• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Som flera jag hört på YT har sagt, det är en "normalisering" till läget innan pandemin som sker. Känns som det fortfarande pågår, dagens 10% över list kan vara 0% över list nästa år. Öppnar också upp för fler av dom som verkligen vill köpa och bruka klockan att bli uppskrivna hos AD och med mer sansade väntetider. Visst, vill man inte vänta kan man väl ta 10% över list men räkna bara med en lite fortsatt nedgång i värdet. Backar vi en sex år så fick man ju sig en beg 116610 under list, varför skulle det inte kunna återgå dit?
Håller med helt och hållet och allting tyder på att det är dit vi är påväg 😄
 
Skadar ju samtidigt inte att gå in att kolla läget. Jag har vart på de flesta ADs i de flesta städer och alltid fått trevligt bemötande och en schysst pratstund samt gott kaffe/champagne. Sen har jag också fått köpa eftertraktade modeller som går en schysst bit över list och jag har aldrig köpt något jag inte vill ha för att bygga på historik, Har inte fått vänta överdrivet länge på någonting heller. :) Som sagt, det värsta som kan hända är att man får lite gratis dryck och en trevlig pratstund och det är ju inte fy skam det heller.
Har du verkligen varit på dom flesta ADs i dom flesta städer? Det finns ganska många...
 
Som flera jag hört på YT har sagt, det är en "normalisering" till läget innan pandemin som sker. Känns som det fortfarande pågår, dagens 10% över list kan vara 0% över list nästa år. Öppnar också upp för fler av dom som verkligen vill köpa och bruka klockan att bli uppskrivna hos AD och med mer sansade väntetider. Visst, vill man inte vänta kan man väl ta 10% över list men räkna bara med en lite fortsatt nedgång i värdet. Backar vi en sex år så fick man ju sig en beg 116610 under list, varför skulle det inte kunna återgå dit?
Uppfattar någon mer än jag att väldigt många olika saker börjar återgå till något som liknar priserna innan covid?…klockor, båtar, traktorer och annat som folk verkade sukta efter när de var hemma.

Förväntade mig att folk skulle diskutera Rolex produktionsvolymer med tanke på infon som kommit senaste veckan..hepp
Ja, vänligen, kan du berätta mer?
 
Har du mindre handleder kommer troligtvis DJ sitta bättre på dig. Kan rekommendera att gå in i butik och prova olika storlekar, då de upplevs väldigt olika
Instämmer till fullo. Om man också är rätt ny i klocksvängen riskerar man att köpa något som känns helt fel när/om intresse o kunskap tilltar. En Sub är relativt stor på handleden och egentligen inte så allround om man vill ha den även till kostym osv. Visst är det många som har det men om den då dessutom är alldeles för stor ser det bara oerfaret och stekigt ut. DJ 36 är nog mer rätt storleksmässigt låter det som.
 
Som flera jag hört på YT har sagt, det är en "normalisering" till läget innan pandemin som sker. Känns som det fortfarande pågår, dagens 10% över list kan vara 0% över list nästa år. Öppnar också upp för fler av dom som verkligen vill köpa och bruka klockan att bli uppskrivna hos AD och med mer sansade väntetider. Visst, vill man inte vänta kan man väl ta 10% över list men räkna bara med en lite fortsatt nedgång i värdet. Backar vi en sex år så fick man ju sig en beg 116610 under list, varför skulle det inte kunna återgå dit?
Allt över list för en beg klocka som dessutom massproduceras är vansinne… Med tanke på prisutvecklingen senaste året tror jag också att vi börjar gå mot 0% över list (för ny klocka dvs.). Tycker faktiskt det är värre när det kommer till Rolex instegsmodeller som OP36 / OP41 där vissa färger ligger >20% över list, med undantag för typ svart urtavla. Vem vet, om 2 år kanske man får mindre rabatt på vissa modeller hos Rolex AD.
 
Uppfattar någon mer än jag att väldigt många olika saker börjar återgå till något som liknar priserna innan covid?…klockor, båtar, traktorer och annat som folk verkade sukta efter när de var hemma.


Ja, vänligen, kan du berätta mer?
I denna boken har man släppt produktionsvolym av submariners olika modeller.


