• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

daimglass

Breitling
Hallå där alla klockentusiaster!

För dom som är nyfikna så kan jag nu ger en update på hur det allt till slut föll ut.

Fick mejl från AD "nr 2" den 19/6 om att Rolex ref. 126334 nu fanns för mig att hämta ut och idag den 24/6 besökte jag butiken och gick därifrån med en helt fantastiskt fin klocka! AD "nr 1" hörde jag ingenting från trots vidare kontakt efter första besöket i butik med det specifika intresset för just 126334'an.

Det här lämnade mig då alltså till 9 månader och 19 dagar på den berömda "vänte/önske/finns ingen/kalla den vad du vill listan" vilket jag måste säga att jag blev förvånad över i sammanhanget efter att ha läst trådar från höger till vänster om svårigheterna många stöter på. Värt att nämna är även att jag inte gjorde någon uppföljning hos AD "nr 2" efter besöket med det visade intresset för modellen. Dock så har jag en tidigare köphistorik för kanske 6-8 år sen på ett stycke damur, Tissot Le Locle vilket nog knappt kvalas in som "köphistorik" då klockan i fråga köptes för runt 6-8tkr vid det tillfället.

Trots att jag tidigare provat en Datejust i 41mm utförande så blev jag mer och mer osäker i väntades tider, samt efter att ha läst säkert 100 olika trådar med debatter över vilken som är den "rätta" storleken på en Datejust i frågan mellan 36mm och 41mm.

Jag kan nu säga med 110% säkerhet att jag är så glad att jag stod fast vid 41mm beslutet och blev faktiskt till och med lite förvånad dagen till ära av att modellen till och med kändes liten vid det första ögonkastet. Blev snabbt tvungen att dubbelkolla med SA'n att den var i 41mm utförande och inte 36mm för att säkerställa att inget missförstånd skett på vägen. Jag själv är 185cm lång, ganska vältränad, 83kg på vågen och det hade skurit i mitt hjärta om jag satt och skrev det här inlägget med en 36mm på vristen. Skulle säga att min vriststorlek (ej mätt) är ganska normal. Absolut inte en stor vrist eller en väldigt liten för den delen.

Vet att det här med urverkets storlek är en djup personlig preferens. Men 41mm är verkligen inte så stor som det kanske låter för vissa eller visas på ig bilder. Själv har jag burit en Tag Heuer Aquaracer i 43mm utförande dom senaste 8 åren vilket är en väldigt "bulkig" modell i jämförelse med DJ41 så klart att viss vana spelar en faktor för min personliga känsla och utlåtande.

Hur som helst så enormt kul att låsa denna fantastiska klocka! Önskar er alla väl och en fortsatt trevlig afton :)
En riktig klassiker, grattis :)
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Gissar att han menar att det är subjektivt i slutet av dagen och upp till bäraren viken size som är bäst i det enskilda fallet. Men självklart kan man diskutera det.
Självklart upp till bäraren vad den tycker passar bäst och ingen åsikt är på något sätt facit. Men enligt mig är designen bättre i den ena storleken oavsett storlek på handleden då jag tycker proportionerna fallerar i den andra storleken och det är väl den sorten av åsikter vi diskuterar på detta forumet sen har säkert många en annan åsikt.:)
 

Alexander

Panerai
2-Faktor
Självklart upp till bäraren vad den tycker passar bäst och ingen åsikt är på något sätt facit. Men enligt mig är designen bättre i den ena storleken oavsett storlek på handleden då jag tycker proportionerna fallerar i den andra storleken och det är väl den sorten av åsikter vi diskuterar på detta forumet sen har säkert många en annan åsikt.:)
Enig! Tycker absolut att Datejust gör sig bäst i 36 mm. Med det sagt, jag kommer ge 41an en chans nån gång, tycker fortfarande att det är en bra klocka.
 
  • Like
Reactions: JDQ

Spanjoren

Omega
2-Faktor
Gissar att han menar att det är subjektivt i slutet av dagen och upp till bäraren viken size som är bäst i det enskilda fallet. Men självklart kan man diskutera det.
Självklart är det det jag menar.

Man kan självklart diskutera vad man gillar och vad som passar en själv.

Men när man utgår ifrån sig själv och säger "36 är det ända rätta" samt "41 är det ända rätta" så tycker jag det är super konstigt man måste ändå utgå ifrån individen som ska köpa klockan trots allt och dennes mått.

