• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Det är inte rykten. Folk som har jobbat på svenska ADs och är medlemmar här har bekräftat detta. Jag har sett bilder på allt roligt som de har i kassåskapen.

På TRF berättar användare om hur klockor som till en början inte fanns på lager plockas fram efter att kunden har köpt något annat för 20k dollar.

Hyllvärmare. Syftade på andra märken. Inte Rolex.

I stand corrected. Intressant att det verkar fungera såpass olika sinsemellan ADs/länder.

Den ADn kan få det jobbigt om du skriver ner din historia, bifogar printscreen på sms konversationen och skickar det till Rolex.
Fast golare har som bekant begränsat med polare, vad är det man vill uppnå?
Rolex är ju spännande bland de större volymaktörerna IOM att de mig veterligen inte har egna butiker. Istället förlitar de sig på Wempe, Bucherer, Tourneau och andra AD för 100% av sin försäljning. Hade de velat ”göra det jobbigt” för sina AD hade de ju kunnat köpa valfri klocka från LW eller annan gråhandlare och sedan kollat på garantikortet. Men det görs inte, kanske för att kronan mest är intresserad av att göra klockor och sedan sälja dem i bulk?

Varit runt i London de senaste dagarna och frågat hos alla AD's jag hittat i CW och city (när jag ändå testade DJ/OP). Alla har samma svar att SS modeller aldrig når ut i butiken (duh) men alla har också samma svar att kölistor inte är några köer utan snarare intresseanmälningar. På ett ställe hymlade de absolut inte med att min "kötid" för en hulk skulle bli väldigt mycket kortare ifall jag klippte en helguldsdaytona de hade i fönstret. Finns ändå något befriande med raka besked.

Du verkar ha missat min poäng. Den var att det finns märken som riktar sig till kunder som gillar klockor för klockornas skull.

Att gillar klockor för klockornas skull är väl ett ganska brett begrepp. De flesta som köper en klocka i den prisklassen får ju någon starkt positiv känsla av klockan oavsett om det är image eller entusiasm. Min bild av Jacob & Co är dock snarare nyrika Hollywoodkändisar med diamanter strösslade över tavlan än entusiaster som uppskattar insidan och lockas av varumärken som FP Journe eller Lange.

Fast golare har som bekant begränsat med polare, vad är det man vill uppnå?
Rolex är ju spännande bland de större volymaktörerna IOM att de mig veterligen inte har egna butiker. Istället förlitar de sig på Wempe, Bucherer, Tourneau och andra AD för 100% av sin försäljning. Hade de velat ”göra det jobbigt” för sina AD hade de ju kunnat köpa valfri klocka från LW eller annan gråhandlare och sedan kollat på garantikortet. Men det görs inte, kanske för att kronan mest är intresserad av att göra klockor och sedan sälja dem i bulk?
Mig veterligen är det av intresse från Rolex sida att veta vilka ADs som säljer deras produkter över listpris då det strider mot deras avtal, vilket tidigare har fått konsekvenser. I slutändan blir det konsumenten som blir lidande och även Rolex varumärke. Kalla det för att gola men sliskiga och vedervärdiga ADs har jag ingen respekt för över huvud taget.

Mig veterligen är det av intresse från Rolex sida att veta vilka ADs som säljer deras produkter över listpris då det strider mot deras avtal, vilket tidigare har fått konsekvenser. I slutändan blir det konsumenten som blir lidande och även Rolex varumärke. Kalla det för att gola men sliskiga och vedervärdiga ADs har jag ingen respekt för över huvud taget.
Precis, både juridiskt och värderingsmässigt är det förkastligt för Rolex självklart. Fortsätter detta kommer Rolex förmodligen lansera några flagshipsbutiker i egen regi, och AD:s kommer leva med hotet att de gör fler egna butiker. Ytterligare en piska att sköta sig.

AD:s är mer beroende av Rolex än vice versa.

har för mig att det var samma ägare som har Hukes på gågatan i Malmö, de hade en butik på Hansa som de stängde ner och flyttade saker till den på gågatan?
den butiken på hansa berodde nog mest på att dom då skulle börja bygga om hansa och att dom hellre ville ha en butik än behöva hålla på och flytta ut å in på hansa

Kent i Sundsvall sålde tidigare Rolex, vet dock inte varför de inte gör det längre.

Många mindre AD slutade runt 2006-2009) dels av det ökade lagerhållningskrav som rolex har på sina AD (minst 100 klockor i lager om jag minns rätt) samt svårigheter med stöldskydd, rån och försäkringar och att de redan då inte fick klockorna de beställde

Redan då var det en rejäl kölista på ståldaytona och när bla deepsea och nya milgauss kom var det oxå kö och premium på dem

Många mindre AD slutade runt 2006-2009) dels av det ökade lagerhållningskrav som rolex har på sina AD (minst 100 klockor i lager om jag minns rätt) samt svårigheter med stöldskydd, rån och försäkringar och att de redan då inte fick klockorna de beställde

Redan då var det en rejäl kölista på ståldaytona och när bla deepsea och nya milgauss kom var det oxå kö och premium på dem
om detta stämmer måste alla ad's ha många ss rollar i gömmorna :D

Var inne på Bergströms idag och kikade på några tudors jag är intresserad av och passade på att fråga om den här Rolex-cirkusen.

Enligt säljaren är det ca 12 års (!!) väntetid på en daytona, kan detta stämma eller kryddade han något brutalt?

Vanliga subs stämde överens med vad jag läst i denna tråd

Var inne på Bergströms idag och kikade på några tudors jag är intresserad av och passade på att fråga om den här Rolex-cirkusen.

Enligt säljaren är det ca 12 års (!!) väntetid på en daytona, kan detta stämma eller kryddade han något brutalt?

Vanliga subs stämde överens med vad jag läst i denna tråd
12 år... vem orkar vänta så länge ( om det stämmer)

Tillbaka
Topp