• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Är Rolex idag främst till för klockgourméer eller för girigbukar hoppandes på profit?
Skulle jag sukta efrer att komma in på en innekrog där man får köa i ovisshet ute på gatan?
Skulle inte tro det.
Men det är säkert jag som är konstig.

Senast ändrad:
Är Rolex idag främst till för klockgourméer eller för girigbukar hoppandes på profit?
Skulle jag sukta efrer att komma in på en innekrog där man får köa i ovisshet ute på gatan?
Skulle inte tro det.
Men det är säkert jag som är konstig.

Samtidigt är det många som är beredda att stå i kö till just den där krogen eftersom de vet att väl inne så är det ypperligt kontent på sociala medier.

Samtidigt är det många som är beredda att stå i kö till just den där krogen eftersom de vet att väl inne så är det ypperligt kontent på sociala medier.
Tyvärr är det ju så.
Har inte postat ngt i denna tråden tidigare men bra initiativ av @Zingo77 att skapa ett forum för alla diskussioner om just detta.

Trenden för (gråmarknaden och tillgången) av Rolex har ju varit rätt konstant senaste åren och tror tyvärr inte att det kommer att ske några dramatiska ändringar nästa 5-10 heller.
Däremot tror jag att den situation vi upplever nu med problem inom supply chain, råvaru tillgången och revenge spending är tillfällig. Lite ”the perfect storm”. Men det ska bli intressant och se var Rolex och klockmarknaden landar när de externa utmaningarna börjar plana ut.

Att Rolex i sig skulle ha brist på klockor är imo en sanning med modifikation. Det är här jag ser gråhandlarna och AD’s del i det hela. Sedan kan man diskutera vad som känns moraliskt rimligt. Men de liksom andra är ute efter ”a quick buck” och gör ju inget olagligt.

Där ansvaret kommer tillbaks till Rolex är att de som producent skulle kunna göra något för att stävja det beteendet genom att ändra kraven på AD och försvåra för gråhandeln. Ett sätt är ju ex att dra in NFC’s i sina klockor och cert för att kunna skapa en blockchain och göra dem spårbara. Detta ser man lätt inom ädelstenar idag som är en av de mest drivande i området för spårbarhet (iom conflict stones etc.).
Om inte annat skulle det kunna försvåra just försäljning av stöldgods etc.
Sedan är ju klockindustrin enormt konservativ med Rolex i spetsen (av mainstream märkena). Risken är ju att om de nu sitter i sin ledningsgrupp och är allmänt nöjda så riskerar man att förbise viktiga trender och förändringar. Ett bra exempel är hur musik och film industrin totalt tappade förståelsen för sin marknad och fokuserade kortsiktigt…… och idag ägs de flesta film och musik producenter av asiatiska bolag som köpt dem till en bråkdel av dess forna värde.

För egen del så finns det givetvis ett par Rolex modeller som är intressanta men det är även tack vare situationen som är som jag hittat andra märken som är intressanta och faktiskt mer spännande än Rolex. Och javisst är det surt att inte kunna köpa en klocka direkt över disk men det är privata aktörer och knappast en mänsklig rättighet utan ett ordentligt i-landsproblem.

Tänk att vissa här surar
Prova att besöka AD:n istället, så är nog chansen högre du får lägga en beställning.
Jag lyckades lägga en handpenning på en sub för 2 veckor sen och då kunde jag välja mellan flertalet sportmodeller och DJ. Jag hade ingen tidigare köphistorik och det va mitt andra besök i butiken. Dock va jag väldigt tydlig med att klockan ska föras vidare i familjen när tiden är kommen.
Whaaaaaat!!!???? Ge mig adress till butiken!!!! Sitter i bilen nu och ska åka runt till varje AD i Sverige ……..🤣🤣🤪🤪

Med tanke på den exploatering som sker framförallt på alla sociala medier kommer marknaden alltid vilja ha vissa märke och modeller. Det är en enorm kraft som inte skådats tidigare och om inte tex Rolex bygger några fabriker till och börjar spotta ut subs och Daytona kommer efterfrågan bestå
Det är vad jag tror. Ingen har facit

Så är det även om social media kring klockor är mindre än för annat så har ju exponeringen mångdubblats. Kändisarna har ju miljoner följare på insta och flashar sina klockor. Rätt smala youtube-kanaler har växt mångdubbelt och de största kommer troligen ha över en miljon följare rätt snart. Intresset lär inte vara mindre i tillväxtmarknader som Asien.

