• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Om boxarna åtminstone kunde vara lite mindre så skulle man kanske vara mer motiverad att spara dom. Helhetsupplevelse i all ära men unboxingstadiet är en försvinnande liten del av mitt klockintresse och sen är boxen ganska ointressant för mig

Om boxarna åtminstone kunde vara lite mindre så skulle man kanske vara mer motiverad att spara dom. Helhetsupplevelse i all ära men unboxingstadiet är en försvinnande liten del av mitt klockintresse och sen är boxen ganska ointressant för mig

Jag tycker att det är rätt kul med boxar, men det är sekundärt.
Dyr och fin box är bara snack om någon hundring ändå, så det är ingen större kostnad för tillverkaren egentligen vid massproduktion.

Jag brir mig inte om hur packatering ser utt… men som samlare (adict), vill jag ha alt som kommer med kloclan (eller guitar som jag också samlar haha)

Nåja... jämfört med motsvarande märken så tycker jag inte Rolex är orimligt prissatta. Är väl i så fall lyxklockor i allmänhet som blivit för dyra.
Fair point, men Rolex är väl det märket där man får betala mest för själva loggan på klockan (förutom ultralyx typ Patek och RM).

Sen är det ju som du säger, lyxklockor är per definition överprissatta. Du hittar nog inte mest klocka per krona i det segmentet direkt 😀

Fair point, men Rolex är väl det märket där man får betala mest för själva loggan på klockan (förutom ultralyx typ Patek och RM).
Det skulle jag inte heller säga. Betänk att en helt vanlig JLC Master Control på läder listar 122 lax nu för tiden. Du får en DJ36 på oyster för 88 med minst samma kvalitet.

Inte är Rolexboxen mycket att hänga i julgranen.
Men som transportembalage och likaväl som att lägga sin nyinköpta Daytona i en LIDL-påse duger den ,och det är ju bättre än ingenting.

På tal om skifter.
Be att få se Rolex "Tillbehörskatalog" Där allt från Golfpeggar till Partytält för hela golfklubben finns.....
Hade gärna sett att min nyinköpta daytona hade en mer genomarbetad box. Hade också velat fått med bezelskyddet även om jag såklart är mkt glad för klockan ändå. När det gäller brandad merch är mitt förhållningssätt mkt restriktivt. Ser inte riktigt tjusningen i att uppträda publikt iförd Rolexkeps o dylikt.

Hade gärna sett att min nyinköpta daytona hade en mer genomarbetad box. Hade också velat fått med bezelskyddet även om jag såklart är mkt glad för klockan ändå. När det gäller brandad merch är mitt förhållningssätt mkt restriktivt. Ser inte riktigt tjusningen i att uppträda publikt iförd Rolexkeps o dylikt.

Har bezelskydd till salu om du behöver.

Klart man ska ha Keps!

1000002002.jpg

Nåja... jämfört med motsvarande märken så tycker jag inte Rolex är orimligt prissatta. Är väl i så fall lyxklockor i allmänhet som blivit för dyra.
I sammanhanget tycker inte jag heller att rolex är särskilt dyra, problemet som alla vet är istället svårigheten med att få tag i dem (hos ad). Ser tex breitling som ofta ligger i spannet 100-200 000,- som dessutom ligger direkt på hyllan att köpa hos varenda ad.

Rolex lägger givetvis mycket pengar på sponsring, marknadsföring, lokalhyror osv .. Men skulle vara intressant att veta vad den faktiska produktionskostnaden är för en klocka dom säljer i 120-150tkr klassen 😅 tex. Kostar en DD verkligen så mycket mer än en DJ rent produktionsmässigt?

Rolex lägger givetvis mycket pengar på sponsring, marknadsföring, lokalhyror osv .. Men skulle vara intressant att veta vad den faktiska produktionskostnaden är för en klocka dom säljer i 120-150tkr klassen 😅 tex. Kostar en DD verkligen så mycket mer än en DJ rent produktionsmässigt?
Ädelmetal och extra komplikation på DD.

Lite intressant! Hittade en något äldre artikel om det.

