• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vet inte om det har kommit upp tidigare i tråden, men min fråga är : Hur hanteras de mindre populära Rolexmodellerna idag i form av rabatter? Finns det ens rabatt på Rolex 2018?
Med mindre populära menar jag klockor som inte drivs av Sub, Gmt, Daytona hypen. Sportrollar som t.ex. Explorer I & II.

Har själv aldrig köpt nytt och därför ingen koll på hur köpen går till i butik.
 
Vet inte om det har kommit upp tidigare i tråden, men min fråga är : Hur hanteras de mindre populära Rolexmodellerna idag i form av rabatter? Finns det ens rabatt på Rolex 2018?
Med mindre populära menar jag klockor som inte drivs av Sub, Gmt, Daytona hypen. Sportrollar som t.ex. Explorer I & II.

Har själv aldrig köpt nytt och därför ingen koll på hur köpen går till i butik.
Vad jag hört av AD så är det svårt att få rabatt på stålmodeller överhuvudtaget numera, ädelmetall går att få ner lite. Sen går det säkert att få rabatt på även stål om man har väldigt bra relation till AD :)
 
ADs being ADS

6A2FA21A-21B0-44E7-ABFC-52069B0035B4.jpeg
 
va fan, jag hade varit sjukt lack, man blir inte förvånad över vad man hör lägre..
Jag läser dagligen om liknande händelser så det är nog tveksamt.
Det förutsätter förstås att Rolex HQ får veta vilken AD det gäller, kanske även med någon form av bevis. Har vi någon murvel på KS som i sann FBI anda kan utrusta sig med en dold mikrofon och sätta dit ADs som beter sig som ADs? ;)
 
Men snälla, Rolex skiter fullständigt i det där. Det är Rolex som skapat den här situationen, det är ju inte så att bolaget saknar kapacitet att pumpa ut mer klockor, även om de säkerligen har dragit den lögnen ett antal gånger. Det handlar bara om att styra utbudet för gud vet vad, stävja gråmarknaden kanske. Indirekt skadas ju varumärket i min mening, eftersom det är absolut INGENTING som är premium med att behandlas av AD på detta sätt.
 
Senast ändrad:
Varför är det så rekordmånga som bevakar tråden?
Inte konstigt att kölistor växer. :):):)
För egen del handlar det om intresse för fenomenet. Står inte i kö, tänker inte göra det heller. Köper jag en Rolex för vad som faktiskt, oavsett modell, är ganska mycket pengar (hur fartblinda många av oss än är) så avser jag verkligen inte betala premium till någon annan.

Situationen som sådan är fascinerande. Håller du inte med?
 
För egen del handlar det om intresse för fenomenet. Står inte i kö, tänker inte göra det heller. Köper jag en Rolex för vad som faktiskt, oavsett modell, är ganska mycket pengar (hur fartblinda många av oss än är) så avser jag verkligen inte betala premium till någon annan.

Situationen som sådan är fascinerande. Håller du inte med?
Absolut. Problemet är att jag också blir påverkad lite av fenomenet.
 
  • Like
Reactions: NRE
För egen del handlar det om intresse för fenomenet. Står inte i kö, tänker inte göra det heller. Köper jag en Rolex för vad som faktiskt, oavsett modell, är ganska mycket pengar (hur fartblinda många av oss än är) så avser jag verkligen inte betala premium till någon annan.

Situationen som sådan är fascinerande. Håller du inte med?

Håller med, alltid haft uppfattningen av att Rolex är lite som klockvärldens Porsche (eftertraktade modeller). Efter att ha följt den här tråden i några veckor nu har jag insett hur sjukt det verkligen är. MYCKET värre än vad jag trodde.

Känns ju knappt som att jag som snart ska köpa min första premiumklocka (i mina mått mätt) vågar gå in hos en Rolex AD
 
  • Like
Reactions: bvb
Absolut. Problemet är att jag också blir påverkad lite av fenomenet.
Det är du nog inte ensam om. Såna här trådar fungerar ju som någon indirekt marknadsföring. Människor är flockdjur osv. Helt plötsligt står man där med en Rolex trots att man inte ville ha en från början.
Håller med, alltid haft uppfattningen av att Rolex är lite som klockvärldens Porsche (eftertraktade modeller). Efter att ha följt den här tråden i några veckor nu har jag insett hur sjukt det verkligen är. MYCKET värre än vad jag trodde.

Känns ju knappt som att jag som snart ska köpa min första premiumklocka (i mina mått mätt) vågar gå in hos en Rolex AD
Köp en rimligt prissatt begagnad på forumet istället. Tror det blir lättare att försvara den utgiften för dig själv om tio år ;)
 
  • Like
Reactions: bvb
Det är du nog inte ensam om. Såna här trådar fungerar ju som någon indirekt marknadsföring. Människor är flockdjur osv. Helt plötsligt står man där med en Rolex trots att man inte ville ha en från början.

Köp en rimligt prissatt begagnad på forumet istället. Tror det blir lättare att försvara den utgiften för dig själv om tio år ;)

Ja blir det Rolex så köper jag garanterat inte nytt iaf, svårt att försvara ett klockköp som det är då jag köpt ett parhus som står klart i augusti och ska betalas :D Har tänkt köpa en Tudor BB S&G eller blå Pelagos men sen började det klia i fingrarna efter en Rolle, vi får se vart plånboken och det sunda förnuftet sätter stopp.
 
