillar båda skarpt. Klockan oavsett kommer stanna hos mig och användas så värdet på de viset spelar inte så stor roll i framtiden men är alltid kul att klockan iallafall kommer hålla sitt värde .
 
Nej jag ser ingen anledning att dom skulle öka utan frågar om dom är en bra investering? Samt om vilken av dem som anses mest prisvärd.
IMG_0343.png
 
Sitter och funderar på vilken modell som är mest värd att köpa från gråhandlare både som investering eller mest för pengarna klocka, datejust, 36mm,blå tavla,slät ring och oyster länk för 110000,- eller
explorer 36mm för 106000?
I all välmening, om du funderar på en DJ 36, smooth oyster för 110 som alternativ ”mest klocka för pengarna” eller investering så bör du nog sluta leta själv och ta hjälp från någon.

Det är ett löjligt överpris och den modellen lär du kunna få skapligt snabbt från AD
 
I all välmening, om du funderar på en DJ 36, smooth oyster för 110 som alternativ ”mest klocka för pengarna” eller investering så bör du nog sluta leta själv och ta hjälp från någon.

Det är ett löjligt överpris och den modellen lär du kunna få skapligt snabbt från AD

Ja det är ett löjligt överpris. Såg en här på forumet nyligen för ca 40k mindre.
 
Kollar man på en 16610ln och en 126610ln så skiljer det ju skapligt i pris. Jämför vi istället 16610lv med 126610lv låg det så sent som för någon vecka sen en oanvänd av den sistnämnda här på k&s för i sammanhanget bara 10’ över vad den billigaste full-set Kermiten i EU går lös på. Att den nya är en bättre klocka på alla sätt är väl ingen nyhet, men vad tror expertpanelen om värdeutvecklingen på ”the OG”?
 
Tankar ang. vattentäthet!?
Kollar rolexmodeller och fastnat för datejust… har ju likvärdig tålighet som GMT och yachtmaster dvs 100m. Skulle inte bada i havet med datejust pga känns nästan som dressklocka. Men hur tänker/gör ni alla? Poolen är OK för min kommande DJ (48mån kötid) :)
 
Tankar ang. vattentäthet!?
Kollar rolexmodeller och fastnat för datejust… har ju likvärdig tålighet som GMT och yachtmaster dvs 100m. Skulle inte bada i havet med datejust pga känns nästan som dressklocka. Men hur tänker/gör ni alla? Poolen är OK för min kommande DJ (48mån kötid) :)

Bättre tråd
 
Tankar ang. vattentäthet!?
Kollar rolexmodeller och fastnat för datejust… har ju likvärdig tålighet som GMT och yachtmaster dvs 100m. Skulle inte bada i havet med datejust pga känns nästan som dressklocka. Men hur tänker/gör ni alla? Poolen är OK för min kommande DJ (48mån kötid) :)
Har inga problem med att bada med min dj, badkaret som medelhavet.
 
Tankar ang. vattentäthet!?
Kollar rolexmodeller och fastnat för datejust… har ju likvärdig tålighet som GMT och yachtmaster dvs 100m. Skulle inte bada i havet med datejust pga känns nästan som dressklocka. Men hur tänker/gör ni alla? Poolen är OK för min kommande DJ (48mån kötid) :)
DJ är absolut mer sportklocka än dressklocka så vattentäthet kommer inte vara några problem. Du kan ta på dig tuberna och fenorna med gott samvete. Du kommer ge upp innan klockan har gjort det.
 
Tankar ang. vattentäthet!?
Kollar rolexmodeller och fastnat för datejust… har ju likvärdig tålighet som GMT och yachtmaster dvs 100m. Skulle inte bada i havet med datejust pga känns nästan som dressklocka. Men hur tänker/gör ni alla? Poolen är OK för min kommande DJ (48mån kötid) :)
48 månader kötid?
Då är klockan inte riktigt kommande 😜
 

Bättre tråd
Ibland nöjer jag mig med näst bästa. Och då kunna diskutera orättvisan med min 48mån lista. Tack
 
Gäller DJ nu för tiden!

1701348916719.jpeg
hahaha :D Håller med att 48 mån på en DJ är komiskt.
Lade en handpenning på en OP36 och den skulle komma om 8-10 månader.
Besökte en AD i somras och meddelade direkt att jag var intresserad av att köpa en OP men var osäker på vilken storlek.
Fick möjligheten att prova både 36 och 41 och beslutade mig för 36. Hela processen gick väldigt snabbt. Nu är det bara att vänta..
 
Senast ändrad:
Kan någon förklara för mig varför en helguldsrolex som är ett walk-in köp hos AD kan ligga över list? Vad är det jag missar? Lika bra att köpa den AD eller vad är grejen? Eller tillexempel en tvåtons sub. Okej, att det är över list när det kommer till väldigt eftertraktade modeller som är svårare att få tag på, men dem där?
 
