• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

ROLEX/TUDOR

Jaså? Utveckla gärna!
3135 lanserades 1988, och har fått en del uppdateringar sedan dess, som har varit kring spiralen, uppdragsmekanismen, klinkhjulen, stenlager istället för stål och så vidare.
Men.
Det finns en anledning Rolex lanserade deras 32XX serie nu när 31XX börjar bli någorlunda jämförbar med "normala" urverk. Dags för Rolex att öka avståndet på som ledning igen.
Kan skriva en längre text snart om skillnaderna mellan 3135 och 3235.

Som någon som jobbar varje dag med 2892, 7750 och många andra In house kalibrar, främst IWC och en del JLC, så är det väldigt lätt för mig att se likheter mellan ETA och MT5602. Sen har jag fått kika närmare på ett sådant, dock inte skruva i det.
Visa mig gärna vad som är likt med Mt5602 och ETA..

1. MT5602 har INGENTING med ETA och göra, då Tudor tillverkar dom helt själva.. Och hur kom ens ETA 2892 in i bilden?

Mer kopia av Rolex 3235...

Låsringen på dessa två är helt olika. Fattning är annorlunda och på MT5602 så är det helt enkelt en ihålig skruv i centrum för att möjliggöra mothåll i verkhållaren när man pressar på visare, i detta fall för att se till att sekundvisaren inte trycker genom det nedre lagret.
7750 har en centrumskruv i rotorn, som inte är ihålig och således måste visarna pressas på INNAN rotor skruvas på. När det kommer till 2892 så har den tre skruvar från undersidans av automatbryggan som håller fast rotorn. Detta möjliggör att man kan ha ett centrumhål i rotorn för att kunna ha mothåll utan att behöva ta av rotorn.

Tror du att Rolex, företaget som ligger så långt före alla på det mesta, skulle göra ett verk som är billigare, och bättre på nästan alla sätt i deras entréklass än deras mest kända och mest producerade arbetshäst?

Tror du att Rolex, företaget som ligger så långt före alla på det mesta, skulle göra ett verk som är billigare, och bättre på nästan alla sätt i deras entréklass än deras mest kända och mest producerade arbetshäst?
Som så jag så tidigare eller rättare sagt menade är att. Tror dom är minst lika bra i kvalité. Och Rolex kanske har lite bättre finish men tror inte kvalitén är så stor skillnad. Samt Rolex lever 50% på sitt märke..

Som så jag så tidigare eller rättare sagt menade är att. Tror dom är minst lika bra i kvalité. Och Rolex kanske har lite bättre finish men tror inte kvalitén är så stor skillnad. Samt Rolex lever 50% på sitt märke..

Det är alltid intressant när folk argumenterar med tankar och tycke mot fakta. Men visst, du har säkert rätt för allt jag vet, jag jobbar ju bara som urmakare.

Senast ändrad:
Sen har samtliga Rolex idag delta tolerans på 4. Chronometer är 10... (Rolex är numera -2/+2 på samtliga, Chronometer som Tudor har är -4/+6.)
Ganska stor skillnad i sammanhanget, men i helheten ganska liten.
Dock krävs set väldigt mycket mer överlag för att klara detta. Mycket mer noggrann koll av kraftöverföring och förlust, slitage och lubrikation. Exakt rätt mängd fett eller olja på exakt rätt ställe, komponenter som har mycket snävare toleranser. Så som stt tänderna på varje hjul har bättre passform och tandform, tapparna har en spegelblank yta.
Allt detta för att få en delta tolerans som är aningen snävare.
Att göra det på 1, eller 10 klockor är inte svårt.
Men att kunna lämna en femårig garanti på denna precision på hundra tusentals klockor per år är en helt annan lek.

Nej @Vincentb din Tudors urverk är inte lika bra som Rolex, så är det. Betyder ju inte att Tudors inhouse är värdelöst, det är ett bra urverk det med. Men din Tudor kommer inte vinna över Rolex så är det. Sen hade jag personligen skitit i att de kanske inte är lika bra för jag gillar Tudor BB.

@Vincentb vad är det med dig? Du ställer frågor som folk i sin tur lägger ner tid på, och gör sitt bästa, för att på ett utförligt sätt ge ett bra svar. Men gång på gång går du in i nån slags försvarsställning så fort du inte får höra det du vill höra??

