• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Tycker det är rätt vettigt ändå (inte en hel handbok kanske) men att de tar hand om skräpet. Förstår inte varför man skulle bry sig om det som kund
Så det skulle inte spela någon roll för dig att butiken behåller emballage och övriga tillbehör och att du vid köp enbart får med dig klockan på armen och ett par extra länkbitar vid sidan av?

Mer pinsamt att det finns en ”hel handbok på hur Rolex vill att man presenterar klockan”
Logiskt, klockan ska användas, då kan man inte ha plast på den. Lådan osv har ett annat syfte och hindrar inte presentationen av klockan. Rolex vill att klockan ska se så bra ut som möjligt, då kan man inte ha sunkig plast på den. Som att ha kvar transportplasten på en bil när du hämtar den hos bilhandlaren.

Logiskt, klockan ska användas, då kan man inte ha plast på den. Lådan osv har ett annat syfte och hindrar inte presentationen av klockan. Rolex vill att klockan ska se så bra ut som möjligt, då kan man inte ha sunkig plast på den. Som att ha kvar transportplasten på en bil när du hämtar den hos bilhandlaren.
Förvisso logiskt men man bör som kund ha valmöjligheten att köpa klockan helt ouppackad ifall man vill det. Tvivlar på att det ser likadant ut i andra branscher.

Förvisso logiskt men man bör som kund ha valmöjligheten att köpa klockan helt ouppackad ifall man vill det. Tvivlar på att det ser likadant ut i andra branscher.
Självfallet ser det ej likadant ut hos dina lokala tyska bilåterförsäljare. Men det är folk som driver på efterfrågan såpass hårt att de kan göra vad fan de vill. Det är i nuläget ren utbud/efterfrågan -- och båda sidor hoppas de kan tjäna pengar.

Hållbart? Nej.

Infekterat av en massa flippare/dealers.

Vi har sett en rejäl nedgång sedan toppen kring 2022. Rolex kommer återigen bli ett märke för entusiaster, hoppas jag.

Entusiaster köper ALS, H.Moser & Cie och andra roliga saker.
Rolex är väl att likna med en Volvo 240. Robust, driftsäker och finns överallt. Men med ett tillägg att det är lite som i kommunismens Sovjet när man skulle köpa sig en Lada Niva - Inget fanns i butiken.

För att citera en norsk kompis.
”Rolex, det köper folk som egentligen inte har råd att köpa en klocka. När pengarna är slut så kan man sälja sin Rolex och klara sig för stunden.”
Han vägrar Rolex helt enkelt.

Mer pinsamt att det finns en ”hel handbok på hur Rolex vill att man presenterar klockan”
Jag kan tycka att det är en viss skillnad i hur ett väldigt stort företag väljer att sköta sina affärer och hur en person på Klocksnack argumenterar på ett lönlöst sätt.

Så svaret blir ja - definitivt mer pinsamt att komma med argument t.o.m. du själv vet inte håller.

Föreslår att vi nöjer oss där och fortsätter prata klockor/listor etc.

Jag kan tycka att det är en viss skillnad i hur ett väldigt stort företag väljer att sköta sina affärer och hur en person på Klocksnack argumenterar på ett lönlöst sätt.

Så svaret blir ja - definitivt mer pinsamt att komma med argument t.o.m. du själv vet inte håller.

Föreslår att vi nöjer oss där och fortsätter prata klockor/listor etc.
Visst, men företagets affärsmodell och riktlinjer vid försäljning är en del av trådens ämne. Jag ifrågasatte varför man inte ska få behålla bl.a. transportbox och bezelskydd eller för den delen köpa klockan helt ouppackad och orörd av butikspersonal ifall man vill det.

Bör klargöras att det ej var min mening att så split bland forumets medlemmar, noterade bara att många begagnade sk fullsets där ute innehåller bezelskyddet medans jag själv aldrig fått med det vid nyinköp av Rolex. Blev därför fundersam att det trots detta gedigna reglemente ändå kan vara olika vad som skickas med beroende vem som sålt klockan. Noterar också att det verkar vanligare att man faktiskt får med bezelskyddet än att man inte får det så här verkar vissa försäljare skilja sig från mängden.

Aldrig någonsin sålt en klocka så min frågeställning har inget med flippning att göra. Kanske utgör Lapo här en anomali och således bör benämnas entusiast.

Bör klargöras att det ej var min mening att så split bland forumets medlemmar, noterade bara att många begagnade sk fullsets där ute innehåller bezelskyddet medans jag själv aldrig fått med det vid nyinköp av Rolex. Blev därför fundersam att det trots detta gedigna reglemente ändå kan vara olika vad som skickas med beroende vem som sålt klockan. Noterar också att det verkar vanligare att man faktiskt får med bezelskyddet än att man inte får det så här verkar vissa försäljare skilja sig från mängden.

Aldrig någonsin sålt en klocka så min frågeställning har inget med flippning att göra. Kanske utgör Lapo här en anomali och således bör benämnas entusiast.
Vad står mer i det gedigna reglementet🤣

Omega (och gissningsvis alla andra stora "exklusiva" märken) har också tydliga regler för hur klockan ska presenteras, hur säljprocessen ska gå till osv i ett 78-sidigt dokument. "The Service Ceremony" som dom kallar det.

