• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Spelar ingen roll om för köparen vad klockan innehåller, bara statusen att äga en Rolex bibehålls så kommer det inte vara några problem.
Jo, men då gäller det att hela tiden vinna nya köpare bland yngre. Att enbart sälja till samma medelålders män som redan har köpt på sig en massa rollar tidigare, kan visa sig vara en rätt dålig strategi om man vill bibehålla statusen.

Jag tror inte heller att en extrem brist på populära modeller, skenande priser hos gråhandlare och att många har börjat se en Rolex mer som en investering än som en klocka är av godo för varumärket. Inte på sikt i varje fall.
 
Jo, men då gäller det att hela tiden vinna nya köpare bland yngre. Att enbart sälja till samma medelålders män som redan har köpt på sig en massa rollar tidigare, kan visa sig vara en rätt dålig strategi om man vill bibehålla statusen.

Jag tror inte heller att en extrem brist på populära modeller, skenande priser hos gråhandlare och att många har börjat se en Rolex mer som en investering än som en klocka är av godo för varumärket. Inte på sikt i varje fall.
Extrem brist. Riktig eller artificiell är ett måste för lyxvaror.
Kan alla köpa vill ingen ha
 
Extrem brist. Riktig eller artificiell är ett måste för lyxvaror.
Kan alla köpa vill ingen ha
Du måste skilja på brist och extrem brist. Menar du att ingen ville ha en Rolex för 10-15 år sen när man med undantag av Daytona och GMT kunde kunde gå in hos en AD och köpa i princip allt och tom pruta på en Sub? En viss brist är måhända bra för känslan av exklusivitet, men en total brist blåser bara upp andrahandspriserna och får folk att lägga pengarna på annat. Dessutom är bristen vad gäller Rolex artificiell, vilket kan få rätt stora konsekvenser framöver. Rolex är liksom inte Ferrari. Det massproduceras över miljonen Rolexklockor om året.
 

126711CHNR (rootbear) Vs 126613LN (Båda 2022)​

Vilken tror ni kommer hålla bäst pris inom dom närmsta 2 åren på andrahands marknaden.​

Jag är medveten om att det är omöjligt att svara på. Men vad tror ni blir bäst köp?​

Avser frågan huruvida klockan kommer stå sig i pris eller pratar du prisökning?

Räknar du på att köpa dom till list eller marknadspris? Givet list så tror jag mer på Rootbeer.
 
Du måste skilja på brist och extrem brist. Menar du att ingen ville ha en Rolex för 10-15 år sen när man med undantag av Daytona och GMT kunde kunde gå in hos en AD och köpa i princip allt och tom pruta på en Sub? En viss brist är måhända bra för känslan av exklusivitet, men en total brist blåser bara upp andrahandspriserna och får folk att lägga pengarna på annat. Dessutom är bristen vad gäller Rolex artificiell, vilket kan få rätt stora konsekvenser framöver. Rolex är liksom inte Ferrari. Det massproduceras över miljonen Rolexklockor om året.
Och likväl säljs varenda klockdjävel och folk slåss om att få köpa.

Vad tror du ÅFs gillar bäst?
Dagens marknad eller gårdagens?

Rolex SA kan det väl kvitta. Klockorna de bonkarihop är ju mer eller mindre sålda direkt de lämnar fabriken .

Vi får väl se om folk verkligen lägger pengarna på annat.
Den som lever får se!
 
Och likväl säljs varenda klockdjävel och folk slåss om att få köpa.

Vad tror du ÅFs gillar bäst?
Dagens marknad eller gårdagens?

Rolex SA kan det väl kvitta. Klockorna de bonkarihop är ju mer eller mindre sålda direkt de lämnar fabriken .

Vi får väl se om folk verkligen lägger pengarna på annat.
Den som lever får se!
Min poäng var långsiktigheten. Jag vet väl att Rolex idag säljer det mesta de producerar, men affärsmodellens brist är att många som får köpa inte köper därför att de avser att använda klockorna utan bara säljer dem vidare eller ser dem som en investering. Andra som inte får köpa lägger naturligtvis pengarna på nåt annat (inte minst andra klockmärken) eller köper från gråhandeln. Hur ett sånt förhållande skulle kunna gynna varumärket på sikt förstår jag faktiskt inte. Hur var det nu det stod i det läckta brevet som Rolex skickade ut till sina AD:s härom året? De vädjade till sina AD:s att även sälja klockor till nya kunder.
 
Min poäng var långsiktigheten. Jag vet väl att Rolex idag säljer det mesta de producerar, men affärsmodellens brist är att många som får köpa inte köper därför att de avser att använda klockorna utan bara säljer dem vidare eller ser dem som en investering. Andra som inte får köpa lägger naturligtvis pengarna på nåt annat (inte minst andra klockmärken) eller köper från gråhandeln. Hur ett sånt förhållande skulle kunna gynna varumärket på sikt förstår jag faktiskt inte. Hur var det nu det stod i det läckta brevet som Rolex skickade ut till sina AD:s härom året? De vädjade till sina AD:s att även sälja klockor till nya kunder.
Köper de från gråis så kvittar det väl.
Rolex har ju fått betalt
ÅF har fått betalt.

Snarare ett bevis på att Rolex är alldeles för billiga.
Om de däremot avstår helt ifrån köp eller köper annat märke.
Det kan ju som du säger bli ett framtida problem.
Men den dagen Den sorgen.

Nya kunder får väl handla?
Men de får kanske nöja sig med "tråkiga" modeller.
 
Tjena gänget!
Vet ej ifall detta är rätt tråd. Men har en fråga.
116000 "harley davidson" tavlan.
Under vilka år producerades denna och vad är bra pris att ge? Tips på vart jag kan hitta den?
Tänkte ge en i present till min pappa som är en riktig biker. Precis gått i pension.
Har tänkt på det mycket 😍

Må gott
☕
 
Tjena gänget!
Vet ej ifall detta är rätt tråd. Men har en fråga.
116000 "harley davidson" tavlan.
Under vilka år producerades denna och vad är bra pris att ge? Tips på vart jag kan hitta den?
Tänkte ge en i present till min pappa som är en riktig biker. Precis gått i pension.
Har tänkt på det mycket 😍

Må gott
☕
Finns en från 2012 på Uret Vintage. Producerades från 2008 eller nåt sånt. Finns säkert nån med bättre koll. Deras pris känns väl rätt normalt om man jämför med de som finns på Chrono24.

 
Tjena gänget!
Vet ej ifall detta är rätt tråd. Men har en fråga.
116000 "harley davidson" tavlan.
Under vilka år producerades denna och vad är bra pris att ge? Tips på vart jag kan hitta den?
Tänkte ge en i present till min pappa som är en riktig biker. Precis gått i pension.
Har tänkt på det mycket 😍

Må gott
☕
Skulle säga att vanliga Rolex-tråden är bättre kunskapskälla än denna kö/pengar-tråd

Om det bara är lös tavla så kanske Chrono Shop kan ordna fram en till dig. Dom är vassa på gamla delar, men dyra. https://www.chrono-shop.net/en/contact-us
 
Vet inte riktigt om det finns en tråd där det spekuleras om nya rolex modeller etc.

Lite OT men trevlig lektyr

Eller att en stål Daytona skulle gå över 500🍻
Långt över 500 på den 😁
 
Vet inte riktigt om det finns en tråd där det spekuleras om nya rolex modeller etc.

Lite OT men trevlig lektyr

Svårt att tro att de släpper en vit Explorer när air-king modellen inte direkt flög.
19251561_42250617_600.jpg
 
Tillbaka
Topp