• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nu har jag ingen historik, men angående storlekar så är det väl kanske en smaksak vad man gillar.
Men både Ø och tjocklek har nog varit ett betyg på ingeniörskonsten bakom det hela och inte någonting som alltid har utgått ifrån någon proportionerlig golfen ratio.

Vad säger att modet var bättre på 30-talet, 60-talet, millennieskiftet eller idag.
Det är egentligen bara smaksak och i tillägg ingenjörskonst.
Att man inte tillverkade 41mm klockor på 70-talet kan likaväl ha berott på att det hade kunna vara ett ingenjörstekniskt nederlag då det inte är någon konst att få plats med ett urverk i en moraklocka.
Tror inte jag påstått ovan att det var bättre förr, men det var det... Det är dock en annan diskussion.

Ville bara ännu en gång påminna om att 41 mm för en datejust är en historiskt stor storlek. Det är intressant fakta.
 

mrn132

Breitling
Tar en nocco här i solskenet så länge och önskar er alla en fortsatt solig, härlig, tisdags kväll! ☀️🌴
 

Bilagor

  • IMG_4873.jpeg
    IMG_4873.jpeg
    576.1 KB · Visningar: 7

ante_77

Cartier
2-Faktor
Tror inte jag påstått ovan att det var bättre förr, men det var det... Det är dock en annan diskussion.

Ville bara ännu en gång påminna om att 41 mm för en datejust är en historiskt stor storlek. Det är intressant fakta.

Ja, det stämmer nog att den är det historiskt sett. Orsaken till det kan man spåna om det beror på att man har velat visa sin ingenjörskonst eller för att det är ”den enda rätta storleken”.
Vad var bättre förr? Storleken eller ingenjörskonsten?

Bilar och mobiltelefoner var även dessa bättre förr, men bara om man är nostalgisk.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, det stämmer nog att den är det historiskt sett. Orsaken till det kan man spåna om det beror på att man har velat visa sin ingenjörskonst eller för att det är ”den enda rätta storleken”.
Vad var bättre förr? Storleken eller ingenjörskonsten?

Bilar och mobiltelefoner var även dessa bättre förr, men bara om man är nostalgisk.
Personligen är det designen, hantverket och storleken. Just datejust har ju faktiskt klarat sig väldigt väl. Väldigt lika proportioner rent allmänt. När man bytte från plast till safir-glas lät man det tex sticka upp på samma vis som förr. Men detta är nu utanför trådens ämne.
 

DrDre

Patek
Nåja. Gå tillbaka innan 2000-talet och se hur många icke-dykare eller diverse överdimensionerade kronografer du kan hitta som är över 40 mm. Klassiska herrur runt 37-38 brukar ju benämnas "jumbo" av en anledning. Den mest klassiska Calatravan (ref. 96) är 31 mm.

Trenden med stora klockor håller väl fortfarande i sig bland gemene man, men det börjar ju samtidigt bli en tydlig tillbakagång. Bara titta på Cartier-hajpen.

Runt 1995-2000 så var de vanligaste (lite finare) sportklockorna Bond Omegan, Rolex sportmodeller och Breitlings Chronomat (å ngn enstaka Navitimer). De låg runt 40mm och var relativt tjocka. De ansågs dock rätt stora jfrt med mer allroundorienterade vardagsklockor som var relativt små och tunna (quartz var ju vanligt på den tiden).
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Egentligen .. Ju mer man tänker på det, ju dummare låter det helt ärligt i frågan att låta klockans proportioner gå före hur vidare väl individen bär upp klockan. Vi ska bära klockan, klockan ska väl inte bära oss?

Låt säga att 31mm var ”originalet” med entusiastens ”korrekta dimensioner”. Är det fortfarande försvarbart för en vältränad man med lite längd att bära denna och stolt hänvisa till dom gamla schweiziska gudarnas proportionsmöte?

Jag anser att individen ska bära klockan inte tvärt och om.