  • 124060 = 82,382 units / 3 years / 1,400 ADs = about 19 Submariners per AD per year
  • 126610LN = 177,328 units / 3 years / 1,400 ADs = about 42 Submariner dates per AD per year
 
Allt över list för en beg klocka som dessutom massproduceras är vansinne… Med tanke på prisutvecklingen senaste året tror jag också att vi börjar gå mot 0% över list (för ny klocka dvs.). Tycker faktiskt det är värre när det kommer till Rolex instegsmodeller som OP36 / OP41 där vissa färger ligger >20% över list, med undantag för typ svart urtavla. Vem vet, om 2 år kanske man får mindre rabatt på vissa modeller hos Rolex AD.
Tänk på att Riksbanken börjat sänka räntan, snart behöver alla ny klocka igen

Varning, spår av ironi i ovan 😅
 
Förväntade mig att folk skulle diskutera Rolex produktionsvolymer med tanke på infon som kommit senaste veckan..hepp
Intressant artikel om den nya underboken

 
Har du verkligen varit på dom flesta ADs i dom flesta städer? Det finns ganska många...

Ja med förtydligande att jag så klart menar inom Sverige och ej utomlands(vilket hade vart fullständigt orimligt att mäkta med). Finns inte så jäkla många Rolex ADs att beta av i Sverige om jag inte missat ett helt gäng? Finns väl bara 4st kvar i Sverige(6-7st om man räknar unika butiker och ej kedjor). Lär väl vara nere på 3 kedjor efter årsskiftet.
 
Ja med förtydligande att jag så klart menar inom Sverige och ej utomlands(vilket hade vart fullständigt orimligt att mäkta med). Finns inte så jäkla många Rolex ADs att beta av i Sverige om jag inte missat ett helt gäng? Finns väl bara 4st kvar i Sverige(6-7st om man räknar unika butiker och ej kedjor). Lär väl vara nere på 3 kedjor efter årsskiftet.
Sthlm GbG Malmö U-a och Jönköping.

Nymans Bergströms RobE samt Engströms.

Tror inte jag missat någon stad eller ÅF?
 
I denna boken har man släppt produktionsvolym av submariners olika modeller.


  • 124060 = 82,382 units / 3 years / 1,400 ADs = about 19 Submariners per AD per year
  • 126610LN = 177,328 units / 3 years / 1,400 ADs = about 42 Submariner dates per AD per year
Intressant, har du fler siffror på producerade per referens?
 
Tror ni Rob E i Sthlm blir av med Rolex? Försvinner Tudor också från hyllan då? Då måste ju butiken slå igen, finns ingen chans att de kan leva på att sälja Hublot/Chopard.
 

Bilagor

  • IMG_4781.jpeg
    IMG_4781.jpeg
    101 KB · Visningar: 6
  • IMG_4780.jpeg
    IMG_4780.jpeg
    364.1 KB · Visningar: 4
Tror ni Rob E i Sthlm blir av med Rolex? Försvinner Tudor också från hyllan då? Då måste ju butiken slå igen, finns ingen chans att de kan leva på att sälja Hublot/Chopard.
Läget är ju helt fel för att sälja lyx.
En mörk pisshörna vid SergelsTorg omgiven av krimskramsbutiker turistfällor och halvdåliga restauranger.

Om nu Rolex tycker att de vill exponera sina produkter där är upp till dem.
Jag skulle inte hålla det för otroligt att det krävs omlokalisering för att få behålla ÅF status.
Se tex hur Nymans valde att ta bort märket från B-gallerian och koncentrera till A-läget på Biblioteksgatan.

Sedan går det ju spekulera i om det var frivilligt eller ett krav.
 
Läget är ju helt fel för att sälja lyx.
En mörk pisshörna vid SergelsTorg omgiven av krimskramsbutiker turistfällor och halvdåliga restauranger.

Om nu Rolex tycker att de vill exponera sina produkter där är upp till dem.
Jag skulle inte hålla det för otroligt att det krävs omlokalisering för att få behålla ÅF status.
Se tex hur Nymans valde att ta bort märket från B-gallerian och koncentrera till A-läget på Biblioteksgatan.

