• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

rdLAN

Breitling
Bergströms hade stängda listor oavsett, men vitguld/stål är det jag specifikt har frågat efter. Osäker på övriga AD vad gäller gulguld och roséguld.
har du köp-historik hos Bergströms?
hos Nymans finns de inga listor på 2tone DJ.. har dom den så får du den, har dom inte så hör dom av sig när de kommer.
 

j0cke9100

Omega
ja de är ju allmänt känt, har väl varit listor på stålmodellerna bra länge. Att listorna är stängda får man höra om man inte har tidigare köp-historik hos de ADt.
men de är inget nytt de heller.
Har köpt två Rolex hos en och samma AD samt en Tudor hos en annan AD men får alltid höra att alla listor är stängda på de eftertraktade modellerna när jag frågar.. så för mig verkar de inte hjälpa 😅
 

SKX009

Omega
Är det här inte en märklig Rolex-försäljning på Tradera?

Länk: https://www.tradera.com/item/1923/542142388/rolex

Ett par av konstigheterna: 1) Klockan säljs under kategorin "Klockor -> Litteratur & kataloger", 2) den skickas oförsäkrat via PostNord, 3) deadlinen är mitt på dagen precis innan en långhelg, och 4) den slumpas ut med ett startpris på blott 9kr.

Är det ett rimligt slutpris för en Rolex Datejust 16030? Är det helt säkert att den är äkta?
 

Bilagor

  • Capture.JPG
    Capture.JPG
    31.9 KB · Visningar: 16

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Är det här inte en märklig Rolex-försäljning på Tradera?

Länk: https://www.tradera.com/item/1923/542142388/rolex

Ett par av konstigheterna: 1) Klockan säljs under kategorin "Klockor -> Litteratur & kataloger", 2) den skickas oförsäkrat via PostNord, 3) deadlinen är mitt på dagen precis innan en långhelg, och 4) den slumpas ut med ett startpris på blott 9kr.

Är det ett rimligt slutpris för en Rolex Datejust 16030? Är det helt säkert att den är äkta?

Jag kan rekommendera denna tråd för dylika frågor: https://klocksnack.se/threads/blocket-och-andra-tokiga-annonser.1680/


1. förmodligen ett rent misstag
2. ja, det är förkastligt men folk har inte koll.
3. ja, det kan också vara ett rent misstag. Det var väl då annonsen las ut antar jag, annonsören ville inte betala extra för en viss sluttid.
4. det har ingen betydelse för eftertraktade objekt men i kombination med punkt 1, 2 och 3 så kanske man inte riktigt maxar slutbudet.
Jag skulle ändå inte säga att man "slumpat" ut den. Kunder finns ju, och de budar upp.

40K känns väl lite billigt om den är äkta men det finns ju några frågetecken. Dåligt med bilder som visar klockans skick från flera vinklar. Klockan förefaller ganska polerad, oklart vilket skick länken är i eller om den ens är korrekt/äkta.
Nej, det är inte helt säkert att den är äkta och säljaren kanske inte vet heller. Köparen har eventuellt gjort en bra affär, eller blivit helt blåst.
 

Amisuh

Omega
Var inne på Nymans 12:e maj, fick testa en slätringad stål-DJ 36mm med vit tavla och romerska siffror samt en date med blå tavla. Dessa kunde jag köpa direkt om jag ville, så det där med tillgänglighet verkar vara rätt så godtyckligt.

Det intressanta var att säljaren var helt säker på att den blåa var en DJ också innan jag påpekade det.
 

Mandunko

Cartier
2-Faktor
Är det här inte en märklig Rolex-försäljning på Tradera?

Länk: https://www.tradera.com/item/1923/542142388/rolex

Ett par av konstigheterna: 1) Klockan säljs under kategorin "Klockor -> Litteratur & kataloger", 2) den skickas oförsäkrat via PostNord, 3) deadlinen är mitt på dagen precis innan en långhelg, och 4) den slumpas ut med ett startpris på blott 9kr.

Är det ett rimligt slutpris för en Rolex Datejust 16030? Är det helt säkert att den är äkta?
Jag tror att den annonsen är en bluff. Bilderna och beskrivningen är direkt stulna från en annons häromveckan som jag var lite sugen på att bjucka på.

Skickade en fråga kring det till säljaren för typ 5 dagar sen och anmälde till tradera, men antar att båda sket i’t!

