• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Nymans måste vara helt slut i huvudet. Stått i kö på en Oyster Perpetual Turkos sedan timmen den släpptes för snart fem år sedan (min drömklocka men har inte riktigt de finansiella musklerna för att köpa grå). Fick frågan om jag hade kvar en annan Rolex jag köpt där för några år sedan och svarade nej. Nu får jag tydligen aldrig köpa en Rolex någonsin igen från Nymans och de strök mig från listan. Jag har alltid tyckt att Nymans varit rövhål att ha att göra med men det här slår alla rekord. Påstod att Rolex har det som krav.

Att klockan såldes till kontantinsats saknade tydligen helt betydelse.

Senast ändrad:
Nymans måste vara helt slut i huvudet. Stått i kö på en Oyster Perpetual Turkos sedan timmen den släpptes för snart fem år sedan (min drömklocka men har inte riktigt de finansiella musklerna för att köpa grå). Fick frågan om jag hade kvar en annan Rolex jag köpt där för några år sedan och svarade nej. Nu får jag tydligen aldrig köpa en Rolex någonsin igen från Nymans och de strök mig från listan. Jag har alltid tyckt att Nymans varit rövhål att ha att göra med men det här slår alla rekord. Påstod att Rolex har det som krav.

Ifall du hade ljugit och sagt att du har kvar Rolexen du fick köpa. Hade dom då krävt bevis tror du?

Häpen över att de fortsatt håller på så. Jag menar marknaden ser ju inte likadan ut som den gjorde när de införde detta otyg!

Kommer aldrig någonsin att sätta min fot inne på Krons eller Nymans igen. Mest en stor jävla sorg eftersom jag tänkte mig bli gammal och grå med klockan jag ju tydligen aldrig kan få köpa 😔

Tror rent ut sagt att jag lägger ned det här intresset nu. Känns inte kul med klockor längre. Positiva är väl att jag kan spara pengar och köpa en Apple Watch istället.

Och det tror du inte att jag visste? 😊 Du kanske kan hålla med om att deras marketing strategy skiljer sig ganska mycket mellan märkena?! 🤷‍♂️
Nej det trodde jag inte med tanke på din kommentar. Det är fortfarande samma ägare oavsett hur marknadsstrategin ser ut, så att köpa en Tudor för att man inte gillar Rolexs strategi är lite som att köpa Coca-Cola Zero istället för en Coca-Cola Light, trots att båda ägs av samma bolag. Det förändrar inte vem som står bakom, bara hur varumärket marknadsförs och du gynnar fortfarande samma ägare.

Kommer aldrig någonsin att sätta min fot inne på Krons eller Nymans igen. Mest en stor jävla sorg eftersom jag tänkte mig bli gammal och grå med klockan jag ju tydligen aldrig kan få köpa 😔

Tror rent ut sagt att jag lägger ned det här intresset nu. Känns inte kul med klockor längre. Positiva är väl att jag kan spara pengar och köpa en Apple Watch istället.

Det positiva är att det finns så mycket annat roligt att upptäcka i klockvärlden. Slicka såren ett tag och sedan på det igen. :)

Inget krav från Rolex men givetvis mycket lättare att hänvisa dit istf att ta diskussionen med en besviken kund.
Det är garanterat inte butiksbiträdena som bestämt detta heller,men de som får "jobba med situationen" och då hänvisar en ovan istf till internregel.

Sedan kan man tycka vad man vill om det.

Ser inget problem med att de prioriterar folk som inte säljer klockor. Blir stressad och lite trött när man ser hur vissa flippar kockor, ofta samma om och om igen.

Ser inget problem med att de prioriterar folk som inte säljer klockor. Blir stressad och lite trött när man ser hur vissa flippar kockor, ofta samma om och om igen.
Ja alla har rätt till sin åsikt. Jag har svårt att förlika mig med att jag ska vara livegen till Nymans, men du har rätt att känna annorlunda. Kan iofs tycka att, om man nu anser att det är bra att vara livegen, det borde finnas någon skala i det hela, tex onormala köpbeteenden. Att sälja en klocka är i min värld inte att ”flippa klockor, ofta samma om och om igen”. Det var inte ens en typisk flipparklocka jag köpte utan en helt vanlig Datejust.

• Like
Reactions: fc2
Hör väl ändå till intresset att flippa klockor? Det inte så att pengar oändliga. Gillar man testa är man nästan tvungen att sälja.
Då "ska" man göra det tillbaka till butiken. Därav CPO-programmet
De skiter fullständigt i om du säljer varenda klocka sålänge det är de (butiken alltså) som tjänar pengarna.

