• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Lingrush

Cartier
Each to their own men jag skulle köra på AD. 20k är en stor skillnad men skulle känna mig tryggare med AD kontra LW.

Snabb ca. jämförelse. Antar att alla är någorlunda servade. Däremot är ju typ LW ockulärt besiktigade, likväl C/C och rätt godtyckligt om vad det finns service behov eller inte.

Luxury Watches GMT Master II -svart bezel 2016: 145k fullset. 1års garanti LW.

Care of Carl GMT Master II - svart bezel 2017: 139k Fullset (angivet skick 3/5). 12mån garanti C/O Carl

Nymans Ur GMT Master II - svart bezel 2018: 165k CPO Set. 2års garanti Rolex


Man får väl anta att utbudet varierar vart efter som kommer in eller hur tänker du?

Hade också känt mig mycket tryggare med AD
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Menar du att man bara ska ha avbetalning på nya klockor?
Nej menar att jag tycker avbetalning på klockor är skevt överhuvudtaget och att jag absolut inte under någon omständighet hoppas att det någonsin erbjuds direkt från AD.

Att människor handlar till fantasipriser beror ofta på att aktören erbjuder avbetalning och kan ta mer betalt pga det.
 

Timco

Breitling
2-Faktor
Då var det dags för mig att skriva av mig lite igen, skrev ett tidigare inlägg om att jag var på besök hos min lokala Ad med förhoppning om att kunna få beställa en datejust och aldrig varit med om sämre bemötande.

två veckor senare var jag tillbaka på plats, står öga mot öga med samma usla säljare, denna gången tog jag era tips på allvar och klädde mig "business Casual" med lite extra krydda. Mitt första intryck var att säljaren inte kände igen mig då jag helt plötsligt fick ett rätt trevligt bemötande. Efter cirka 10 minuter diskussion så frågade jag om det fanns möjlighet att prova 36mm respektive 41mm. Hon sa då att dem inte hade dem inne men att jag kunde får prova tudors motsvarigheter. Efter några minuter på handleden så sade hon bestämt att hon kunde ta mina uppgifter och mejla mig info om tudors BB36 samt datejust 36mm. Hon lovade att mejla mig dagen därpå men vipps, några timmar senare fick jag ett mejl med information om väntetid, priser mm. jag svarade på mejlet samma kväll om att jag ville ha en datejusten, dagen därpå har jag ett mejl men en beställningsbekräftelse. förväntad väntetid 12-24månader för den gröna urtavlan. Nu återstår bara och se om man kommer får klockan någon gång.

Vad har ni för åsikter om detta? kändes helt otroligt att så fort man kom dit med en rock och lite finare kläder så blev man respekterad. Eller hade säljaren en dålig dag första gången jag var där?
 

EmilT

Cartier
2-Faktor
Nej menar att jag tycker avbetalning på klockor är skevt överhuvudtaget och att jag absolut inte under någon omständighet hoppas att det någonsin erbjuds direkt från AD.

Att människor handlar till fantasipriser beror ofta på att aktören erbjuder avbetalning och kan ta mer betalt pga det.
Fast avbetalning erbjuds väl?
I alla fall på Krons.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Ja avbetalning oavsett känns ju sådär. Vet inte riktigt om jag upplever avbetalning på en TV som så mycket bättre. 🤷🏻‍♂️

Nej inte jag heller. Det enda jag kan förstå är bostad och kanske bil om man behöver det för jobb eller något. Är bättre både för ens egna självkänsla och finanser att tjäna in pengar för det man tänkt köpa innan man köper det. Hade känts fake för mig att ta en klocka på avbetalning.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Nåja. Jag växte upp med ensamstående knegande mor, och när Luxorn från -85 med träpanel till slut gav upp helt var det antingen avbetalning som gällde eller ingen TV alls.
Skillnaden är väl att folk idag konsumerar tv apparater som chipspåsar fast på avbetalning. Gissar att när det begav sig för dig så var det 10-15 mellan tv byte och klockor köptes kontant(?).
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Då var det dags för mig att skriva av mig lite igen, skrev ett tidigare inlägg om att jag var på besök hos min lokala Ad med förhoppning om att kunna få beställa en datejust och aldrig varit med om sämre bemötande.

