• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Vad menar du med "kvalitet" då? Omega har varit duktiga på att implementera diverse tekniska buzzwords om man går igång på sånt, annars ser jag inga uppenbara fördelar jämfört med Tudors verk.
Jag kan inte svara på det då jag inte är någon expert, inte mer än det jag läst genom åren. Som jag läst och förstått det har Omega utvecklat väldigt bra urverk. Det har inte Tudor gjort om jag förstått det korrekt. JLC som nämns här i tråden gör väldigt bra urverk de också. Rolex urverk är stabila men fula så de har valt att inte visa dem.

Är det Selitta eller ETA? Det är inget Rolexverk iaf? Jag märker att jag halkat efter. Är METAS någon certifiering som tagit över COSC?
Ingetdera - Tudor utvecklar egna urverk sen några år tillbaka.
METAS har inte tagit över från COSC men är mer heltäckande och striktare än den sistnämnda.

METAS har inte tagit över från COSC men är mer heltäckande och striktare än den sistnämnda.
Dög inte COSC eller är det någon maktkamp som pågår bland klockmärken? Är METAS också oberoende?

Dög inte COSC eller är det någon maktkamp som pågår bland klockmärken? Är METAS också oberoende?
Nu är detta ganska OT, men istället för att vara skicka dig till Google så får du här några länkar som du kan följa för mer information. :)

Jag kan inte svara på det då jag inte är någon expert, inte mer än det jag läst genom åren. Som jag läst och förstått det har Omega utvecklat väldigt bra urverk. Det har inte Tudor gjort om jag förstått det korrekt. JLC som nämns här i tråden gör väldigt bra urverk de också. Rolex urverk är stabila men fula så de har valt att inte visa dem.
Om vi jämför nuvarande Omega- (85xx, 88xx osv) och Rolex-kalibrar (32xx) så håller Rolex ganska mycket högre standard på finishering och allmän kvalitetskänsla skulle jag säga.

Det här får du gärna utveckla för jag tycker du har fel, men du kanske menade tvärtom?
Tycker det räcker med att titta på valfri googlad bild för att se att finishen är av högre kvalitet på Rolex. Jag har skruvat mycket moderna Omega, och kvaliteten är fortfarande väldigt mycket i nivå med ETA (vilket för den skull inte innebär "dåligt"). 88xx delar ju t.o.m. hela visarställmekanismen med 2892/1120 t ex. Rolex är vassare, och om jag frågar mina kollegor som jobbat för båda märken så håller dom med.

Notera att jag bara pratar om deras respektive standard-automater nu. 3861 t ex är väldigt fint finisherad och mer i nivå med 32xx.

Tycker det räcker med att titta på valfri googlad bild för att se att finishen är av högre kvalitet på Rolex. Jag har skruvat mycket moderna Omega, och kvaliteten är fortfarande väldigt mycket i nivå med ETA (vilket för den skull inte innebär "dåligt"). 88xx delar ju t.o.m. hela visarställmekanismen med 2892/1120 t ex. Rolex är vassare, och om jag frågar mina kollegor som jobbat för båda märken så håller dom med.

Notera att jag bara pratar om deras respektive standard-automater nu. 3861 t ex är väldigt fint finisherad och mer i nivå med 32xx.
Alright. I så fall tittar jag nog på fel ställen för även om Rolex 32xx ser bra ut för att vara verk som inte skall synas så ser Omega 8900/8800 ändå ut att ha bättre finish.
Men det är en lekmans perspektiv och jag har aldrig granskat ett Rolexverk under lupp (bara omega 8900).

Tudor har urverk som är certifierade enligt METAS, så de håller rätt hög standard på den fronten.
Nu är det väl bara METAS i två av sjuhundraelva klockor, så kanske bra att ha med i en bredare diskussion i jämförelsen mot andra märken.

Men att denna tråd blivit Omega vs Tudor kvalitet tycker jag vi stänger helt nu. Det får tas någon annanstans.

Nu är det väl bara METAS i två av sjuhundraelva klockor, så kanske bra att ha med i en bredare diskussion i jämförelsen mot andra märken.

Men att denna tråd blivit Omega vs Tudor kvalitet tycker jag vi stänger helt nu. Det får tas någon annanstans.
Jag tog upp frågan bara för att andra märkens prishöjningar jämförs med Rolex. Då blir det inte irrelevant för tråden. Däremot är det friskt att jämföra vad man får för pengarna. Att diskutera prishöjning på något som redan är överprisat tål tråden, om inte annat för att diskussionen manar till vidsynthet. Intressant det du skriver om METAS by the way.