Det är du nog inte ensam om. Såna här trådar fungerar ju som någon indirekt marknadsföring. Människor är flockdjur osv. Helt plötsligt står man där med en Rolex trots att man inte ville ha en från början.]
Vill också vara med i ”kö gemenskapen” efter att ha läst tråden. Bad AD skriva upp mig på den modell som hade längst kö. Fick svar ”den kommer du aldrig få” sa de, ”perfekt” sa jag. Så vilka dagar brukar ni stå i kön? Hur funkar det, tar man med sig eget kaffe när man köar? :)
6899E9B2-9055-457D-AFCA-C5CCB1351541.jpeg
 
Det är du nog inte ensam om. Såna här trådar fungerar ju som någon indirekt marknadsföring. Människor är flockdjur osv. Helt plötsligt står man där med en Rolex trots att man inte ville ha en från början.

Köp en rimligt prissatt begagnad på forumet istället. Tror det blir lättare att försvara den utgiften för dig själv om tio år ;)
På ett forum kanske, men av alla som köper Rolex är nog en försvinnande lite andel registrerade medlemmar på forum. Det som blir så märkligt när man pratar med folk som inte är så insatta/intresserade men vill ha en klocka är hur sjukt det låter när de förklarar. Har en kollega som skulle köpa ny klocka till sig själv, gått in på Rolex hemsida och fattat tycke för Pepsin. När han då ringde en AD och fick höra att den kommer han aldrig att få köpa så blev det ju en rätt märklig upplevelse. Jmf med när nya Volvo XC60/90 släpptes. Man ringer till volvo efter att ha sett modellen på deras hemsida och får besked att "nä någon volvo XC60 kommer du aldrig komma nära, men vad säga om ett butiks-ex av gamla V50"
 
Litar inte ett dugg på kölistor. Verkar vara djungelns lag gällande tilldelning av SS modeller... Själv fick jag uppleva en helt ny sida av en AD som hade mer eller mindre en budgivning via sms med mig och sa att någon hade erbjudit mycket högre pris än list. INTE en svensk AD
 
På ett forum kanske, men av alla som köper Rolex är nog en försvinnande lite andel registrerade medlemmar på forum. Det som blir så märkligt när man pratar med folk som inte är så insatta/intresserade men vill ha en klocka är hur sjukt det låter när de förklarar. Har en kollega som skulle köpa ny klocka till sig själv, gått in på Rolex hemsida och fattat tycke för Pepsin. När han då ringde en AD och fick höra att den kommer han aldrig att få köpa så blev det ju en rätt märklig upplevelse. Jmf med när nya Volvo XC60/90 släpptes. Man ringer till volvo efter att ha sett modellen på deras hemsida och får besked att "nä någon volvo XC60 kommer du aldrig komma nära, men vad säga om ett butiks-ex av gamla V50"
Nej, det är jag väl medveten om men det är säkerligen ändå ett gäng härifrån KS som blivit mer sugna på Rolex tack vare/pga trådar som denna.

Haha, det är faktiskt riktigt sjukt när man jämför det på det sättet.
 
På ett forum kanske, men av alla som köper Rolex är nog en försvinnande lite andel registrerade medlemmar på forum. Det som blir så märkligt när man pratar med folk som inte är så insatta/intresserade men vill ha en klocka är hur sjukt det låter när de förklarar. Har en kollega som skulle köpa ny klocka till sig själv, gått in på Rolex hemsida och fattat tycke för Pepsin. När han då ringde en AD och fick höra att den kommer han aldrig att få köpa så blev det ju en rätt märklig upplevelse. Jmf med när nya Volvo XC60/90 släpptes. Man ringer till volvo efter att ha sett modellen på deras hemsida och får besked att "nä någon volvo XC60 kommer du aldrig komma nära, men vad säga om ett butiks-ex av gamla V50"
Yep, det råkar nästan alltid vara så att förstagångsköparna råkar vara som mest sugna på Daytona eller Pepsi t.ex. :)
 
Yep, det råkar nästan alltid vara så att förstagångsköparna råkar vara som mest sugna på Daytona eller Pepsi t.ex. :)
Kanske dumt att generalisera men tror förstagångsköpare är sugna på det som exponeras. Är inte unikt för klockor att man väljer det som syns. Tror alla har det på sitt samvete vad gäller någon produkt. Och för just klockor känns det nog enklare att vara sugen på en stålklocka man känner igen och kan relatera till än en GMT i Roseguld med brun urtavla.
 
Litar inte ett dugg på kölistor. Verkar vara djungelns lag gällande tilldelning av SS modeller... Själv fick jag uppleva en helt ny sida av en AD som hade mer eller mindre en budgivning via sms med mig och sa att någon hade erbjudit mycket högre pris än list. INTE en svensk AD
Den ADn kan få det jobbigt om du skriver ner din historia, bifogar printscreen på sms konversationen och skickar det till Rolex.
 
Tillbaka
Topp