• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Som tidigare varit uppe i tråden. De flesta AD väljer sina kunder och varför skulle de inte göra det?

Jag väntade två månader på en Hulk. Hade räknat med något år. Att vara en lojal och bra kund verkar löna sig lite grann om man vill köpa sportrolex. Fast fanns ingen möjlighet till att köa på en Daytona ändå...
 
6C997E2F-4C56-48A3-AF20-BE2F5CCE142D.jpeg
 
Som tidigare varit uppe i tråden. De flesta AD väljer sina kunder och varför skulle de inte göra det?

Jag väntade två månader på en Hulk. Hade räknat med något år. Att vara en lojal och bra kund verkar löna sig lite grann om man vill köpa sportrolex. Fast fanns ingen möjlighet till att köa på en Daytona ändå...
Inte tillräckligt bra kund alltså ;)
 
Det är väl inte superkomplicerat. En dos statusknarkare, en dos ekonomiska lycksökare och en dos entusiaster :) När sedan ingen av grupperna skrämmer bort någon annan blir det för få klockor att samsas om.

Exakt. Sen kan man såklart ställa sig frågande till hur intresset det kommer se ut i framtiden då föregående modell hade minst lika stor hype när den lanserades för att under sista 2-3 åren vara relativt lättillgänglig
 
Exakt. Sen kan man såklart ställa sig frågande till hur intresset det kommer se ut i framtiden då föregående modell hade minst lika stor hype när den lanserades för att under sista 2-3 åren vara relativt lättillgänglig
För att sedan skjuta i höjden igen när efterträdaren släpptes. Från sval till het på nolltid. Rolexmarknaden är rolig ibland.
 
9552A24C-026D-4B56-BDC2-7807D9AFF516.png
Dålig koll på Rolexs väntelistor men på väg till hotellet såg jag precis denna Root Beer
i skyltfönstret i Rolex butiken i Bremen.
Snabb koll på Chrono24 verkar priset bra. Är själv inte intresserad men tips ifall någon är på jakt!

Vänligen,
Martin
det är en av få modeller jag har sett i många skyltfönster..både i jönköping,hamburg,berlin och prag!
 
I mina ögon har Rolex aldrig varit osexigare än vad dom är just nu.
Kyssa fötterna på säljarna hos AD för att eventuellt hamna på en lista som inte betyder något för att sedan riskera att bli utpressad när klockan väl finns inne.
Över min döda kropp att jag skulle förnedra mig så.
Håller inte med här, själv gick jag in till AD med t- shirt ryggsäck och shorts i sommras o prata lite med säljarna om väntetiderna på en GMT, berätta lite bakgrund till varaför jag ville ha klcokan. Är väldigt intereserad av flygplan och vill plugga inkom aerospace engendering. Hon tyckte jag hade en rolig och spännade kopppling till klockan och hon ställde mig på väntelistan till en, 3 månader ringe de och jag gick dit och köpte en. Kysste ingens fötter eller något här.
 
Håller inte med här, själv gick jag in till AD med t- shirt ryggsäck och shorts i sommras o prata lite med säljarna om väntetiderna på en GMT, berätta lite bakgrund till varaför jag ville ha klcokan. Är väldigt intereserad av flygplan och vill plugga inkom aerospace engendering. Hon tyckte jag hade en rolig och spännade kopppling till klockan och hon ställde mig på väntelistan till en, 3 månader ringe de och jag gick dit och köpte en. Kysste ingens fötter eller något här.
Ingen behöver kyssa någons fötter för en svart GMT.
 
Jag fick 2-3 månaders lev-tid som svar av AD för någon vecka sedan gällande en svart GMT.

Och att de fick dom oftare och lättare än tex Sub.
 
Kan man tänka sej att 10% av Daytonaproduktionen är i stål, resten i PM och TT?
Tror du verkligen det? Känns rimligare att tänka sig att ca 50% är i stål och pm och TT ca 25% vardera. Det är juh i regel stålet som efterfrågas, naturligtvis blir det köer även om de pumpar ut 100k daytona i stål/år om efterfrågan ligger på en miljon/år.

Mvh
 
Nej inget helguld köpt här :D
Men de är det här, jag blev minsann inte erbjuden nån Hulk inom ett par månader. Sist jag handlade fick jag dock en fin (fejkskinn, nåja..) "klockväska" från Rolex med plats för 16 klockor medskickat och ett fint litet "läderfat/skål" att lägga tex nycklar på samt ettvgäng dukar/putstrasor.
Men iom att suben var så bra som den faktiskt är så borde de ha erbjudit mig en Julklapps Hulk. Alt en Julklapps Smurf till KRAFTIGT reducerat pris.
Det hade varit ypperlig reklam för företaget! :)

Mvh Farliga Firman
 
Håller inte med här, själv gick jag in till AD med t- shirt ryggsäck och shorts i sommras o prata lite med säljarna om väntetiderna på en GMT, berätta lite bakgrund till varaför jag ville ha klcokan. Är väldigt intereserad av flygplan och vill plugga inkom aerospace engendering. Hon tyckte jag hade en rolig och spännade kopppling till klockan och hon ställde mig på väntelistan till en, 3 månader ringe de och jag gick dit och köpte en. Kysste ingens fötter eller något här.
Trodde att din historia skulle ha en slutkläm där du fick plocka ut en Batman / Pepsi, men så blev det en vanlig GMT, som flera redan har sagt inte är så svåra att få tag på... :)
 
Tillgång i förhållande till efterfrågan. Vad som skapar efterfrågan är en mer komplex fråga.

Bara det faktum att det finns en tråd som denna, som pratar om hur svårt det är att få tag i en Rolex trots prishöjningar, bidrar till ökad efterfrågan. Ngn form av cirkellogik- det är efterfrågat och därmed blir det ännu mer efterfrågat av ännu fler och så fortsätter efterfrågesprialen. Tills den bryts, klockorna syns i skylfönster och man får det omvända.
 
Så länge marknaden går uppåt så :)
Lite generalisering.. Men vart 15 år så dippar marknaden i snitt med 50% ett par gånger.
När det händer så påverkas även lyxkonsumtionen kraftigt.
Ädelmetaller och grus är en sak, men precis som vårt klockintresse kan vara en god investering i goda tider. Så kan det bli katastrof i en lågkonjunktur.
Spännande! Om intresset hos många Rolex-konsumenter bara grundar sig i status kommer klockorna sannolikt ligga nära till hands för avyttring under en lågkonjunktur. Tror du marknaden kan droppa så mycket som 50% (i snitt) hos både retail och andrahands?
 
Spännande! Om intresset hos många Rolex-konsumenter bara grundar sig i status kommer klockorna sannolikt ligga nära till hands för avyttring under en lågkonjunktur. Tror du marknaden kan droppa så mycket som 50% (i snitt) hos både retail och andrahands?

Kort svar: nej.
Klockor som säljs långt över list m.m kommer ju påverkas mest. Men inget ras eller enorma justeringar ifrån ADs tror jag.
 
Jag fick 2-3 månaders lev-tid som svar av AD för någon vecka sedan gällande en svart GMT.

Och att de fick dom oftare och lättare än tex Sub.

Vilken AD var detta? Bergströms i Göteborg sa ett år på en svart GMT till mig, övriga sportstål verkade omöjliga. Blir ju riktigt sugen om det går att ordna på ett par månader!
 
Tillbaka
Topp