Sedan går det ju spekulera i om det var frivilligt eller ett krav.
Det var inte Nymans val att Krons skulle bli av med Rolex.
 
Då sitter du på mer insidertips än mig.
Nu hade ju Nymans fördelen att kunna flytta Rolexavdelningen 500meter och fortsätta kommersen som vanligt,något Rob saknar om man inte är villig att helt byta adress.
Kan ju vara så att Rolex bara vill ha en AD i Stockholm.
Dom som inte får CPO kommer nog bli av med sin AD status.
 
Kan ju vara så att Rolex bara vill ha en AD i Stockholm.
Dom som inte får CPO kommer nog bli av med sin AD status.
CPO är eller har ju iallafall hittills varit frivilligt att deltaga i.
Men varför en ÅF som har tillgänglig butiksyta att exponera begagnat i inte skulle vilja vara del av detta kan jag inte begripa.

Om det är som du antyder kan Olle&Co skratta hela vägen till banken.
Något jag gärna unnar dem då Nymans alltid varit bra mot mig och har bra kaffe.

Något jag inte kan säga om Rob....
 
Tror också läget är helt fel, det är inte premium. Förutom att ha hållit på med shady gråhandel (sedermera blivit av med Omega) och fått böter för dålig AML (vilket Nymans också fick har jag för mig) förlorade de prestige när PP stack. Finns nog en anledning till att de tydligen slutat ta handpenning på Rolex… Skulle gissa på att de får behålla Tudor. Lite synd, de där tysktalande urmakarna de hade för 15 år sedan var sköna, det var bra service.
 
Tror också läget är helt fel, det är inte premium. Förutom att ha hållit på med shady gråhandel (sedermera blivit av med Omega) och fått böter för dålig AML (vilket Nymans också fick har jag för mig) förlorade de prestige när PP stack. Finns nog en anledning till att de tydligen slutat ta handpenning på Rolex… Skulle gissa på att de får behålla Tudor. Lite synd, de där tysktalande urmakarna de hade för 15 år sedan var sköna, det var bra service.
Håller helt med angående läget. Som du är inne på blev de av med Omega och väl samtliga märken från Swatch Group? Jag får det till att de har fyra varumärken nu, försvinner deras prestige varumärke Rolex undrar man ju hur butiken ska gå runt, det är fortfarande stor yta centralt.
 
För lite konkurrens är aldrig bra (även om jag själv föredrar Krons/Nymans). Men som andra nämner så har de ju nyligen föreläggande bakom sig och tidigare VD fick ju dessutom näringsförbud för ett par år sedan. Sedan är väl läget knappast till dess fördel. 🤷🏻‍♂️
 
Håller helt med angående läget. Som du är inne på blev de av med Omega och väl samtliga märken från Swatch Group? Jag får det till att de har fyra varumärken nu, försvinner deras prestige varumärke Rolex undrar man ju hur butiken ska gå runt, det är fortfarande stor yta centralt.
Ja dom står helt klart inför stora förändringar och beslut kring vägval. Ska bli intressant att se.
 
Kanske inget egentligen förvånande, men ändå en något udda situation vi kunder hamnar i.

En kollega hade en diskussion på Nymans idag om eventuellt inbyte/köp från deras sida, men då det är en Rolex som är yngre än tre år, så får dom inte ta in den och sälja i CPO. Dom kan dock köpa den, för att lägga i skåpet till den är redo för CPO, men ”betalar då inte särskilt bra”. Och på andra sidan av myntet kräver Nymans att man visar upp tidigare köp, för att få ta ut något nytt.

Med andra ord - om man tröttnar på en klocka inom tre år, så får man antingen lösa in den till ett uselt pris, eller bryta mot ”reglerna” och sälja på annan plats och ta risk att hamnat på shit-list.

Som sagt, kanske inte nytt - men jäkla märklig sits som kund att hamna i 😅
 
Ja dom står helt klart inför stora förändringar och beslut kring vägval. Ska bli intressant att se.
Med Franks tvärsöver som har lite kul märken så känns det som att Rob kommer att decimeras till en dussinbutik. Känns inte som att de tänkte långsiktigt och levde på gamla meriter som hovleverantör etc. Och sedan blev lite fartblinda under pandemin.

Kanske inget egentligen förvånande, men ändå en något udda situation vi kunder hamnar i.

En kollega hade en diskussion på Nymans idag om eventuellt inbyte/köp från deras sida, men då det är en Rolex som är yngre än tre år, så får dom inte ta in den och sälja i CPO. Dom kan dock köpa den, för att lägga i skåpet till den är redo för CPO, men ”betalar då inte särskilt bra”. Och på andra sidan av myntet kräver Nymans att man visar upp tidigare köp, för att få ta ut något nytt.

Med andra ord - om man tröttnar på en klocka inom tre år, så får man antingen lösa in den till ett uselt pris, eller bryta mot ”reglerna” och sälja på annan plats och ta risk att hamnat på shit-list.

Som sagt, kanske inte nytt - men jäkla märklig sits som kund att hamna i 😅
Ja CPO handlarna står väl inför ett dilemma nu med just de klockorna som är yngre än tre år 🤷🏻‍♂️ Marknaden kan ju slå hur som helst just nu och om det är två år kvar på en Rolex så vill man nog inte vara på fel sida marginalen där om det börjar handla om volymer.
Är helt klart sympatisk till dilemmat. Men objektivt sett så är det ju rätt skönt att en stor del av de som ägnat sig åt snabba affärer fått det betydligt svårare med fler hinder på vägen.
 
Kanske inget egentligen förvånande, men ändå en något udda situation vi kunder hamnar i.

En kollega hade en diskussion på Nymans idag om eventuellt inbyte/köp från deras sida, men då det är en Rolex som är yngre än tre år, så får dom inte ta in den och sälja i CPO. Dom kan dock köpa den, för att lägga i skåpet till den är redo för CPO, men ”betalar då inte särskilt bra”. Och på andra sidan av myntet kräver Nymans att man visar upp tidigare köp, för att få ta ut något nytt.

Med andra ord - om man tröttnar på en klocka inom tre år, så får man antingen lösa in den till ett uselt pris, eller bryta mot ”reglerna” och sälja på annan plats och ta risk att hamnat på shit-list.

Som sagt, kanske inte nytt - men jäkla märklig sits som kund att hamna i 😅
Vinnare Nymans, förlorare…..alla andra…..welcome to…..the gun show….
 
Kanske inget egentligen förvånande, men ändå en något udda situation vi kunder hamnar i.

En kollega hade en diskussion på Nymans idag om eventuellt inbyte/köp från deras sida, men då det är en Rolex som är yngre än tre år, så får dom inte ta in den och sälja i CPO. Dom kan dock köpa den, för att lägga i skåpet till den är redo för CPO, men ”betalar då inte särskilt bra”. Och på andra sidan av myntet kräver Nymans att man visar upp tidigare köp, för att få ta ut något nytt.

Med andra ord - om man tröttnar på en klocka inom tre år, så får man antingen lösa in den till ett uselt pris, eller bryta mot ”reglerna” och sälja på annan plats och ta risk att hamnat på shit-list.

Som sagt, kanske inte nytt - men jäkla märklig sits som kund att hamna i 😅
Går ju alldeles utmärkt sälja en Rolex som icke CPO hos ex vis Krons som inte saluför märket längre.
Eller passa den vidare 250meter till GrevTure.

Jag har faktiskt ingen aning hur Rolex SA ställer sig till handlare som har nyförsäljning av märket och begförsäljning av sådant som inte går att få CPO i samma lokal


Ping @SWC som ofta har god kunskap
 
Går ju alldeles utmärkt sälja en Rolex som icke CPO hos ex vis Krons som inte saluför märket längre.
Eller passa den vidare 250meter till GrevTure.

Jag har faktiskt ingen aning hur Rolex SA ställer sig till handlare som har nyförsäljning av märket och begförsäljning av sådant som inte går att få CPO i samma lokal


Ping @SWC som ofta har god kunskap
Nej det går inte. All Rolex även hos Krons går in via Nymans i slutänden. Dessutom delar de pre-owned avdelning numera.
 
Tillbaka
Topp