• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

1643929997674.png

Källa:

1643930018757.png

Källa:

Tror du på det nu?

Njae, nu börjar även jag tvivla.

1643929997674.png

Källa:

1643930018757.png

Källa:

Tror du på det nu?
Nej, ännu mindre. Det ser ut som deras egna certifiering, har COSC ens superlativ certifiering? Är det inte bara ett sätt att förvilla? Som jag tolkar deras text finns det utrymme för att leka med ord. Det jag saknar är det faktiska beviset som brukar följa med andra märken med nummerserie som bara finns hos COSC. Jag ifrågasätter inte verkens kvalitet för det vet jag är i paritet med andra fabrikat i samma prisklass utan det är dokumentationen från COSC. Rolex kan ju hänvisa till en COSC-standard som de också har, som de sen förfinar, men en COSC-certifiering är ju ett helt oberoende företag som utfärdar. Den certifieringen brukar följa med nya klockor.

Förlåt, men driver du med oss nu? 🙂 Menar du att du inte litar på vad Rolex skriver på hemsida och i medföljande folders och tag?

Vad mer vill du ha för att få svar på ”hur vet man?
Ja lite driver jag med er :) , men så länge man inte får ett godkänt dokument på certifieringen kan min misstanke vara befogad. En grön plastplupp säger ju ingenting.Det är väl klart att man inte litar på texten på en hemsida. Vem gör det? Alla vet väl att texter på vinstdrivande företags hemsidor är till för att sälja, inte för att ge konsumentupplysning.

Det är flera märken som inte COSC-certifierar sina verk trots att de är bra. COSC-certifiering kostar pengar och anser man sig själv som bra nog att ta fram bättre specar än COSC så är det lockande att spara in på den kostnaden. Jag har för mig att Panerais inhouseverk saknar COSC-certifiering trots att de har bra urverk och det finns säkert fler som tänker så. Man vet ju inte hur det ligger till förrän man får se dokumentationen från COSC.

Ja lite driver jag med er :) , men så länge man inte får ett godkänt dokument på certifieringen kan min misstanke vara befogad. En grön plastplupp säger ju ingenting.Det är väl klart att man inte litar på texten på en hemsida. Vem gör det? Alla vet väl att texter på vinstdrivande företags hemsidor är till för att sälja, inte för att ge konsumentupplysning.

Det är flera märken som inte COSC-certifierar sina verk trots att de är bra. COSC-certifiering kostar pengar och anser man sig själv som bra nog att ta fram bättre specar än COSC så är det lockande att spara in på den kostnaden. Jag har för mig att Panerais inhouseverk saknar COSC-certifiering trots att de har bra urverk och det finns säkert fler som tänker så. Man vet ju inte hur det ligger till förrän man får se dokumentationen från COSC.

Nu garanterar ju Rolex bättre toleranser än COSC så ett sådant certifikat känns ganska meningslöst. Det är bara att läsa på hos Rolex vad detta innebär.

Rolex verkar vilja ge intrycket att de "såklart" säkrar en precision minst i paritet med COSC, även om det inte sägs rent ut på hemsidan.
Som att de är för fina för att sänka sig till att låta sig mätas av utomstående.
Pengar att köpa COSC-godkännande för, det tvivlar jag att det råder brist på...

Rolex verkar vilja ge intrycket att de "såklart" säkrar en precision minst i paritet med COSC, även om det inte sägs rent ut på hemsidan.
Som att de är för fina för att sänka sig till att låta sig mätas av utomstående.
Pengar att köpa COSC-godkännande för, det tvivlar jag att det råder brist på...
Rolex COSC-certifierar alla urverk. Sen garanterar de bättre gångprecision än så.
Så ja. Rolexklockor är kronometercertifierade.

Står lite i valet och kvalet inför mitt nästa klockköp. Står på intresselistan för en 124060 hos svensk AD. Har ingen tidigare köphistorik. Vad tror ni om chanserna? Är det värt att försöka spendera 10-20 k i butiken? Dvs mellanskillnaden mot vad det skulle kosta att köpa en begagnad. Vet att det är ”småpengar” för butiken men kanske hjälper något. Alternativet är att köpa en 14060M som verkar gå för dryga 110 på C24. Gillar bägge modeller men hade valt 124060 om man fick chansen.

Vet att det är ett lotteri osv. men vore kul att höra vad ni tror.

Står lite i valet och kvalet inför mitt nästa klockköp. Står på intresselistan för en 124060 hos svensk AD. Har ingen tidigare köphistorik. Vad tror ni om chanserna? Är det värt att försöka spendera 10-20 k i butiken? Dvs mellanskillnaden mot vad det skulle kosta att köpa en begagnad. Vet att det är ”småpengar” för butiken men kanske hjälper något. Alternativet är att köpa en 14060M som verkar gå för dryga 110 på C24. Gillar bägge modeller men hade valt 124060 om man fick chansen.

