• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Jag skulle säga att priset faktiskt är fair för en sub 16610. Sök i forumet så ser du att de som sålts i år varit utannonserade för 92-95k, jag får denna till ca ~94k givet växelkurs + valutapåslag osv. Då är de på forumet sålda av privatpersoner och denna av handlare, samt att den servades 2022.

Jag skulle kolla om du får någon garanti på klockan, jag antar att servicegarantin sträcker sig 2 år (dvs 2022-2024), men ibland lämnar handlare 2 års garanti från köpdatum.

Tillägg: Att den är polerad suger givetvis men en polering på en klocka från 2005 är ok. På bilderna ser det ut som att den fått en lätt polering då klockan fortfarande ser skarp ut men det är svårt att tolka endast från bilder.
 
Ja den är fulpolerad. Vet ju att börsen ger mer avkastning. Men är mer ute efter något fysisk. Hur vet man att klockan har dålig stretch?
Du borde fråga när denna polerades för jag misstänker att den polerades 2022 i samband med servicen och då är det Rolex AD som polerat den. Stretch kan du se om de har en bild där de håller upp klockan i boett så att armbandet hänger ut om du förstår.

Tillägg: Där poleringen syns tydligast är på claspen om du kollar på kronan där.
 
Senast ändrad:
Här kommer bilder på stretchen, vad tycker ni?
 

Bilagor

  • IMG_6463.jpeg
    IMG_6463.jpeg
    429.2 KB · Visningar: 1
  • IMG_6464.jpeg
    IMG_6464.jpeg
    427.3 KB · Visningar: 1
Tycker allt verkar bra och priset är väl vad dom brukar kosta. Må vara fullpolering men definitivt inte fulpolering, ser bra ut. Är det vad man vill ha så är det väl bara att köra. Prisvärd? Nä, det finns ju klockor från Omega mfl på IMO samma nivå för runt en tredjedel av priset.
 
Senast ändrad:
Tycker allt verkar bra och priset är väl vad dom brukar kosta. Må vara fullpolering men definitivt inte fulpolering, ser bra ut. Är det vad man vill ha så är det väl bara att köra. Prisvärd? Nä, det finns ju klockor från Omega mfl på IMO samma nivå för runt en tredjedel av priset.
Blir lite äpplen och päron om vi ska dra in Omega. Missförstå mig inte, jag älskar Omega klockor, men då kan man hävda att Omega inte är prisvärt i förhållande till Tudor "på samma nivå". Prisvärt får väl sättas i relation till vad modellen brukar säljas för. En beg sub 16610 för säg 80k är mer prisvärd än en SMP 300 212.30.41 för säg 60k.
 
Är denna Datejust overpriced eller är det lagom för denna modell?
Står mellan sub och denna

Datejust:


Sub:


Vilken hade ni gått för
 
Senast ändrad:
Är denna Datejust overpriced eller är det lagom för denna modell?
Står mellan sub och denna

Datejust:


Sub:


Vilken hade ni gått för
Kolla med C24 egna värdering sen sök efter modellen på forumet under köp/sälj.

 
Är denna Datejust overpriced eller är det lagom för denna modell?
Står mellan sub och denna

Datejust:


Sub:


Vilken hade ni gått för
Submarinern är i bättre skick och mer prisvärd, jag hade kört på submarinern alla dagar i veckan. Vill du hellre ha en datejust bör du leta vidare tills du hittar ett ex i bättre skick. Datejusten du länkat har polerats ett antal gånger och är i sämre skick. Du ser det på t.ex luggarna (det finns inte så mycket material kvar att ta av där och dom ser lite rundade ut) och att rolex-loggan på spännet inte är tillräckligt definierad/upphöjd - den har börjat försvinna/plattas till. Tycker även borstningen på datejusten ser off ut, men kan vara bilderna som luras.
 
Senast ändrad:
Är denna Datejust overpriced eller är det lagom för denna modell?
Står mellan sub och denna

Datejust:


Sub:


Vilken hade ni gått för

Har du mindre handleder kommer troligtvis DJ sitta bättre på dig. Kan rekommendera att gå in i butik och prova olika storlekar, då de upplevs väldigt olika
 
Submarinern är i bättre skick och mer prisvärd, jag hade kört på submarinern alla dagar i veckan. Vill du hellre ha en datejust bör du leta vidare tills du hittar ett ex i bättre skick. Datejusten du länkat har polerats ett antal gånger och är i sämre skick. Du ser det på t.ex luggarna (det finns inte så mycket material kvar att ta av där och dom ser lite rundade ut) och att rolex-loggan på spännet inte är tillräckligt definierad/upphöjd - den har börjat försvinna/plattas till. Tycker även borstningen på datejusten ser off ut, men kan vara bilderna som luras.
Tack för ett bra svar
 
Submarinern är i bättre skick och mer prisvärd, jag hade kört på submarinern alla dagar i veckan. Vill du hellre ha en datejust bör du leta vidare tills du hittar ett ex i bättre skick. Datejusten du länkat har polerats ett antal gånger och är i sämre skick. Du ser det på t.ex luggarna (det finns inte så mycket material kvar att ta av där och dom ser lite rundade ut) och att rolex-loggan på spännet inte är tillräckligt definierad/upphöjd - den har börjat försvinna/plattas till. Tycker även borstningen på datejusten ser off ut, men kan vara bilderna som luras.
Tyckte kronan på spännet på submarinern också började bli tillplattad? Eller är det vinkeln på bilderna. Oavsett så håller jag med dig, suben är mer prisvärd.
 