Dessa klockföretag gör inte så fasligt många klockor heller, det är rätt samma som det varit en längre tid. Rolex ligger väl kring en miljon. Omega något mindre. Problemet är att man har många produktionslinjer och modeller samt även för damerna. AP och PP producerar knappt nånting, minsta ökning av efterfrågan så sätts tillgången ur spel direkt.

Rätt bra rapport om industrin 2020.

Större expansioner får nog ses som uteslutet. Branschen som helhet är konservativa och gör inget förhastat. Verkar råda personalbrist, osäker supply chain, för mycket av tillväxten enbart i Asien/Mellanöstern.

WIS=Watch Idiot Savant.

Ett uttryck manga pa Rolexforums slanger sig med. Dvs en person enbart intresserad i klockan i sig. Dess egenskaper,historia,etc.
Skiter fullstandigt i om denna tappar 250K i varde nar kopet ar gjort da det ar just en sadan klocka personen vill ha.

Dessa personer skall/maste/bor utav nagon underlig anledning prioriteras av handlare vid kop av svarfunna/hypade modeller anser andra WIS. da de ar "De Ratta" koparna samt har "De Sanna" intentionerna med dessa ur.
Alla andra ar bara giriga profitorer som ser $$$$ och saknar 'Den Sanna Karleken och Forstaelsen for horologi och allt vad det innebar..."

Vill nog hävda motsatsen. De marginaler som nu görs på klockorna går ju inte ner i Rolex ficka utan till mellanhänder och privatpersoner. Hade jag suttit i deras ledningsgrupp hade jag varit förtvivlad över att någon annan skor sig på mina tillkortakommanden och att den dagen jag rättar till dem dör den nytillkomna marknaden.
Och vad spelar det Rolex for roll?
Vore man inte nojd med det man tjanar sa kan man hoja priset/oka tillverkningen. Men det gor man inte.
Varfor kan sakert nagon annan forklara battre an mig,men jag tror du ligger nara sanningen i ditt antagande att man helt enkelt ar nojd med hur det ser ut idag.

Och vi far vara overens om att vi inte ar overens. For jag tror namligen att ingen i Rolex ledningsgrupp ar fortvivlad. Snarare tvartemot.

Tank jag tror saljarna tanker samma om dig....Vilken lycksokare som forsoker pruta ;)

Men tiden far ju avgora vem av er som hade ratt.
Blir det salt sa hade du fel. Hor saljarna av sig sa hade du ratt.
Antagligen tänker de så. Antagligen stör jag mig väl eftersom jag själv inte är girig i grunden.

Jag har ägt två st Hulk och lyckosökarna önskade på den tiden 160 papp för sina. Jag kollade marknaden och var rättvis. 140 tusen sålde jag dom för. Jag fick en slant i vinst och köparna fick ett marknadsmässigt pris. Båda parter glada!

klockorna har legat ute över 2v så de får fortsätta drömma lite till. Kanske om de har tålamod och väntar 1-2 år till så blir deras prisförväntningar sanning 😄

WIS=Watch Idiot Savant.

Ett uttryck manga pa Rolexforums slanger sig med. Dvs en person enbart intresserad i klockan i sig. Dess egenskaper,historia,etc.
Skiter fullstandigt i om denna tappar 250K i varde nar kopet ar gjort da det ar just en sadan klocka personen vill ha.

Dessa personer skall/maste/bor utav nagon underlig anledning prioriteras av handlare vid kop av svarfunna/hypade modeller anser andra WIS. da de ar "De Ratta" koparna samt har "De Sanna" intentionerna med dessa ur.
Alla andra ar bara giriga profitorer som ser $$$$ och saknar 'Den Sanna Karleken och Forstaelsen for horologi och allt vad det innebar..."
Lite som alla entusiaster antar jag. 😉

Och vi far vara overens om att vi inte ar overens. For jag tror namligen att ingen i Rolex ledningsgrupp ar fortvivlad. Snarare tvartemot.
Det tror inte jag heller men de borde vara oroliga och ha en stark strategisk plan och produktportfölj annars kommer de strax att vara rätt marginaliserade då en stor del av konsumenterna sannerligen kommer att titta på andra märken som är mer åtkomliga (för de flesta vanliga konsumenter) ter det sig som rätt sjukt att det är upp till två års väntetid på en klocka.

