• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Du borde följa TRFs Nestor Padi.

Det mesta han säger är som en våt filt av dysterhet och dement gnällgubbe.
Men vad gäller hans profetior som just YT så har han onekligen en poäng
Får kolla in honom då. Det jag kan läsa på nätet är mest skrivit nångång mars -23 om ny anläggning i bulle och temporära anläggningar tills dess på några olika ställen med eventuell produktionsökning.

Någon som är nyligen uppdaterad på datejust hos ad? Väntetider osv?

För två veckor sedan skrev du själv:
IMG_6230.jpeg

Han kommer in i tråden med ca 2v mellanrum och frågar om situationen på just Datejust 36…Känns väldigt hälsosamt…
Är väl inget ohälsosamt att vara nyfiken? Hela tråden handlar väl om spekulationer och väntetider. Frågar eftersom läget verkar vara ganska olika bland handlarna och flera får veta tilldelningen i början av året med hur många bitar dom ska få in under 2024. Vore föresten intressant att veta hur många klockor man får tilldelning på, inte bara på dj utan flera modeller, jag själv har ingen gissning eller uppskattning alls.

Är väl inget ohälsosamt att vara nyfiken? Hela tråden handlar väl om spekulationer och väntetider. Frågar eftersom läget verkar vara ganska olika bland handlarna och flera får veta tilldelningen i början av året med hur många bitar dom ska få in under 2024. Vore föresten intressant att veta hur många klockor man får tilldelning på, inte bara på dj utan flera modeller, jag själv har ingen gissning eller uppskattning alls.

Absolut, men svaret kommer ju alltid bli att det varierar mellan handlare och vi inte vet. Jag hade litat på den prognos du fått av AD med +-6 månader. Vet att det är jobbigt att vänta och man gärna vill ha sina leksaker direkt. :)

Angående hur mycket tilldelning en individ kan få på ett år varierar det också mellan AD. Vissa kör 1 klocka per år, andra 1 klocka per halvår. De är ofta inte jättevilliga att dela med sig om sånt. Men jag hade räknat med att mer än 1 per år/halvår blir väldigt svårt om du inte är en väldigt viktig kund som köper en stor mängd hyllvärmare. Om du går in och erbjuder att lägga 10 miljoner samma dag varav 9.5 miljoner av dessa är hyllvärmare i form av lady datejusts med diamanter och annat kallt kommer självklart AD plocka från din ståldaytona och din GMT pepsi från kassaskåpet. Som vanlig dödlig tror jag 1 klocka per år är en rimlig tilldelning givet att du har tydlig intention att fortsätta vara en kund och ADn litar på att du inte säljer vidare det du köper.

Om du menar totalt på ett år hos en AD har jag läst att det rör sig om ca 600 Rolex varje år, hälften av dessa är damklockor(alltså väldigt lätt att få köpa om du är kvinna). Majoriteten av dessa 300 kvar är Datejust och OP. En betydligt mindre del är sportstål. Sedan har du tvåton och guld som drar ned ännu mer för rena stålmodeller. Räkna med att ADn bara får in en ståldaytona och ca 10 subbar i stål varje år. Sen har datejusten och OP exempelvis hur många konfigurationer som helst så det kan absolut ta ett tag innan en AD får in en specifik konfiguration. AD vet inte själva när de kommer få in en modell eftersom Rolex skickar ut till dem löpande under året utan att berätta när de tänkt skicka något. Därav ger AD dig ett svajande svar eftersom de inte ens vet själva när och om en specifik konfiguration kommer komma in i år.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp