• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Säg att du bor i Luleå, inte fan skulle jag bila ned till Stockholm som är närmsta Rolex AD. 10timmar i bil för att en försäljare garvar o säger " ja vi ställer dig på en intresselista. Det ska räcka med ett samtal eller ett email.
Kiruna-Sthml är väl 120mil typ.
Bor man i Luleå åker man naturligtvis ned till Vaasa i Finland. Dit är det bara 58 mil. För de som bor i Norrland är det småpotatis...
 

Stuffe

Cartier
2-Faktor
Blev lite nyfiken och funderade på var man kan bo i Sverige för att ha 100 mil närmaste AD. Och det går, om man bor i Norrland och menar svensk AD.
Men oavsett var man bor i Sverige så är avståndet alltid kortare än 100 mil, om man inkluderar AD:s i Norge och Finland.

Värdelöst vetande på hög nivå, ungefär som vetskapen att 80% av blåögda katter med vit päls är döva.

Norrland stämmer och yes, tänkte på svensk AD 😁👌
 

FlipSwede

Rolex
En rimlig förväntan borde vara att få ett svar på ett mail iaf. Särskilt om de säger att man ska lämna intresse den vägen.
Av egen erfarenhet är mail ang Rolex till en ÅF lika meningslöst som att skicka röksignaler.
Tystnaden är total.

Att det är otroligt dåligt att ha email som kontaktmetod,ibland med direktadress till den säljare man talat med,som sedan aldrig besvaras håller jag helt med om.

Bättre att isåfall ta bort den kommunikationsmetoden helt och klart och tydligt på hemsida och via telefon tala om att det är enbart personliga besök som är acceptabel metod vid förfrågningar 【Eller vad nu butiken tycker är lämpligt】
 

Morelife

Omega
Mailade en AD i stockholm idag ang en sub och de sa att dem kunde ”skriva upp” mig på listan men att väntetiden var runt 30-32 månader.. hur är det ens möjligt?
 

FlipSwede

Rolex
Om varje AD blir tilldelad X antal klockor per år och Y personer är intresserade = snitttid per tilldelning. Frågor på det?
Och om någon som slaskar två miljoner på krafs vill ha tre Submariners för att göra detta så kommer miniräknarna fram.

Är det en bra affär för butiken så blir det mindre åt andra trots att ovanstående kund aldrig stod på "listan"
 

Erdna

Cartier
Och om någon som slaskar två miljoner på krafs vill ha tre Submariners för att göra detta så kommer miniräknarna fram.

Är det en bra affär för butiken så blir det mindre åt andra trots att ovanstående kund aldrig stod på "listan"

Well, allt är relativt.

Farsan fick en sub no date på 3 månader i våras. Kontaktväg mail. Vet inte om det gick bättre för att han är 65+ och verkligen ville ha klockan istället för någon krängar-jonte...

Med det sagt, finns nog ingen rätt eller fel väg framåt.
 

FlipSwede

Rolex
Well, allt är relativt.

Farsan fick en sub no date på 3 månader i våras. Kontaktväg mail. Vet inte om det gick bättre för att han är 65+ och verkligen ville ha klockan istället för någon krängar-jonte...

Med det sagt, finns nog ingen rätt eller fel väg framåt.
Ja det är bara att gratulera din far.

Att han är 65+ lär de inte ha vetat utifrån ett mail,likalite att han var en "äkta" entusiast och därmed mer berättigad till en klocka än näste gubbe I kön antar jag du menar?
Om han nu inte redan var en befintlig kund dvs.

Men alla vägar som leder till att man får som man vill är ju bra.
 

Erdna

Cartier
Ja det är bara att gratulera din far.

Att han är 65+ lär de inte ha vetat utifrån ett mail,likalite att han var en "äkta" entusiast och därmed mer berättigad till en klocka än näste gubbe I kön antar jag du menar?
Om han nu inte redan var en befintlig kund dvs.

Men alla vägar som leder till att man får som man vill är ju bra.

Jo, han har köpt en Explorer II tidigare. Så åldern vet de om.

Han har betett sig som en virrig Joe Biden hos AD 😂 han kan ingenting men gillar klockor
 

FlipSwede

Rolex
Jo, han har köpt en Explorer II tidigare. Så åldern vet de om.

Han har betett sig som en virrig Joe Biden hos AD 😂 han kan ingenting men gillar klockor
Jag skulle tro att om JonteB trillade in hos valfri ÅF och ville handla så skulle det inte vara några problem alls att hitta både det Ena och det Andra I skrotlådan.......😉
 

Zandibar

Cartier
Sportrollar kan man alltså glömma om man inte är en nära kund till en åf. Men hur ser det ut med t.ex Oyster Perpetual 41/36 mm? Har de också en väldigt lång kö?
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Jo, han har köpt en Explorer II tidigare. Så åldern vet de om.