Kan någon förklara för mig varför en helguldsrolex som är ett walk-in köp hos AD kan ligga över list? Vad är det jag missar? Lika bra att köpa den AD eller vad är grejen? Eller tillexempel en tvåtons sub. Okej, att det är över list när det kommer till väldigt eftertraktade modeller som är svårare att få tag på, men dem där?
Vilka PM kan du ramla in och köpa direkt med svensk moms och sedan fluppa för profit?

Är stor skillnad på att begära och att sedan verkligen få.
 
Hej

Jag har en liten låda här hemma som jag fått ärva efter min far och farfar.
Den innehåller allt ifrån guldsmycken, länkar och ringar, klockor i alla dess former då far min samlade på mestadels fickur men också en del armbandsur.

En del klockor men främst två armbandsur ligger i fina egna små askar. Dessa två ur är dom som min far och farfar själva bar vid speciella tillfället och ibland till vardags.

Det är ett himla fint arv och jag tar ibland fram lådan och kikar igenom smyckena och klockorna och tänker på den tiden när dom båda var framgångsrika affärsmän, 70, 80 och 90-tal. Det är en viss sorts nostalgi och många minnen och tankar.

Nu är jag själv i den åldern och i en plats i livet där jag har mina bästa år finansiellt.

Jag känner nånstans att jag vill bidra till denna låda med ett eget efterarv.

Jag har ett eget intresse i klockor som kan beskrivas som något där jag tycker det är en väldigt fin sak att bära, det är både klass och elegans.
Men jag har aldrig direkt haft något djupare intresse i att lära mig om olika ur, tillverkare eller liknande.

Anledningen till tråden här är att jag vill köpa mig en egen klocka som sedan kan vara mitt bidrag till lådan.

Eftersom mitt intresse och vetande inte är större än vad jag beskrev så kommer jag logiskt köpa en klocka som tilltalar mig estetiska mestadels.

Men eftersom man också är investerare och affärsman så är det en stark rotad känsla i mig att det måste ha ett efterlevande värde också, mer än det personliga.
Det behöver absolut inte vara en vinst men det svider med tanken på att värdet kan gå förlorat.

Klockorna jag tittar på är av modellen och märket Rolex Day-date.
Jag tittar på allt från ifrån vintage till nyare modeller där jag ser att det är en stor skillnad i pris.

Det jag som mindre vetande fundera över är om värdet på en sådan modell står sig hyfsat även om man köper en ny,
hur ska man tänka?

Ex, jag kan se en day-date från 80 talet kosta 200.000:- och en nyare kosta 500.000:-.

Fundering, Kostade klockan från 80 talet runt 200.000:- i nypris på den tiden, i så fall kan man spekulera i att en ny day-date idag kommer kosta ungefär detsamma som idag om 30-40år. (Märk spekulera)

Eller är det så att klockan troligtvis har tappat 50% av sitt värde på den tiden?

om priset är i neråtgående trend över tid vad kommer då en day-date vintage som kosta 200.000:- idag vara värd om 30år? Kommer den vara värd 70.000:- gissningsvis.

Eller är det så att dessa klockor har stått sig i värde och kommer troligtvis stå kvar.

Eftersom detta delvis är viktigt för mig är för att denna lilla låda är såklart en viss rikedom av värde som också går i arv.
Och som man i generationer kan ge vidare inom familjen.

Tacksam för svar även om det kanske ses som dumma frågor och spekulationer. Men spekulera gärna vilt och brett då jag kan tänka mig att många här har klockor som inte kommer säljas utan i stället gå vidare inom familj och det kan vara ett intresse för många att spekulera i vad man lämna efter sig i värde.

Mvh
Har du fått svar på dina frågor? Jag tycker din tanke är fin och en daydate ett bra val för efterlevande. Det är ett av de bästa valen man kan göra när det gäller klockor. Ska du titta på begagnat behöver du kanske hjälp med att hitta ett fint exemplar med cert och allt som fanns med när den köptes. Oavsett så kommer det att vara en god investering. Hoppas någon med ännu bättre koll här i tråden kan komplettera så du får svar på dina funderingar.
 
Vilka PM kan du ramla in och köpa direkt med svensk moms och sedan fluppa för profit?

Är stor skillnad på att begära och att sedan verkligen få.
Fast nu var väl inte @Lingrush fråga om att flippa med vinst, utan själva förekomsten av att gråis tar över list på modeller som är tillgängliga i butik.

Är nog precis lika enkelt som att gråis försöker kräma ut 40% över list på modeller med ytterst kort väntan - dom hoppas att kunder inte har koll och accepterar priset, eller kunder som inte bryr sig och vill ha en klocka där och då. Nu för tiden så kanske vi också kan gissa att det finns luft i priserna och gråis säger ”special price for you my friend” och tar ned sitt höga pris och båda parterna är nöjda.
 
Tillbaka
Topp