• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

daimglass

Breitling
Beror ju lite på konfiguration.

36mm ej Grön Blå eller Eisenkiesel får du nog nästa som dyker upp om den inte finns hemma.
40 mm är lite svårare och kanske tar några månader.

Grön Blå tavla blir genast "Mycket Svårt"
Eisenkiesel "Har vi aldrig sett"
Pave reserverad till Elton...🫠
Ja jo helt korrekt som vanligt.
Har själv försökt med svårare urtavlor, utan resultat men jag tror ju att sånt är ändå inte i Sveriges marknad egentligen :)
Tror han syftar på ”enklare” urtavlor, därav mitt svar.
 

Natex

Omega
2-Faktor
Gick in i Rolex butik på Andrássy Utca i Budapest. Några stål/guld modeller i fönstret men stod ”more stock inside” så blev ju nyfiken. Fanns bara några till DJ 36 med guld/diamanter. Säljaren förklarade vänligt, innan ens frågan ställdes, att några av de övriga modeller får man sätta upp sig på en ”wish list” men för att komma med behöver man ett id-kort som visar på att man är ungersk medborgare. Precis innan jag skulle gå så fick jag en påse med choklad. ”We dont want you to leave empty-handed”. Ändå roligt att man inte får/kan köpa men får ändå en goodiebag som plåster på såren. IMG_4290.jpeg
 

FlipSwede

Audemars
Gick in i Rolex butik på Andrássy Utca i Budapest. Några stål/guld modeller i fönstret men stod ”more stock inside” så blev ju nyfiken. Fanns bara några till DJ 36 med guld/diamanter. Säljaren förklarade vänligt, innan ens frågan ställdes, att några av de övriga modeller får man sätta upp sig på en ”wish list” men för att komma med behöver man ett id-kort som visar på att man är ungersk medborgare. Precis innan jag skulle gå så fick jag en påse med choklad. ”We dont want you to leave empty-handed”. Ändå roligt att man inte får/kan köpa men får ändå en goodiebag som plåster på såren. IMG_4290.jpeg
Slafs&Blask är ju bättre än plåtklockor.
Hade de ingen marzipan från Auguszt Cukràszda?
 

JoelBengs

Breitling
2-Faktor
Flera modeller inne hos AD på Korfu i Grekland häromdagen. Kul att kunna prova istället för ett tomt skyltfönster. Personalen var stolta över att "we only keep a waitlist for the new GMT, because it's so new, not for the pepsi or the batman". Trevligt bemötande, de trodde jag var crew från någon yacht när jag bar en skx007 😊

Fanns två GMTs. Bortsett från en reserverad sub date och dessa GMTs förstod jag det som att allt som var framme i butiken var tillgängligt inklusive:
Daydate/40/rose/olivegreen/diamantring
Daytona/oysterflex/yellow
Daytona/oysterflex/white/diamonds
Datejust/36/twotone/fluted/oyster/palm dial
Datejust/41/steel/slät/oyster/wimbeldon dial
Deepsea
Samt nya tudor blackbay monochrome

IMG_1447.jpeg
 

Lello

Omega
Kapar tråden liten då mitt nuvarande försök att sälja vidare
min 124270 är ovanligt trögrörligt vilket fick mig att reflektera över prisutvecklingen senaste åren.

De flesta bud som inkommit har varit långt under list, inte mycket över vad 114270 eller t o m går för…

Bra så sett. Frågan är om vi fortfarande har en marknad där objekten behöver ”finna sitt spann” lite?

Ie. Daytona tvåton går över list för nya, men under om man kikar ref med 116xxx.

Day Date verkar fortfarande oförtjänt kall. I synnerhet med facory diamonds som knappt verkar få upp andrahandspriset.

Ser vi en stabilisering, eller en fortsatt nedåtgående trend?

Zoomar man ut lite är det trots allt inte så många år sedan (8 år och 2 månader för att vara exakt) jag köpte min första Rolex. Sub, utan historik, fick välja mellan 114060, 116610 och en Hulk.

