• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Djingis Khan

Breitling
Jag behöver råd. Jag har en Explorer 114270 som jag haft i snart 7 år. Blev lite sne när Rolex släppte 214270. Jag gilla min Explorer, att det va en klocka som inte tillverkades längre, 36mm perfekt. Nu funderar jag på att sälja den. En anledning är att jag inte använder den längre då jag har en Tudor Black Bay Dark på läderband som nu tagit platsen som min favorit klocka. Min 114270 är full set, superfint skick, servicehistorik osv. Klocka är ju värd mer än dubbelt så mkt som jag betala för den. Hålla eller sälja?
Sälj om den inte använts och den inte har något större emotionellt värde?
 

niklaspåwebben

Breitling
2-Faktor
Sälj om den inte använts och den inte har något större emotionellt värde?
Den har inget större emotionellt värde för mig. Den har ju iofs varit på min handled dagligen i 6år. Så den har varit med. :) Jag hade en Speedmaster 861 som jag sålde ett tag efter att jag skaffat min 114279. För att den bara låg i byrålådan. Ångrar det ibland. :|
 

Masha

Breitling
Peakede prisena i feb/mars? Prisfallet se ut att accelerera i april.
Ref. 126710BLN aka Batman:

A6B438EE-7B80-4831-A736-CEA108151D1C.jpeg

Här hos oss har den snarare ökat, tittar man på blocket tex så låg dom på typ 200 back in november, nu ligger den billigaste på 249 har jag för mig, 126710 jubilee.
 

Kjellhoften

Cartier
2-Faktor
Var inne hos en Rolex AD i Spanien förra veckan, dom hade inte en enda Rolex till salu. FIck bli att klämma på lite Pateks istället...
 

Karre

Omega
Här hos oss har den snarare ökat, tittar man på blocket tex så låg dom på typ 200 back in november, nu ligger den billigaste på 249 har jag för mig, 126710 jubilee.
Sedan november har ju allt ökat men han menar att priserna börjat falla sedan mars. Jag har lagt märke till det lite smått också faktiskt, inte helt lika galet som för 1 månad sedan på något vis.
 
Jag har länge misstänkte att priserna på Chrono24 är rena fantasipriser. Ingen verkar sälja en sexsiffrig datejust för under 100K, såvida den inte saknar en visare eller liknande. Tack för info!
 

DRW

Panerai
2-Faktor
Man börjar tappa intresset för Rolex ganska hårt. Har på ett års tid köpt två Tudor och servat en klocka hos en AD, pratade lite Rolex med dem idag och ville åka hem med en klocka på armen i bästa fall men som sämst skriva upp mig på en lista.

"Vi har stängt alla listor, kan inte ta emot bokningar längre på någon Rolex" De modeller vi pratade om var främst Explorer och nya Air-king men frågade även om submariner utan datum som jag vart erbjuden att köpa första gången jag köpte hos AD:n men var inte intresserad av den just då dumt nog.

Vad krävs för att få köpa en Rolex av en AD? En till Tudor, två till? En dam Rolex?
 
  • Like
Reactions: iko

Dafi

Cartier
2-Faktor
Man börjar tappa intresset för Rolex ganska hårt. Har på ett års tid köpt två Tudor och servat en klocka hos en AD, pratade lite Rolex med dem idag och ville åka hem med en klocka på armen i bästa fall men som sämst skriva upp mig på en lista.

"Vi har stängt alla listor, kan inte ta emot bokningar längre på någon Rolex" De modeller vi pratade om var främst Explorer och nya Air-king men frågade även om submariner utan datum som jag vart erbjuden att köpa första gången jag köpte hos AD:n men var inte intresserad av den just då dumt nog.

Vad krävs för att få köpa en Rolex av en AD? En till Tudor, två till? En dam Rolex?
Låt mig gissa att detta var hovleverantören på Drottninggatan?
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Man börjar tappa intresset för Rolex ganska hårt. Har på ett års tid köpt två Tudor och servat en klocka hos en AD, pratade lite Rolex med dem idag och ville åka hem med en klocka på armen i bästa fall men som sämst skriva upp mig på en lista.