Han har betett sig som en virrig Joe Biden hos AD 😂 han kan ingenting men gillar klockor
Stigande ålder gör helt klart skillnad lite överallt, ffa i bemötandet man får, men att som jag korrigera personalens uttalanden i typ gångreserv är uppenbarligen lite fel taktik :rolleyes:
 

Amisuh

Omega
Stått i kö hos en polsk AD sen augusti 2021 på en explorer 124270, fick mail idag om tilldelning. Med den starka kronan så hamnar den på ringa 95 tkr enl Oanda 😂
Har redan en, så avstår. Men intressant med den stora prisskillnaden trots de höjningar som skett här
 

Degnell

Cartier
2-Faktor
Hur mycket påverkar var klockan är uttagen värdet på klockan? Har haft mailkontakt med en kille som säljer en sub date uttagen 2023 i New York. Oanvänd enligt säljaren, och med äkthetsintyg(men vem som utfärdat det har han inte svarat på än). Hade den varit köpt hos en svensk AD hade man enligt vad jag förstått kunnat göra affär där och dom hade kunnat intyga dess äkthet(möjligen mot en avgift förstås) och kanske sett i sina register att en klocka med det serienumret sålts i deras butik? Första gången jag är spekulant på en klocka för ett sexsiffrigt belopp och man har ju hört och sett på diverse forum att kopiorna är ganska välgjorda nuförtiden, så man drar öronen åt sig när en oanvänd 126610 säljs för ynka 8’ över list, oavsett var i världen den är utplockad.
 

Endusima

Cartier
2-Faktor
Hur mycket påverkar var klockan är uttagen värdet på klockan? Har haft mailkontakt med en kille som säljer en sub date uttagen 2023 i New York. Oanvänd enligt säljaren, och med äkthetsintyg(men vem som utfärdat det har han inte svarat på än). Hade den varit köpt hos en svensk AD hade man enligt vad jag förstått kunnat göra affär där och dom hade kunnat intyga dess äkthet(möjligen mot en avgift förstås) och kanske sett i sina register att en klocka med det serienumret sålts i deras butik? Första gången jag är spekulant på en klocka för ett sexsiffrigt belopp och man har ju hört och sett på diverse forum att kopiorna är ganska välgjorda nuförtiden, så man drar öronen åt sig när en oanvänd 126610 säljs för ynka 8’ över list, oavsett var i världen den är utplockad.
Som alltid gäller det att "köpa säljaren". Är det värt att spara några papp på att inte känna sig 100% säker, speciellt om priset är väldigt lågt?
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Hur mycket påverkar var klockan är uttagen värdet på klockan? Har haft mailkontakt med en kille som säljer en sub date uttagen 2023 i New York. Oanvänd enligt säljaren, och med äkthetsintyg(men vem som utfärdat det har han inte svarat på än). Hade den varit köpt hos en svensk AD hade man enligt vad jag förstått kunnat göra affär där och dom hade kunnat intyga dess äkthet(möjligen mot en avgift förstås) och kanske sett i sina register att en klocka med det serienumret sålts i deras butik? Första gången jag är spekulant på en klocka för ett sexsiffrigt belopp och man har ju hört och sett på diverse forum att kopiorna är ganska välgjorda nuförtiden, så man drar öronen åt sig när en oanvänd 126610 säljs för ynka 8’ över list, oavsett var i världen den är utplockad.
Påverkar inte värdet ett dugg egentligen.
Du glömmer inte bort momsen då när du tänker att den ”bara är 8k över list”?
 

FlipSwede

Rolex
Hur mycket påverkar var klockan är uttagen värdet på klockan? Har haft mailkontakt med en kille som säljer en sub date uttagen 2023 i New York. Oanvänd enligt säljaren, och med äkthetsintyg(men vem som utfärdat det har han inte svarat på än). Hade den varit köpt hos en svensk AD hade man enligt vad jag förstått kunnat göra affär där och dom hade kunnat intyga dess äkthet(möjligen mot en avgift förstås) och kanske sett i sina register att en klocka med det serienumret sålts i deras butik? Första gången jag är spekulant på en klocka för ett sexsiffrigt belopp och man har ju hört och sett på diverse forum att kopiorna är ganska välgjorda nuförtiden, så man drar öronen åt sig när en oanvänd 126610 säljs för ynka 8’ över list, oavsett var i världen den är utplockad.
Inte ett skit.
Helt klart bättre med ett ur uttaget I en metropol som NY vs en sketen bondhåla som Stockholm?
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Hur mycket påverkar var klockan är uttagen värdet på klockan? Har haft mailkontakt med en kille som säljer en sub date uttagen 2023 i New York. Oanvänd enligt säljaren, och med äkthetsintyg(men vem som utfärdat det har han inte svarat på än). Hade den varit köpt hos en svensk AD hade man enligt vad jag förstått kunnat göra affär där och dom hade kunnat intyga dess äkthet(möjligen mot en avgift förstås) och kanske sett i sina register att en klocka med det serienumret sålts i deras butik? Första gången jag är spekulant på en klocka för ett sexsiffrigt belopp och man har ju hört och sett på diverse forum att kopiorna är ganska välgjorda nuförtiden, så man drar öronen åt sig när en oanvänd 126610 säljs för ynka 8’ över list, oavsett var i världen den är utplockad.

