• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Det vore en mardröm för multimärkeshandlare.

Mycket bättre isåfall packetera osäljbara (utan kraftig rabatt) IWC Chopard Piaget et al med de Rolexmodeller som fortfarande går att tjäna på.

Jag har lite svårt att tro de den stora inköpskanalen för gråhandlarna vad gäller nya klockor kommer från vanliga privatpersoner som köpt en klocka efter att ha köat.
Det finns ju faktiskt en hel del folk på detta klot som köper damklockor Cellinis Strösslade TT och annat som inte kan anses som premiummodeller för att de vill ha just en sådan utan tanke på vad den är värd om tio år,men ända vet att en Rolex "alltid" har ett bättre andrahandsvärde än andra märken och väljer därefter.

Men det blir som du säger intressant att se vad som händer under året.
Jag tror inte heller privatpersoner är en stor kanal, jag menade bara att incitamenten att köa för något förutom hypemodeller minskar när man inte längre kan göra enkla pengar som för ett år sedan och man inte längre tror på kraftigt ökande priser framgent.

Förhoppningsvis skulle det kunna medge en ljusglimt för de som faktiskt bara vill en DJ, OP eller Explorer, både genom ökad chans att köpa hos AD men även med lägre påslag hos gråhandlare mot listpris.

Har observerat samma. Utbudet på andrahandsmarknaden verkar vara oerhört stort. Det gäller dock inte bara Rolex utan i princip alla märken som är mer premium. Tror definitivt många modeller kommer behöva gå ned till att ligga runt listpriser istället. Har likt du en bevakning på C24 på en klocka som inte finns att köpa ny längre och det rör sig inte alls. Är sugen på att lägga lite skambud på några objekt och se om gråhandlarna nappar.

Sen tror jag fortfarande sportstålet rör sig relativt bra på andrahandsmarknaden, i vart fall enligt mina noteringar. Förutsatt att prissättningen är rätt och inte gamla fantasipriser kring 50-70% MSRP för en Submariner. Finns fortfarande många gråisar som tycker 170-180k är rimligt för en klocka som låg på 100-110k msrp och då blir det självklart inte sålt.

Man skulle ju verkligen vilja veta hur det ser ut med volymerna på andrahandsmarknaden jämfört med för några år sedan. Anekdotiskt känns det ju väldigt trögt (att döma av KS Köp&Sälj åtminstone).

Många gråisar (och liknande) som är transaktionsberoende har ju sagt upp ordenligt med folk typ Chrono24 och Hodinkee. Lite enklare kanske att hålla sig kvar om man är en mindre aktör med låg overhead.

Man skulle ju verkligen vilja veta hur det ser ut med volymerna på andrahandsmarknaden jämfört med för några år sedan. Anekdotiskt känns det ju väldigt trögt (att döma av KS Köp&Sälj åtminstone).

Många gråisar (och liknande) som är transaktionsberoende har ju sagt upp ordenligt med folk typ Chrono24 och Hodinkee. Lite enklare kanske att hålla sig kvar om man är en mindre aktör med låg overhead.
Kolla videon jag länkade till :)
Spoler: högsta på 3år, rekorrdlång tid till avslut.

Jag tror inte heller privatpersoner är en stor kanal, jag menade bara att incitamenten att köa för något förutom hypemodeller minskar när man inte längre kan göra enkla pengar som för ett år sedan och man inte längre tror på kraftigt ökande priser framgent.

Förhoppningsvis skulle det kunna medge en ljusglimt för de som faktiskt bara vill en DJ, OP eller Explorer, både genom ökad chans att köpa hos AD men även med lägre påslag hos gråhandlare mot listpris.
Jag la idag ett bud på en 40mm Explorer via c24, under begärt pris men något över listpris.
Egentligen är det emot mina principer men jag vill varken vänta eller svassa för nån AD då jag helt enkelt inte gillar den upplevelsen alls, vare sig jag får köpa eller ej.

I vilket fall godtogs mitt bud utan knussel så.. vissa modeller är nog inte lika heta som de var för 6 månader sedan.
Klart vetenskapligt experiment, for science!

Jag la idag ett bud på en 40mm Explorer via c24, under begärt pris men något över listpris.
Egentligen är det emot mina principer men jag vill varken vänta eller svassa för nån AD då jag helt enkelt inte gillar den upplevelsen alls, vare sig jag får köpa eller ej.

I vilket fall godtogs mitt bud utan knussel så.. vissa modeller är nog inte lika heta som de var för 6 månader sedan.
Klart vetenskapligt experiment, for science!
Tack för aktuellt exempel och grattis 🥂

Håller med dig, har samma inställning, men spelet för AD är stort minus, samt tiden man får vänta på ett ev. köp.

Ungefär hur mycket över list blev, så vi får en uppfattning av hur marknaden ser ut?