Edit: verkar varit den personen som sålde nu som vann auktionen häromveckan. Kanske är legit då? Nästan ännu märkligare då. https://www.tradera.com/item/540007071
 
Senast ändrad:

SKX009

Omega
Jag kan rekommendera denna tråd för dylika frågor: https://klocksnack.se/threads/blocket-och-andra-tokiga-annonser.1680/


1. förmodligen ett rent misstag
2. ja, det är förkastligt men folk har inte koll.
3. ja, det kan också vara ett rent misstag. Det var väl då annonsen las ut antar jag, annonsören ville inte betala extra för en viss sluttid.
4. det har ingen betydelse för eftertraktade objekt men i kombination med punkt 1, 2 och 3 så kanske man inte riktigt maxar slutbudet.
Jag skulle ändå inte säga att man "slumpat" ut den. Kunder finns ju, och de budar upp.

40K känns väl lite billigt om den är äkta men det finns ju några frågetecken. Dåligt med bilder som visar klockans skick från flera vinklar. Klockan förefaller ganska polerad, oklart vilket skick länken är i eller om den ens är korrekt/äkta.
Nej, det är inte helt säkert att den är äkta och säljaren kanske inte vet heller. Köparen har eventuellt gjort en bra affär, eller blivit helt blåst.
Det här var ungefär mina tankar också. Märkligt att vara så nonchalant när man säljer en Rolex på Tradera.
 

Filo

Breitling
Jag har noterat att annonser på Rolexur ökar på Blocket varje vecka.. många "investerare" som vill sälja.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Jag har noterat att annonser på Rolexur ökar på Blocket varje vecka.. många "investerare" som vill sälja.
Så är det nog. Folk får ju mindre i plånboken för varje dag som går nu till följd av ökade omkostnader samtidigt som mångas sparande tagit smällar. Hade jag suttit på ett lager rollar hade jag gjort en vinsthemtagning nu för att få ut så bra marginaler som möjligt men också för att kunna frigöra likvida medel för att gå in i nya objekt till lägre inköpspris.
 

Berling

Cartier
Så är det nog. Folk får ju mindre i plånboken för varje dag som går nu till följd av ökade omkostnader samtidigt som mångas sparande tagit smällar. Hade jag suttit på ett lager rollar hade jag gjort en vinsthemtagning nu för att få ut så bra marginaler som möjligt men också för att kunna frigöra likvida medel för att gå in i nya objekt till lägre inköpspris.
Ja brist på Rolex finns det ingen, fullkomligen sprutar rollar på diverse säljsidor.
 

Frågan

Breitling
Hej

Någon som har värderat sin Rolex hos Söderbergs ur i Hässleholm?
Verkar vara en schyst och seriös snubbe när jag pratade med honom per telefon.

Hur är er upplevelse där?

Mvh
 

RobHK

Cartier
Fuck jag är i fel tråd, haha! så van att sitta i Rolex spåbubbla tråden nu :D

Okej mod ni kan ta bort mitt inlägg om ni orkar, jag re-postar detta i VC tråden :)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Verkar vara så spridda skrurar kring vem som kan plocka ut något från AD. Klev själv in på min lokala AD förra veckan.
Efter cirka 10 minuters snack skrev de upp mig på en DJ 36 som jag suktat efter.
Ingen köphistorik sedan tidigare. Tur eller inte. I don’t know!
Från start var man lame om man ägde en DJ....sen var det turligt om man fick köpa en DJ över disk, nu är det tur om man hamnar på listan…….snart är det ansett att ha tur om man blir insläppt i butiken…..tur har en ombytlig innebörd….
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Från start var man lame om man ägde en DJ....sen var det turligt om man fick köpa en DJ över disk, nu är det tur om man hamnar på listan…….snart är det ansett att ha tur om man blir insläppt i butiken…..tur har en ombytlig innebörd….
Baserat på de senaste inläggen så verkar det faktiskt lite lotto om man får komma in 💀
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Från start var man lame om man ägde en DJ....sen var det turligt om man fick köpa en DJ över disk, nu är det tur om man hamnar på listan…….snart är det ansett att ha tur om man blir insläppt i butiken…..tur har en ombytlig innebörd….
Det är rätt nice att vara lame. Frågan är dock vilken Rolex som i dagsläget har lägst status, bortsett dammodellerna.
Många kanske skulle säga Cellini men med tanke på både listpris och värdetapp tycker jag att man är rätt jävla cool om man ger sig på en sådan.
Förr var det väl Air king, men nu vet jag inte. Alla stålklockor runt 40mm har ju varit eftertraktade ett tag. Nä, 36mm DJ i TT är nog längst ner i rang fortfarande :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är rätt nice att vara lame. Frågan är dock vilken Rolex som i dagsläget har lägst status, bortsett dammodellerna.
Många kanske skulle säga Cellini men med tanke på både listpris och värdetapp tycker jag att man är rätt jävla cool om man ger sig på en sådan.
Förr var det väl Air king, men nu vet jag inte. Alla stålklockor runt 40mm har ju varit eftertraktade ett tag. Nä, 36mm DJ i TT är nog längst ner i rang fortfarande :)
Lägst står alla de blanka sportigare modellerna.
 
Topp