Det tror inte jag heller men de borde vara oroliga och ha en stark strategisk plan och produktportfölj annars kommer de strax att vara rätt marginaliserade då en stor del av konsumenterna sannerligen kommer att titta på andra märken som är mer åtkomliga (för de flesta vanliga konsumenter) ter det sig som rätt sjukt att det är upp till två års väntetid på en klocka.
Och aterigen sa tror jag precis tvartemot.

Det som gar att kopa over disk direkt for vemsomhelst ar ointressant for en stor grupp lyxkopare. De vill/ska ha det andra inte har/kan fa.
Visa upp sig med nagot som bordsgrannen redan har eller kan ga ut och skaffa i samband med toalettbesok blir ju bara pinsamt....och intresset forsvinner.

Trots vantetid.de som byter till andra marken ( ja gor nagon det eller ar det bara munvader?) sa verkar det bara bli svarare och svarare kunna handla just Rolex over disk.
Borde det inte vara tvartom ifall konsumenterna ledsnade? Istallet gor de precis tvartemot...iallfall for stunden.

Rolex butikerna verkar i alla fall bestämt sig att det är löjligt att ha stora butiker med bara damklockor med diamanter på. Dessa fanns för display i Hong Kong igår, mycket trevligt att se lite av sortimentet. Man fick dock inte prova klockorna, disken va låst för personalen 😂

Bilagor

• 2413664E-3A8B-4073-A680-3949E94FF760.jpeg
    2413664E-3A8B-4073-A680-3949E94FF760.jpeg
    878.5 KB · Visningar: 42
Rolex butikerna verkar i alla fall bestämt sig att det är löjligt att ha stora butiker med bara damklockor med diamanter på. Dessa fanns för display i Hong Kong igår, mycket trevligt att se lite av sortimentet. Man fick dock inte prova klockorna, disken va låst för personalen 😂
Vilket driver pa illusionen av exlusivitet. Inte ens personalen far peta pa dessa dyrgripar.....

Men kanske roligare att se pa klockor du varken kan prova,kopa,bestalla eller koa pa an att det ser ut sahar....

Finks 2.jpg
Finks.jpg

Och aterigen sa tror jag precis tvartemot.

Det som gar att kopa over disk direkt for vemsomhelst ar ointressant for en stor grupp lyxkopare. De vill/ska ha det andra inte har/kan fa.
Visa upp sig med nagot som bordsgrannen redan har eller kan ga ut och skaffa i samband med toalettbesok blir ju bara pinsamt....och intresset forsvinner.

Trots vantetid.de som byter till andra marken ( ja gor nagon det eller ar det bara munvader?) sa verkar det bara bli svarare och svarare kunna handla just Rolex over disk.
Borde det inte vara tvartom ifall konsumenterna ledsnade? Istallet gor de precis tvartemot...iallfall for stunden.
Risken finns väl att det är en helt annan typ av konsumenter som vill ha Rolex idag än de som köpte över disk för 10 år sen. När en konsumenttyp som inte bryr sig om produkten tar över så skulle jag ändå vilja påstå att varumärket kan ta skada.

Rolex var väl förövrigt inte ointressant för 10 år sen bara för att man kunde köpa merparten av modellerna över disk?

Risken finns väl att det är en helt annan typ av konsumenter som vill ha Rolex idag än de som köpte över disk för 10 år sen. När en konsumenttyp som inte bryr sig om produkten tar över så skulle jag ändå vilja påstå att varumärket kan ta skada.

Rolex var väl förövrigt inte ointressant för 10 år sen bara för att man kunde köpa merparten av modellerna över disk?
Tiden far val utvisa vad som hander med Rolex AP PP VC etc. De har ju funnits i minst 100ar sa nagonting har de ju gjort ratt...

Nog var Rolex AP PP och definitivt VC ratt ointrssant for de allra flesta for 10ar sedan.
Rostfri Daytona var val mojligtvis den enda klockan som var lite svar att fa fatt pa ar 2012.
Da fick ju butikerna ge (hemska tanke) rabatter,skyltfonstern av fulla av klockor och diskussionen om det overhuvudtaget var nagon bestod av fragor var man kunde kopa billigast.
Jag kopte en ett ar gammal 116509 for drygt 110'sek sommaren 2011 eller om det var 2012 och blev dumforklarad av i princip varenda person jag pratade med.
Mer lurad an mig kunde man ju inte bli. Jag borde ga tillbaka och hava kopet da butiken utnyttjat att jag var "klenbegavad" for att uttycka mig snallt.

