• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

M3a

Cartier
2-Faktor
Det han undrar är om det är en hype-modell som man även fortsättningsvis kommer kunna tjäna en hacka på....
Nu har jag aldrig sålt en Rolex jag fått handlat hos AD utav dom ligger i tryckt förvar och användas emellanåt men såklart alltid roligt när sakerna står sig i pris.
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
För att man kan. Det har inte spårat för att man köper en klocka för 180k+ som man egentligen inte vill ha. Finns många människor som konsumerar saker de egentligen inte vill ha. Förmodligen du själv med. Skillnaden är bara att beloppet är relativt sätt lägre till det kapitalet du har/får in månadsvis. Det är bara folk som inte har pengar som tänker så. Och folk med pengar finns det gott om. Sedan om majoriteten hänger här eller inte är en bra fråga.
Trodde jag hade dig blockerad sedan tidigare.
 

Daniel_st

Cartier
Så är en gmt master rootbeer lätt att få tag i nu då? Vill minnas att min ad för två år sedan hade en på hyllan som blivit avbeställd och låg där ett tag innan den försvann, men det var då de. För övrigt enda halvguldaren jag tycker än snygg.
 

Lingrush

Cartier
05A56F15-4EA4-458F-AA72-C208E1CCC375.jpeg
IMG_6291.jpeg


Kör en batgirl istället! Jag slog till på en, fantastiskt fin och jäkligt bekväm dessutom. @M3a
 

Lingrush

Cartier
Kul, haft några och de sitter ju riktigt skönt.
upplever du att länken ”luggas” eller är det av annan anledning du rakar armarna? Vet att många länkar rycker håret från armarna, men dessa är ok upplever jag.

Får återkomma med svar där gällande denna. Det händer från och till när jag har på mig submariner. Rakningen är annars mest pga styrketräning där det ska poseras bl.a.
Jubilee länken har jag aldrig haft så just nu känns det by far som den bekvämaste klockan jag ägt. Känner knappt av att jag har på mig den stundtals.
 

Endusima

Panerai
2-Faktor
För att man kan. Det har inte spårat för att man köper en klocka för 180k+ som man egentligen inte vill ha. Finns många människor som konsumerar saker de egentligen inte vill ha. Förmodligen du själv med. Skillnaden är bara att beloppet är relativt sätt lägre till det kapitalet du har/får in månadsvis. Det är bara folk som inte har pengar som tänker så. Och folk med pengar finns det gott om. Sedan om majoriteten hänger här eller inte är en bra fråga.
Så du menar att endast "folk som inte har pengar" skulle tycka det är efterblivet att lägga 180k på något man inte vill ha?

Vad är din inkomsdefinition av "folk utan pengar"? Vid vilken inkomstnivå börjar det vara smart att lägga 180k på nåt man inte vill ha?
 

Lingrush

Cartier
Så du menar att endast "folk som inte har pengar" skulle tycka det är efterblivet att lägga 180k på något man inte vill ha?

Vad är din inkomsdefinition av "folk utan pengar"? Vid vilken inkomstnivå börjar det vara smart att lägga 180k på nåt man inte vill ha?

Om det är smart att lägga 180k+ på något man inte vill ha särskilt mycket eller om det är efterblivet är en fråga för sig. Det hävdades att det har ”spårat” för att man lägger 180k+ för något som man egentligen är osäker på om man vill ha.

Din fråga gällande inkomstnivå i relation till smarta köp är inte en särskilt genomtänkt fråga. Oavsett inkomstnivå (hög eller låg) är det nog aldrig smart att spendera pengar på något man inte behöver eller för den delen vill ha. Sen förekommer det. När du konsumerar en produkt som du är osäker på om du vill ha eller behöver, kommer du inte tänka till en extra gång när produkten i förhållande till ditt kapital och inkomstnivå är en droppe i havet. Du tar den bara, utan att reflektera om du verkligen behöver den.

Detsamma gäller alltså i detta fallet som jag beskrev. Att det är folk som inte har pengar som tänker att det har spårat för att man spenderar 180k+. Förmodligen har man inte det spelutrymmet i sin budget att spendera dem pengarna utan att behöva reflektera särskilt mycket
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Om det är smart att lägga 180k+ på något man inte vill ha särskilt mycket eller om det är efterblivet är en fråga för sig. Det hävdades att det har ”spårat” för att man lägger 180k+ för något som man egentligen är osäker på om man vill ha.

