• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolexkopia såld av Fogden

xmb216bc

Panerai
Men Liberace kanske?
liberace-1.jpg
E inte han död:p
 

bluetrain

Cartier
Fast vem står då för fiolerna? Vi?
Högst osannolikt att man skulle få dem av ursprunglig ”säljare”.

Bara att lära sig att aldrig köpa något av KF.
Märkligt nog ser man både bilar och klockor som går för mer än vad de borde - definitivt inräknat risken.

nu vet jag inte om kronofogdens försäljningsavdelning delar med andra myndigheters budget men tror du inte det är rimligt att denna verksamhet får bära sig själv, i likhet med som exempelvis kommunala bostads AB och andra verksamheter med tydligt vinstsyfte? nu spekulerar jag iofs hejvilt men rimligen borde det vara så. dock kan det säkert vara helt tvärtom och att ev återbetalning av frankenfakedaytonan innebär att någon stackars vikarierande lärare inte får förlängt. nånstans. nångång.

på en mer seriös not så är väl tyvärr lärdomen här att som du säger hålla sig undan från kf. måste säga att det känns suspekt att handla något därifrån överhuvudtaget. fördomar kanske...
 

Rookien

Panerai
Ofattbart.......att någon skulle köpa något så gräsligt, äkta eller oäkta.
Undrar fem fan som köpt den, hade velat se hans min när han stövlade in på Rob E och visade upp "klockan".
 

Chad

Rolex
Fast vem står då för fiolerna? Vi?
Högst osannolikt att man skulle få dem av ursprunglig ”säljare”.

Bara att lära sig att aldrig köpa något av KF.
Märkligt nog ser man både bilar och klockor som går för mer än vad de borde - definitivt inräknat risken.

Om köpet hävs (vilket det bör) får ju köparen tillbaka samma stålar, mannen som fått sin klocka stulen av kronis får ikke +160 på skuldkontot. Är ju helt rimligt.
 

Hugii

Audemars
nu vet jag inte om kronofogdens försäljningsavdelning delar med andra myndigheters budget men tror du inte det är rimligt att denna verksamhet får bära sig själv, i likhet med som exempelvis kommunala bostads AB och andra verksamheter med tydligt vinstsyfte? nu spekulerar jag iofs hejvilt men rimligen borde det vara så. dock kan det säkert vara helt tvärtom och att ev återbetalning av frankenfakedaytonan innebär att någon stackars vikarierande lärare inte får förlängt. nånstans. nångång.

på en mer seriös not så är väl tyvärr lärdomen här att som du säger hålla sig undan från kf. måste säga att det känns suspekt att handla något därifrån överhuvudtaget. fördomar kanske...

HAHA låt bli att spekulera. Tänker du ett var till så inser du att KFM har i uppdrag att tillse att obetalda skulder blir betalda (överskottet går i så fall tillbaka).
Tror du på riktigt att att KFM åker runt och tar det som de tycker om..."där är en röd Ferrari vi tar den och sen tar vi den där villan med havsutsikt....YES julfesten är räddad och lönen är säkrad för 2018 också"!!
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Att det finns äkta tavlor är det nog ingen som säger emot. Men nu vill han ju antagligen ha tavlan (fast äkta) han köpte annars hade han inte lagt 160k från börjna.
 

Oz2

Breitling
Att det finns äkta tavlor är det nog ingen som säger emot. Men nu vill han ju antagligen ha tavlan (fast äkta) han köpte annars hade han inte lagt 160k från börjna.
Aha ! Så det har funnits äkta sådana "bling bling" tavlor från Rolex fabriken (utan att klockan är i vitguld) ? Det hade jag ingen koll på... :wideyed:
 
Senast ändrad:

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Aha ! Så det har funnits äkta sådana "bling bling" tavlor från Rolex fabriken ? Det hade jag ingen koll på... :wideyed:
Ja det finns bling-tavlor från fabrik - dock vet jag inte om just den existerar.
Men det är ju irrelevant, att du länkar till originaltavlor till "vanliga" daytonas menar jag. Han ville väl ha just den där tavlan antagligen.
 

billo

Cartier
Blääää jobbigt läge för Ola. Skulle rekomender att av frankesera den!!! Då får han er nice men överprisad daytona.
 

Oz2

Breitling
Inte första gången fogden säljer fakes, men med tanke på deras kundklientel så förvånar det inte :rolleyes:
Men jag vill påstå att de försvinner rätt snabbt när någon påpekar det. I många fall finns det väl någon extern som hjälper dem också, och då är det ju inte så lätt för dem att "veta mer"... De säljer ju allt mellan porslin och traktorer, svårt att vara experter på allt... :)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Om köpet hävs (vilket det bör) får ju köparen tillbaka samma stålar, mannen som fått sin klocka stulen av kronis får ikke +160 på skuldkontot. Är ju helt rimligt.

Så klart.
Men sannolikt så har pengarna redan betalats ut till den ursprungliga fordringsägaren och då får KF plötsligt agera borgenär istället för bara indrivare.
Gissningsvis är det ingen tvärsäker fordran.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Men jag vill påstå att de försvinner rätt snabbt när någon påpekar det. I många fall finns det väl någon extern som hjälper dem också, och då är det ju inte så lätt för dem att "veta mer"... De säljer ju allt mellan porslin och traktorer, svårt att vara experter på allt... :)
De gånger jag sett Rolex på KFM-auktion har dessa även värderats och äkthetsgranskats av AD. Men vi vet ju att det kan bli fel med.
 

