• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Mycket intressant.

Kan förklara vidare lite tvärs över gatan till Nymans köpte jag en Omega när de körde 25% rabatt på alla Omega, fick då även 18% tillbaka på momsen så det blev ett riktigt kap. Kvinnan som jobbade i butiken verkade nästan irriterad att jag fick köpa klockan med "dubbel rabatt". Jag frågade då eftersom jag är redan är kund hos dom om jag fick ställa mig på listan för en Patek. Dom sa skarpt ifrån att det blir ingen försäljning av Patek till en person som bor utanför Sverige. De påstod att Patek kollar upp vem de säljer klockan till och de skulle vara en risk för dom om de sålde en klocka där jag kunde dra av momsen, så de kom absolut inte på fråga. Överlag gav de mig ju känslan att jag kommit undan med nått slags litet brott som kunnat dra av momsen på en fin Omega :D
Stämmer med vad fick till svar angående Patek.
Men det var ju samma sak hos Nymans med Rolex ett tag,så sinar de lokala kunderna gäller inte de benhårt obrytbara reglerna från Högsta Ort speciellt länge...

Hos Omega mitt emot var det begravningsstämning när de inte prutade ett öre och kunder såg 25% tvärsöver gatan...
Men snart är multimärkesÅFs ett minne blott och monobutiker vad som gäller....tror iallafall Flip.

Jag har ställt mig samma fråga. Jag hade en Rolex på gång från Nymans då jag jobbade utomlands i ett och ett halvt år och således var berättigad att handla via Global blir. På Nymans ville de inte utfärda kvitto för Global blir med motiveringen att så fick de inte göra efter beslut från Rolex.

Det är de facto underligt då detta i själva verket är svensk lagstiftning och inget som varken Rolex eller exempelvis Nymans har någonting med att göra.
Ingen tvingande lagstiftning alls utan något som är upp till den enskilde näringsidkaren att delta i.
Finns gott om butiker som inte är med i GlobalBlue/Planetsamarbetet.

Det är klart att jag har läst vad du skrev, men jag anser inte att det förändrar det jag skrev i sak. Jag vet inte hur det är med Patek men jag vet ju att Rolex har bra kontroll över de som säljer vidare klockor strax efter inköp, de har regler kring hur många klockor av "samma" typ man för köpa inom en viss tidsram med mera så de har ju redan där kontroll på att ingen köper och flippar Rolex i vänstervarv
Rolex SA skiter (inofficiellt) fullständigt i hur och till vem ÅFs säljer klockor.
Står uttryckligen på hemsidan.

Att ÅFs har egna regler är något annat

Rolex SA skiter (inofficiellt) fullständigt i hur och till vem ÅFs säljer klockor.
Står uttryckligen på hemsidan.

Att ÅFs har egna regler är något annat
Ja, så kan det ju också vara.

Då jag har jobbat långa perioder utomlands har jag i en hel del fall utnyttjat Global Blue och den enda gång jag fick nej var just på Nymans i Stockholm. Det kan ju då vara något som de vidhåller inte fungera, men jag är tämligen övertygad om att om man provtryckte detta enligt konsumentlagstiftning och motsvarande så har jag svårt att se att de skulle kunna säga nej då det är en juridisk rättighet. Att bråka om det med en dylik butik kan ju förvisso innebära att man hamnar låååångt efter i en eventuell väntelista. Vad vet jag?

Ja, så kan det ju också vara.

Då jag har jobbat långa perioder utomlands har jag i en hel del fall utnyttjat Global Blue och den enda gång jag fick nej var just på Nymans i Stockholm. Det kan ju då vara något som de vidhåller inte fungera, men jag är tämligen övertygad om att om man provtryckte detta enligt konsumentlagstiftning och motsvarande så har jag svårt att se att de skulle kunna säga nej då det är en juridisk rättighet. Att bråka om det med en dylik butik kan ju förvisso innebära att man hamnar låååångt efter i en eventuell väntelista. Vad vet jag?
Ingen tvingande lag att erbjuda turister momsfria köp ( om det en är en lag? Vilken lagparagraf hänvisar du till?)
så skulle du ta Nymans till rätten förlorar du garanterat.