Vad står mer i det gedigna reglementet🤣
Oklart Jackdaw, Lapo är blott en lekman som aldrig tagit del av denna mytomspunna skrift.

När vi ändå diskuterar emballage så ingående vore det intressant att höra er åsikt kring boxar. Har själv alltid tyckt Rolex boxar känns oerhört lågkvalitativa och billiga. (Day date boxen undantaget). Märken som kostar en fjärdedel har ofta mer genomarbetade boxar. Fasen min Tissot prc200 för 5tkr har tom mer kvalitativ läderbox.

Förstår att de inte behöver lägga krut på det för att sälja men känns ändå lite b att kvaliteten på boxarna är så långt ifrån själva produkten. Högst personlig åsikt såklart men hade varit trevligt men en schysstare box, se bara på patek’s träboxar eller Omegas portföljliknande casings. Här ligger Wilsdorfs klockor långt efter.

Oklart Jackdaw, Lapo är blott en lekman som aldrig tagit del av denna mytomspunna skrift.

När vi ändå diskuterar emballage så ingående vore det intressant att höra er åsikt kring boxar. Har själv alltid tyckt Rolex boxar känns oerhört lågkvalitativa och billiga. (Day date boxen undantaget). Märken som kostar en fjärdedel har ofta mer genomarbetade boxar. Fasen min Tissot prc200 för 5tkr har tom mer kvalitativ läderbox.

Förstår att de inte behöver lägga krut på det för att sälja men känns ändå lite b att kvaliteten på boxarna är så långt ifrån själva produkten. Högst personlig åsikt såklart men hade varit trevligt men en schysstare box, se bara på patek’s träboxar eller Omegas portföljliknande casings. Här ligger Wilsdorfs klockor långt efter.
Inte är Rolexboxen mycket att hänga i julgranen.
Men som transportembalage och likaväl som att lägga sin nyinköpta Daytona i en LIDL-påse duger den ,och det är ju bättre än ingenting.

På tal om skifter.
Be att få se Rolex "Tillbehörskatalog" Där allt från Golfpeggar till Partytält för hela golfklubben finns.....

Håller med att rolexboxen inte känns så premium, omegas boxar är ett rejält steg upp.
Någon skrev att boxen daydate kommer i är annorlunda men hur skiljer den sig? Jag trodde alla rolex hade likadana boxar.

Håller med att rolexboxen inte känns så premium, omegas boxar är ett rejält steg upp.
Någon skrev att boxen daydate kommer i är annorlunda men hur skiljer den sig? Jag trodde alla rolex hade likadana boxar.
Har för mig de finns i olika storlekar.
Tex Daytona Platinum kommer i en rejält stor box.
Men kvalitetsmässigt är ju samma vad jag vet

Ju sniknare låda desto bättre imo. Vill känna att mina pengar gått till själva klockan, inte till fem kilo ädelträ och läder som samlar damm längst in i garderoben. Alla märken borde göra miljön en tjänst och lämna ut klockor i en ultrakompakt lättransporterad kartong i återvunnen papp.

Ju sniknare låda desto bättre imo. Vill känna att mina pengar gått till själva klockan, inte till fem kilo ädelträ och läder som samlar damm längst in i garderoben. Alla märken borde göra miljön en tjänst och lämna ut klockor i en ultrakompakt lättransporterad kartong i återvunnen papp.
Lite med glimten i ögat, men……

Om du vill att pengarna skall gå till själva klockan kanske du borde titta på andra märken än just Rolex 😅😉

Lite med glimten i ögat, men……

Om du vill att pengarna skall gå till själva klockan kanske du borde titta på andra märken än just Rolex 😅😉
Nåja... jämfört med motsvarande märken så tycker jag inte Rolex är orimligt prissatta. Är väl i så fall lyxklockor i allmänhet som blivit för dyra.

Miljön i all ära 🤝
Men.. anser att paketeringen är sjukt viktig för helhetsupplevelsen av en produkt. Spenderar jag x antal tusen/hundratusen kr på en vara så hade jag definitivt höjt på ögonbrynen om den levererades i en återvunnen pappkartong. Det hade liksom inte gått ihop.

Även om jag nu är en klockentusiast och det endast är klockan jag är ute efter så ska det banne mig vara premium all the way! Vill absolut känna doften av ädelträet och smeka på lädret 😀

Miljön i all ära 🤝
Men.. anser att paketeringen är sjukt viktig för helhetsupplevelsen av en produkt. Spenderar jag x antal tusen/hundratusen kr på en vara så hade jag definitivt höjt på ögonbrynen om den levererades i en återvunnen pappkartong. Det hade liksom inte gått ihop.

Även om jag nu är en klockentusiast och det endast är klockan jag är ute efter så ska det banne mig vara premium all the way! Vill absolut känna doften av ädelträet och smeka på lädret 😀
Överdådig paketering är ju ett nytt påfund. Känns som att märkena hetsat varandra till mer och mer påkostade och större lådor till en numera fånig nivå. Titta hur Patek osv paketerade majoriteten av sina klockor för ~30 år sedan t ex. En liten kistformad låda i plast. Men det är väl en del av att klockor blivit en livsstilsprodukt snarare än bruksföremål.

Tillbaka
Topp