• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

De de erbjöd dig var väl inte direkt ”hot edition”!?

De som ”inte var till salu”? Tror du de hade dem för o samla damm 😉

Edit. Lät kanske drygt, inte alls illa menat till dig.
Just därför skrev jag bara de som dom faktiskt sa var till salu.
Den gröna Dj 41an, stål suben och de andra godbitarna var ej tillgängliga.

Ingen fara, jag tog inte åt mig.

Just därför skrev jag bara de som dom faktiskt sa var till salu.
Den gröna Dj 41an, stål suben och de andra godbitarna var ej tillgängliga.

Ingen fara, jag tog inte åt mig.
Ber om ursäkt om jag missuppfattade det hela.

Blir bara rädd ibland när jag läser den här tråden 😉 Vissa verkar tro på ”väntelistor” och ”de finns eller inte finns”.

🙏🙏🙏

Inte i detta fallet.
Dom hade ett gäng klockor som inte var till salu, men också ett antal som var det.
Har mycket svårt att tänka mig att säljaren såg mig som en priokund när jag stod med två odrägliga ungar i hasorna.

På flygplatser är det väl svårt för gemene man att vara priokund eller bygga upp någon relation.
Hade Arlanda, Oslo eller CPH haft Rolexbutik så hade jag nog tillhört den mest frekventa besökaren. Inte för att mitt Rolexintresse är så fruktansvärt stort, men jag befinner mig oftast på någon skandinavisk flygplats.
Tidigare hade Thune en butik på OSL men det var mest ”tråkiga” klockor i den butiken. Mycket Lady och det var mest för utländska turister som kunde köpa momsfritt direkt i butiken.

Nu hade jag kanske lite flyt med mitt senaste köp, men jag kanske inte har sagt hela sanningen heller. Mestadels var det en reflektion över åsikten att man måste vara ”någon” för att få sig en klocka.

Det är inte så att jag var helt utan historik och andra smådetaljer är väl kanske utelämnade, men jag skulle aldrig köpa något som jag inte gillar och det samma gäller frun.
Nästan duger inte. Att man kan vela mellan konfigureringar är en annan sak och att köpa en av varje lär inte hända mig.
Har haft en del väntetid hos ”min” handlare, men då tar man som regel inte det som erbjuds.
Ett ”Nej tack” till fel klocka är nog även det en vettig relationsbyggnad och känns lite seriösare än att man tar det man får.

Med det urvalet som fanns på LHR så hade inte jag heller köpt något även om man hade kunnat vara en av de ”lyckligt lottade”, eller känna sig som en. Det är liksom inte bara ett märke man köper och är nöjd med det, även om en del gör så.

Man får beställa det man vill ha och ta straffet och vänta och inte köpa något substitut.
Om det endast är Daytona som hägrar så blir det nog en lång väntan.

Nu är det väl ingen generell fakta jag presenterar, utan det är mer tråkig filosofering där jag ligger i en underdimensionerad lägenhet och har tråkigt efter jobbet.

Ber om ursäkt om jag missuppfattade det hela.

Blir bara rädd ibland när jag läser den här tråden 😉 Vissa verkar tro på ”väntelistor” och ”de finns eller inte finns”.

🙏🙏🙏

Väntelistor finns absolut och klockor finns absolut, så är det även ibland om du ska köpa en grill eller en kockkniv. Har man inte på lager så får man beställa. Klarar inte tillverkaren att leverera så hamnar man i kö.

Vad man offentliggör av väntelistor eller var man blir placerad kan nog säkert variera. Man kanske inte blir placerad alls på någon lista då man ser att det är lönlöst att skriva upp person 10.000 på en eller annan Daytona.
Hur många har knallat in hos Rob eller annan butik och beställt en klocka? Det är nog inte något jättelager han, eller någon annan har av alla konfigurationer.

Var på jakt efter en klocka till frun och en med konfiguration i närheten av vad hon ville ha skulle komma ut på marknaden om inte beställaren hämtade ut den inom några dagar.
Vet inte hur det gick med den klockan, men frun hade nog undrat vad fan hon ska göra med fel klocka runt armen om jag i desperation köpt vad som helst bara den bör Rolex logga.
Hade det funnits fler som beställt samma konfiguration så hade den nog hamnat hos nästa beställare, men så var troligtvis inte fallet.
Då får man helt enkelt beställa det man vill ha och fint vänta på sin tur om butiken inte råkar ha just den konfigurationen inne.
På en flygplats kan det väl vara lite knepigt med beställningar om det inte är någon frequent flyer som passerar butiken åtminstone 1 gång per vecka.

Att hela marknaden sedan är manipulerad är en annan femma.

Väntelistor finns absolut och klockor finns absolut, så är det även ibland om du ska köpa en grill eller en kockkniv. Har man inte på lager så får man beställa. Klarar inte tillverkaren att leverera så hamnar man i kö.

Vad man offentliggör av väntelistor eller var man blir placerad kan nog säkert variera. Man kanske inte blir placerad alls på någon lista då man ser att det är lönlöst att skriva upp person 10.000 på en eller annan Daytona.
Hur många har knallat in hos Rob eller annan butik och beställt en klocka? Det är nog inte något jättelager han, eller någon annan har av alla konfigurationer.