Den tiden ar jag fullkomligt overtygad ingen av dessa tillverkare vill ha tillbaka.

Fick man köpa då?

Problemet är att den har blivit en dyr klocka. Jag köpte för 220k och nu ligger den på +500k. Hade prisbilden inte ändrats så hade det inte varit något problem. Men nu med rånrisken så känns det inte lika bekvämt att gå runt med +500k på armen. Funderar på att sälja och köpa ett par tre nya i stället.
Fast iom att du kände att du var tvungen att försäkra en sådan skitsak som en klocka vid 220’ talar för att det var ett problem redan då. Annars slösar man ju inte pengar på en försäkring.

Enorm värdeökning bara senaste året. Med detta verkar folk leka hobby handlare på blocket. Ser mängder av annonser med priser 15-20% högre än vad klockorna säljs för här på KS. Även högre än chronos index. ( vissa av dessa annonser dröjde 3-4v innan sålda )

Testat att skriva till några för att få till en affär. Erbjudit marknadspris enl KS sålda annonser i januari och hänvisat till Chronos egna index. Snabb enkel affär, kan ses imorgon ( 3h bilfärd enkel väg för mig ) och swishen är redo. Påpekar även att om priset jag erbjuder inte är intressant så går det bra att höra av sig om en månad när de testat marknaden.

Får helt enkelt bara ett nej och personerna verkar tro de vunnit på lotto. En vinst på 25k räcker helt enkelt inte. Det ska vara 50k även om det är helt orealistiskt

Girigheten är total. Vägrar betala fantasisummor för en modell som inte är så eftertraktad. Ser ut som att det blir en lång väntan, eventuellt en och annan Tudor från ad för att komma in på listan istället.

Tråkigt när man accepterar läget med premie på klockmodeller men folk ska överdriva…
Vi är nog snart där så de blir nog sålda
Och jag tror inte en tudor eller två gör något skillnad

Fast iom att du kände att du var tvungen att försäkra en sådan skitsak som en klocka vid 220’ talar för att det var ett problem redan då. Annars slösar man ju inte pengar på en försäkring.
Han kanske gillar försäkringar? Bara för att du inte gillar det betyder det inte att alla gör det. Vi är alla olika 👍.

Vill nog hävda motsatsen. De marginaler som nu görs på klockorna går ju inte ner i Rolex ficka utan till mellanhänder och privatpersoner. Hade jag suttit i deras ledningsgrupp hade jag varit förtvivlad över att någon annan skor sig på mina tillkortakommanden och att den dagen jag rättar till dem dör den nytillkomna marknaden.
Rolex ägs ju av en stiftelse och vinsten går till välgörenhet. Tänker att de inte har i närheten samma krav som ett publikt aktiebolag.

Sedan tror jag deras strategi varit genial. Genom att hålla nere produktionen och inte justera priserna så växer hypen. Det är ju också en av anledningarna till att den här tråden finns :)

Rolex ägs ju av en stiftelse och vinsten går till välgörenhet. Tänker att de inte har i närheten samma krav som ett publikt aktiebolag.

Sedan tror jag deras strategi varit genial. Genom att hålla nere produktionen och inte justera priserna så växer hypen. Det är ju också en av anledningarna till att den här tråden finns :)
Att Rolex ägs som en stiftelse har nog mer att göra med ex begränsad insyn, skatteplanering osv att göra än just välgörenhet.

Sanning med modifikation skulle jag vilja hävda. Det är en privat stiftelse och insynen för de flesta är obefintlig. Att de donerar 90% av sin vinst är ju också lite utav en lek med siffror eftersom de inte är ålagda att betala någon skatt vilket gör att de som hämtar sitt lönekuvert därifrån nog är förhållandevis nöjda med beloppet.
Jag har svårt att se att de på sikt kan sko sig på dagens hype eftersom pengarna går rätt ner i fickorna på AD’s, gråhandlare och privatpersoner.

Den dagen volymerna skruvas upp försvinner också intresset bland de som fått upp ögonen för klockor som investeringsobjekt och de kommer söka sig till nästa grej.

Vidare kan man nog fråga sig hur mycket av den låga produktionen som varit ett valfritt strategiskt drag.

Tillbaka
Topp