Bra skrivet, men jag undrar över en sak. Är det verkligen så att produktionen är låg eller är det bara så att produktionen är jämn? Jag har aldrig sett statistik över produktionsvolymerna men det kanske finns officiellt redovisat någonstans? Jag har en känsla av att Rolex snart har en del av tillverkningen i Kina och då kanske volymerna ökar.Sanning med modifikation skulle jag vilja hävda. Det är en privat stiftelse och insynen för de flesta är obefintlig. Att de donerar 90% av sin vinst är ju också lite utav en lek med siffror eftersom de inte är ålagda att betala någon skatt vilket gör att de som hämtar sitt lönekuvert därifrån nog är förhållandevis nöjda med beloppet.
Jag har svårt att se att de på sikt kan sko sig på dagens hype eftersom pengarna går rätt ner i fickorna på AD’s, gråhandlare och privatpersoner.
Den dagen volymerna skruvas upp försvinner också intresset bland de som fått upp ögonen för klockor som investeringsobjekt och de kommer söka sig till nästa grej.
Vidare kan man nog fråga sig hur mycket av den låga produktionen som varit ett valfritt strategiskt drag.