• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Enl. Rolex direktiv prioriteras kunder med köphistorik inom 12m så köper du något och samtidigt ställer dig på listan för något nytt är chanserna goda att du får köpa en till när 12månaders fönstret börjar gå ut. Känslan är att AD gärna tar tillvara på dessa fönster.

Enl. Rolex direktiv prioriteras kunder med köphistorik inom 12m så köper du något och samtidigt ställer dig på listan för något nytt är chanserna goda att du får köpa en till när 12månaders fönstret börjar gå ut. Känslan är att AD gärna tar tillvara på dessa fönster.

Det var ny info för mig, och lovande sådan.

Finns inget direktiv från Rolex som säger något sådant.
Helt upp till AD att sälja när dom behagar.

Go to NK (nordiska kompaniet) and shop some nice clothes and dress nice next time you are visiting the staff at Nymans. You want to look wealthy. And also make sure to extend your membership at the gym and hit your front and side delts. This combination will give you the illusion of an alpha male with lots of money. Many haters will say that this is a myth. Don’t listen to them. Good luck and congratz!
Hahaha inget bättre tips har någonsin getts för hur man kortar ner väntetiden på en rolle 😂.

Fluppar du klockor och handlar krimskrams är du Untouchable....
Är du Burgerflupper med stor nog plånbok kvittar det...?
Jag fattar att man kliar varandras ryggar och båda gynnas av det här sättet, vilket ju är hur världen funkar på de flesta ställen.

Men varför har de krimskramset ingen vill ha, till att börja med? Blir de påtvingade produkterna av tillverkare/leverantör/märkena med något typ av försäljningskrav?

Som tillverkare hade jag velat ha den direkta feedbacken att "här har vi en produkt som är så ful och dålig att ingen vill ha den. Vi kanske ska sluta med den." Istället uppvisar ADs ändå okej försäljningssiffror och tillverkare blir inte klokare och fortsätter med skräp deras målgrupp inte vill ha.

Har jag missat något?

Den intressanta frågan enligt mig är vad prisökningarna kommer att göra med andrahandsmarknaden? Vad tror ni?

Det finns nog ett läger som tänker som @loevhagen gör, där inställningen numera blir att man inte längre tänker köpa hos ÅF om möjligheten ges, pågrund av de absurda prisnivåerna. Sedan finns det nog en annan grupp som har tillräckligt med pengar för att det inte riktigt ska svida i plånboken. Kan man tex köpa en guld Daytona över disk så gör man det. Andra kanske vänder sig till andrahandsmarknaden för att de vill ha klockan men helst inte betala listpris då priset inte går att motivera, för vissa rent ekonomiskt och för vissa bara för att det är just absurda nivåer.

Vad händer egentligen med utbud och efterfrågan när Rolex nu höjt sina priser. Kvarstår dem eller förändras dem?

De som var interessert i klokker for tiår siden vil jo ha en annen sensitivitet enn de som entrer klokkemarkedet i dag.

Supplement: Klokkene, også andre merker enn Rolex, blir jo ikke så mye dyrere kun på grunn av produksjonskostnader. Alt har steget i pris: Reiser til de i dresser som skal hit og dit og markedsføre klokker, champagnen har gått opp i pris, kaviar er mye dyrere, hotellrom er astronomisk økt i pris, etc. etc. Mange merker skal jo nesten nå bygge egne boutique kun for eget merke og huse egne ansatte, med lønn og forsikringsvilkår. Overhead cost øker uten at produktene som selges egentlig endres.

Sekundære kostnadsøkninger har nok drevet prisene opp på klokker mer en direkte produksjonskostnader. Det betyr at produktet man betaler for og som har blitt X ganger dyrere, ikke har blitt X ganger bedre teknisk ett eller mekanisk. Vi vet alle at vanlige økonomiske forholdstall ikke gjelder luksus, fordi luksus omhandler 99% om følelser. Og det er her jeg føler at jeg ikke lenger er med på dette champagne, kaviar og event nonsense greia. Da snakker jeg fortrinnsvis om andre merker enn Rolex.