Oz2

Breitling
Så klart.
Men sannolikt så har pengarna redan betalats ut till den ursprungliga fordringsägaren och då får KF plötsligt agera borgenär istället för bara indrivare.
Gissningsvis är det ingen tvärsäker fordran.
Det går ju inte alls, vad skulle KF ha för bevis för sin fordran ? Vad har den ursprungliga ägaren gjort för fel, rent juridiskt ? Har den ursprungliga ägaren tvingat köparen att bjuda, nej det skulle jag inte tro... Ni ska tänka på att KF säljer sakerna med tvång för någon annans räkning. KF äger aldrig grejerna. Det som då skulle behöva ske är att borgenären återbetalar pengarna till KF, som återbetalar dem till köparen, som lämnar tillbaka klockan, som KF då kanske (om jag tolkar forumet rätt) kan sälja för 90 000 kr till någon annan, som sedan borgenären får. Är det skäligt att borgenären ska genomgå det, nej det tycker inte jag...

OM nu köparen, som inte har hörsammat de varningstecken som fanns i annonsen och troligen inte varit på visningen och själv kollat på klockan innan han bjöd, skulle ha fått rätt till skadestånd från KF så är det helt enkelt våra skattepengar som han skulle få. Det är risker förknippat med att handla från KF samt från konkursförvaltare. Från KF gäller helt andra lagar och från konkursförvaltare har man helt enkelt ingen att klaga till (säljaren finns ju inte kvar).
 

Unter den Linden

Panerai
2-Faktor
De gånger jag sett Rolex på KFM-auktion har dessa även värderats och äkthetsgranskats av AD. Men vi vet ju att det kan bli fel med.
Ja, och vad många inte verkar förstå är att de äkthetsgranskas för myndighetens skull, och inte för en potentiell köpares skull. Myndigheten får ryggen fri om en fristående oberoende part som är expert inom området garanterar äktheten, och kan då sälja vidare objektet på exekutiv auktion i god tro. Sedan är det upp till köparens undersökningsplikt att före köp låta genomgå värdering och äkthet. Detta är ju givetvis krångligt för köparen, men tyvärr är lagen som sådan. Fel som köpare borde ha märkt kan ej åberopas i efterhand...:(
 

Tapiren

Cartier
En fråga, med tanke på detta;

"I värderingen som Kronofogden låtit göra uppges klockan vara en Rolex Daytona, medan vissa delar, som klockans diamant- och safirbeklädda skänklar, inte var äkta. Det saknas även ett certifikat för klockan. Detta var Ola fullt medveten om vid köpet."

Att det sedan visade sig att tavlan och vad det var inte heller var original Rolex borde väl sakna relevans då det ändå framgick i KF:s värdering att "skänklarna" inte var äkta, AD hade väl inte tagit emot den oavsett?
 
  • Like
Reactions: Oz2

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Men borde inte Rolex SA ha synpunkter på att någon säljer varor som uppenbart gör intrång på deras varumärke? För övrigt anser jag att det är HELT SINNESSJUKT att fogden kan sälja falska varor och komma undan med det.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
En fråga, med tanke på detta;

"I värderingen som Kronofogden låtit göra uppges klockan vara en Rolex Daytona, medan vissa delar, som klockans diamant- och safirbeklädda skänklar, inte var äkta. Det saknas även ett certifikat för klockan. Detta var Ola fullt medveten om vid köpet."

Att det sedan visade sig att tavlan och vad det var inte heller var original Rolex borde väl sakna relevans då det ändå framgick i KF:s värdering att "skänklarna" inte var äkta, AD hade väl inte tagit emot den oavsett?
Tavlan är värd mycket pengar om äkta. Sedan lär skänklarna vara avtagbara.
 

bluetrain

Cartier
HAHA låt bli att spekulera. Tänker du ett var till så inser du att KFM har i uppdrag att tillse att obetalda skulder blir betalda (överskottet går i så fall tillbaka).
Tror du på riktigt att att KFM åker runt och tar det som de tycker om..."där är en röd Ferrari vi tar den och sen tar vi den där villan med havsutsikt....YES julfesten är räddad och lönen är säkrad för 2018 också"!!

Ja precis. Du som många andra är möjligen invaggad i att föreligger så. I verkligheten kan det mycket väl vara så att kronofogden har provision på sin försäljning (och glöm ej slagavgift. många auktioner = mkt pengar) och vad de gör för denna kan vi bara spekulera om.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Ja precis. Du som många andra är möjligen invaggad i att föreligger så. I verkligheten kan det mycket väl vara så att kronofogden har provision på sin försäljning (och glöm ej slagavgift. många auktioner = mkt pengar) och vad de gör för denna kan vi bara spekulera om.

Har du några uppgifter som stödjer detta eller foliehattar du bara?
 

Primus

Breitling
Ja, och vad många inte verkar förstå är att de äkthetsgranskas för myndighetens skull, och inte för en potentiell köpares skull. Myndigheten får ryggen fri om en fristående oberoende part som är expert inom området garanterar äktheten, och kan då sälja vidare objektet på exekutiv auktion i god tro. Sedan är det upp till köparens undersökningsplikt att före köp låta genomgå värdering och äkthet. Detta är ju givetvis krångligt för köparen, men tyvärr är lagen som sådan. Fel som köpare borde ha märkt kan ej åberopas i efterhand...:(
Frågan är vilket ansvar denna "fristående oberoende part" har? Om man jämför med ett besiktningsförfarande vid en husförsäljning, kan besiktningsmannen hållas ansvarig och skadeståndsskyldig om han/hon missat fel som borde upptäckts (att verkligheten sedan visar att det är näst intill omöjligt att få rätt som köpare är en annan sak) . Om klockköparen i det här fallet "borde" upptäckt den oäkta urtavlan , kan man nog förvänta sig att "experten" också borde gjort det. Om jag var Ola skulle jag nog inte släppa det här ärendet utan att först låta en sakkunnig oberoende jurist uttala sig.
 
Topp