Ja alla har rätt till sin åsikt. Jag har svårt att förlika mig med att jag ska vara livegen till Nymans, men du har rätt att känna annorlunda. Kan iofs tycka att, om man nu anser att det är bra att vara livegen, det borde finnas någon skala i det hela, tex onormala köpbeteenden. Att sälja en klocka är i min värld inte att ”flippa klockor, ofta samma om och om igen”. Det var inte ens en typisk flipparklocka jag köpte utan en helt vanlig Datejust.
Talade i lite bredare termen än om just ditt fall. Folk som vet vad de vill och gör ett återköp är en fin kund tänker jag. Att det sedan görs massa andra typer av paketförsäljningar från butik är en annan sak.
Hör väl ändå till intresset att flippa klockor? Det är inte så att pengar är oändliga. Gillar man testa är man nästan tvungen att sälja.
Nja, tycker jag inte. Men visst är det utmärkande för gemene man med Rolex på detta forum. Vet dock inte om den kunden skulle vara finare än en som kommer in från gatan och gör ett återköp utan at ha sålt sin/sina tidigare klockor.

Klocknördar får väl skapa någon slags blockchain så de kan få en bild på sin sålda klocka...

Talade i lite bredare termen än om just ditt fall. Folk som vet vad de vill och gör ett återköp är en fin kund tänker jag. Att det sedan görs massa andra typer av paketförsäljningar är en annan sak.

Nja, tycker jag inte. Men visst är det utmärkande för gemene man med Rolex på detta forum. Vet dock inte om den kunden skulle vara finare än en som kommer in från gatan och gör ett återköp utan at ha sålt sin/sina tidigare klockor.
Det är ju rätt obegripligt för mig iofs att du tycker att det är bra med försäljning i andra hand förutsatt att Nymans tjänar pengar på det men negativt om konsumenten gör det. Men jag vill inte göra långbänk av det här, ville bara dela med mig av att bli extremt dåligt bemött i en butik.

Nej det trodde jag inte med tanke på din kommentar. Det är fortfarande samma ägare oavsett hur marknadsstrategin ser ut, så att köpa en Tudor för att man inte gillar Rolexs strategi är lite som att köpa Coca-Cola Zero istället för en Coca-Cola Light, trots att båda ägs av samma bolag. Det förändrar inte vem som står bakom, bara hur varumärket marknadsförs och du gynnar fortfarande samma ägare.
Helt rätt. Det är en sak att bojkotta en ägare helt (det är inte det jag är ute efter), och en annan sak att uppmuntra ett visst beteende eller strategi.

För egen del gillar jag inte hur de agerar kring varumärket Rolex och därför köper jag ingen Rolex heller. Även om jag såklart inser att de skiter högaktningsfullt i min lilla protest så är det ändå mitt val att göra så.

Det är ju rätt obegripligt för mig iofs att du tycker att det är bra med försäljning i andra hand förutsatt att Nymans tjänar pengar på det men negativt om konsumenten gör det. Men jag vill inte göra långbänk av det här, ville bara dela med mig av att bli extremt dåligt bemött i en butik.
Lite obegripligt för mig du gör den kopplingen, var ju inte det scenariot jag beskrev. Det är dock en vinkel.

Tror bara folk överskattar sig själva och klocknördar i allmänhet. Vi är inte speciellt bra/viktiga kunder i det hela.

Detta måste ju vara deras strategi för att i första hand få in flödet till CPO, så att de själva får flippa klockorna istället för att kunderna ska göra en hacka på de.

Nymans graverar det DU vill ha på din caseback jävligt snyggt om man ber snällt.

IMG_6946.jpeg
IMG_6944.jpeg
Fan att jag missade det där gruppköpet!

Japp, det var också vad han sa, att det inte gäller om man säljer klockan till dem. Det är så skenheligt att det är humor, med tanke på priserna de själva sätter för CPO.
Intressant. Så de hänvisar till Rolex krav samtidigt som det inte gäller vid försäljning/inbyte till dem? I så fall sjunker de ganska mycket i mina ögon. Har alltid fått bra bemötande när jag handlat där (dock ej köpt Rolex)

Undrar om andra handlare också har satt detta i system?

Intressant. Så de hänvisar till Rolex krav samtidigt som det inte gäller vid försäljning/inbyte till dem? I så fall sjunker de ganska mycket i mina ögon. Har alltid fått bra bemötande när jag handlat där (dock ej köpt Rolex)

Undrar om andra handlare också har satt detta i system?
Självklart.
Antingen via rak direktkommunikation eller via mer "luddiga" formuleringar.
Flup har själv diskuterat just detta med ett flertal ÅFs gällande vad som plockas fram omedelbart om jag byter in X hos just er istf konkurenten.

Det handlar enbart om vinstmaximering (Från bägge håll i mitt fall ska kanske påpekas).
Ingenting annat

Blir lite nyfiken på vad det rör sig om för modell samt när den köpts resp. sålts? Hört talas om en tvåårsgräns vad gäller ägande men det är obekräftade uppgifter.

Tillbaka
Topp