• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Går ju alldeles utmärkt sälja en Rolex som icke CPO hos ex vis Krons som inte saluför märket längre.
Eller passa den vidare 250meter till GrevTure.

Jag har faktiskt ingen aning hur Rolex SA ställer sig till handlare som har nyförsäljning av märket och begförsäljning av sådant som inte går att få CPO i samma lokal


Ping @SWC som ofta har god kunskap
Väl medveten att man kan gå till Grev Ture. Min poäng var inte möjligheten att sälja, utan att du isf behöver ta risken att bli persona non grata på Nymans.
 
Väl medveten att man kan gå till Grev Ture. Min poäng var inte möjligheten att sälja, utan att du isf behöver ta risken att bli persona non grata på Nymans.
Apropå inbyte/köp, någon som har koll på vad Nymans betalar för säg en tre år gammal sub/op/explorer m.m. Utgår de från marknadspris och drar av eller drar av från listpris vid köptillfället?
 
Väl medveten att man kan gå till Grev Ture. Min poäng var inte möjligheten att sälja, utan att du isf behöver ta risken att bli persona non grata på Nymans.
Nu var det väl Nymans jag tänkte på som kunde skeppa inbytesklockor dit om det anses "ofint" lägga dem i egen monter.
Eller Kaplans för den delen.

Sålänge det blir profit för alla inblandade
 
Är olika från modell till modell och massa andra faktorer men skulle väl säga i alla fall från 15-20%
Det är ändå inte så farligt eller? Då blir inbytet ungefär vad du hade fått på forumet tänker jag.

De har tex en Explorer 2, 216570 inne för 120k, så säg att de dragit av ~20% och köpt in den för 93-96k, det är vad de brukar gå för på forumet när jag söker. Känns dock lite för bra för att vara sant.
 
Är olika från modell till modell och massa andra faktorer men skulle väl säga i alla fall från 15-20%

Internkostnad för service och 25% vinstmarginal var vad man ansåg sig behöva få tjäna som minimum på lättsålda varor när jag frågade på värderingskvällen.

Ansåg det fullt acceptabelt då det inte blir mycket kvar efter omkostnader och staten fått sitt.
 
Det är ändå inte så farligt eller? Då blir inbytet ungefär vad du hade fått på forumet tänker jag.

De har tex en Explorer 2, 216570 inne för 120k, så säg att de dragit av ~20% och köpt in den för 93-96k, det är vad de brukar gå för på forumet när jag söker. Känns dock lite för bra för att vara sant.
Va? Nu förstår vi inte varandra.
Marknadspris är ju vad du får på just tex forumet.

Säg att någon på forumet betalar 100k för din Rolex - då bjuder en handlare 75-85
 
Va? Nu förstår vi inte varandra.
Marknadspris är ju vad du får på just tex forumet.

Säg att någon på forumet betalar 100k för din Rolex - då bjuder en handlare 80-85
En välrenommerad handlare kan ju ta ut en hel del mer än du som okänd privatnisse någonsin kommer få ut.

Därmed inte sagt att de inte vill köpa in så billigt som möjligt
 
Internkostnad för service och 25% vinstmarginal var vad man ansåg sig behöva få tjäna som minimum på lättsålda varor när jag frågade på värderingskvällen.

Ansåg det fullt acceptabelt då det inte blir mycket kvar efter omkostnader och staten fått sitt.
Så är det men det är inte heller mycket kostnader inblandat i att ta in en sub för 80 och sälja dagen efter för 100. Nettovinst kanske 15k
 
Så är det men det är inte heller mycket kostnader inblandat i att ta in en sub för 80 och sälja dagen efter för 100. Nettovinst kanske 15k
Nja.....Det blir det väl knappast?

Service kostar.
Momsen tar 20% av vinsten
Sedan ska väl bolaget skatta för vinsten om den ligger kvar till nästa år.
Tas den ut som utdelning är det väl 15-20% där med.

Nu var det 100år sedan jag var aktiv i Sverige så skattesatser kan ju ha ändrats
 
Nja.....Det blir det väl knappast?

Service kostar.
Momsen tar 20% av vinsten
Sedan ska väl bolaget skatta för vinsten om den ligger kvar till nästa år.
Tas den ut som utdelning är det väl 15-20% där med.