Tillverkningskostnaderna och vinstmarginalerna för Rolex-klockor är inte offentligt tillgängliga eftersom den informationen är företagshemlig. Dock föreslår branschuppskattningar följande:

Den grundläggande tillverkningskostnaden för en Rolex sportmodell i rostfritt stål, exklusive kostnaden för råmaterial som metallhöljet och urverket, ligger troligen i intervallet $500 till $800 per klocka. Detta täcker arbetskraft, verktyg, montering och andra allmänna omkostnader som är involverade i produktionen av klockan.

För Rolex modeller i ädelmetall är tillverkningskostnaderna högre och kan potentiellt nå $1,000 till $1,500 per klocka för de mer komplexa varianterna i guld eller platina.

Rolex är känt för att ha mycket höga vinstmarginaler, med branschanalytiker som uppskattar företagets bruttovinstmarginaler till att ligga i intervallet 60-70%. Detta gör det möjligt för Rolex att prissätta sina klockor med betydande premier över tillverkningskostnaderna.

Den exakta vinsten per klocka kan variera avsevärt beroende på den specifika modellen, använda material och försäljningskanal, men det är allmänt känt att Rolex upprätthåller mycket hälsosamma vinstmarginaler som bidrar till märkets rykte för exklusivitet och prestige.

Finns såklart inget som bekräftar detta, men stämmer det här någorlunda så ser det ut som att en DD då skulle kosta det dubbla i produktionskostnad mot en DJ.

Den som inte sov under tiden på Harvard och kan sin ekonomihistoria vet att för ”Veblen Goods” såsom klockor gäller att efterfrågan är linjärt stigande med priset. De skyhöga marginalerna/priserna är ett sätt att hålla efterfrågan uppe. Amerikanen Thorstein Veblen förstod tidigt detta.

Den som inte sov under tiden på Harvard och kan sin ekonomihistoria vet att för ”Veblen Goods” såsom klockor gäller att efterfrågan är linjärt stigande med priset. De skyhöga marginalerna/priserna är ett sätt att hålla efterfrågan uppe. Amerikanen Thorstein Veblen förstod tidigt detta.
...och den som lever i samtiden vet att få konsumentprodukter idag prissätts efter tillverkningskostnader.

Lite intressant! Hittade en något äldre artikel om det.

Tillverkningskostnaderna och vinstmarginalerna för Rolex-klockor är inte offentligt tillgängliga eftersom den informationen är företagshemlig. Dock föreslår branschuppskattningar följande:

Den grundläggande tillverkningskostnaden för en Rolex sportmodell i rostfritt stål, exklusive kostnaden för råmaterial som metallhöljet och urverket, ligger troligen i intervallet $500 till $800 per klocka. Detta täcker arbetskraft, verktyg, montering och andra allmänna omkostnader som är involverade i produktionen av klockan.

För Rolex modeller i ädelmetall är tillverkningskostnaderna högre och kan potentiellt nå $1,000 till $1,500 per klocka för de mer komplexa varianterna i guld eller platina.

Rolex är känt för att ha mycket höga vinstmarginaler, med branschanalytiker som uppskattar företagets bruttovinstmarginaler till att ligga i intervallet 60-70%. Detta gör det möjligt för Rolex att prissätta sina klockor med betydande premier över tillverkningskostnaderna.

Den exakta vinsten per klocka kan variera avsevärt beroende på den specifika modellen, använda material och försäljningskanal, men det är allmänt känt att Rolex upprätthåller mycket hälsosamma vinstmarginaler som bidrar till märkets rykte för exklusivitet och prestige.

Finns såklart inget som bekräftar detta, men stämmer det här någorlunda så ser det ut som att en DD då skulle kosta det dubbla i produktionskostnad mot en DJ.
Intressant absolut. Nu läste jag bara snabbt och är helkass på matte men bara för att leka med tanken om artikeln skrevs för något år sedan;
För att enkelhetens skull antar vi att en OP kostade 50 000 och dollarn stod i 10 kr. det ger en tillverkningskostnad på mellan 5000-8000 kronor, inkl ”allmänna omkostnader” enligt ovan. Det skulle ge en bruttovinstmarginal på minst 1000% (dessutom borde ordet ”brutto” innebära innan ”omkostnader”). Samma exempel med en DD i guld för 300 000 skulle ge 2000% i bruttovinstmarginal. Samtidigt står det i samma artikel att bruttovinstmarginalen är 60-70%.