Nåt år efter klippte jag en 116710 för 55-60 (minns ej exakt). En OP med olivgrön tavla för 40 k, Osv…
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
På tema datejust 36 vs. 41, vad är åsikten om 41 mint green fluted men på oyster? Tycker den blir lite mer sportig men osäker om den ser stor ut
Min åsikt är som alltid att DJ41 är en mindre bra tolkning av originalet. Instämmer helt med flera ovan att proportionerna är fel. Vill man ha en stor klocka tycker jag man skall köpa en klocka som är designad för sin storlek. Lägg en 36 o 41 bredvid varandra och titta på lite detaljer så blir det rätt uppenbart vilken som är rätt tänkt från början. Sedan är ju både DJ och OP och Explorer 36 nästan omöjliga att upplevas fel pga av att dom är för små. Dom skall helt enkelt inte vara större. Tänk Cartier tank eller Reverso....
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Kapar tråden liten då mitt nuvarande försök att sälja vidare
min 124270 är ovanligt trögrörligt vilket fick mig att reflektera över prisutvecklingen senaste åren.

De flesta bud som inkommit har varit långt under list, inte mycket över vad 114270 eller t o m går för…

Bra så sett. Frågan är om vi fortfarande har en marknad där objekten behöver ”finna sitt spann” lite?

Ie. Daytona tvåton går över list för nya, men under om man kikar ref med 116xxx.

Day Date verkar fortfarande oförtjänt kall. I synnerhet med facory diamonds som knappt verkar få upp andrahandspriset.

Ser vi en stabilisering, eller en fortsatt nedåtgående trend?

Zoomar man ut lite är det trots allt inte så många år sedan (8 år och 2 månader för att vara exakt) jag köpte min första Rolex. Sub, utan historik, fick välja mellan 114060, 116610 och en Hulk.

Nåt år efter klippte jag en 116710 för 55-60 (minns ej exakt). En OP med olivgrön tavla för 40 k, Osv…

Jag tror att det finns rejält med fallhöjd, framförallt när det kommer till moderna modeller, men även viss vintage. Det är svårare tider, servicepriserna har rusat och hela marknaden har varit dopad, med allt vad det innebär. Det fanns en tid när jag kände mig trygg i att handla vintage, men nu när det blivit så mycket pengar i det kan man aldrig vara säker på vad man köper.
 

BankAnden

Panerai
Blir spännande och se hur detta påverkar framtida tilldelningar inom respektive segment,
IMG_1558.png


IMG_1559.png

Då gick man från att vara ett ansikte som kunde titta in och snacka klockor titt som tätt, till att vara ett namn på en lite längre lista…vad är väl en bal på slottet 😅🤷🏼‍♂️

Men ja, intressant att se om det är samma tilldelning för Nymans framåt, som för Nymans+Krons historiskt. Pingar @SWC för att höra om du har erfarenhet från hur sådant påverkar tilldelning
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Då gick man från att vara ett ansikte som kunde titta in och snacka klockor titt som tätt, till att vara ett namn på en lite längre lista…vad är väl en bal på slottet 😅🤷🏼‍♂️

Men ja, intressant att se om det är samma tilldelning för Nymans framåt, som för Nymans+Krons historiskt. Pingar @SWC för att höra om du har erfarenhet från hur sådant påverkar tilldelning

Nymans och Krons har haft helt skilda konton hos Rolex med olika tilldelning. Nymans kommer garanterat få Krons allokering.
 

Jrooth

Cartier
2-Faktor
Då gick man från att vara ett ansikte som kunde titta in och snacka klockor titt som tätt, till att vara ett namn på en lite längre lista…vad är väl en bal på slottet 😅🤷🏼‍♂️

Men ja, intressant att se om det är samma tilldelning för Nymans framåt, som för Nymans+Krons historiskt. Pingar @SWC för att höra om du har erfarenhet från hur sådant påverkar tilldelning
Då är vi två🥲

Min farhåga är inte att det påverkar total allokering, den utgår jag från blir opåverkad. Däremot har jag själv alltid uppfattat bemötandet, jargongen och chanserna till köp som dag och natt mellan Nymans/Krons gällande Rolex..
 

FlipSwede

Audemars
Tråkig utveckling ändå med ännu färre butiker som säljer Rolex. Nån som vet om det var Krons beslut eller från Rolex?
Ska jag gissa så var det affärsmässigt helt rätt.
Totalt meningslöst ha två butiker som säljer Rolex med samma ägare 5 minuter från varandra.

Låt Krons med B-läge bli butik för "Övriga Märken" och låt Nymans A-läge bli ren Rolex Boutique (Och givetvis smyckes-linjen samt CPO) om allokeringen av klockor tillåter

Då maximerar man förmodligen försäljningkronor per kvadratmeter,slipper ha två dyra Rolexytor med krav på utförande uppdateringar/renoveringar "Visningsklockor" etc.
 
Topp