Sen finns det så klart ett ganska brett gränsland där både 36 och 41 är passande men det är upp till personen i fråga.
 

FredrikF

Omega
2-Faktor
Tycker också att Datejusten gör sig så mkt bättre i 36 än 41 mm, handlar om dimensionerna. Hämtade ut en 41 mm blå räfflad ring på jubilee för 3 år sedan efter att ha stått nått år på väntelistan. Diggar inte riktigt storleken och vill hellre ha en 36 mm så skrev upp mig hos samma AD för 2,5 år sedan på en 36 mm i samma utförande. Står enligt AD fortfarande på intresselistan och borde få tilldelning snart (har dessutom innestående mindre kredit efter att dom tabbat sig med ett serviceärende) men börjar kännas smått förnedrande vid det här laget... :)
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Självklart är det det jag menar.

Man kan självklart diskutera vad man gillar och vad som passar en själv.

Men när man utgår ifrån sig själv och säger "36 är det ända rätta" samt "41 är det ända rätta" så tycker jag det är super konstigt man måste ändå utgå ifrån individen som ska köpa klockan trots allt och dennes mått.

Sen finns det så klart ett ganska brett gränsland där både 36 och 41 är passande men det är upp till personen i fråga.
Jag utgår inte från mig själv, enligt min åsikt är den ena storleken den enda rätta då klockans storlek kontra individens mått aldrig kommer vägas upp av en design med bristande proportioner återigen min åsikt, sen finns det många andra som är av en annan åsikt vilket syns där intresselistan är som längst. :)
 

Spanjoren

Omega
2-Faktor
Jag utgår inte från mig själv, enligt min åsikt är den ena storleken den enda rätta då klockans storlek kontra individens mått aldrig kommer vägas upp av en design med bristande proportioner återigen min åsikt, sen finns det många andra som är av en annan åsikt vilket syns där intresselistan är som längst. :)
Fair enough din åsikt respekterar jag så klart 😊 det är intressant med 36 vs 41 väntelistan man hade gärna sett siffror på det.

Mitt generella span gällande den frågan är att 36 är mer populärt i Europa medan 41 är mer populärt i USA. Men har verkligen ingen statistik att baka upp det med.
 
  • Like
Reactions: JDQ

mrn132

Breitling
Fair enough din åsikt respekterar jag så klart 😊 det är intressant med 36 vs 41 väntelistan man hade gärna sett siffror på det.

Mitt generella span gällande den frågan är att 36 är mer populärt i Europa medan 41 är mer populärt i USA. Men har verkligen ingen statistik att baka upp det med.
Enligt SA’n vid gårdagens besök så sa han att 41mm med stor marginal var mest efterfrågat hos dom med följande konfiguration som hetast.

1) Fluted, jubilee, mint grön
2) Fluted, jubilee, blå
3) Fluted, jubilee, silver
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Fair enough din åsikt respekterar jag så klart 😊 det är intressant med 36 vs 41 väntelistan man hade gärna sett siffror på det.

Mitt generella span gällande den frågan är att 36 är mer populärt i Europa medan 41 är mer populärt i USA. Men har verkligen ingen statistik att baka upp det med.
Jag tror absolut 41 är populärare även i Europa. Sambons bror plockade precis ut en mintgrön 41 med jubilee och räfflad ring, han förstod inte alls mina argument för 36 och är jättenöjd.
 

mrn132

Breitling
Nja, dom delar system men har olika listor.
När jag skrev upp mig hos Nymans så tipsade dom att gå och skriva upp sig hos Krons också.
Det stämmer att dom har olika listor men besöken / intressena synkas i bådas listor.

När jag plockade ut min klocka så sa SA'n att han stryker mig från Nymans lista för den refen.

Som jag fick det förklarat så får respektive AD ändå strikt tilldelning av x antal klockor. Så är det färre personer som står hos den ena AD'n på din önskade ref. så ökar chanserna just där. Därmed helt klart värt att signa upp sig på fler ställen (trots samma ägare).
 

mrn132

Breitling
Tycker personligen att 36 med tiden blivit mer och mer uppmärksammad ur ett unisex perspektiv och jag själv funderar på den som ett vackert alternativ till frugan i födelsedagspresent. 28 helt utesluten och 31 känns stolpe in / stolpe ut storleksmässigt (mitt personliga tycke).