Tack för aktuellt exempel och grattis 🥂

Håller med dig, har samma inställning, men spelet för AD är stort minus, samt tiden man får vänta på ett ev. köp.

Ungefär hur mycket över list blev, så vi får en uppfattning av hur marknaden ser ut?
Tack - jag kan säga exakt. Bjöd 95 på en använd klocka men i bra skick inkl frakt.
Om klockan är som förväntat så är de extra tusenlapparna lätt värt att slippa tjafs och ev oro över frakt eller sånt. Tänker jag.

Tack - jag kan säga exakt. Bjöd 95 på en använd klocka men i bra skick inkl frakt.
Om klockan är som förväntat så är de extra tusenlapparna lätt värt att slippa tjafs och ev oro över frakt eller sånt. Tänker jag.
Ja. Det är ju en no-brainer.
Återigen grattis till ett bra köp. Modell- och prismässigt.

Återkom gärna när du fått hem den.

Har kanske missat hela konversationen kring CPO men ser att Rolex har börjat marknadsföra programmet ganska friskt. Om jag har förstått det rätt så går det även att köpa CPO klocka genom nätet.

Hur tror ni detta kommer att återspegla andrahandsmarknaden?

Har kanske missat hela konversationen kring CPO men ser att Rolex har börjat marknadsföra programmet ganska friskt. Om jag har förstått det rätt så går det även att köpa CPO klocka genom nätet.

Hur tror ni detta kommer att återspegla andrahandsmarknaden?
Har svarat förut med kan väl dra mina funderingar igen.

Inget "Bästa pris" inbyte?
Ingen kul Rolex till dig från ÅF

Inbyte ÅF kan tjäna bra på?
Då hittar vi ju mycket lättare den klocka du vill köpa. Den som det är 7års väntetid på för andra....

Har du sålt en Rolex du köpt av oss till Någon Annan?
Som vi gärna köpt billigt av dig?
Då får du inte köpa fler Rolex av oss då du är en Liten Fisk.
Stora Fiskar bryr vi oss inte om.

Ju fler ÅFs som har CPO desto mer kommer ovanstående självklart.
Allt det handlar om är att maximera vinsten i så många led det bara går.
Vuxenbarn som tror Rolexhandlare är välgörenhetsinstitutioner blir helt enkelt utan.
Porsche har börjat,
Ferrari har väl haft liknande system ett tag

Det jag klurar på är vem som ska ta de klockor som är 0-3år och vända runt dessa?
Eller om man låter Storfiskarna leva ett tag till innan man drar upp dem också.

Men jag kan ju ha helt fel I mina funderingar......

Har svarat förut med kan väl dra mina funderingar igen.

Inget "Bästa pris" inbyte?
Ingen kul Rolex till dig från ÅF

Inbyte ÅF kan tjäna bra på?
Då hittar vi ju mycket lättare den klocka du vill köpa. Den som det är 7års väntetid på för andra....

Har du sålt en Rolex du köpt av oss till Någon Annan?
Som vi gärna köpt billigt av dig?
Då får du inte köpa fler Rolex av oss då du är en Liten Fisk.
Stora Fiskar bryr vi oss inte om.

Ju fler ÅFs som har CPO desto mer kommer ovanstående självklart.
Allt det handlar om är att maximera vinsten i så många led det bara går.
Vuxenbarn som tror Rolexhandlare är välgörenhetsinstitutioner blir helt enkelt utan.
Porsche har börjat,
Ferrari har väl haft liknande system ett tag

Det jag klurar på är vem som ska ta de klockor som är 0-3år och vända runt dessa?
Eller om man låter Storfiskarna leva ett tag till innan man drar upp dem också.

Men jag kan ju ha helt fel I mina funderingar......
Tack för att delar med dig. Undrar faktiskt om Rolex kan ”tvinga” en AD att använda sig av CPO. Nu vet jag inte varför Nymans valde att gå med. Intressant koncept men detta visar verkligen att Rolex vill maximera så mycket vinst så möjligt.

Tack för att delar med dig. Undrar faktiskt om Rolex kan ”tvinga” en AD att använda sig av CPO. Nu vet jag inte varför Nymans valde att gå med. Intressant koncept men detta visar verkligen att Rolex vill maximera så mycket vinst så möjligt.
Hur? Det är väl AD som köper in beggat och säljer dem? De får säkert även slanta för CPOfieringen av klockan. Så hur tjänar Rolex på det utöver en mandatory service? Nu tänker jag på ÅF som inte Rolex äger…..tex Bucherer…..

Nej det tror jag inte Rolex SA kan,om du med tvingar menar göra obligatoriskt.
Men de kan ju kräva att butiken utformas så att Rolexkunder inte störs av annat bjäfs...

Varför I H-E en ÅF som har platsen för begagnat eller ett annat trögsålt märke upplåta denna till något som ger lägre intäkter än Rolex CPO begriper jag inte.
Allt är en fråga om vinstmaximering per enhet butiksyta.

