• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolexkopia såld av Fogden

bluetrain

Cartier
Har du några uppgifter som stödjer detta eller foliehattar du bara?

Nej jag tror självklart inte kronofogden har provision. Nej jag tror inte något går till kakburken. Nej nej och nej. Till er som blivit störta. Jag skämtade ok?
Inser att ironin blir svårtolkad så jag återgår till gravallvar istället ontopic:

Håller fast vid att det är dåligt av kronofogden att bedriva sin auktionsbusiness på det sättet som de gör. Men det är bra det kommer upp så man vet att man ska hålla sig ifrån dem oavsett.
 

Renstroom

Cartier
2-Faktor
Men jag vill påstå att de försvinner rätt snabbt när någon påpekar det. I många fall finns det väl någon extern som hjälper dem också, och då är det ju inte så lätt för dem att "veta mer"... De säljer ju allt mellan porslin och traktorer, svårt att vara experter på allt... :)

Så sant, det är ju som sagt till stor del köparens ansvar att se till så att allt står rätt till, speciellt när man köper från kronofogdens auktioner :)
 
  • Like
Reactions: Oz2

Hallis

Panerai
2-Faktor
Kallar du då alla som saknar fullständig källförteckning i sina ilägg foliehattar?

Absolut, det förstår du ju själv. (Eller så läser du det citerade inlägget igen (som förvisso möjligen var ett skämt)).

Kommer man med svartmålande påståenden är det ju kul med källor, eller vad tycker du?
 

UNO

Panerai
Limma på ett Porscheemblem på din VW, sätt på Porschefälgar samt Porscheratt och sälj den på Blocket så får du se hur bra det går.

Redan gjort och det blev succé !
EA6950E6-E7C9-4C99-B145-340A6AA720B5.jpeg
B71FAD01-2B84-4E09-86B5-3843185B9893.jpeg
 
Senast ändrad:

Oz2

Breitling
Ja precis. Du som många andra är möjligen invaggad i att föreligger så. I verkligheten kan det mycket väl vara så att kronofogden har provision på sin försäljning (och glöm ej slagavgift. många auktioner = mkt pengar) och vad de gör för denna kan vi bara spekulera om.
Det har de inte, det vet jag. De har sin månadslön oavsett om det säljer inget eller hur mycket som helst, så den idén kan du släppa.

EDIT: OK, jag såg sedan att det skulle vara ett skämt och han gjorde "avbön". Ordningen återställd ! :D
 
Senast ändrad:

Oz2

Breitling
Ja, och vad många inte verkar förstå är att de äkthetsgranskas för myndighetens skull, och inte för en potentiell köpares skull. Myndigheten får ryggen fri om en fristående oberoende part som är expert inom området garanterar äktheten, och kan då sälja vidare objektet på exekutiv auktion i god tro. Sedan är det upp till köparens undersökningsplikt att före köp låta genomgå värdering och äkthet. Detta är ju givetvis krångligt för köparen, men tyvärr är lagen som sådan. Fel som köpare borde ha märkt kan ej åberopas i efterhand...:(
Och vad skulle skillnaden vara ? Tror du att en auktoriserad värderingsman "fulvärderar" för att uppdragsgivaren är staten ? Jag tror nog att de inte vill riskera sin auktorisation och gör samma arbete oavsett uppdragsgivare ! :happyhappy:
 

Oz2

Breitling
När blir en klocka falsk förresten ? Är inte urverket den vitalaste delen ? När armbandet blir slitet och det byts ut till ett annat, blir den falsk då ?
 
Senast ändrad:

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Ola borde ta ärendet till ARN. Kan inte se att han skulle förlora där, då verkligheten inte stämde med varans beskrivning. Oavsett undersökningsplikt, befintligt skick och andra fina ord som säljarna kör med men som inte betyder så mycket i praktiken när man säljer till privatpersoner.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Angående värderingsmannen. Ola har inget avtal med denne, Ola har köpt av kronofogden. Det enda avtal som betyder något är mellan säljare och köpare.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag borde säkerligen läsa tråden men jag gör det enkelt för mig istället. Har det framgått vilken stjärna det är som värderat klockan?
 
Topp