1719298244873.png
 

Jackdaw

Omega
På forum och bland entusiaster verkar 36mm vara mer populär som känner till historik och anser det vara den ”rätta storleken” men är nog inte representativt sett till marknaden som helhet
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Tycker personligen att 36 med tiden blivit mer och mer uppmärksammad ur ett unisex perspektiv och jag själv funderar på den som ett vackert alternativ till frugan i födelsedagspresent. 28 helt utesluten och 31 känns stolpe in / stolpe ut storleksmässigt (mitt personliga tycke).

1719298244873.png

Det är lite smak och tycke.
31 på frun är lagom och 36 för stort.
På bild är det annat.
Det samma gäller rose gold. Funkar på bild, men ser vettigare ut med gult guld på frun.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Givetvis smack och tycke 😊 31 på en mindre dam och 36 tycker jag klär väldigt fint på en kvinna 170cm+ med lite form och figur.

Ja, det gör det säkert.
Därav kan en ”proportionerligt korrekt” klocka vara ett ”felköp” så länge man inte bara studerar bilden eller har klockan i någon uppvisningsmonter.
 

Lingrush

Cartier
Fair enough din åsikt respekterar jag så klart 😊 det är intressant med 36 vs 41 väntelistan man hade gärna sett siffror på det.

Mitt generella span gällande den frågan är att 36 är mer populärt i Europa medan 41 är mer populärt i USA. Men har verkligen ingen statistik att baka upp det med.

I USA handlar det i stora drag om att det mesta ska vara stort och flashigt
 

mrn132

Breitling
Egentligen .. Ju mer man tänker på det, ju dummare låter det helt ärligt i frågan att låta klockans proportioner gå före hur vidare väl individen bär upp klockan. Vi ska bära klockan, klockan ska väl inte bära oss?

Låt säga att 31mm var ”originalet” med entusiastens ”korrekta dimensioner”. Är det fortfarande försvarbart för en vältränad man med lite längd att bära denna och stolt hänvisa till dom gamla schweiziska gudarnas proportionsmöte?

Jag anser att individen ska bära klockan inte tvärt och om.

MEN! Återigen .. Personligt tycke och smak 😊
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Enligt SA’n vid gårdagens besök så sa han att 41mm med stor marginal var mest efterfrågat hos dom med följande konfiguration som hetast.

1) Fluted, jubilee, mint grön
2) Fluted, jubilee, blå
3) Fluted, jubilee, silver

Låter korrekt!

Angående storlekarna tycker jag både 36 och 41mm är riktigt bra men för mig blir det 36mm eftersom jag vill variera storlekarna i min samling. Kör jag 41 kommer alla mina klockor ligga där i krokarna.

För dam beror det självklart på personen ifråga. Tycker 31mm är en perfekt storlek där, speciellt för nättare tjejer men 36 funkar också för i princip alla om man vill. 28 tycker jag är för litet och proportionerna på den modellen ogillar jag, den hade behövt bli mycket tunnare för att vara bra. När jag kollade på 28an tyckte jag att den var lika hög som bred typ.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Egentligen .. Ju mer man tänker på det, ju dummare låter det helt ärligt i frågan att låta klockans proportioner gå före hur vidare väl individen bär upp klockan. Vi ska bära klockan, klockan ska väl inte bära oss?

Låt säga att 31mm var ”originalet” med entusiastens ”korrekta dimensioner”. Är det fortfarande försvarbart för en vältränad man med lite längd att bära denna och stolt hänvisa till dom gamla schweiziska gudarnas proportionsmöte?

Jag anser att individen ska bära klockan inte tvärt och om.

MEN! Återigen .. Personligt tycke och smak 😊
Ofta refererar man till historien för att påminna om att stora boetter är en flyga.
 

mrn132

Breitling
Ofta refererar man till historien för att påminna om att stora boetter är en flyga.
Helt off min vän .. Du får prova på ett nytt försök med historieresan.

Ska vi ändå prata historia så kan vi passa på att nämna några välkända varumärken som dessutom har en äldre historik än Rolex och titta på deras medel boett storlekar för just herrmodeller.