Din fråga gällande inkomstnivå i relation till smarta köp är inte en särskilt genomtänkt fråga. Oavsett inkomstnivå (hög eller låg) är det nog aldrig smart att spendera pengar på något man inte behöver eller för den delen vill ha. Sen förekommer det. När du konsumerar en produkt som du är osäker på om du vill ha eller behöver, kommer du inte tänka till en extra gång när produkten i förhållande till ditt kapital och inkomstnivå är en droppe i havet. Du tar den bara, utan att reflektera om du verkligen behöver den.

Detsamma gäller alltså i detta fallet som jag beskrev. Att det är folk som inte har pengar som tänker att det har spårat för att man spenderar 180k+. Förmodligen har man inte det spelutrymmet i sin budget att spendera dem pengarna utan att behöva reflektera särskilt mycket
Bränner man 180 brak på nåt man inte vill ha så gränsar det till fullständig galenskap, så jo, det har spårat fullständigt.
 

FlipSwede

Audemars
Bränner man 180 brak på nåt man inte vill ha så gränsar det till fullständig galenskap, så jo, det har spårat fullständigt.
Ja I fattigsverige kanske.
Se dig omkring I värden och se hur mycket helt meningslösa prylar för 15K EUR som folk med (för) mycket pengar konsumerar.

Igår gick jag förbi "Samlarskobutiken" Där kunde jag köpa ettpar Nikeskor för bara 1Miljon USD.
Fanns hyllvis med skor för 10-100K usd,och butiken halvfull med 20nåntig-intressenter.

Jag tror felet ligger I semantiken.

Inte vill ha tolkas som Absolut otänkbart,Avskyvärt,Aldrig I livet jag sätter på mig X
Medan det borde tolkas som
Inte mitt förstaval,Meh. Den är okej om jag inte hittar det jag verkligen vill ha snart.
Jag tog den då det var enkelt&bekvämt medan jag letar vidare efter vad jag verkligen vill ha.
 

Endusima

Panerai
2-Faktor
Om det är smart att lägga 180k+ på något man inte vill ha särskilt mycket eller om det är efterblivet är en fråga för sig. Det hävdades att det har ”spårat” för att man lägger 180k+ för något som man egentligen är osäker på om man vill ha.

Din fråga gällande inkomstnivå i relation till smarta köp är inte en särskilt genomtänkt fråga. Oavsett inkomstnivå (hög eller låg) är det nog aldrig smart att spendera pengar på något man inte behöver eller för den delen vill ha. Sen förekommer det. När du konsumerar en produkt som du är osäker på om du vill ha eller behöver, kommer du inte tänka till en extra gång när produkten i förhållande till ditt kapital och inkomstnivå är en droppe i havet. Du tar den bara, utan att reflektera om du verkligen behöver den.

Detsamma gäller alltså i detta fallet som jag beskrev. Att det är folk som inte har pengar som tänker att det har spårat för att man spenderar 180k+. Förmodligen har man inte det spelutrymmet i sin budget att spendera dem pengarna utan att behöva reflektera särskilt mycket
Svammel 🤣
 

Khoma

Cartier
2-Faktor
Får återkomma med svar där gällande denna. Det händer från och till när jag har på mig submariner. Rakningen är annars mest pga styrketräning där det ska poseras bl.a.
Jubilee länken har jag aldrig haft så just nu känns det by far som den bekvämaste klockan jag ägt. Känner knappt av att jag har på mig den stundtals.
Tävlar du? :)
 
När du konsumerar en produkt som du är osäker på om du vill ha eller behöver, kommer du inte tänka till en extra gång när produkten i förhållande till ditt kapital och inkomstnivå är en droppe i havet. Du tar den bara, utan att reflektera om du verkligen behöver den.

Det där kan nog stämma för arvtagare och sådana som aldrig tjänat egna pengar, utan där tillgångarna bara ramlat på dem.
Däremot tror jag att folk som sitter på egenhändigt intjänade mindre eller större tillgångar håller ganska hårt i dem. Det är lixom det som definierar vilka som har tillgångar och vilka som inte har det: Personlighetstypen där pengarna bara rinner mellan fingrarna brukar sällan lyckas ackumulera några större egenhändigt intjänade tillgångar öht. De står på ruta ett hela livet och det är nog i den här gruppen vi hittar sådan som köper klockor för 180 papp de inte vill ha..
 

