• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

I och med Rolex egna krav på deras återförsäljare med fina lokaler på fina gator etc. Så hade nog 10-15% marginal inte gått ihop. Marginalen på 30-40% går nog mer hand i hand med kraven mot AD’n.

Har också läst att marginalen respektive återförsäljare har går ihop med avtalet Rolex tecknat med just dom.

Engströms Urmakeri i Jönköping sitter nog på lägre marginaler än vad tex. Nymans gör pga. bla. Omkostnader.

Samma marginal för samtliga AD.

Ja, för antal år sedan förstod jag att på en Omega så var det runt 45%, dvs om list är 100k så betalar dom 55k. Skiljer väl mellan fabrikat men torde inte vara lägre idag.

AD har och haft så länge jag kan minnas 40% på Omega.

Sen får man ju inte glömma Rolex konstanta strävan och utveckling på kvalite, design, lösningar på vattentäthet, länkar/lås, boetter och verktyg samt marknadsföring.
Det är otroligt proffsigt skött med inbjudningar till fabrik för utbildningar etc de värnar verkligen om kunder och samarbetspartners.
När man känner på vissa varumärkens byggkvalitet kan man inte förstå att de kostar upp mot 100.000 medans med Rolex känns det fullt rimligt.

Lyfter man på locket och jobbar med dessa varumärken så inser man varför Rolex är störst.

Ni som plockat ut pepsi/batgirl och andra lite ”hetare” modeller, vad har ni haft för historisk etc innan det? 😊

Ni som plockat ut pepsi/batgirl och andra lite ”hetare” modeller, vad har ni haft för historisk etc innan det? 😊
Mycket.
Kan säga dock att minst lika mycket handlar om relationen och tillit. Finns alltid någon som spenderar mer, får förtur ändå och kommer först, även för de som handlar jätte mycket.

Senast ändrad:
Fick vänta 919 dagar innan jag fick den. Stod först på intresselistan för Daytona i stål men efter ett tag var AD’n tydlig med att det kommer bli svårt och ta lång tid. Bytte därför till intresselistan för pepsin.
Hej,
Vilken Ad gäller det och vart i landet om man får fråga. Står själv på "väntelista" på en "batgirl"på krons sedan slutet 2021. Men tydligen så har dom slutat sälja Rolex så jag skulle bli kontaktad av Nymans ur. Så vi får sen hur detta slutar.

Senast ändrad:
Mycket.
Kan säga dock att minst lika mycket handlar om relationen och tillit. Finns alltid någon som spenderar mer, får förtur ändå och kommer först, även för de som handlar jätte mycket.
Så är det absolut.

En vän till mig skrev upp sig på precis samma konfig som den jag hämtade ut, dock exakt 1år innan jag gjorde det. AD har fortfarande inte kontaktat honom och vi hade samma historik.

Så är det absolut.

En vän till mig skrev upp sig på precis samma konfig som den jag hämtade ut, dock exakt 1år innan jag gjorde det. AD har fortfarande inte kontaktat honom och vi hade samma historik.

Och hur var det med er historik?
Hade ni köpt en, två eller flera klockor där?
Eller ingen alls?
Om ni köpt fler, har du bytt in och därmed bevisat att du är trogen och din vän inte gjort det eller hur såg det ut?

Och hur var det med er historik?
Hade ni köpt en, två eller flera klockor där?
Eller ingen alls?
Om ni köpt fler, har du bytt in och därmed bevisat att du är trogen och din vän inte gjort det eller hur såg det ut?
Ingen av oss hade historik, eller jag hade en Tissot för 10+ år sedan för runt 6-7tkr till frugan.
Svårt att se att det var den som gjorde att jag hamna före i turordningen, förövrigt inget som nämndes heller så vet ej om den historiken är bokförd under min profil.

6-7 klockor in och ändå får du inte plocka ut någon SS? 😳 det låter ju ”galet”.
Varför det?
Man har klargjort att man inte tänker sälja någon sådan till mig.

Mitt val blir ju nu att antingen köpa det jag vill ha annorstädes,eller fortsätta handla det de vill leverera eftersom jag gillar butiken och personalen .

Allt handlar inte om att få köpa billiga plåtklockor. Många andra modeller I Rolexkatalogen är lika "svåra" att få loss om vi håller oss till just Rolex.

Varför det?

Mitt val blir ju nu att antingen köpa det jag vill ha annorstädes,eller fortsätta handla det de vill leverera eftersom jag gillar butiken och personalen .

Allt handlar inte om att få köpa billiga plåtklockor. Många andra modeller I Rolexkatalogen är lika "svåra" att få loss om vi håller oss till just Rolex.
Okej, vad har du fått för förklaring när du frågat då? 😁

Varför det?

Helt rätt, gillar ditt svar där!

Okej, vad har du fått för förklaring när du frågat då? 😁
Att man inte vill/får.

Anledningen är ju egentligen ointressant,men visst,skulle jag vilja handla krafs för fem miljoner seketas med motkrav på att fem plåtdinkor plockades fram omedelbart så skulle det förmodligen bli ett annorlunda svar.
Men eftersom det är ointressant för mig kam det ju kvitta.

Jag tar ju hellre ett rakt svar än trams om fantasilistor.
Då vet jag vad som gäller och kan agera utifrån detta.

Vad tror ni om värdeökning, det har gått stadigt nedåt nu rätt länge? Känns som OP är de som går bäst för tillfället? Kommer det fortsätta neråt? ser att en del modeller är billigare på grå marknaden än från AD i nuläget, trots att det är fortsatt svårt att köpa från AD.

Vad tror ni om värdeökning, det har gått stadigt nedåt nu rätt länge? Känns som OP är de som går bäst för tillfället? Kommer det fortsätta neråt? ser att en del modeller är billigare på grå marknaden än från AD i nuläget, trots att det är fortsatt svårt att köpa från AD.
Allt som är sportstål går väl över list. GMT och Daytona går väl bäst, sett till % över list.

Det som går över list är svårt från AD men går om du har tålamod. Det som går under list är inga problem att få från AD så länge de har den inne just då. Problemet är att alla vill ha en GMT Pepsi eller Daytona i stål. Självklart kommer AD ge dessa till deras trognaste kunder.

Tillbaka
Topp