Enklast pratar du med din AD. Det är en klocka som finns i stora volymer och det borde inte vara omöjligt om du gör ett vettigt intryck hos dem. Jag tror det är betydligt viktigare än om du köper lite krimskrams vid sidan om.

Det är knappast en klocka som är omöjlig att få tag på över tid.

• Like
Reactions: Feo

Beror val helt och hallet pa hur du varderar din tid och hur mycket du vill chansa pa att listpriserna inte gar upp medan du vantar. Gar dessa upp 30% medan du vantar sa ar det val en battre affar handla idag om jag inte raknar helt at helvete?

Utan kophistorik skulle jag saga det inte ser ljust ut,och vad ar det for mening att "sta pa listan" utan att veta nar det faktiskt blir din tur?
Kan du kopa hos Grais for en summa du ar ok med,fa vad du vill idag och sedan ha kul vs kanske vanta i aratal eller aldrig bli uppringd sa vore valet sjalvklart for mig.

Men sjalvklart ska du ga till din AF och lagga fram det precis som du gor har.
Om jag koper nagon vardelos skit av dig som du far valja fritt for 20K gar du da ut pa lagret och rotar fram en Sub at mig i skrotladan?
Att kopa skit forst och sedan anda fa vanta utan nagot bestamt datum eller "pa papper" vet vi hur det kan ga isafall. Jag hade aldrig gjort det sjalv.

Lycka till med ditt kop

Beror val helt och hallet pa hur du varderar din tid och hur mycket du vill chansa pa att listpriserna inte gar upp medan du vantar. Gar dessa upp 30% medan du vantar sa ar det val en battre affar handla idag om jag inte raknar helt at helvete?

Utan kophistorik skulle jag saga det inte ser ljust ut,och vad ar det for mening att "sta pa listan" utan att veta nar det faktiskt blir din tur?
Kan du kopa hos Grais for en summa du ar ok med,fa vad du vill idag och sedan ha kul vs kanske vanta i aratal eller aldrig bli uppringd sa vore valet sjalvklart for mig.

Men sjalvklart ska du ga till din AF och lagga fram det precis som du gor har.
Om jag koper nagon vardelos skit av dig som du far valja fritt for 20K gar du da ut pa lagret och rotar fram en Sub at mig i skrotladan?
Att kopa skit forst och sedan anda fa vanta utan nagot bestamt datum eller "pa papper" vet vi hur det kan ga isafall. Jag hade aldrig gjort det sjalv.

Lycka till med ditt kop
Lite imponerande hur du orkar köra samma visa varje gång. Är det bara klockpriser som intresserar eller gillar du klockor också?

Lite imponerande hur du orkar köra samma visa varje gång. Är det bara klockpriser som intresserar eller gillar du klockor också?
Jag gillar mycket har i livet,bla klockor.
Men maste ju tjana ihop slantar for att handla.

Hur ar det sjalv? Da du verkar tycka jag anda ar sapass intressant att du gang efter annan valjer att citera mig

Jag gillar mycket har i livet,bla klockor.
Men maste ju tjana ihop slantar for att handla.

Hur ar det sjalv? Da du verkar tycka jag anda ar sapass intressant att du gang efter annan valjer att citera mig

Gång efter annan vet jag inte. Tycker mest det är kul att det är samma vända varje gång. Tror jag har läst storyn om din Daytona från Kaplans typ 7 ggr här på KS.

För egen del går det rätt ok, ser ingen större idé att fläka ut min finansiella förmåga på ett anonymt internetforum.

Gång efter annan vet jag inte. Tycker mest det är kul att det är samma vända varje gång. Tror jag har läst storyn om din Daytona från Kaplans typ 7 ggr här på KS.

För egen del går det rätt ok, ser ingen större idé att fläka ut min finansiella förmåga på ett anonymt internetforum.
Det har du sakert,och du kommer formodligen fa lasa den igen om du nu vill lasa det jag skriver. Annars sa far du satta mig pa ignore sa slipper du mina dumheter.

Hursomhelst. Trevlig eftermiddag pa dig

Vänta nu lite. Jag har blivit påpeka liknande kommentarer i andra trådar där jag också diskuterar klockpriser. Fair enough om det inte är trådens huvudsyfte och att andra känner man ska vara purist och bara älska klockor, aldrig diskutera priser. Men att du kommer in och påpekar det i tråden som skapades med huvudsyfte att just kunna prata priser och kanske dra storys om en Rolex man köpt som gått upp mycket i pris - det känns däremot inte OK. Vänlig flyg tillbaka till de vanliga klocktrådarna och lek moderator där om vad man "får" och inte får skriva.

Var inne hos Engströms i Jönköping. Mycket riktigt var det väldigt utplockat. Hade som mål att åtminstone kunna prova och klämma lite på en Explorer eller DJ, men icke. Kändes inte så spexigt att dra på sig en DJ 28. Man vet ju att det är så här, men det känns nästan lite förminskande att gå in i en butik där det inte finns något att se, och än mindre köpa. Bara ett enkelt konstaterande att man inte har något där att göra. Det naggar mitt klockintresse lite i kanten måste jag ändå säga. håller ni med eller är ni helt överens med ”spelreglerna” som råder :)?

