Harmon Rabb
Basic
Jag tror att AD fäster mycket vikt vid att kunden faktiskt vill köpa klockan till sig själv och inte flippa. Kompisen som ville köpa en DJ några inlägg upp tex gav antagligen just ett sådant intryck. Samma sak om man är ute efter en specifik modell/konfiguration och inte säger att allt i stål duger.
Jag hade själv faktiskt idag ett mycket trevligt besök hos min närmsta AD där jag hade turen att betjänas av VD:n. Gick in för att följa upp ett tidigare besök i januari samt ett email gällande årets nyheter. Vi diskuterade länge och det var ganska tydligt på hans frågor att han ville bilda sig en uppfattning om hur sannolikt det är att jag kommer att flippa eventuella klockor jag köper av dem. Vi diskuterade även problematiken med gråhandeln och till slut sade han att han helst vill sälja Rolex till kunder som mig som är genuint intresserade av att behålla klockan och inte sälja vidare. Såna som låter klockorna gå vidare till sina barn.
Det återstår att se om jag någonsin får tilldelning, men de skrev upp mina kontaktuppgifter samt konfigurationen jag är intresserad av och jag gick därifrån bra mycket gladare än jag skulle ha gjort om de bara sagt att listorna är stängda.
Denna logik gäller knappast alla ADs eller alla säljare, men det kan ligga någonting i detta tror jag.
För övrigt fanns det endast några dam DJs samt två exhibition only Subar inne…
Hoppas du får en tilldelning.
Har haft många trevliga samtal genom åren hos diverse återförsäljare världen över.
Även om man aldrig har sålt en klocka man en gång köpt är det inget som återförsäljarna kan verifiera utan att ha koll på vem man är. Jag tror bara det är något de säger för att det låter bra.
Huruvida dessa klockor flippas vidare eller inte tror jag återförsäljarna ger blanka fan i. Känner till flera som flippar klockor från återförsäljare som en annan byter underkläder nämligen.
Det återförsäljarna brukar säga är ett man inte säljer till kunder som man inte redan har en relation till. Det låter lite motsägelsefullt, men så ligger det säkert till när det gäller flertalet modeller idag. Man har redan en befintlig kundstock som man vill fortsätta serva.
Vidare har man sagt att man prioriterar sin lokala marknad. Man gör sig således inte besväret att försöka köpa en klocka på resa. Något som också är motsägelsefullt med tanke på klientelet i butikerna som oftast består av turister oavsett var i världen man befinner sig.