Svensk konsumentlag gäller väl inom Sverige och svenska konsumenter?
Vad har den med turister möjlighet till momsåterbäring att göra?

Jag har handlat momsfritt hos Krons i samband med utlandsflytt. Hade diverse papper från farbror staten (UD) som sa att jag skulle bosätta mig på annan kontinent och därmed hade rätt att handla momsfritt för export. Pyntade klockan i butik och sedan skickade Krons den direkt till transportfirman som flyttade bohag mm. Det sistnämnda var viktigt, gällde allt från klockor till möbler, direkt in i containern utan möjlighet till fusk.

Jag har handlat momsfritt hos Krons i samband med utlandsflytt. Hade diverse papper från farbror staten (UD) som sa att jag skulle bosätta mig på annan kontinent och därmed hade rätt att handla momsfritt för export. Pyntade klockan i butik och sedan skickade Krons den direkt till transportfirman som flyttade bohag mm. Det sistnämnda var viktigt, gällde allt från klockor till möbler, direkt in i containern utan möjlighet till fusk.
Har också kompis som fått köpa Rolex momsfritt på Krons i Götet. Dom är goa domdär gubbarna i GBG!

Ingen tvingande lag att erbjuda turister momsfria köp ( om det en är en lag? Vilken lagparagraf hänvisar du till?)
så skulle du ta Nymans till rätten förlorar du garanterat.

Svensk konsumentlag gäller väl inom Sverige och svenska konsumenter?
Vad har den med turister möjlighet till momsåterbäring att göra?
Vilken lag? Ok, tänk så här. Vi har obligatorisk mervärdesskatt i Sverige även på mat. Kort och gott allting som privatperson köper. Det är lagstiftning bakom det hela. Omvänt så finns det något som kan göra undantag från denna obligatoriska lagstiftning och det är tillika en lagstiftning. Det gäller inte bara turister utan även svenskar som under vissa omständigheter frias från lagen om att betala mervärdesskatt. Detta är givetvis reglerat i lag.

Utan vilja tjafsa om saken så är det så det fungerar och således kan man i sammanhanget säga att det handlar om lagstiftning, eller lag som vi i folkmun säger.

Det är allt jag kan säga om saken

Vilken lag? Ok, tänk så här. Vi har obligatorisk mervärdesskatt i Sverige även på mat. Kort och gott allting som privatperson köper. Det är lagstiftning bakom det hela. Omvänt så finns det något som kan göra undantag från denna obligatoriska lagstiftning och det är tillika en lagstiftning. Det gäller inte bara turister utan även svenskar som under vissa omständigheter frias från lagen om att betala mervärdesskatt. Detta är givetvis reglerat i lag.

Utan vilja tjafsa om saken så är det så det fungerar och således kan man i sammanhanget säga att det handlar om lagstiftning, eller lag som vi i folkmun säger.

Det är allt jag kan säga om saken
Du får återigen ta fram vilken lag du hänvisar till som är tvingande att erbjuda privatpersoner bosatta utanför EU momsåterbetalning vid export.

Att den möjligheten finns och att det är kutym hos näringsidkare att erbjuda detta för att främja egna plånboken men även turism är något annat än tvingande lag

Du får återigen ta fram vilken lag du hänvisar till som är tvingande att erbjuda privatpersoner bosatta utanför EU momsåterbetalning vid export.

Att den möjligheten finns och att det är kutym hos näringsidkare att erbjuda detta för att främja egna plånboken men även turism är något annat än tvingande lag
Jag vet inte exakt vilken lagparagraf det är utan jag antar baserat på mycket erfarenhet av att jobba med lagstiftning att det handlar ett flertal lagar som i samklang reglerar detta förfarande. Allt i från skattelagstiftning till konsumentlag och EU-lagar och säkerligen en hel del till.

Nej, det är inte en tvingande lag det håller jag med men inte heller har jag påstått detta. Lagstiftning fungerar som så i Sverige att det som inte är förbjudet är lagligt...kort och gott. Omvänt så är det som så att om något då är att anses som icke förbjudet är det tillika en rättighet tills man når en nivå då det inte längre är lagligt och blir olagligt.