Senast ändrad:
Den intressanta frågan enligt mig är vad prisökningarna kommer att göra med andrahandsmarknaden? Vad tror ni?

Det finns nog ett läger som tänker som @loevhagen gör, där inställningen numera blir att man inte längre tänker köpa hos ÅF om möjligheten ges, pågrund av de absurda prisnivåerna. Sedan finns det nog en annan grupp som har tillräckligt med pengar för att det inte riktigt ska svida i plånboken. Kan man tex köpa en guld Daytona över disk så gör man det. Andra kanske vänder sig till andrahandsmarknaden för att de vill ha klockan men helst inte betala listpris då priset inte går att motivera, för vissa rent ekonomiskt och för vissa bara för att det är just absurda nivåer.

Vad händer egentligen med utbud och efterfrågan när Rolex nu höjt sina priser. Kvarstår dem eller förändras dem?
Pratar vi inte enskilda specifika varianter av en viss modell är det ändå i huvudsak sportstålet som är mest efterfrågat och där var prishöjningarna inför 2025 måttliga.

De som var interessert i klokker for tiår siden vil jo ha en annen sensitivitet enn de som entrer klokkemarkedet i dag.

Supplement: Klokkene, også andre merker enn Rolex, blir jo ikke så mye dyrere kun på grunn av produksjonskostnader. Alt har steget i pris: Reiser til de i dresser som skal hit og dit og markedsføre klokker, champagnen har gått opp i pris, kaviar er mye dyrere, hotellrom er astronomisk økt i pris, etc. etc. Mange merker skal jo nesten nå bygge egne boutique kun for eget merke og huse egne ansatte, med lønn og forsikringsvilkår. Overhead cost øker uten at produktene som selges egentlig endres.

Sekundære kostnadsøkninger har nok drevet prisene opp på klokker mer en direkte produksjonskostnader. Det betyr at produktet man betaler for og som har blitt X ganger dyrere, ikke har blitt X ganger bedre teknisk ett eller mekanisk. Vi vet alle at vanlige økonomiske forholdstall ikke gjelder luksus, fordi luksus omhandler 99% om følelser. Og det er her jeg føler at jeg ikke lenger er med på dette champagne, kaviar og event nonsense greia. Da snakker jeg fortrinnsvis om andre merker enn Rolex.

Fast jag kan ändå förstå prisökningen på klockor i ädelmetall. Guld har blivit mycket dyrt och har haft en ordentlig uppgång. På ett år är guld upp 29-30%. Det är nog att betrakta som en direkt produktionskostnad.
Sedan om det är rimligt för Rolex att höja så mycket som de gjort är en annan fråga, tillsammans med sekundära kostnadsökningar

Pratar vi inte enskilda specifika varianter av en viss modell är det ändå i huvudsak sportstålet som är mest efterfrågat och där var prishöjningarna inför 2025 måttliga.

Där kvarstår nivåerna nog likt tidigare. Tänkte nog mer på varianterna i ädelmetall, dvs helguldarna, tvåton, etc

Jag fattar att man kliar varandras ryggar och båda gynnas av det här sättet, vilket ju är hur världen funkar på de flesta ställen.

Men varför har de krimskramset ingen vill ha, till att börja med? Blir de påtvingade produkterna av tillverkare/leverantör/märkena med något typ av försäljningskrav?

Som tillverkare hade jag velat ha den direkta feedbacken att "här har vi en produkt som är så ful och dålig att ingen vill ha den. Vi kanske ska sluta med den." Istället uppvisar ADs ändå okej försäljningssiffror och tillverkare blir inte klokare och fortsätter med skräp deras målgrupp inte vill ha.