Tyckte kronan på spännet på submarinern också började bli tillplattad? Eller är det vinkeln på bilderna. Oavsett så håller jag med dig, suben är mer prisvärd.

Den är helt ok ändå men en till polering hade nog dödat kronan. Kan också tycka att en bra idé är att se över ”linjerna” på låset runt kronan. De ska vara djupare och skarpare och där ser man att de börjat tappa sin skarphet. Kanske kan jämföras med mönsterdjup på bildäckdäck om ni förstår vad jag menar :)
 
Den är helt ok ändå men en till polering hade nog dödat kronan. Kan också tycka att en bra idé är att se över ”linjerna” på låset runt kronan. De ska vara djupare och skarpare och där ser man att de börjat tappa sin skarphet. Kanske kan jämföras med mönsterdjup på bildäckdäck om ni förstår vad jag menar :)
Bra förklaring. Fattar inte varför man går loss med poleringen på det sättet och börjar nöta ner tex loggan på spännet m.m. Gemene man verkar ju vara besatt av att det ska se ”nytt” ut utan hairlines eller liknande, sen att formerna ser annorlunda är mindre viktigt.
 
Tyckte kronan på spännet på submarinern också började bli tillplattad? Eller är det vinkeln på bilderna. Oavsett så håller jag med dig, suben är mer prisvärd.
Ja du har rätt i att den är mer tillplattad än ny, det tar säkert max 1-2 poleringar innan den blir som datejust:ens krona. Men tycker det är svårt att avgöra hur mycket då bilderna är såpass olika vinklar/ljus (och jag är långt ifrån expert). Men givet att luggarna och skicket i övrigt är i såpass mycket bättre på Submarinern så tycker jag att just spännet spelar en lite mindre roll då det är billigare/lättare att byta ut.
 
Bra förklaring. Fattar inte varför man går loss med poleringen på det sättet och börjar nöta ner tex loggan på spännet m.m. Gemene man verkar ju vara besatt av att det ska se ”nytt” ut utan hairlines eller liknande, sen att formerna ser annorlunda är mindre viktigt.
Håller med, har hellre skarpa former och hairlines/mindre repor över hela klockan än ett rundpolerat ex. Har t.ex använt min datejust i snart 6 år (typ) dagligen och tycker inte den börjar närma sig en polering öht. Kanske tidigast efter 15 års användning om jag fortsätter i samma takt, men det kanske beror på att jag jobbar på kontor och är något mer försiktig än genomsnittsanvändaren, och vet att smårepor ändå kommer återuppstå efter max 1 år.

1728077510940.png


1728077527806.png
 
Håller med, har hellre skarpa former och hairlines/mindre repor över hela klockan än ett rundpolerat ex. Har t.ex använt min datejust i snart 6 år (typ) dagligen och tycker inte den börjar närma sig en polering öht. Kanske tidigast efter 15 års användning om jag fortsätter i samma takt, men det kanske beror på att jag jobbar på kontor och är något mer försiktig än genomsnittsanvändaren, och vet att smårepor ändå kommer återuppstå efter max 1 år.

1728077510940.png


1728077527806.png
Fin datejust! Fördelen med jubilee är ju också att hairlines inte alls syns lika tydligt. Hairlines på spännet kunde jag inte bry mig mindre om, det kommer ju komma från dag 1 vid användning från desk diving m.m.
 
Blir lite äpplen och päron om vi ska dra in Omega. Missförstå mig inte, jag älskar Omega klockor, men då kan man hävda att Omega inte är prisvärt i förhållande till Tudor "på samma nivå". Prisvärt får väl sättas i relation till vad modellen brukar säljas för. En beg sub 16610 för säg 80k är mer prisvärd än en SMP 300 212.30.41 för säg 60k.
Point taken, priset är som sagt nog ganska rätt i dagsläget och flera har ju svarat att man iinte skall se det som ett investeringsobjekt. Var och en får ju själv avgöra om det är värt dessa pengar.
 
Fin datejust! Fördelen med jubilee är ju också att hairlines inte alls syns lika tydligt. Hairlines på spännet kunde jag inte bry mig mindre om, det kommer ju komma från dag 1 vid användning från desk diving m.m.

Japp. På jubilee syns det typ inte alls har jag märkt på min. Och spännet kan man typ inte bry sig om, jag hade i princip hairlines redan dag 1 om jag vinklade runt på min och då hade jag vart ultraförsiktig med den så i princip vad som helst kan ge hairlines på en polerad yta. Med fluted bezel blir det också ännu svårare att se repor så den konfigurationen är guld. Är man normalt försiktig kan klockan se sprillans ut länge.
 
Tillbaka
Topp