Lingrush

Cartier
Det där kan nog stämma för arvtagare och sådana som aldrig tjänat egna pengar, utan där tillgångarna bara ramlat på dem.
Däremot tror jag att folk som sitter på egenhändigt intjänade mindre eller större tillgångar håller ganska hårt i dem. Det är lixom det som definierar vilka som har tillgångar och vilka som inte har det: Personlighetstypen där pengarna bara rinner mellan fingrarna brukar sällan lyckas ackumulera några större egenhändigt intjänade tillgångar öht. De står på ruta ett hela livet och det är nog i den här gruppen vi hittar sådan som köper klockor för 180 papp de inte vill ha..
 

FredrikF

Omega
2-Faktor
Tycker folk att det faktiskt rör på sig något vad gäller väntelistorna? Väntat över 1 år på en DJ36 fluted blå urtavla och händer nada zzz :p
 

Lingrush

Cartier
Då var Nymans igång med Rolex CPO. Blir intressant att följa.

Ex går det lätt att hitta en 2022/2023 ny/oanvänd/BNIB (eller vad det nu ska heta) BLNR för under 200tkr och Nymans ska ha 195tkr för en 2013.


Frågan är varför man ska handla genom det och inte en gråis? Vilka fördelar ger det? Det är ju uppenbart att man betalar mer.

Spontant tänker jag att urverk och äkthet är dem två faktorerna man inte behöver fundera över alls. Finns det något mer?
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Frågan är varför man ska handla genom det och inte en gråis? Vilka fördelar ger det? Det är ju uppenbart att man betalar mer.

Spontant tänker jag att urverk och äkthet är dem två faktorerna man inte behöver fundera över alls. Finns det något mer?
Funktionsgaranti 2 år och lite nya officiella papper.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Frågan är varför man ska handla genom det och inte en gråis? Vilka fördelar ger det? Det är ju uppenbart att man betalar mer.

Spontant tänker jag att urverk och äkthet är dem två faktorerna man inte behöver fundera över alls. Finns det något mer?
Each to their own men jag skulle köra på AD. 20k är en stor skillnad men skulle känna mig tryggare med AD kontra LW.

Snabb ca. jämförelse. Antar att alla är någorlunda servade. Däremot är ju typ LW ockulärt besiktigade, likväl C/C och rätt godtyckligt om vad det finns service behov eller inte.

Luxury Watches GMT Master II -svart bezel 2016: 145k fullset. 1års garanti LW.

Care of Carl GMT Master II - svart bezel 2017: 139k Fullset (angivet skick 3/5). 12mån garanti C/O Carl

Nymans Ur GMT Master II - svart bezel 2018: 165k CPO Set. 2års garanti Rolex

Fan va overpriced och tråkigt utbud
Man får väl anta att utbudet varierar vart efter som kommer in eller hur tänker du?
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Frågan är varför man ska handla genom det och inte en gråis? Vilka fördelar ger det? Det är ju uppenbart att man betalar mer.

Spontant tänker jag att urverk och äkthet är dem två faktorerna man inte behöver fundera över alls. Finns det något mer?
Ska väl också vara lite som med Porsche att man kan byta upp sig inom märket och samtidigt bygga en relation med Rolex/AD utan att behöva behålla alla klockor man köper men ge avkall på del av eventuell vinst om det är något man är intresserad av.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Att Nymans Pre Owned kan vara bättre än vissa av de dyraste gråisarna är jag helt med på. Men det går ju att hitta modellerna betydligt billigare via andra gråisar än dessa.

Är väl en bra sak att de börjar med det dock så man som sagt innan kan sälja klockor man ev inte vill behålla direkt till Nymans. Jag tror dock LW, Uret etc kan ta så höga priser för de erbjuder avbetalning. Något jag verkligen inte hoppas att Nymans tänkt ge sig in på.
 

EmilT

Cartier
2-Faktor
Att Nymans Pre Owned kan vara bättre än vissa av de dyraste gråisarna är jag helt med på. Men det går ju att hitta modellerna betydligt billigare via andra gråisar än dessa.

Är väl en bra sak att de börjar med det dock så man som sagt innan kan sälja klockor man ev inte vill behålla direkt till Nymans. Jag tror dock LW, Uret etc kan ta så höga priser för de erbjuder avbetalning. Något jag verkligen inte hoppas att Nymans tänkt ge sig in på.
Menar du att man bara ska ha avbetalning på nya klockor?
 
Topp