Det spelar i grunden ingen roll var den är uthämtad. Sedan hade en AD varit precis lika ointresserad av att låta någon annan göra privataffärer hos dem oavsett.
De kan givetvis öppna klockan och säkerställa att den är kosher men det sker inte på plats i samband med er transaktion och de kan göra det oavsett vem den ursprungliga AD:n är.

Nu vet jag inte hur mycket en no-date går för idag men om det är uppseendeväckande lågt kan man väl fråga sig varför.
Hur hittade du säljaren (alternativt hur hittade säljaren dig)?
 

Spanjoren

Omega
2-Faktor
Det spelar i grunden ingen roll var den är uthämtad. Sedan hade en AD varit precis lika ointresserad av att låta någon annan göra privataffärer hos dem oavsett.
De kan givetvis öppna klockan och säkerställa att den är kosher men det sker inte på plats i samband med er transaktion och de kan göra det oavsett vem den ursprungliga AD:n är.

Nu vet jag inte hur mycket en no-date går för idag men om det är uppseendeväckande lågt kan man väl fråga sig varför.
Hur hittade du säljaren (alternativt hur hittade säljaren dig)?
Låter lite väl billigt faktiskt! Är ni i Sverige? Kanske göra affären på kaplans där kan ni göra en värdering som du sedan behöver till försäkring ändå.

De kommer säga till om den är oäkta. Kostar så klart men du måste veta att det är legit samt du behöver till försäkringen som sagt så kan va en bra lösning. Går han inte med på att göra affär där så vet du varför.
 

Degnell

Cartier
2-Faktor
Klockan ligger på blocket och kom ut sent igår från en säljare som registrerade sig 2023 på blocket och som inte är medlem här på KS. Behöver ju inte betyda nått annat än att han inte har nått större klockintresse och vet att han har en klocka som är värd mer än han saluför den för, men hittills har hans svar inte varit superövertygande så jag ska inte förhasta mig för att det känns som en chans att fynda.
 

SportRolex

Cartier
2-Faktor
Klockan ligger på blocket och kom ut sent igår från en säljare som registrerade sig 2023 på blocket och som inte är medlem här på KS. Behöver ju inte betyda nått annat än att han inte har nått större klockintresse och vet att han har en klocka som är värd mer än han saluför den för, men hittills har hans svar inte varit superövertygande så jag ska inte förhasta mig för att det känns som en chans att fynda.
Tror att du skall leta vidare, kommer upp titt som tätt är på ks
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Hur mycket påverkar var klockan är uttagen värdet på klockan? Har haft mailkontakt med en kille som säljer en sub date uttagen 2023 i New York. Oanvänd enligt säljaren, och med äkthetsintyg(men vem som utfärdat det har han inte svarat på än). Hade den varit köpt hos en svensk AD hade man enligt vad jag förstått kunnat göra affär där och dom hade kunnat intyga dess äkthet(möjligen mot en avgift förstås) och kanske sett i sina register att en klocka med det serienumret sålts i deras butik? Första gången jag är spekulant på en klocka för ett sexsiffrigt belopp och man har ju hört och sett på diverse forum att kopiorna är ganska välgjorda nuförtiden, så man drar öronen åt sig när en oanvänd 126610 säljs för ynka 8’ över list, oavsett var i världen den är utplockad.

Om denna så är den fejk.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Klockan ligger på blocket och kom ut sent igår från en säljare som registrerade sig 2023 på blocket och som inte är medlem här på KS. Behöver ju inte betyda nått annat än att han inte har nått större klockintresse och vet att han har en klocka som är värd mer än han saluför den för, men hittills har hans svar inte varit superövertygande så jag ska inte förhasta mig för att det känns som en chans att fynda.
Epost från Afrikanska prinsar är inte the real deal. Skicka inga pengar.

Enda chansen att "fynda" är att köpa från AD.
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Hur ser du att den är fake? Har själv exakt denna modell men ser ingen skillnad 😅 Priset är för en lite orolig däremot.

Personligen skulle jag nog aldrig köpa på Blocket. KS/AD/professionell säljare(grey) som gäller, för hög risk när det gäller klockor och stora summor.

Just denna är en sämre kopia även tillbehören är helt av banan.
 
Topp