Jag vet likaledes att det inte är upp til enkild person, statstjänsteman eller annan att fritt tolka hur de vill att dessa rättigheter (det som inte är olagligt) skall inskränkas. Det är baserat på detta som jag gissar att en butik inte på fri hand kan välja att inskränka en individs rättighet baserat på rådande lagstiftning. Om jag får ta dig på orden då du säger att det finns många butiker som väljer att inte tillåta folk att dra av en skattebefrielse som är lagstadgad så betyder inte det att de per definition har rätt att så göra. Detta är min poäng i det hela. Och ja, skulle man provtrycka det hela så kommer en domstol endast att titta på vad som står i lagen. Utan att exakt veta vad som där är skrivet och exakt vart kan jag räkna ut med en kritbit och det jag sitter på att då man får göra avdrag för momsen så är det tillika något som är skrivet i lag vilket då en domstol skulle ta hänsyn till.

Det KAN vara som så att det i samma lagstiftning är beskrivet att en enskild butik kan inskränka en individs rättighet att dra av momsen, men jag skulle bli mycket förvånad om så var fallet.

Faktum är att i princip allting vi, du, jag och andra gör på daglig basis är reglerat i lag. Allting från högertrafik till löneavtal, innehåll i snabbmat till vad som är att betrakta som lättöl med mycket mera om vi allt som oftast aldrig tänker på i vårt dagliga leverne.

Peace out

Jag vet inte exakt vilken lagparagraf det är utan jag antar baserat på mycket erfarenhet av att jobba med lagstiftning att det handlar ett flertal lagar som i samklang reglerar detta förfarande. Allt i från skattelagstiftning till konsumentlag och EU-lagar och säkerligen en hel del till.

Nej, det är inte en tvingande lag det håller jag med men inte heller har jag påstått detta. Lagstiftning fungerar som så i Sverige att det som inte är förbjudet är lagligt...kort och gott. Omvänt så är det som så att om något då är att anses som icke förbjudet är det tillika en rättighet tills man når en nivå då det inte längre är lagligt och blir olagligt.

Jag vet likaledes att det inte är upp til enkild person, statstjänsteman eller annan att fritt tolka hur de vill att dessa rättigheter (det som inte är olagligt) skall inskränkas. Det är baserat på detta som jag gissar att en butik inte på fri hand kan välja att inskränka en individs rättighet baserat på rådande lagstiftning. Om jag får ta dig på orden då du säger att det finns många butiker som väljer att inte tillåta folk att dra av en skattebefrielse som är lagstadgad så betyder inte det att de per definition har rätt att så göra. Detta är min poäng i det hela. Och ja, skulle man provtrycka det hela så kommer en domstol endast att titta på vad som står i lagen. Utan att exakt veta vad som där är skrivet och exakt vart kan jag räkna ut med en kritbit och det jag sitter på att då man får göra avdrag för momsen så är det tillika något som är skrivet i lag vilket då en domstol skulle ta hänsyn till.

Det KAN vara som så att det i samma lagstiftning är beskrivet att en enskild butik kan inskränka en individs rättighet att dra av momsen, men jag skulle bli mycket förvånad om så var fallet.

Faktum är att i princip allting vi, du, jag och andra gör på daglig basis är reglerat i lag. Allting från högertrafik till löneavtal, innehåll i snabbmat till vad som är att betrakta som lättöl med mycket mera om vi allt som oftast aldrig tänker på i vårt dagliga leverne.

Peace out
Om du har " Mycket erfarenhet av att jobba med lagstiftning" bör det vara en barnlek för dig att ta fram både kapitel och paragrafer som du anser relevanta.

Provtryck(a) är väl något man gör inom grafisk industri?
Inom juridiken prövas väl ett mål i domstol?

Men vi kan ju avsluta denna diskussion då den har noll med just Rolex att göra

Om du har " Mycket erfarenhet av att jobba med lagstiftning" bör det vara en barnlek för dig att ta fram både kapitel och paragrafer som du anser relevanta.

Provtryck(a) är väl något man gör inom grafisk industri?
Inom juridiken prövas väl ett mål i domstol?

