• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Burnman

Audemars
2-Faktor
Vad kostar en Rolex 126711CHNR hos Rolex.com
Kan man beställa direkt via dem?
Hade du skrivit in adressen direkt i sökfältet istället för i ditt inlägg hade du sett att den listar 164.800:-
De har priser utskrivna på de flesta modeller. En del mer ovanliga är price on request och kostar väl som en normalstor villa.

Och nej, du kan inte köpa från hemsidan
F3C49C9C-9D6C-4790-A970-622711978963.png
 
Hade du skrivit in adressen direkt i sökfältet istället för i ditt inlägg hade du sett att den listar 164.800:-
De har priser utskrivna på de flesta modeller. En del mer ovanliga är price on request och kostar väl som en normalstor villa.

Och nej, du kan inte köpa från hemsidan
F3C49C9C-9D6C-4790-A970-622711978963.png

Jo jag såg det!
Men hur får man tag i det priset?
Går man till en AD och sedan lägger dem en beställning?
För det priset då? Eller har de sina egna priser?
 

FlipSwede

Rolex
Jo jag såg det!
Men hur får man tag i det priset?
Går man till en AD och sedan lägger dem en beställning?
För det priset då? Eller har de sina egna priser?
Det enkla svaret ar att DU kommer inte fa kopa fran AF om du behover fraga hur man far tag pa en.
Trakigt och Trist men sa ser verkligheten ut idag. Men har du inget battre for dig sa ga och halsa pa,Snacka lite klockor,blaska kaffe och at choklad.
Sa far du veta vad man kan hjalpa just DIG med

Och ja. De priser du ser pa Rolex hemsida ar de priser som en AF tar.
Och om de modeller som du ar intresserad av kostar langt mer begagnade an nya sa forstar du sakert sjalv hur latta de ar att kopa av en AF...
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Tror att folk måste börja inse allvaret i den potentiella situation som uppstår i detta nu.
Räntorna stiger - även om det inte blir några mardrömsräntor a'la 12-15% så pratar vi om många tusenlappar extra i utgifter i ett vanligt lyxhushåll idag (framförallt i Stockholm). Lägg ihop detta med alla andra nödvändiga saker som blir svinmycket dyrare.

Tror att möjlighet och sug efter lyxprodukter kommer minska något även om det inte blir en regelrätt krasch gällande Rolex..
 
Senast ändrad:

Burnman

Audemars
2-Faktor
Tror att folk måste börja inse allvaret i den potentiella situation som uppstår i detta nu.
Räntorna stiger - även om det inte blir några mardrömsräntor a'la 12-15% så pratar vi om många tusenlappar extra i utgifter i ett vanligt lyxhushåll idag (framförallt i Stockholm).
Tror att möjlighet och sug efter lyxprodukter kan minska något även om det inte blir en regelrätt krasch gällande Rolex.
Delar absolut den uppfattningen. Särskilt som några procentenheter högre räntor inte är det enda ”problemet”. Lägg därtill skenande drivmedelspriser, rejält ökad kostnad på hushållsel samt en jävla prisökning på livsmedel så tror jag en hel del kommer fundera både en och två ggr innan man lägger pengar på ”onödiga” lyxartiklar. Men känner andra genom sig själv brukar man säga. Och jag och frugan tänker ett varv extra gällande ”onödiga” inköp.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Tror att folk måste börja inse allvaret i den potentiella situation som uppstår i detta nu.
Räntorna stiger - även om det inte blir några mardrömsräntor a'la 12-15% så pratar vi om många tusenlappar extra i utgifter i ett vanligt lyxhushåll idag (framförallt i Stockholm). Lägg ihop detta med alla andra nödvändiga saker som blir svinmycket dyrare.

Tror att möjlighet och sug efter lyxprodukter kommer minska något även om det inte blir en regelrätt krasch gällande Rolex..
Det som chockar mig är att inte alla sett detta i minst 6 månader…
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Är det bara jag som inte har en lika dyster syn på varesig inflationen eller räntorna? Jag killgissar att inflationen sjunker efter detta år och att räntorna kommer balanseras runt 3%.

Dessutom finns ingen massiv arbetslöshet i sikte (ta i trä).

Att inte varenda medelsvensson kan köpa en klocka för 400k och att en random stål-sport inte ska säljas för 3-4x MRSP ser iaf jag som enkom positivt. (För att jag är självisk och detta har lett till att det är stört omöjligt att få tag i de klockor jag vill ha).

Klart det är surt för de som köpt klockor på spekulation men har man gett sig in i leken på de villkoren får man spela spelet som vilken investering som helst. Rätt få som köper klockor av någorlunda genuina skäl behöver akut avyttra dem för att de inte sälj för massiva överpriser.

Mina farhågor är snarare att Ryssland tappar det totalt och att våra politiker skjutit sig (oss) så monumentalt i fötterna genom sin kassa energipolitik att det kommer ta massor av år innan vi får tillbaka energipriser- och bränslepriser som är hanterbara.
 

Samio2

Breitling
Någon som lyckats fått ut en Explorer 1 från AD?
Hur lång tid tog det? 😁
Har själv väntat 6 månader nu...
 

Znabben

Breitling
Vad som förvånar mig är att många verkar tro att alla hushåll är belånade upp över örona och därmed väldigt känsliga för låneräntor.
Det finns väl ändå statistik som visar en kraftig majoritet på väldigt hög belåning, framförallt allt när det i princip har varit "gratis" att låna pengar så har nog många, mig själv inkluderat valt det, istället för att binda eget kapital..

Tror föga att den majoriteten kan lösa sig ur den situationen omedelbums, när räntorna sticker i kombination med en sur börs och en allmänt stökig omvärld.

Tror absolut att det blir rejält kännbart för många.
 

kuma-kun

Audemars
Det finns väl ändå statistik som visar en kraftig majoritet på väldigt hög belåning, framförallt allt när det i princip har varit "gratis" att låna pengar så har nog många, mig själv inkluderat valt det, istället för att binda eget kapital..

Tror föga att den majoriteten kan lösa sig ur den situationen omedelbums, när räntorna sticker i kombination med en sur börs och en allmänt stökig omvärld.

Tror absolut att det blir rejält kännbart för många.

Nu är jag inte den bästa på att googla fram riktiga fakta men får väl ta dit ord på att mycket mer än 50 procent av svenska hushåll har väldigt hög belåning.
Förvånar mig då i stort sett inga vänner, släktingar eller bekanta har det så.
 
Senast ändrad:

BankAnden

Panerai
Det finns väl ändå statistik som visar en kraftig majoritet på väldigt hög belåning, framförallt allt när det i princip har varit "gratis" att låna pengar så har nog många, mig själv inkluderat valt det, istället för att binda eget kapital..

Tror föga att den majoriteten kan lösa sig ur den situationen omedelbums, när räntorna sticker i kombination med en sur börs och en allmänt stökig omvärld.

Tror absolut att det blir rejält kännbart för många.
Klart många får det kännbart, men att säga ”kraftig majoritet” får du gärna visa fakta kring, för det tror jag inte stämmer alls.

Tror också lyxkonsumtion kommer plattas ut, men upplevd rikedom hos svenska hushåll (och stor del av västvärlden) är fortsatt hög. Ta utvecklingen på börsen och fastigheter senaste 5-6 åren - det är många som har mycket gott och pengar.
 

Znabben

Breitling
Klart många får det kännbart, men att säga ”kraftig majoritet” får du gärna visa fakta kring, för det tror jag inte stämmer alls.

Tror också lyxkonsumtion kommer plattas ut, men upplevd rikedom hos svenska hushåll (och stor del av västvärlden) är fortsatt hög. Ta utvecklingen på börsen och fastigheter senaste 5-6 åren - det är många som har mycket gott och pengar.
Dra en googling på svenskars skuldkvot och kika på graferna, de talar för sig själva 😊
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Är det bara jag som inte har en lika dyster syn på varesig inflationen eller räntorna? Jag killgissar att inflationen sjunker efter detta år och att räntorna kommer balanseras runt 3%.