MEN! Återigen .. Personligt tycke och smak 😊
Respekterar din åsikt men håller inte med.:)En klocka som med felaktiga proportioner får enligt mig en taskig design på grund av att proportionerna blir off så oavsett hur bra storleken passar bäraren föredrar jag att köpa en klocka som enligt mig har en lyckad design.:)

Sen bryr jag mig inte om vilka mått som var originalet utan hur designen fungerar i olika storlekar. Har själv bommat flera gånger när jag tidigare köpt exempelvis Explorer 1 i 39mm som jag började störa mig på över tid och den fick då lämna. Samma gäller en op36(116000) där bandhornen storlek/utformning inte tilltalade mig så den fick lämna för en klocka med en mer tilltalande design enligt mig. Var även sugen på planet ocean för några år sedan men upplevde 42mm som för stor men när jag testade 39,5mm kändes designen bara fel och förkrympt så det kan ju gå åt det hållet också. Är ofta nördiga små detaljer men är ju också det som är lite härligt med klockor.:)
 
Senast ändrad:

Samwise

Breitling
På tema datejust 36 vs. 41, vad är åsikten om 41 mint green fluted men på oyster? Tycker den blir lite mer sportig men osäker om den ser stor ut
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
På tema datejust 36 vs. 41, vad är åsikten om 41 mint green fluted men på oyster? Tycker den blir lite mer sportig men osäker om den ser stor ut
Den är sportig i 36 mm med. En tumregel är ju att urtavlan skall vara lika stor på en klocka utan vridring som en med. Föredrar när man ser länken vid sidan av klockan på handleden. Men, vilken storlek som är bäst är ju extremt individuellt. Jag röstar typ alltid på klassiska 36 mm.

Är väl lite tveksamt om detta är tråden för ämnet, men har alltid undrat varför folk väljer den stora. Vad är det man inte gillar med den mindre? Vet att vissa tycker det är manligare att ha en stor klocka, men det är väl en åsikt som börjar bli lite omodern. Förutom den vet jag faktiskt inte vad som lockar.
 
Är väl lite tveksamt om detta är tråden för ämnet, men har alltid undrat varför folk väljer den stora. Vad är det man inte gillar med den mindre? Vet att vissa tycker det är manligare att ha en stor klocka, men det är väl en åsikt som börjar bli lite omodern. Förutom den vet jag faktiskt inte vad som lockar.
Svikande syn pga åldern kan ju vara ett skäl till att gå upp i storlek.
Själv valde jag 41 för att jag tyckte det såg bättre ut på armen.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Svikande syn pga åldern kan ju vara ett skäl till att gå upp i storlek.
Själv valde jag 41 för att jag tyckte det såg bättre ut på armen.
Nu vet jag inte hur den sitter på dig, men du vill inte se länken vid sidan? Vad kändes fel när du testade den mindre?

Förutom att jag gillar hur det ser ut har jag en vurm för hur det var förr. Utöver det är ju fördelen att ett mindre ut sitter bättre, är mindre i vägen och väger mindre.
 
Nu vet jag inte hur den sitter på dig, men du vill inte se länken vid sidan? Vad kändes fel när du testade den mindre?

Förutom att jag gillar hur det ser ut har jag en vurm för hur det var förr. Utöver det är ju fördelen att ett mindre ut sitter bättre, är mindre i vägen och väger mindre.
Jodå jag ser länken vid sidan, handled 19cm.
Sen gillar jag lite tyngd på klockan, är jag trött får jag sätta på mig titanklockan.

Som mycket annat handlar det ju om tycke och smak. Vet att många tycker jag är en idiot som går på stan i flip flopps på sommaren.
 

Samwise

Breitling
Den är sportig i 36 mm med. En tumregel är ju att urtavlan skall vara lika stor på en klocka utan vridring som en med. Föredrar när man ser länken vid sidan av klockan på handleden. Men, vilken storlek som är bäst är ju extremt individuellt. Jag röstar typ alltid på klassiska 36 mm.