Jag är extremt skeptisk till denna artikel om min matte nu stämmer.

Ju sniknare låda desto bättre imo. Vill känna att mina pengar gått till själva klockan, inte till fem kilo ädelträ och läder som samlar damm längst in i garderoben. Alla märken borde göra miljön en tjänst och lämna ut klockor i en ultrakompakt lättransporterad kartong i återvunnen papp.
Hade gärna tagit lite mindre lådor...får inte plats med mer snart.

1000004855.jpg

Intressant absolut. Nu läste jag bara snabbt och är helkass på matte men bara för att leka med tanken om artikeln skrevs för något år sedan;
För att enkelhetens skull antar vi att en OP kostade 50 000 och dollarn stod i 10 kr. det ger en tillverkningskostnad på mellan 5000-8000 kronor, inkl ”allmänna omkostnader” enligt ovan. Det skulle ge en bruttovinstmarginal på minst 1000% (dessutom borde ordet ”brutto” innebära innan ”omkostnader”). Samma exempel med en DD i guld för 300 000 skulle ge 2000% i bruttovinstmarginal. Samtidigt står det i samma artikel att bruttovinstmarginalen är 60-70%.

Jag är extremt skeptisk till denna artikel om min matte nu stämmer.
Nu har jag inte satt mig ner och räknat själv på din ekvation. Men notera att detta enbart är ”branschuppskattningar” som artikeln säger, ligger ingen bekräftad data bakom.

Men det står nog klart att det är en enorm diff på produktionskostnad och marknadspris likt mycket annat som någon tidigare påpekade.

Produktionskostnad är bara en del i totala kostnaden.

ADs säljer inte klockorna gratis och vill nog ha en vinst själva - 10-15% på varje försäljning?

Marknadsföring, måste vara otroligt mycket pengar de lägger ner på det, med all rätt.
Showrooms och personal till dessa.
Säkerhet.
Logistik.
Skatter (vilket iofs rolex till viss del kommer undan med pga märkligt upplägg där ägs av ett none-profit stiftelse)
m.m

Så det är iaf betydligt mer kostnader än bara produktionskostnader och löner i fabriken som måste tas i beräkningen.

Med det sagt så kan vi nog utgå ifrån att Rolex badar i pengar.

Jävlar, det var mer än väntat faktiskt! Iallafall för en produkt som för det mesta säljer sig själv :cool:
I och med Rolex egna krav på deras återförsäljare med fina lokaler på fina gator etc. Så hade nog 10-15% marginal inte gått ihop. Marginalen på 30-40% går nog mer hand i hand med kraven mot AD’n.

Har också läst att marginalen respektive återförsäljare har går ihop med avtalet Rolex tecknat med just dom.

Engströms Urmakeri i Jönköping sitter nog på lägre marginaler än vad tex. Nymans gör pga. bla. Omkostnader.

I och med Rolex egna krav på deras återförsäljare med fina lokaler på fina gator etc. Så hade nog 10-15% marginal inte gått ihop. Marginalen på 30-40% går nog mer hand i hand med kraven mot AD’n.

Har också läst att marginalen respektive återförsäljare har går ihop med avtalet Rolex tecknat med just dom.

Engströms Urmakeri i Jönköping sitter nog på lägre marginaler än vad tex. Nymans gör pga. bla. Omkostnader.
Jag förstår! Låter helt rimligt.

Jag trodde den inofficiella vägen till pengar för AD var att sälja mindre åtråvärda klockor som Tudor, Baume, Chopard osv för att komma in på "listan" för Rolex.
På så sätt tjänar alla pengar. Rolex, AD och även alla andra märken hos ADn.

Jag förstår! Låter helt rimligt.

Jag trodde den inofficiella vägen till pengar för AD var att sälja mindre åtråvärda klockor som Tudor, Baume, Chopard osv för att komma in på "listan" för Rolex.
På så sätt tjänar alla pengar. Rolex, AD och även alla andra märken hos ADn.

Det har ju bara fungerat under ett mycket mycket kort tidsspann historiskt. För mindre än tio år sedan kunde du ju få rabatt på en stålsub hos AD.

Tillbaka
Topp