Men vi kan ju avsluta denna diskussion då den har noll med just Rolex att göra
Jag avlutar mer än gärna men måste då bara be dig om att ta en titt på den svenska lagboken för att du skall få en uppfattning om hur mycket text det finns i sammanhanget. Ingen kan alla lagar. Man kan vara expert som affärsjurist, Åklagare inom brottmål, advokat inom familjerätt med mera. Det de alla ha gemensamt är dock att de vet att det är väldigt många lagar som kan reglera och påverka hur en liten företeelse skall tolkas och behandlas. Jag stannar där genom att avluta med att säga att ja, jag är en form av expert men långt ifrån inom alla ämnen. Lagboken täcker dessutom långt ifrån alla de lagar vi har i Sverige.

Jag avlutar mer än gärna men måste då bara be dig om att ta en titt på den svenska lagboken för att du skall få en uppfattning om hur mycket text det finns i sammanhanget. Ingen kan alla lagar. Man kan vara expert som affärsjurist, Åklagare inom brottmål, advokat inom familjerätt med mera. Det de alla ha gemensamt är dock att de vet att det är väldigt många lagar som kan reglera och påverka hur en liten företeelse skall tolkas och behandlas. Jag stannar där genom att avluta med att säga att ja, jag är en form av expert men långt ifrån inom alla ämnen. Lagboken täcker dessutom långt ifrån alla de lagar vi har i Sverige.
Det finns lagstöd för återbetalning av moms, men detta kan enbart ske genom auktoriserad agent, som t ex Global Blue - dvs lagen är inte tvingande. Butiker har ingen skyldighet att erbjuda tax free, finns massor av butiker i Sverige som inte har varken Global Blue, Tax Free Planet eller liknande. Av denna anledning finns det t ex ingen möjlighet för en privatperson att få tillbaka momsen utan att gå genom Global Blue och liknande aktörer. Det är helt upp till Nymans om de har en relation med Global Blue eller inte.

Det finns lagstöd för återbetalning av moms, men detta kan enbart ske genom auktoriserad agent, som t ex Global Blue - dvs lagen är inte tvingande. Butiker har ingen skyldighet att erbjuda tax free, finns massor av butiker i Sverige som inte har varken Global Blue, Tax Free Planet eller liknande. Av denna anledning finns det t ex ingen möjlighet för en privatperson att få tillbaka momsen utan att gå genom Global Blue och liknande aktörer. Det är helt upp till Nymans om de har en relation med Global Blue eller inte.
Nämn två butiker utöver Nymans som inte erbjuder samarbetet med Global blue. Gärna inte Patek då förvisso men varsågod. Jag är seriöst nyfiken

Frågan var väl mer om en butik kan neka att skriva ut taxfreedokument,eller om som @Pater J verkar mena är "En juridisk rättighet" för privatpersoner att få detta vid anmodan.
Något som då kan prövas i domstol(?)

Hahaha Systembolaget och Dollarstore? Ok, jag ger upp. Jag har hoppas att du har rösträtt och i vart fall mopedkort
Systembolaget borde väl vara en självklarhet med din logik då det är statligt.

Deras whisky och vinsortiment är förstklassigt och även med moms prismässigt fördelaktigt.

Dollarstore fick du som exempel då de säljer svenskt godis för 1/3 av vad samma påsar kostar på just Arlanda TaxFree.

Moped&Rösträtt tror jag nog ligger närmare din födelsedag än min,din juridiska expertis och erfarenhet till trots..

Huh? En egen tråd for å diskutere og extrapolere Rolexpriser, uten at noen i tråden traff - eller sa - hva prisøkningen ble for tre dager siden. Artig.

@Pater J och @FlipSwede

Som Flip själv konstaterade igår har er diskussion inget med denna tråd att göra och då ni inte verkar kunna sluta självmant - så ber jag er göra det. Säkert ett intressant ämne att ta vidare i PM, eller en egen tråd som inte behandlar ett specifikt klockmärke.

När man kommer på listan hos Nymans för en submariner, några tips hur man kan jobba sig uppåt för att slippa vänta 1år eller mer?:)

När man kommer på listan hos Nymans för en submariner, några tips hur man kan jobba sig uppåt för att slippa vänta 1år eller mer

Tillbaka
Topp