två veckor senare var jag tillbaka på plats, står öga mot öga med samma usla säljare, denna gången tog jag era tips på allvar och klädde mig "business Casual" med lite extra krydda. Mitt första intryck var att säljaren inte kände igen mig då jag helt plötsligt fick ett rätt trevligt bemötande. Efter cirka 10 minuter diskussion så frågade jag om det fanns möjlighet att prova 36mm respektive 41mm. Hon sa då att dem inte hade dem inne men att jag kunde får prova tudors motsvarigheter. Efter några minuter på handleden så sade hon bestämt att hon kunde ta mina uppgifter och mejla mig info om tudors BB36 samt datejust 36mm. Hon lovade att mejla mig dagen därpå men vipps, några timmar senare fick jag ett mejl med information om väntetid, priser mm. jag svarade på mejlet samma kväll om att jag ville ha en datejusten, dagen därpå har jag ett mejl men en beställningsbekräftelse. förväntad väntetid 12-24månader för den gröna urtavlan. Nu återstår bara och se om man kommer får klockan någon gång.

Vad har ni för åsikter om detta? kändes helt otroligt att så fort man kom dit med en rock och lite finare kläder så blev man respekterad. Eller hade säljaren en dålig dag första gången jag var där?


Jag har provat Richard Mille i shorts och tshirt, kläder gör ganska lite.
 
Senast ändrad:

Daniel_st

Cartier
Ni som fått beställa, har ni fått betala handpenning direkt vid beställning eller får ni som enda val att betala allt vid leverans efter att säljaren tagit uppgifter och lägger beställningen?
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Ni som fått beställa, har ni fått betala handpenning direkt vid beställning eller får ni som enda val att betala allt vid leverans efter att säljaren tagit uppgifter och lägger beställningen?
Om man läser den här tråden verkar det, i princip, bara vara Rob E som tar handpenning vid ”beställning”. Övriga AD’s tar betalt vid utlämning. Så har åtminstone jag förstått det
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Ni som fått beställa, har ni fått betala handpenning direkt vid beställning eller får ni som enda val att betala allt vid leverans efter att säljaren tagit uppgifter och lägger beställningen?

Om man läser den här tråden verkar det, i princip, bara vara Rob E som tar handpenning vid ”beställning”. Övriga AD’s tar betalt vid utlämning. Så har åtminstone jag förstått det
Folk har lagt handpenning hos Engströms också. Men sen är det väl inga fler? Faktiskt, har man väl fått ok och lagt handpenning så verkar det ha gått klart fortare från "beställning" till leverans än hos dom andra. Nackdelen är att köpet i praktiken blir tvingande.

Men skulle själv aldrig ställa upp på detta, i min värld så betyder handpenning att skriver ett köpekontrakt med spikat slutpris som gäller även om det skulle ske en prishöjning innan leverans.
 

Daniel_st

Cartier
Jag hade gärna betalat handpenning så man va 100 på att få en trots att priset kan höjas. Min säljare va noga med att priset under tiden jag väntar kan höjas också.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Jag hade gärna betalat handpenning så man va 100 på att få en trots att priset kan höjas. Min säljare va noga med att priset under tiden jag väntar kan höjas också.
Ja, men du kan tacka nej om dom hör av sig. Visst, är du 100 på vad du vill ha och fortfarande vill det efter den prishöjning vid nyår som bara måste komma. Tror på rejäl sådan då också.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Folk har lagt handpenning hos Engströms också. Men sen är det väl inga fler? Faktiskt, har man väl fått ok och lagt handpenning så verkar det ha gått klart fortare från "beställning" till leverans än hos dom andra. Nackdelen är att köpet i praktiken blir tvingande.

Men skulle själv aldrig ställa upp på detta, i min värld så betyder handpenning att skriver ett köpekontrakt med spikat slutpris som gäller även om det skulle ske en prishöjning innan leverans.
Det var väl just det jag skrev?
 
Topp