Dessutom finns ingen massiv arbetslöshet i sikte (ta i trä).

Att inte varenda medelsvensson kan köpa en klocka för 400k och att en random stål-sport inte ska säljas för 3-4x MRSP ser iaf jag som enkom positivt. (För att jag är självisk och detta har lett till att det är stört omöjligt att få tag i de klockor jag vill ha).

Klart det är surt för de som köpt klockor på spekulation men har man gett sig in i leken på de villkoren får man spela spelet som vilken investering som helst. Rätt få som köper klockor av någorlunda genuina skäl behöver akut avyttra dem för att de inte sälj för massiva överpriser.

Mina farhågor är snarare att Ryssland tappar det totalt och att våra politiker skjutit sig (oss) så monumentalt i fötterna genom sin kassa energipolitik att det kommer ta massor av år innan vi får tillbaka energipriser- och bränslepriser som är hanterbara.
Är arbetslösheten någonsin hög innan en recession menar du? Det ser alltid jättebra ut på arbetsmarknaden innan en recession. Det leder till ökad konsumtion och priserna pressas uppåt, detta i kombination med brister i leveransproblem ger en rejäl skjuts till inflationen. Vi ser redan feta uppsägningar i USA och det kommer hit inom kort.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Är arbetslösheten någonsin hög innan en recession menar du? Det ser alltid jättebra ut på arbetsmarknaden innan en recession. Det leder till ökad konsumtion och priserna pressas uppåt, detta i kombination med brister i leveransproblem ger en rejäl skjuts till inflationen. Vi ser redan feta uppsägningar i USA och det kommer hit inom kort.

Konjunkturinstitutet prognosticerar oss in i en mild högkonjunktur i slutet av 2022, delvis pga en ökad offentlig konsumtion. BNP-gapet prognosticeras positivt från 2023 och framåt. Arbetslösheten spås minska till och med 2024.
(https://www.konj.se/publikationer/k...0-svensk-ekonomi-star-stark-trots-kriget.html)

De större uppsägningarna i USA, är inte det främst tech-bolag med pissiga kassaflöden som försöker göra sig attraktiva när tillväxt inte premieras framför lönsamhet?

Än så länge vet ju ingen om USA/Fed lyckas med en ”soft landing” (sakta höja räntorna för att kyla ner inflationen utan att skapa en recession) eller vad som händer i Ukraina eller om Kina får fart på landet efter sina närmast drakoniska nedstängningar.

Den som lever får se.
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Konjunkturinstitutet prognosticerar oss in i en mild högkonjunktur i slutet av 2022, delvis pga en ökad offentlig konsumtion. BNP-gapet prognosticeras positivt från 2023 och framåt. Arbetslösheten spås minska till och med 2024.
(https://www.konj.se/publikationer/k...0-svensk-ekonomi-star-stark-trots-kriget.html)

De större uppsägningarna i USA, är inte det främst tech-bolag med pissiga kassaflöden som försöker göra sig attraktiva när tillväxt inte premieras framför lönsamhet?

Än så länge vet ju ingen om USA/Fed lyckas med en ”soft landing” (sakta höja räntorna för att kyla ner inflationen utan att skapa en recession) eller vad som händer i Ukraina eller om Kina får fart på landet efter sina närmast drakoniska nedstängningar.

Den som lever får se.
De kan prognostisera hur de vill. Q1 hade vi ett negativt BNP, då utan att räntorna slagit. Q2 blir positivt? Tvek. Vi är (enligt mig) redan i en recession, sedan får vi se hur illa det blir. Vi får se när siffrorna för q2 släpps.

Många företag med högavlönade som kapar personal nu i usa. Slår i ett senare skede mot konsumtionen och då kapas övriga jobb.
 
Topp