Patek Philippe - Grundat 1839 medelstorlek 40,4mm
Audemars Piguet - Grundat 1875 medelstorlek 41,9mm
Omega - Grundat 1848 medelstorlek 41,5mm
IWC Schaffhausen - Grundat 1868 medelstorlek 42,5mm
Breitling - Grundat 1884 medelstorlek 43,44mm
TAG Heuer - Grundat 1860 medelstorlek 41,5mm

Njaa .. Skulle inte säga att "större" boetter är en fluga, snarare att mindre boetter är ovanligare bland "lyx" herrklockor ur nutida och historiska perspektiv.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Helt off min vän .. Du får prova på ett nytt försök med historieresan.

Ska vi ändå prata historia så kan vi passa på att nämna några välkända varumärken som dessutom har en äldre historik än Rolex och titta på deras medel boett storlekar för just herrmodeller.

Patek Philippe - Grundat 1839 medelstorlek 40,4mm
Audemars Piguet - Grundat 1875 medelstorlek 41,9mm
Omega - Grundat 1848 medelstorlek 41,5mm
IWC Schaffhausen - Grundat 1868 medelstorlek 42,5mm
Breitling - Grundat 1884 medelstorlek 43,44mm
TAG Heuer - Grundat 1860 medelstorlek 41,5mm

Njaa .. Skulle inte säga att "större" boetter är en fluga, snarare att mindre boetter är ovanligare bland "lyx" herrklockor ur nutida och historiska perspektiv.
Historien syftar i detta fall på hur stora boetterna varit under åren. Inte vad några enligt dig dyra tillverkare gör idag. Stora boetter är helt klart ett nutida mode.

Sedan är det intressant hur du kommit fram till dina siffror.
 

th0m

Cartier
2-Faktor
Helt off min vän .. Du får prova på ett nytt försök med historieresan.

Ska vi ändå prata historia så kan vi passa på att nämna några välkända varumärken som dessutom har en äldre historik än Rolex och titta på deras medel boett storlekar för just herrmodeller.

Patek Philippe - Grundat 1839 medelstorlek 40,4mm
Audemars Piguet - Grundat 1875 medelstorlek 41,9mm
Omega - Grundat 1848 medelstorlek 41,5mm
IWC Schaffhausen - Grundat 1868 medelstorlek 42,5mm
Breitling - Grundat 1884 medelstorlek 43,44mm
TAG Heuer - Grundat 1860 medelstorlek 41,5mm

Njaa .. Skulle inte säga att "större" boetter är en fluga, snarare att mindre boetter är ovanligare bland "lyx" herrklockor ur nutida och historiska perspektiv.
Nåja. Gå tillbaka innan 2000-talet och se hur många icke-dykare eller diverse överdimensionerade kronografer du kan hitta som är över 40 mm. Klassiska herrur runt 37-38 brukar ju benämnas "jumbo" av en anledning. Den mest klassiska Calatravan (ref. 96) är 31 mm.

Trenden med stora klockor håller väl fortfarande i sig bland gemene man, men det börjar ju samtidigt bli en tydlig tillbakagång. Bara titta på Cartier-hajpen.
 

Jackdaw

Omega
Egentligen .. Ju mer man tänker på det, ju dummare låter det helt ärligt i frågan att låta klockans proportioner gå före hur vidare väl individen bär upp klockan. Vi ska bära klockan, klockan ska väl inte bära oss?

Låt säga att 31mm var ”originalet” med entusiastens ”korrekta dimensioner”. Är det fortfarande försvarbart för en vältränad man med lite längd att bära denna och stolt hänvisa till dom gamla schweiziska gudarnas proportionsmöte?

Jag anser att individen ska bära klockan inte tvärt och om.

MEN! Återigen .. Personligt tycke och smak 😊
Ja men nu är ju 36 originalet?
 

mrn132

Breitling
Nåja. Gå tillbaka innan 2000-talet och se hur många icke-dykare eller diverse överdimensionerade kronografer du kan hitta som är över 40 mm. Klassiska herrur runt 37-38 brukar ju benämnas "jumbo" av en anledning. Den mest klassiska Calatravan (ref. 96) är 31 mm.

Trenden med stora klockor håller väl fortfarande i sig bland gemene man, men det börjar ju samtidigt bli en tydlig tillbakagång. Bara titta på Cartier-hajpen.
Absolut att det var färre men visst fanns det en hel drös även då :) eller skulle jag inte ta med dykarklockor eller hur var det? Hur som .. Några jag spontant kommer på skulle då vara.