"Vi har stängt alla listor, kan inte ta emot bokningar längre på någon Rolex" De modeller vi pratade om var främst Explorer och nya Air-king men frågade även om submariner utan datum som jag vart erbjuden att köpa första gången jag köpte hos AD:n men var inte intresserad av den just då dumt nog.

Vad krävs för att få köpa en Rolex av en AD? En till Tudor, två till? En dam Rolex?
Explorer listan har nog varit stängd sedan förra sommaren mer eller mindre. Helt galet.
 

DRW

Panerai
2-Faktor
För mig är den största dumheten att köpa klockor från andra märken bara för att komma på en Rolex-registreringslista. Jag är ledsen om jag förolämpade någon med det här inlägget.
Jag förstår vad du menar, nu kan jag bara prata för mig själv och de Tudor jag köpte ville jag ha. Men hade vart trevligt nu att få köpa en Rolex och ännu trevligare att få ett bra bemötande.
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Man börjar tappa intresset för Rolex ganska hårt. Har på ett års tid köpt två Tudor och servat en klocka hos en AD, pratade lite Rolex med dem idag och ville åka hem med en klocka på armen i bästa fall men som sämst skriva upp mig på en lista.

"Vi har stängt alla listor, kan inte ta emot bokningar längre på någon Rolex" De modeller vi pratade om var främst Explorer och nya Air-king men frågade även om submariner utan datum som jag vart erbjuden att köpa första gången jag köpte hos AD:n men var inte intresserad av den just då dumt nog.

Vad krävs för att få köpa en Rolex av en AD? En till Tudor, två till? En dam Rolex?
Tror inte det är någon som egentligen vet vad som krävs(utöver att försöka få till en bundle med massa ej attraktiva modeller). Har en vän som skulle köpa sin första Rolex och gick till en ad i Sthlm. Slutade med att han fastnade för datejust med vitguldsring, jubilee och den nya motif tavlan. Han ringde mig då och frågade vad jag tyckte och sa att den är schyst men att det nog är ganska lång kö om han ens får ställa sig i kö på den kombinationen. 30 minuter senare ringde han, stod på lista med förväntad leverans om ca 18 månader. Gick sedan 3 veckor och AD återkommer att klockan fanns inne för honom att hämta. En annan vän som tidigare köpt någon klocka hos samma AD fick inte ens köa på den kombinationen. Ingen aning om hur urvalet gjordes men verkar svårt att föutse vad som krävs.
 
  • Like
Reactions: DRW

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Tror inte det är någon som egentligen vet vad som krävs(utöver att försöka få till en bundle med massa ej attraktiva modeller). Har en vän som skulle köpa sin första Rolex och gick till en ad i Sthlm. Slutade med att han fastnade för datejust med vitguldsring, jubilee och den nya motif tavlan. Han ringde mig då och frågade vad jag tyckte och sa att den är schyst men att det nog är ganska lång kö om han ens får ställa sig i kö på den kombinationen. 30 minuter senare ringde han, stod på lista med förväntad leverans om ca 18 månader. Gick sedan 3 veckor och AD återkommer att klockan fanns inne för honom att hämta. En annan vän som tidigare köpt någon klocka hos samma AD fick inte ens köa på den kombinationen. Ingen aning om hur urvalet gjordes men verkar svårt att föutse vad som krävs.

Hört att AD fått direktiv om att prioritera helt nya kunder.

 

FlipSwede

Rolex
Fattar väl att det är så, men ändå sjukt att inte ens ha en fult konfigurerad DJ inne till försäljning för kunder utan historik.
Jag haller med dig,men i varenda djavla Rolexbutik jag varit i under denna resa,sa har jag sett mojligtvis fem klockor tillsalu for vemsomhelst.
En enda 41mm TT DJ som iofs varit reserverad men dar kunden inte kunde hamta ut klockan inom tidsramen. Vi var helt overens butiksbitradet och jag, att den inte skulle finnas kvar i montern vid stangning.
Och detta ar overlag inga sma skitbutiker i obygden utan Boutiques och megakanda turist/shoppingomoraden som Waikiki, BeverlyHills, Torrance etc

Har ar kanslan jag far overallt dar jag tittar in att en ny kund som enbart vill kopa en Rolex ar lika onskvart som tandvark. Dvs ingenting man behover. Den befintliga kundstocken ar stor nog att salja varenda klocka flera ganger om. Om kunden inte vill spendera en hel dros med dollars pa krafs forstass. Da oppnas skap och ladar.
Trakigt,men det ar bara att acceptera tyvarr.
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Kunde citera flera tidigare inlägg men blir enklast att bara bidra med mitt strå till denna diskussion utan citat….