Sluta förneka sanningen och va lite tacksam för all hjälp du får...

Hej! Skillnaden är just att ena verket är ett väluppbyggt varumärke från ROLEX och är inhouse tillverkat vilket av entusiasten oftast anses ge ett högre värde. Juvelerna skall minska friktionen mellan metall och metall och ett verk med 31 juveler är mer avancerat och kostar mer att producera.
Fast det där med juvelerna kan ju inte vara hela sanningen. En Vostok Amphibian med inhouse-verk och 31 juveler kostar 550:- kronor ny. :)

Så Tudors inhouse MT5602 är alltså en blandning av ETA 2892/ Rolex 3235 urverk? Och det innebär i kvalité?

Jo har läst. Men att säga att "bättre än ETA" NO SHIT...tror ni? Klart det är bättre än ETA när det är Tudors inhouse. Som att säga "-Ahh Audis motor är bättre än Volvos men sämre än Ferraris".. NO SHIT...Aja vi släpper det här..

Jo har läst. Men att säga att "bättre än ETA" NO SHIT...tror ni? Klart det är bättre än ETA när det är Tudors inhouse. Som att säga "-Ahh Audis motor är bättre än Volvos men sämre än Ferraris".. NO SHIT...Aja vi släpper det här..

Herregud, vässa dig nu. Var glad över din BB istället.

Jo tack....SJUKT NÖJD..

Bilagor

• 20170806_134937.jpg
    20170806_134937.jpg
    189.9 KB · Visningar: 215

Ska vi ta allt från början igen, fast på en ännu enklare nivå?
Jag tog allting väldigt tydligt, men jag kanske behöver skriva ut exakt all info om ETA-verken också, då jag utgick från att du hade läst på lite om dem och det börjar räckte att endast skriva om MT5602 och Rolexverken.
Men vill du ha en tydligare förklaring så ordnar jag det, så du till slut förstår den fakta jag presenterat.

Ska vi ta allt från början igen, fast på en ännu enklare nivå?
Jag tog allting väldigt tydligt, men jag kanske behöver skriva ut exakt all info om ETA-verken också, då jag utgick från att du hade läst på lite om dem och det börjar räckte att endast skriva om MT5602 och Rolexverken.
Men vill du ha en tydligare förklaring så ordnar jag det, så du till slut förstår den fakta jag presenterat.
Varför ta allt fr början? Förstod precis vad du skrev. Men andra som jämnför konstigt..

Men en fråga. Du säger "att dom liknar" ETA 2892 och en blandning av Rolex 3235. Men Tudor har mkt bättre finish mm än tex ETA. Då till min fråga förutom "finish" och att Rolex tex 3130 går +-2sek / per dygn, vad skiljer dom åt mer i kvalité? (Om man jämnför specen?

Men en fråga. Du säger "att dom liknar" ETA 2892 och en blandning av Rolex 3235. Men Tudor har mkt bättre finish mm än tex ETA. Då till min fråga förutom "finish" och att Rolex tex 3130 går +-2sek / per dygn, vad skiljer dom åt mer i kvalité? (Om man jämnför specen?

Vad definierar du som kvalité i sammanhanget?
Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med dina citationstecken kring att verket liknar ETA. Det är fakta, det är inte något som går att diskutera, vare sig för din del eller min.
Vad menar du även med speccen? Specifikationerna endast i sin grundform (Vilket är den enda form du och folk utanför branschen får se då denna info hålls väldigt hårt av företagen.)
Du kan hitta ett Patek-verk med snarlik specifikation i sin grundform (Gångreserv, antal juveler, höjd, diameter, In-house eller ej mm.) som ett verk från Seiko typ.
Du begränsar din egna argumentation genom att lägga upp det på så vis.

Saker som 'Variable Inertia Balance' som MT5602 har är en fancy beskrivning på en balans med viktskruvar som kan justeras in eller ut för att utföra en dynamisk avvägning och därmed minsta deltat i de vertikala positionerna. Rolex har detta, IWC har detta, Omega har detta, Patek Philippe har detta, Jaeger-LeCoultre har detta och många andra har detta. Tekniken går ut på att man justerar dessa skruvar, som ibland kan ha brickor innanför dem, för att påverka den roterande massan i balansen fria svängning. Är denna HELT exakt, med INGEN kraftförlust alls och en teoretiskt perfekt spiral och balansaxelpolering, så har du i teorin delta noll.
Men det är i praktiken nästan omöjligt, framförallt att serie eller massproducera.

