• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Sanning med modifikation skulle jag vilja hävda. Det är en privat stiftelse och insynen för de flesta är obefintlig. Att de donerar 90% av sin vinst är ju också lite utav en lek med siffror eftersom de inte är ålagda att betala någon skatt vilket gör att de som hämtar sitt lönekuvert därifrån nog är förhållandevis nöjda med beloppet.
Jag har svårt att se att de på sikt kan sko sig på dagens hype eftersom pengarna går rätt ner i fickorna på AD’s, gråhandlare och privatpersoner.

Den dagen volymerna skruvas upp försvinner också intresset bland de som fått upp ögonen för klockor som investeringsobjekt och de kommer söka sig till nästa grej.

Vidare kan man nog fråga sig hur mycket av den låga produktionen som varit ett valfritt strategiskt drag.
Bra skrivet, men jag undrar över en sak. Är det verkligen så att produktionen är låg eller är det bara så att produktionen är jämn? Jag har aldrig sett statistik över produktionsvolymerna men det kanske finns officiellt redovisat någonstans? Jag har en känsla av att Rolex snart har en del av tillverkningen i Kina och då kanske volymerna ökar.

Bra skrivet, men jag undrar över en sak. Är det verkligen så att produktionen är låg eller är det bara så att produktionen är jämn? Jag har aldrig sett statistik över produktionsvolymerna men det kanske finns officiellt redovisat någonstans? Jag har en känsla av att Rolex snart har en del av tillverkningen i Kina och då kanske volymerna ökar.

Som sagt, insynen är ju obefintlig. Huruvida de leverar de ca 900 000 (som man tidigare uppskattat) eller om det är lägre är det väl ingen som vet.

Det finns ingen försäljningsstatistik öht o är du verkligen seriös med att du tror att viss produktion kommer hamna i Kina? Kvalitet o swiss made är väl de enda de bryr sig om...

• Like
Reactions: PJZ
Rolex ägs ju av en stiftelse och vinsten går till välgörenhet. Tänker att de inte har i närheten samma krav som ett publikt aktiebolag.

Sedan tror jag deras strategi varit genial. Genom att hålla nere produktionen och inte justera priserna så växer hypen. Det är ju också en av anledningarna till att den här tråden finns :)
Håll topic. Vi diskuterar inte stiftelser här ;)

De exakta siffrorna vet bara Rolex.
Precis som att aven enbart de vet hur fordelningen mellan de olika modllerna,materialen,urtavlorna etc ser ut.

Om jag minns ratt sa kommer siffran ca 1M klockor/ar fran Rolex fran det intitut som COSC-certifierar urverken. De har visst statistik pa hur manga urverk/ar som blir godkanda,och sedan har nagon eller nagra forsokt gissa sig till hur stor andel av dessa som Rolex star for

Precis som att aven enbart de vet hur fordelningen mellan de olika modllerna,materialen,urtavlorna etc ser ut.

Om jag minns ratt sa kommer siffran ca 1M klockor/ar fran Rolex fran det intitut som COSC-certifierar urverken. De har visst statistik pa hur manga urverk/ar som blir godkanda,och sedan har nagon eller nagra forsokt gissa sig till hur stor andel av dessa som Rolex star for
Hm, är Rolex urverk verkligen COSC-certifierade? Jag tror inte att jag har sett en COSC-certifiering i någon av de Rolex jag ägt.

Det finns ingen försäljningsstatistik öht o är du verkligen seriös med att du tror att viss produktion kommer hamna i Kina? Kvalitet o swiss made är väl de enda de bryr sig om...
För att få sätta dit Swizz made måste mer än 50% vara gjort i Schweiz. Sannolikt tillverkar flera klockmärken delar utomlands och då ligger Kina nära tillhands även för Rolex. Stålet görs i Sverige vad jag vet men nu tror jag att den frågan kanske är OT.

Den siffran är flera år gammal.

Hm, är Rolex urverk verkligen COSC-certifierade? Jag tror inte att jag har sett en COSC-certifiering i någon av de Rolex jag ägt.

1643920385561.png

De är alla COSC-certifierade. Efter det gör Rolex mer kalibreringar inhouse så att de håller deras ”Superlative” chronometer tolerans på +2/-2 sek/dygn innan klockorna lämnar fabriken

Håll topic. Vi diskuterar inte stiftelser här ;)

Jag diskuterade inte stiftelser :) Diskuterade Rolex ägandeform, vilket råkar vara en stiftelse. Nämnde den som svar på tal att Rolex är ledsna för att privatpersoner, gråhandlare profitera på deras varumärke. Men ägandeformen tror jag också bidragit till att varför situationen ser ut som den gör, att vi t.ex. har väntelistor (vilket är ett ämne i den här trådens rubrik). Kort och gott tror jag aldrig det hade funkat för publikt aktiebolag att sälja produkter för 20-50% av marknadspriset. Ägarna hade blivit tokiga.

Intressant! Så tydligt det står här i jämförelse med Rolexdokumentationen som @FlipSwede länkade till. Där uppfattade jag att de enbart hade egen kontroll precis som flera andra märken i samma prisklass, t ex Panerai. Enda gången jag sett en COSC-certifiering var på en Panerai med ETA-verk, aldrig på en Panerai med inhouseverk och aldrig på en Rolex. Jag har fått känslan att flera premiummärke väljer bort COSC. Hur ser en COSC-certifiering ut som följer med köpet av en Rolex?

Du har säkert rätt men jag är inte helt övertygad.
Vad är du inte övertygad om?
Schweiziska testinstitut har under perioder låtit tillverkarna själva testa sina egna klockor. Det är inte otänkbart att Rolex skulle få göra alla sina egna tester själva med övervakning från COSC.

Vad är du inte övertygad om?
Schweiziska testinstitut har under perioder låtit tillverkarna själva testa sina egna klockor. Det är inte otänkbart att Rolex skulle få göra alla sina egna tester själva med övervakning från COSC.
Så kan det säkert vara men hur ser man det när man köper en Rolex? Hur vet man?

Du har säkert rätt men jag är inte helt övertygad.

Så kan det säkert vara men hur ser man det när man köper en Rolex? Hur vet man?
1643929997674.png

Källa:

1643930018757.png

Källa:

Tror du på det nu?

Tillbaka
Topp