Jag tror att AD fäster mycket vikt vid att kunden faktiskt vill köpa klockan till sig själv och inte flippa. Kompisen som ville köpa en DJ några inlägg upp tex gav antagligen just ett sådant intryck. Samma sak om man är ute efter en specifik modell/konfiguration och inte säger att allt i stål duger.

Jag hade själv faktiskt idag ett mycket trevligt besök hos min närmsta AD där jag hade turen att betjänas av VD:n. Gick in för att följa upp ett tidigare besök i januari samt ett email gällande årets nyheter. Vi diskuterade länge och det var ganska tydligt på hans frågor att han ville bilda sig en uppfattning om hur sannolikt det är att jag kommer att flippa eventuella klockor jag köper av dem. Vi diskuterade även problematiken med gråhandeln och till slut sade han att han helst vill sälja Rolex till kunder som mig som är genuint intresserade av att behålla klockan och inte sälja vidare. Såna som låter klockorna gå vidare till sina barn.

Det återstår att se om jag någonsin får tilldelning, men de skrev upp mina kontaktuppgifter samt konfigurationen jag är intresserad av och jag gick därifrån bra mycket gladare än jag skulle ha gjort om de bara sagt att listorna är stängda.

Denna logik gäller knappast alla ADs eller alla säljare, men det kan ligga någonting i detta tror jag.

För övrigt fanns det endast några dam DJs samt två exhibition only Subar inne…
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Men att de skulle ta bort den där var väl ganska räknat, när den enkommpga TAVLAN kostade 3 ggr så mkt på begmarknaden som sina syskon med annan tavelfärg gjorde nya, även om denockså kostade lite mer på marknaden än till list så var det inte själva KLOCKAN som gjorde att den var exklusiv, som i exemplet Daytona tex, där är klockmodellen väldigt dyr på marknaden och den exklusivare tavlan skiljer priset endast några procent jämfört med den mindre exklusiva tavlan (om vi tar tex stålvarianten) och inte jagar in oss på guldmedaljer med/utan meteoritetavla.

Men som sagt, här gjorde endast tavlan att klockan plötsligt blev värt 3 ggr så mkt som en likadan i annan färg.

Och jag misstänker att det inte är avskilt svårt att kopiera en (iofs original)tavla kontra ett helt ur när vinsten är ungefär densamma.

Var nog ett smart drag av Rolex att behålla exklusivitet i denbtavlan cenom att inte massproducera den i 5 år när de märkte vad aom hände.

Så iaf jag misstänkte att jist den där skulle ryka, faktiskt. (Största spåkulan) 😌
Hade varit smartare att börja sälja tavlan separat.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Jag förstår att du har historik. Jag förstår att du lägger massa tid på att analysera och smutskasta min annons, även att det är helt meningslöst för dig. Jag förstår också att du vet att klockan varit tillbakadragen under 3 månader. Så ja. Du vrider medvetet på sanningen för att få mig att framstå sämre.

Men lägg du ut historiken, jag har den ju inte och kan missminna mig. Men lägg då upp all historik, och inte bara den som passar din story.

Det viktigaste är att du får det att framstå som att jag har haft den ute sedan september och hela tiden bumpar annonsen samt successivt höjt priset. Det ger ju en helt felaktig bild och det vet du.
Faaast nu är det väl inte så troligt att en av forumets moderator ger sig på dig för att jävlas? Dessutom tycker jag för min del (får stå för mig) att det första inlägget från yonsson ändå speglar rolex hysterin på ett bra sätt. "Jag fick inte såld klockan så jag väntar tre månader o lägger ut den igen till högre pris" . Det i sig är väl rätt märkligt men var ju ingen direkt kritik mot dig väl?
 
Topp