Var på jakt efter en klocka till frun och en med konfiguration i närheten av vad hon ville ha skulle komma ut på marknaden om inte beställaren hämtade ut den inom några dagar.
Vet inte hur det gick med den klockan, men frun hade nog undrat vad fan hon ska göra med fel klocka runt armen om jag i desperation köpt vad som helst bara den bör Rolex logga.
Hade det funnits fler som beställt samma konfiguration så hade den nog hamnat hos nästa beställare, men så var troligtvis inte fallet.
Då får man helt enkelt beställa det man vill ha och fint vänta på sin tur om butiken inte råkar ha just den konfigurationen inne.
På en flygplats kan det väl vara lite knepigt med beställningar om det inte är någon frequent flyer som passerar butiken åtminstone 1 gång per vecka.

Visst finns det ”väntelistor/intresselistor”.
Men precis som du säger, det fungerar inte riktigt som kölappen på ICA 😊

Visst finns det ”väntelistor/intresselistor”.
Men precis som du säger, det fungerar inte riktigt som kölappen på ICA 😊

Nä, det är inte så att man kliver in som gubbe nummer två och då per automatik får plats nummer två.
Det är mer likt kundtjänsten i ICA-butiken när man ser att nästa nummer är ens eget B-347, men så dyker C-829 upp som ordnar med ICA medlemsskap.
Ett annat känt fenomen är när man trycker på kölappen vid flygförseningar. Kön är jättelång, men har man FF status så får man hjälp på en gång.

Nä, det är inte så att man kliver in som gubbe nummer två och då per automatik får plats nummer två.
Det är mer likt kundtjänsten i ICA-butiken när man ser att nästa nummer är ens eget B-347, men så dyker C-829 upp som ordnar med ICA medlemsskap.
Ett annat känt fenomen är när man trycker på kölappen vid flygförseningar. Kön är jättelång, men har man FF status så får man hjälp på en gång.
Lite så ja 😊

Visst är det så, och jag har åtminstone inte pengar till att köpa något jag tycke rär "okej" men inte mer.

Gällande Daytona så fanns det en tvåton med vit tavla att köpa över disk hos Rob Engström här i slutet av sommaren när jag var inte och frågade efter en GMT Batman 🤷‍♂️

Visst är det så, och jag har åtminstone inte pengar till att köpa något jag tycke rär "okej" men inte mer.

Gällande Daytona så fanns det en tvåton med vit tavla att köpa över disk hos Rob Engström här i slutet av sommaren när jag var inte och frågade efter en GMT Batman 🤷‍♂️

En TT Daytona är ok om man gillar de. Om man inte gillar TT Daytona så är det bättre att låta någon som vill ha en köpa den.

Hejsan!

Vad är känslan kring marknaden idag?

Står på listan för en batman sen i våras och diskuterade väntetid på uppskattningsvis 2år, va in i somras och pratade igen och fick då känslan att det var väldigt långt bort..
Samtidigt har jag hos andra handlare blivit erbjuden att köpa 2-ton gmt direkt i butik under hösten (2 gånger), datejust modeller i stål utom jubilee+flutad kombinationen. Detta är dock inte vad jag verkligen vill ha så avstod.

Detta blir första dyrare klockan så vill börja med den jag verkligen vill ha , något dressigare från bli komplettering framöver.

Mvh
Ser ganska bra ut skulle jag säga. Har blivit erbjuden tre 126610LN sedan i juli, två har jag stått på lista hos ÅF ett tag och den tredje blev jag erbjuden på plats i samband med annat ärende och div klocksnack. Samtliga i Sverige utan någon anmärkningsvärd köphistorik. Tackade faktist nej samtliga gånger.

Ser ganska bra ut skulle jag säga. Har blivit erbjuden tre 126610LN sedan i juli, två har jag stått på lista hos ÅF ett tag och den tredje blev jag erbjuden på plats i samband med annat ärende och div klocksnack. Samtliga i Sverige utan någon anmärkningsvärd köphistorik. Tackade faktist nej samtliga gånger.
Härligt att höra, och grattis! Att sen välja att avstå är en annan sak :)
Hur länge hade du stått på lista för de två olika AD-erbjudandena?

Varför då stå i kö?

Som samhällsklimatet ser ut i dag känns det inte roligt att gå runt med 120k på handleden så det är väl bara det att jag inte gått ur kön. Jättetråkigt men det känns helt enkelt inte ”värt” det.

Fast samtidigt var det nog inte så stor skillnad på just det klimatet när du ställde dig i kön. Samtidigt så förstår jag dig.

Var inne på en av de större AD’s i Sverige idag. Jag har varit uppskriven på intresselistan i knappt 2 år på 126710BLRO, fick dessvärre till svar att denna konfiguration är den MEST populära rolex modellen i nuläget. Jag fick därmed ingen tidsestimering alls. När jag anmälde intresse fick jag som svar 3-5år. Har dessutom handlat ett gäng klockor där sedan tidigare. Aningen tröttsamt tbh

Lite off men ändå inte. Såg en dokumentär om porche gt3 rs i england. Hur många av deras sämre bilar man fick köpa som man direkt gick med förlust när man hämtade dem. El bilarna var värst. En hade behövt köpa 3st taycan för att kunna få beställa, en annan hade köpt tio bilar. Likadant där att man inte blir garanterad någon gt3 rs till det lägre listpriset utan man får vänta på sin tur :) Rent ekonomiskt skulle det sluts på en plus minus affär vad man tjänade på få köpa en till det lägre listpriset.
Hermes styr sin kunder på liknande att man inte får köpa den färgen man vill och man kan ej ringa dit o kolla lager. :)

image.jpg
Idag överraskade AD med en fin tidig julklapp! 🎅🏻

Tillbaka
Topp