Värt tt nämna med denna typ av balans, är att tekniken har funnits väldigt länge och existerar för att man ska slippa borra/avlägsna material från balansen vid en noga uträknad punkt för att uppnå samma ovannämnda effekt. ETA har aldrig detta som standard, även deras Top Grade som är kronometer-certifierad från deras fabrik saknar detta. Har ett ETA-verk detta så är det något som modifierats och satts in senare.
Detta är något som måste handjusteras vid produktion och kan inte göras per maskin, men kan också finjusteras mycket mer. Tudor har endast 4 skruvade punkter på sin balans. Rolex detsamma.
Dock så har många av företagen modeller eller kaliberserier som saknar detta, av diverse olika anledningar.

Vad definierar du som kvalité i sammanhanget?
Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med dina citationstecken kring att verket liknar ETA. Det är fakta, det är inte något som går att diskutera, vare sig för din del eller min.
Vad menar du även med speccen? Specifikationerna endast i sin grundform (Vilket är den enda form du och folk utanför branschen får se då denna info hålls väldigt hårt av företagen.)
Du kan hitta ett Patek-verk med snarlik specifikation i sin grundform (Gångreserv, antal juveler, höjd, diameter, In-house eller ej mm.) som ett verk från Seiko typ.
Du begränsar din egna argumentation genom att lägga upp det på så vis.

Saker som 'Variable Inertia Balance' som MT5602 har är en fancy beskrivning på en balans med viktskruvar som kan justeras in eller ut för att utföra en dynamisk avvägning och därmed minsta deltat i de vertikala positionerna. Rolex har detta, IWC har detta, Omega har detta, Patek Philippe har detta, Jaeger-LeCoultre har detta och många andra har detta. Tekniken går ut på att man justerar dessa skruvar, som ibland kan ha brickor innanför dem, för att påverka den roterande massan i balansen fria svängning. Är denna HELT exakt, med INGEN kraftförlust alls och en teoretiskt perfekt spiral och balansaxelpolering, så har du i teorin delta noll.
Men det är i praktiken nästan omöjligt, framförallt att serie eller massproducera.

Värt tt nämna med denna typ av balans, är att tekniken har funnits väldigt länge och existerar för att man ska slippa borra/avlägsna material från balansen vid en noga uträknad punkt för att uppnå samma ovannämnda effekt. ETA har aldrig detta som standard, även deras Top Grade som är kronometer-certifierad från deras fabrik saknar detta. Har ett ETA-verk detta så är det något som modifierats och satts in senare.
Detta är något som måste handjusteras vid produktion och kan inte göras per maskin, men kan också finjusteras mycket mer. Tudor har endast 4 skruvade punkter på sin balans. Rolex detsamma.
Dock så har många av företagen modeller eller kaliberserier som saknar detta, av diverse olika anledningar.

Ok tack..

ETA är för övrigt inte ett urverk, det är en tillverkare som gör en satans massa olika urverk i olika kvalitetsgrader, dessa kan även modifieras på beställning eller efter inköp. Att säga att ETA är bra eller dåligt går alltså inte, det finns klockor för 500k där urverket är avancerat som satan men från början är från Sellita eller ETA.

Lång gångreserv är inte heller någon kvalitetsstämpel, Oris har exempelvis urverk som klarar 11-12 dygn på en enda drivfjäder, ett urverk med 3 drivfjädrar och 80 timmar är dock att föredra då ger ger en mer konstant kraftkälla.

ETA är för övrigt inte ett urverk, det är en tillverkare som gör en satans massa olika urverk i olika kvalitetsgrader, dessa kan även modifieras på beställning eller efter inköp. Att säga att ETA är bra eller dåligt går alltså inte, det finns klockor för 500k där urverket är avancerat som satan men från början är från Sellita eller ETA.

Lång gångreserv är inte heller någon kvalitetsstämpel, Oris har exempelvis urverk som klarar 11-12 dygn på en enda drivfjäder, ett urverk med 3 drivfjädrar och 80 timmar är dock att föredra då ger ger en mer konstant kraftkälla.
Nu syftade vi på ETA urverk..

Tillbaka
Topp