Perfekt om priset på Rolex följer tex CHF och USD för då blir ett köp av en Rolex en hedge mot vår skräpvaluta.

Tack för en till motiverande faktor att fortsätta lägga ännu mer egentligen helt orimliga pengar på klockor! 😍

Jag tog upp frågan bara för att andra märkens prishöjningar jämförs med Rolex. Då blir det inte irrelevant för tråden. Däremot är det friskt att jämföra vad man får för pengarna. Att diskutera prishöjning på något som redan är överprisat tål tråden, om inte annat för att diskussionen manar till vidsynthet. Intressant det du skriver om METAS by the way.

Ska vi vara rent krassa är ju egentligen samtliga lyxmärken överprisade. Personligen blir det lättare för mig att motivera mig att köpa Rolex jämfört med de andra eftersom det inte innebär ett värdetapp när jag lämnar butiken. Även om det blir rent imaginärt ändå då jag aldrig tänkt sälja oavsett. Är väl lite samma som att man blir glad när värdet på ens bostad gått upp, även om det aldrig blir en egentligen realiserad vinst föränn du gör exit på marknaden, vilket de flesta aldrig gör.

Under 20-25% förmodad vinst per enhet blir det svårt att överleva.
Om det är ett seriöst företag med en fysisk butik som följer EU lagar, betalar korrekt skatt och ev löneavgifter.

Självklart kan även en sådan firma vara nöjd med en femma I vinst om de redan har en kund som vill köpa en hyllvärmare,men det är ingenting de kan överleva på.
Det tycker även jag låter rimligt.

Då blir min spaning att flertalet mindre heta modeller börjar komma ner på en prisnivå som gör att det inte är särskilt lönsamt för privatpersoner att gå till gråis med sin nyligen uthämtade Rolex.

Förhoppningsvis ger det i förlängningen
Mindre köande hos AD för många modeller då ”flippare” inte har en särskilt stor, om någon, uppsida längre.

Ska bli spännande att se var vi hamnar under 2024.

Ja, jag saknar verkligen hur det var innan hysterin drog igång under pandemin. Mycket utav glädjen som du säger, försvann när det gäller just Rolex.

Tror dock att Sub, GMT och Daytona fortsatt kommer vara såpass heta att fortsatt kommer vara lång kötid eller gråhandlare som gäller.

Ja, jag saknar verkligen hur det var innan hysterin drog igång under pandemin. Mycket utav glädjen som du säger, försvann när det gäller just Rolex.

Tror dock att Sub, GMT och Daytona fortsatt kommer vara såpass heta att fortsatt kommer vara lång kötid eller gråhandlare som gäller.
Fast det var hysteriskt innan också - bara på en annan nivå.. iaf tyckte man det då.
Men det är klart - då gick det ju iaf att köpa en DJ eller Explorer över disk. Milgauss, Air king och TT-klockor var inga problem om jag minns rätt. Alltså 2018/2019 typ.

Fast det var hysteriskt innan också - bara på en annan nivå.. iaf tyckte man det då.
Men det är klart - då gick det ju iaf att köpa en DJ eller Explorer över disk. Milgauss, Air king och TT-klockor var inga problem om jag minns rätt. Alltså 2018/2019 typ.
Han man som jag fått erbjudande om att köpa en fin begagnad Millgauss för 30000 kr 2013 så skakar man bara på huvudet nu. Det är mest luft i köpen nu, vilket gör investeringar osäkra. Det har väl redan börjat hända här på KS när medlemmar säljer av sina innehav för att kunna betala stigande boendekostnader?

Han man som jag fått erbjudande om att köpa en fin begagnad Millgauss för 30000 kr 2013 så skakar man bara på huvudet nu. Det är mest luft i köpen nu, vilket gör investeringar osäkra. Det har väl redan börjat hända här på KS när medlemmar säljer av sina innehav för att kunna betala stigande boendekostnader?
Jag köpte en jättefin, 2 år gammal GMT-C, fullset 2014 för 46k... 🙄

I stål ja. Vill man ha snabbare tilldelning finns tvåton. Vissa av modellerna i tvåton är otroligt charmiga tycker jag.