Är väl lite tveksamt om detta är tråden för ämnet, men har alltid undrat varför folk väljer den stora. Vad är det man inte gillar med den mindre? Vet att vissa tycker det är manligare att ha en stor klocka, men det är väl en åsikt som börjar bli lite omodern. Förutom den vet jag faktiskt inte vad som lockar.
Jag tycker 36 känns något liten och 41 något stor på min handled (c.18cm). Beror eventuellt på att jag bär 38,5 idag så att referenspunkten hamnar i mitten. Om man ska hålla sig till värdeökning och spåkulor känns det som att 36 kommer stå sig bättre framåt…
 

mrn132

Breitling
Den är sportig i 36 mm med. En tumregel är ju att urtavlan skall vara lika stor på en klocka utan vridring som en med. Föredrar när man ser länken vid sidan av klockan på handleden. Men, vilken storlek som är bäst är ju extremt individuellt. Jag röstar typ alltid på klassiska 36 mm.

Är väl lite tveksamt om detta är tråden för ämnet, men har alltid undrat varför folk väljer den stora. Vad är det man inte gillar med den mindre? Vet att vissa tycker det är manligare att ha en stor klocka, men det är väl en åsikt som börjar bli lite omodern. Förutom den vet jag faktiskt inte vad som lockar.
Priset är väl också en faktor för en del. 41mm utförandet är en dyrare klocka.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Priset är väl också en faktor för en del. 41mm utförandet är en dyrare klocka.

Fast tror inte priset spelar roll här. 41mm har ju högre premium. Känns inte som man tar en billigare modell när skillnaden inte är jättestor men vad vet jag. Jag hade tagit den modellen jag velat ha. På guldklockorna fattar jag den logiken men det är ju 4-5ggr stål.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jag tycker 36 känns något liten och 41 något stor på min handled (c.18cm). Beror eventuellt på att jag bär 38,5 idag så att referenspunkten hamnar i mitten. Om man ska hålla sig till värdeökning och spåkulor känns det som att 36 kommer stå sig bättre framåt…
DJ 41 mm är konstigt nog inte 41 mm har jag för mig. Tror den mäter in på 39 mm. Konstigt. Någon ägare kanske kan kontrollmäta?
 
Har någon av forum medlemmar hört hur lång ungefär är väntelistan till en Day-Date för tillfället. För ett par år sedan en kompis som var intresserad av att köpa en berättade mig att då hade det bedömts att väntetiden ska bli ett paar eller tre år. Är någon på listan / hur länge har ni väntat för tillfället?
 

FlipSwede

Audemars
Har någon av forum medlemmar hört hur lång ungefär är väntelistan till en Day-Date för tillfället. För ett par år sedan en kompis som var intresserad av att köpa en berättade mig att då hade det bedömts att väntetiden ska bli ett paar eller tre år. Är någon på listan / hur länge har ni väntat för tillfället?
Beroende på konfiguration så finns (eller fanns för 4 veckor sedan) ett antal tillsalu direkt hos både Nymans&Krons
 

daimglass

Breitling
Har någon av forum medlemmar hört hur lång ungefär är väntelistan till en Day-Date för tillfället. För ett par år sedan en kompis som var intresserad av att köpa en berättade mig att då hade det bedömts att väntetiden ska bli ett paar eller tre år. Är någon på listan / hur länge har ni väntat för tillfället?
Ingen väntetid eller några månader max
 

FlipSwede

Audemars
Ingen väntetid eller några månader max
Beror ju lite på konfiguration.

36mm ej Grön Blå eller Eisenkiesel får du nog nästa som dyker upp om den inte finns hemma.
40 mm är lite svårare och kanske tar några månader.

Grön Blå tavla blir genast "Mycket Svårt"
Eisenkiesel "Har vi aldrig sett"
Pave reserverad till Elton...🫠
 
Topp