• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Daniel_st

Cartier
IMG_0819.jpeg


Klassisk DJ. :)
Wow! 36 eller 41?
 

Lande

Omega
2-Faktor
Visst ägs Krons av Nymans Ur? Spelar det någon roll vilken av dessa man ställer sig i ”kö” hos för Rolexmodeller, dvs tilldelning kan ske mellan, eller är det princip olika så kölista gäller på båda för att få tilldelning hos ev något av dem? :)

Säkert avhandlat tidigare i tråden men känns jobbigt att söka fram 😝
 

BankAnden

Panerai
Visst ägs Krons av Nymans Ur? Spelar det någon roll vilken av dessa man ställer sig i ”kö” hos för Rolexmodeller, dvs tilldelning kan ske mellan, eller är det princip olika så kölista gäller på båda för att få tilldelning hos ev något av dem? :)

Säkert avhandlat tidigare i tråden men känns jobbigt att söka fram 😝
Ja, samma ägare.

Inte samma kölista, dock samma system - dvs har du ställt dig i kö på Krons, så ser Nymans det.

Det gör att du kan ställa dig på lista hos en av dem, dock ej båda (för samma modell, vill säga). Så har iaf jag förstått det.

Om det sedan är skillnad i längd på väntan, det vågar jag inte gissa på. Antar att det är högre tryck på Nymans, men då dom sannolikt också får in fler i antal, kanske väntetiden går på ett ut.
 

Lande

Omega
2-Faktor
Ja, samma ägare.

Inte samma kölista, dock samma system - dvs har du ställt dig i kö på Krons, så ser Nymans det.

Det gör att du kan ställa dig på lista hos en av dem, dock ej båda (för samma modell, vill säga). Så har iaf jag förstått det.

Om det sedan är skillnad i längd på väntan, det vågar jag inte gissa på. Antar att det är högre tryck på Nymans, men då dom sannolikt också får in fler i antal, kanske väntetiden går på ett ut.
Tack för svar, antog lite att det var så!
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Det gör att du kan ställa dig på lista hos en av dem, dock ej båda (för samma modell, vill säga). Så har iaf jag förstått det
Korrekt. Generell policy är också max en sportstål åt gången. Dvs. du kan inte ställa dig på en Daytona på Nymans och en Sub på Krons. Till vilken grad detta följs låter jag vara osagt.

Allokeringen är per butik, men sedan kan de givetvis hjälpa varandra.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Läste precis på DI:
Rolex får miljardböter i Frankrike
Företagets franska dotterbolag tvingas betala 91,6 miljoner euro, eller drygt en miljard kronor, för att ha hindrat återförsäljare att sälja klockorna på internet. Det är det franska konkurrensverket som bötfäller tillverkaren, med motiveringen att Rolex konkurrenter i samma prissegment tillåter försäljning online.

Lite spännande att se om det leder till ngra förändringar.
 

Brimi

Cartier
Läste precis på DI:
Rolex får miljardböter i Frankrike
Företagets franska dotterbolag tvingas betala 91,6 miljoner euro, eller drygt en miljard kronor, för att ha hindrat återförsäljare att sälja klockorna på internet. Det är det franska konkurrensverket som bötfäller tillverkaren, med motiveringen att Rolex konkurrenter i samma prissegment tillåter försäljning online.

Lite spännande att se om det leder till ngra förändringar.
Troligtvis blir det mycket högre priser på klockorna… i alla fall i Frankrike.
Rolex kommer att kräva sina pengar tillbaka samt skicka en varning till AD att inte jävla med dem!
 

DrDre

Patek
Läste precis på DI:
Rolex får miljardböter i Frankrike
Företagets franska dotterbolag tvingas betala 91,6 miljoner euro, eller drygt en miljard kronor, för att ha hindrat återförsäljare att sälja klockorna på internet. Det är det franska konkurrensverket som bötfäller tillverkaren, med motiveringen att Rolex konkurrenter i samma prissegment tillåter försäljning online.

Lite spännande att se om det leder till ngra förändringar.

Intressant. Jag hade fått intrycket att myndigheter överlag inte är så intresserade av att skydda konsumenter av lyxprodukter, jfrt viktiga/nödvändiga varor.

Man kan ju hävda att inramningen är viktig för lyxprylar och att upplevelsen att handla i en butik som uppfyller vissa krav ställda av företaget (utbildad personal, inredning, läge, skyltning etc) därför är en viktig del produktens egenskaper.
 

ChrilleRR

Breitling
2-Faktor
Nån som vet ifall man blir tilldelad klockan man stått i kö för om de är möjligt att göra inbyte + pengar eller brukar det alltid vara cash endast?
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor

S-B

Breitling
2-Faktor
Nån som vet ifall man blir tilldelad klockan man stått i kö för om de är möjligt att göra inbyte + pengar eller brukar det alltid vara cash endast?

Jag har inte svaret på din fråga, men spontant så hamnar du ju i ett ganska dåligt förhandlingsläge där (om du spelar med öppna kort mot AD'n). Dvs "jag vill väldigt gärna ha klockan, men har inte råd OM ni inte tar klockan". Tror tyvärr inte på det goda hos alla, så min gissning är att de kommer gravt undervärdera ditt inbyte.

Mina 5 öre.
 
Senast ändrad:
Topp