Hur? Det är väl AD som köper in beggat och säljer dem? De får säkert även slanta för CPOfieringen av klockan. Så hur tjänar Rolex på det utöver en mandatory service? Nu tänker jag på ÅF som inte Rolex äger…..tex Bucherer…..
De köpte Bucherer. Bara FYI.

Någonting tjänar de väl? De driver ingen ideell organisation. Jag förstår mig inte riktigt på det konceptet. En begagnad klocka som köps, skickas in till Rolex där de servar och gör vid den och lämnar tillbaka som full set? Kunden köper ju indirekt en klocka som avviker från dem första förutsättningar

Va in hos AD igår och la min första order på en Rolex. Fick en fantastiskt mottagande och service måste jag säga. Blev en OP 41 med blå urtavla - kunde dock vara upp till 18 månaders lev men det är väll bara att hoppas det går fortare 😊

Någonting tjänar de väl? De driver ingen ideell organisation. Jag förstår mig inte riktigt på det konceptet. En begagnad klocka som köps, skickas in till Rolex där de servar och gör vid den och lämnar tillbaka som full set? Kunden köper ju indirekt en klocka som avviker från dem första förutsättningar
Tro det eller ej men nu är det faktiskt så att Rolex ägarstruktur är en ideell stiftelse och betalar inte inkomstskatt osv. Huruvida de använder sina enorma vinster till att förbättra mänskligheten är dock ytterst oklart...

Tro det eller ej men nu är det faktiskt så att Rolex ägarstruktur är en ideell stiftelse och betalar inte inkomstskatt osv. Huruvida de använder sina enorma vinster till att förbättra mänskligheten är dock ytterst oklart...
Ideell stiftelse? Knappast. Snarare en stiftelse som kontrolleras av ägarfamiljen.

Vi kan alla hålla med om att rolex är vinstdrivande, men de är registrerade som ideell stiftelse, och betalar därav inga eller väldigt få skatter. Hur de lyckades komma undan med detta upplägg vet jag inte låter helt sjukt men så är det. Det är alltså inte bara familjeägd stiftelse a la Ikea utan faktiskt officiellt ideellt och de slipper skatter.

Bilagor

• Screenshot_20240106_103106_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20240106_103106_Samsung Internet.jpg
    177.7 KB · Visningar: 8
Vi kan alla hålla med om att rolex är vinstdrivande, men de är registrerade som ideell stiftelse, och betalar därav inga eller väldigt få skatter. Hur de lyckades komma undan med detta upplägg vet jag inte låter helt sjukt men så är det. Det är alltså inte bara familjeägd stiftelse a la Ikea utan faktiskt officiellt ideellt och de slipper skatter.
Schweiz är ett speciellt land..

Nu vet vi varför de är en ”charitable trust”…
Lite med Charity att göra, mycket med skatt att göra haha
De är inte värre än andra Charity orgs… Charity = looks good and great for tax evasion…
Man blir inte miljarder om man är charitable för riktigt.

Intressant hur de kommer undan med att vara idéellt. Troligtvis är det många bolag och fler än en stiftelse i strukturen som möjliggör detta. Axson Johnson familjen är väl det bästa svenska exemplet på en sådan struktur. Även där är i vart fall en del ideell om jag minns rätt. Primärt gör man det dock för att kunna ha full kontroll över vilka släktingar som tar över styret över bolag. Om någon i familjen anses oansvarig blir denna petad från arvsrätten. För ett familjeägt bolag räcker det annars med en person som inte har alla hästar hemma för att förstöra allt som tidigare generationer byggt upp. Så det handlar om att försvara släktens arv och historia. Tror även Wallenberg har liknande upplägg men för dåligt påläst för att uttala mig just där.

Intressant absolut och du kommer kanske se allt utom sportstål relativt tillgängligt. Märken bortsett från Rolex, Patek, AP, VC(glömmer säkert nån) kommer att bli billigare andrahand primärt och ha högre prutmån i butik. Rolex som tråden handlar om kommer stå sig relativt oförändrat och fortfarande vara attraktivt på de bästa modellerna medan andra blir lite lättare att köpa från AD framförallt. ”Rolexbubblan” kommer inte spricka, om man inte syftar på Cellini, lady datejusts med diamanter och andra hyllvärmare.

Ja, jag tror verkligen det blir rätt.
Men vi får se - som alltid. :)
Rapport kommer garanterat.
Gjorde ett inlägg här:

https://klocksnack.se/threads/tråden-om-rolex-explorer-1.54335/post-4719933

Kan också lägga till att skicket var över förväntan - lite hairlines här och där men i övrigt väldigt fint skick. Såvitt jag kan se är allt rätt och länken är komplett.
Är nöjd, framförallt slapp jag bege mig till Nymans och stå där med mössan i hand.

Tillbaka
Topp