Var inne hos Engströms i Jönköping. Mycket riktigt var det väldigt utplockat. Hade som mål att åtminstone kunna prova och klämma lite på en Explorer eller DJ, men icke. Kändes inte så spexigt att dra på sig en DJ 28. Man vet ju att det är så här, men det känns nästan lite förminskande att gå in i en butik där det inte finns något att se, och än mindre köpa. Bara ett enkelt konstaterande att man inte har något där att göra. Det naggar mitt klockintresse lite i kanten måste jag ändå säga. håller ni med eller är ni helt överens med ”spelreglerna” som råder :)?
Som bl.a den här tråden antyder så har det inte så mycket med klockintresse att göra. Finns så mycket annat fint därute om det nu är klockor du är intresserad av 🙂
Inte en chans att jag skulle förnedra mig till att få "lov" eller bli "godkänd" att köpa det jag vill ha, oavsett vad det är för något. To each their own såklart.

Behöver lite råd. Ska på middag ikväll där jag blivit förvarnad att det kommer snackas lite klockor och där jag förväntas ha viss kunskap om hur min kvinnliga vän skall tänka inför sitt klockköp. Hon är alltså inte sedan tidigare intresserad, inte heller hennes sambo så det är lite utanför deras normala begreppsvärld. De sätter allt hopp till mig, säger dom. Inga problem, klart man ställer upp för sina vänner! :)

Vad som är primärt viktigt är att 1a) det är en Rolex. Och 1b) att modellen gärna få ha en fin värdeutveckling på sikt. 2) Gärna får vara snygg såklart och en som hon gillar, men viktigast alltså med 1a och 1b! Vi har inte diskuterat hur mycket deg hon kan tänkas lägga men skulle gissa på kanske mellan 50-100kkr kanske upp mot 150kkr. Så nånting sådant. Hon har rätt smala handleder och jag tror inte på det här med unisex så subbar och andra 40mm går bort. Det får nog vara max 36mm, eller kanske ner mot 31mm. 26mm är kanske lite för litet och känns lite out of date, lite för mkt "tantklocka" eller??

Så peppra gärna på med era förslag så jag har bra ammunition inför kvällens kanske viktigaste diskussion! :)

Nu har jag väldigt dålig koll på Rolex och dess prisutveckling men det känns som att det kan bli svårt att få ihop ekvationen. Värdeutvecklingen är så vitt jag vet närmast obefintlig eller snarare negativ på mindre dammodeller så det får nog bli åtminstone 34mm eller gärna större om det ska finnas någon chans att få igen pengarna och eventuellt göra sig en slant.

Man ska så klart också vara medveten om att det är högst spekulativt och att det bara är under en väldigt kort period (i förhållande till märkets existens) som det ens varit möjligt att gå +/-0 på ett klockköp. Det finns för övrigt en tråd för diskussioner kring värdeutvecklingen av just Rolex om man är intresserad av det. 🙂

Varför är det ”primärt viktigt” att det ska vara Rolex med ökande värde? Ifall hon inte skulle tycka klockor är kul och därför enkelt sälja? Nyfiken på om det är hennes önskemål, eller era? 😄 Finns ju otroligt mycket roligt i olika prisklasser som det inte står Rolex på.

Men, snabba tips: femsiffriga Dates/Datejusts. Garanterar inte ökande värde men är å andra sidan mångsidiga, med olika metaller, tavlor etc.. :- )

Nu har jag väldigt dålig koll på Rolex och dess prisutveckling men det känns som att det kan bli svårt att få ihop ekvationen. Värdeutvecklingen är så vitt jag vet närmast obefintlig eller snarare negativ på mindre dammodeller så det får nog bli åtminstone 34mm eller gärna större om det ska finnas någon chans att få igen pengarna och eventuellt göra sig en slant.

Man ska så klart också vara medveten om att det är högst spekulativt och att det bara är under en väldigt kort period (i förhållande till märkets existens) som det ens varit möjligt att gå +/-0 på ett klockköp. Det finns för övrigt en tråd för diskussioner kring värdeutvecklingen av just Rolex om man är intresserad av det. 🙂

Tack för ett VETTIGT svar! Bra poäng med storlek. 36mm hade nog funkat. Hon har inte tänkt köpa nån klocka på spekulation men jag vet att hon troligen inte varit så chill med att köpa ngt märke som tappar typ 20-30% bara man tar hem den, vilket jag har respekt för.

Köper hon en skulle jag gissa att hon kommer ha den lång tid framöver så det kanske är skitsamma egentligen men jag tror det är tämligen vanligt när man köper en dyrare klocka att man har ett visst intresse av värdeutveckligen även om det inte är en primär parameter för entusiaster, men jag kan ha fel... ;)

Tillbaka
Topp