Har jag missat något?
Du har missat att marginalerna på smycken vida överstiger de på Rolex.
Och att ingen vill ha örhängen armband ringar colliers och juvelbesatta löständer stämmer ju inte.
Jag och Du(?) är ju knappast någon majoritet,och är man dessutom som jag öppen för att köpa just smycken begagnade för 30%av nypris....

Så därför får iallafall jag ingen Rolex (jag vill ha ska väl tilläggas. Strösslade TT DJ och damklockor är nog inte omöjligt)från min lokala ÅF där butikschefen hundögt talar om att jag minsann är med "På Listan" som är så lång den räcker ut på parkeringen.....

Och det har väl diskuterat tidigare att fanns det upphaussade Rolexmodeller till alla,som ville köpa vore dessa snabbt lika iskalla som Longines.
Då kunde,hemska tanke en Rolexkund kräva rabatt och skratta Hundögat i ansiktet om han förslog att köpa lite örhängen eller löständer för att bättra på "Förhållandet"...
En mardröm som håller varje butiksägare kallsvettig om nätterna.....

Inte ett dugg är min gissning.
Den som i December kunde ge 500 för en helguld utan att nämnvärt bry sig kan ge 600 idag.
Påverkas privatekonomin så mycket av 100pengar hade man inte råd med en meningslös pryl för 500 ändå.
Kundgruppen är inte den som sparat 2000 i månaden i tjugo år för att äntligen ha råd,utan de som 100pengar är en växelkassa för.

Vi som hänger på foum,vet marknadspriser,vad som går att köpa billigare begagnat etc är en försvinnande liten del av kundunderlaget.

Vad är bekvämlighet värd?
Hur många här kan handla läsk på macken fastän Ica tar häften?
Köper kaffe på Pressbyrån när en termos hemifrån kostar 1/10?

Begagnatmarknaden fungerar precis som det är tänkt.
Leverera en produkt till ett pris kunden vill betala.

Däremot kan ju intresset för just lyxklockor likt vevgrammofoner och ångmaskiner minska vilket då givetvis återspeglas på begagnatpriserna.
Tillverkare får ju göra marknadsanalyser och så gott det går anpassa sin produktion därefter.

Själv slutade jag med AD-leken. Får jag inte tilldelning för en Sport-rolex är jag inte "rätt" kund. Tycker det är värt betala premium för att slippa vänta, speciellt för något som jag vet "aldrig" kommer att komma (Pepsi/Daytona).
Du är inte ensam om att tycka så heller.
Hela Rolexbegmarknaden lever och frodas på kunder som värdesätter annat än just LägstaPrisKompis! på de modeller som har premium.

Du är inte ensam om att tycka så heller.
Hela Rolexbegmarknaden lever och frodas på kunder som värdesätter annat än just LägstaPrisKompis! på de modeller som har premium.
Jag försökte få tag på en Pepsi/Batgirl/Zombie eller typ nästan "valfri" GMT, och det har gått mer än 18 månader totalt... sen tröttnade jag. Knackade på hos gråis istället och sedan var det affär klart på nån dag :)

Jag vill stödja AD då det är rätt kul med besök och prata klockor och bygga relation, men samtidigt vill jag inte köpa något som jag vet egentligen inte vill ha för att öka min spenderingshistorik och därmed förbättra mina chanser.

Jag försökte få tag på en Pepsi/Batgirl/Zombie eller typ nästan "valfri" GMT, och det har gått mer än 18 månader totalt... sen tröttnade jag. Knackade på hos gråis istället och sedan var det affär klart på nån dag :)

Jag vill stödja AD då det är rätt kul med besök och prata klockor och bygga relation, men samtidigt vill jag inte köpa något som jag vet egentligen inte vill ha för att öka min spenderingshistorik och därmed förbättra mina chanser.
På vilket sätt skulle du bygga relation? Bara SS från rolex? Kul.

Tillbaka
Topp