När jag pratar med kollegor och vänner som inte får köpa hos AD framgår det rätt snabbt att alla vill ha GMT(Pepsi, Sprite, Batman enbart) och inget annat. Då är det bäst att köra gråhandlare. Detta är modeller som ofta går dubbelt så dyrt jämfört med list. Därför kommer AD självklart sälja dessa till sina befintliga kunder som redan gjort köp i butiken.

Ligger ute rätt mycket här på KS har jag observerat senaste månaderna. Mycket som inte blir sålt också trots rätt bra priser och prisbumpningar.

Intressant video på ämnet.
Det jag tyckte var intressant i videon var att det är rekordstort utbud just nu samt rekordlång försäljningscykel/lagerdagar på Rolex mätt över senaste tre åren.
Det tyder på att priserna måste ner på många objekt.

Även på C24 är det många objekt jag följer (ej hype odeller)som förblir osålda, trots vad som skulle betraktas som rätt bra priser för inte så länge sedan.

Det sas väl även tidigare i tråden att någon/några svenska gråhandlare har inköpsstopp och det är kanske inte bara ett svenskt fenomen?

Det jag tyckte var intressant i videon var att det är rekordstort utbud just nu samt rekordlång försäljningscykel/lagerdagar på Rolex mätt över senaste tre åren.

Även på C24 är det många objekt jag följer (ej hype odeller)som förblir osålda, trots vad som skulle betraktas som rätt bra priser för inte så länge sedan.

Det sas väl även tidigare i tråden att någon/några svenska gråhandlare har inköpsstopp och det är kanske inte bara ett svenskt fenomen?
Scenariot att handlarna sänker sina priser utan att någon köper kan jag se inom andra icke livsnödvändiga produktsortiment också. När man närmar sig ett objekt erbjuds man ett lägre pris än det utsatta. Jag får uppfattningen att det är många marknader som står still just nu. Störst uthållighet har ofta köparen.

Senast ändrad:

Har observerat samma. Utbudet på andrahandsmarknaden verkar vara oerhört stort. Det gäller dock inte bara Rolex utan i princip alla märken som är mer premium. Tror definitivt många modeller kommer behöva gå ned till att ligga runt listpriser istället. Har likt du en bevakning på C24 på en klocka som inte finns att köpa ny längre och det rör sig inte alls. Är sugen på att lägga lite skambud på några objekt och se om gråhandlarna nappar.

Sen tror jag fortfarande sportstålet rör sig relativt bra på andrahandsmarknaden, i vart fall enligt mina noteringar. Förutsatt att prissättningen är rätt och inte gamla fantasipriser kring 50-70% MSRP för en Submariner. Finns fortfarande många gråisar som tycker 170-180k är rimligt för en klocka som låg på 100-110k msrp och då blir det självklart inte sålt.

Gick förbi Omegas butik idag och det jag kunde se genom fönstret är att de tycks ha fått en högre finish än jag minns dem när jag ägde ett par seamasters back in the days.

Notetade bara att denna blivit ca 10k dyrare sen när jag köpte en för två mån sen.
IMG_6169.jpeg

Det tycker även jag låter rimligt.

Då blir min spaning att flertalet mindre heta modeller börjar komma ner på en prisnivå som gör att det inte är särskilt lönsamt för privatpersoner att gå till gråis med sin nyligen uthämtade Rolex.

Förhoppningsvis ger det i förlängningen
Mindre köande hos AD för många modeller då ”flippare” inte har en särskilt stor, om någon, uppsida längre.

Ska bli spännande att se var vi hamnar under 2024.
Det vore en mardröm för multimärkeshandlare.

Mycket bättre isåfall packetera osäljbara (utan kraftig rabatt) IWC Chopard Piaget et al med de Rolexmodeller som fortfarande går att tjäna på.

Jag har lite svårt att tro de den stora inköpskanalen för gråhandlarna vad gäller nya klockor kommer från vanliga privatpersoner som köpt en klocka efter att ha köat.
Det finns ju faktiskt en hel del folk på detta klot som köper damklockor Cellinis Strösslade TT och annat som inte kan anses som premiummodeller för att de vill ha just en sådan utan tanke på vad den är värd om tio år,men ända vet att en Rolex "alltid" har ett bättre andrahandsvärde än andra märken och väljer därefter.

Men det blir som du säger intressant att se vad som händer under året.

Tillbaka
Topp