Panerai Luminor: runt år 1995
Rolex Sea-Dweller: år 1967
Audemars Piguet Royal Oak Offshore: år 1993
IWC Big Pilot: nånstans kring 1990-talet
Omega Seamaster Professional 300M: nånstans kring 1990-talet
Breitling Navitimer: Osäker, definitivt innan 2000
Breitling Chronomat: år 1984
Patek Philippe Nautilus: nånstans kring 1990-talet
Zenith El Primero Chronomaster: nånstans kring 1990-talet
TAG Heuer Monaco: år 1998
Tudor Prince Date Submariner: Tror vissa modeller hade boettstorlekar på 40mm och ibland något större innan år 2000
Vacheron Constantin Overseas: år 1996
 

mrn132

Breitling
Historien syftar i detta fall på hur stora boetterna varit under åren. Inte vad några enligt dig dyra tillverkare gör idag. Stora boetter är helt klart ett nutida mode.

Sedan är det intressant hur du kommit fram till dina siffror.
Ok, jag förstår. Så det du menar egentligen då är att mycket av det som tillverkats dom senaste 24 åren är en fluga? Tänker ändå att det var ett tag sedan milleniumskfitet. En lång fluga! Eller kanske kort i sammanhanget, vad vet jag.

Räkna fram ett medel gör man genom att summera x antal siffror och delar summan med antalet siffror 😉

Försöker inte trampa någon på tårna, tycker mest att det är intressant med det hela.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ok, jag förstår. Så det du menar egentligen då är att mycket av det som tillverkats dom senaste 24 åren är en fluga? Tänker ändå att det var ett tag sedan milleniumskfitet. En lång fluga! Eller kanske kort i sammanhanget, vad vet jag.

Räkna fram ett medel gör man genom att summera x antal siffror och delar summan med antalet siffror 😉

Försöker inte trampa någon på tårna, tycker mest att det är intressant med det hela.
Mode går i cykler. Jag gissar att vi nått en historisk topp om vi ser till boettstorlekar och att vi faktiskt är på väg ner något nu. Det senare har jag däremot ingen data på.

Angående ditt räkneexempel är det möjligt du har räknat rätt. Frågan är vilket urval du haft. Knappast alla tillverkade klockor under företagens livstid. Du kan knappast fått data på hur många de säljer av varje enskild modell heller. Även oklart om du jämförde time only bruksur eller om du tog alla modeller du hittade. Mao rätt ointressanta och irrelevanta siffror enligt mig.

Sett till ditt urval av modeller med tillhörande årtal ovan ser jag att du har en del att grotta ner dig i om du är intresserad av armbandsurets historia. Intressant att se hur olika tillverkare valt att bygga vidare på sina historiska modeller. Rolex har varit extremt konservativa även om de på senare tid gjort en del uppblåsta varianter av gamla original.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Mode går i cykler. Jag gissar att vi nått en historisk topp om vi ser till boettstorlekar och att vi faktiskt är på väg ner något nu. Det senare har jag däremot ingen data på.

Angående ditt räkneexempel är det möjligt du har räknat rätt. Frågan är vilket urval du haft. Knappast alla tillverkade klockor under företagens livstid. Du kan knappast fått data på hur många de säljer av varje enskild modell heller. Även oklart om du jämförde time only bruksur eller om du tog alla modeller du hittade. Mao rätt ointressanta och irrelevanta siffror enligt mig.

Sett till ditt urval av modeller med tillhörande årtal ovan ser jag att du har en del att grotta ner dig i om du är intresserad av armbandsurets historia. Intressant att se hur olika tillverkare valt att bygga vidare på sina historiska modeller. Rolex har varit extremt konservativa även om de på senare tid gjort en del uppblåsta varianter av gamla original.

Nu har jag ingen historik, men angående storlekar så är det väl kanske en smaksak vad man gillar.
Men både Ø och tjocklek har nog varit ett betyg på ingeniörskonsten bakom det hela och inte någonting som alltid har utgått ifrån någon proportionerlig golfen ratio.

Vad säger att modet var bättre på 30-talet, 60-talet, millennieskiftet eller idag.
Det är egentligen bara smaksak och i tillägg ingenjörskonst.
Att man inte tillverkade 41mm klockor på 70-talet kan likaväl ha berott på att det hade kunna vara ett ingenjörstekniskt nederlag då det inte är någon konst att få plats med ett urverk i en moraklocka.
 
Topp