Nu var det 100år sedan jag var aktiv i Sverige så skattesatser kan ju ha ändrats
Va?
Ingen moms/VMB på begagnade varor i Sverige från privatpersoner
Skatta för vinsten? Ja? Fortfarande vinst

Utdelning har ingenting med saken att göra. Vi pratar pengar i bolaget. Inte de som äger bolaget.
 
Jag skrev väl aldrig att det är fel av dom. Fullt förståeligt att de bjuder mindre / lägger på?
Helt klart blir handlarens pris högre eftersom de inte minst styrs av konsumentköplagen. Om det reflekteras i att de bjuder mindre eller lägger på ger samma effekt.

Ursäkta om jag sparkar in en öppen dörr men ibland verkar vissa ha svårt att förstå varför priser mellan privatpersoner och privatpersoner skiljer sig jämfört med handlare och privatpersoner med avseende på prisnivå.
 
@FlipSwede samt vad menar du? Att de skulle buda 50k på en klocka värd 100 eftersom mitt svar på 75-85 på exemplet inte stämde tydligen?
Nej inte så dåligt.

Dra av för en intetnservice (ska jag gissa så hälften av listpris) och så 25% i vinst.

Så ditt exempel.
Listpris service 12000kr
Förmodat försäljningspris 100.000kr

Då skulle jag tro man bjuder dig runt 70 i näven.
75 om du köper något av dem i samma affär.

Lite plus minus beroende på vad det är du vill sälja och hur lättsålt det är för dem i sin tur.
 
Helt klart blir handlarens pris högre eftersom de inte minst styrs av konsumentköplagen. Om det reflekteras i att de bjuder mindre eller lägger på ger samma effekt.

Ursäkta om jag sparkar in en öppen dörr men ibland verkar vissa ha svårt att förstå varför priser mellan privatpersoner och privatpersoner skiljer sig jämfört med handlare och privatpersoner med avseende på prisnivå.
Återigen tror jag du missförstod mig. Jag har full koll och förståelse för att de behöver tjäna pengar. Det är det företag gör. Har aldrig skrivit något annat?
 
Återigen tror jag du missförstod mig. Jag har full koll och förståelse för att de behöver tjäna pengar. Det är det företag gör. Har aldrig skrivit något annat?
Ah, det var snarast frågan om vad ”marknadspris” innebär. Jag menar att det finns fler nivåer än en enda, ergo fler än ett ”marknadspris” beroende på vilken marknad du köper på. Om jag missförstod dig eller sparkade in en öppen dörr, ja, då går jag och lägger mig direkt.
 
Nej inte så dåligt.

Dra av för en intetnservice (ska jag gissa så hälften av listpris) och så 25% i vinst.

Så ditt exempel.
Listpris service 12000kr
Förmodat försäljningspris 100.000kr

Då skulle jag tro man bjuder dig runt 70 i näven.
75 om du köper något av dem i samma affär.

Lite plus minus beroende på vad det är du vill sälja och hur lättsålt det är för dem i sin tur.
Tolkade inte service som service på klockan de köper in för de gör de i regel inte. Läste det som omkostnader (försäljning) - men skitsamma. Spelar faktiskt ingen roll.

Men nej gråhandlare erbjuder i regel mer än 30% under. Men som sagt, beror helt på modell, skick, tillbehör mm.
 
Går ju alldeles utmärkt sälja en Rolex som icke CPO hos ex vis Krons som inte saluför märket längre.
Eller passa den vidare 250meter till GrevTure.

Jag har faktiskt ingen aning hur Rolex SA ställer sig till handlare som har nyförsäljning av märket och begförsäljning av sådant som inte går att få CPO i samma lokal


Ping @SWC som ofta har god kunskap

Inget dom skulle våga göra.
Däremot fler AD som säljer beg i dotterbolag både i annan lokal och på C24.
 
@FlipSwede samt vad menar du? Att de skulle buda 50k på en klocka värd 100 eftersom mitt svar på 75-85 på exemplet inte stämde tydligen?
När det gäller beg så är det väl ändå rimligt att säga ”moms på vinsten ” även om det korrekta är att säga moms på marginalen. Om en butik köper in beg klocka för 85, säljer för 100 så är marginalen 15 och vinstmarginalbeskattningen 3k av dessa.
 
Tillbaka
Topp