• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Det finns exempel på detta i andra branscher såsom växellådor, bromsok, generatorer mm men då används verkligen de gamla originaldelarna för att göra nya så inbytesdelen är rimlig. I det här fallet tror jag Rolex bara kastar de andra delarna i soptunnan. Eller tror ni på riktigt de använder dem för att göra nya? Förstår inte hur det skulle gå till.

Kanske är ”old news” men jag blev på chockad och förbannad när jag fråga om pris på en uppsättning svart tavla och insert till min 16613 som är fullset.

Numera snor de orginaltavlan och insert om man vill byta kulör. Detta är obegripligt och jag fick till svar att det var för att minimera handel på andrahandsmarknaden samt att det är ”inbytespriser”. Vad fan innebär det? Staplar de tavlorna nere i Schweiz för att sedan kränga dem själva eller vad ? :D
Vill du behålla orginaldelarna så går det iof mot ett smärre påslag om 40 procent.
In figures:
Tavla 5800 x 1,4 = 8 120
Insert 900 x 1,4 = 1260
Totalt 9 380 :D

Näää.
Kommer inte supporta detta.

Har andra stött på denna hantering?
Tar de tavlan man redan betalt för en gång ? Allvarligt... ?

Det finns exempel på detta i andra branscher såsom växellådor, bromsok, generatorer mm men då används verkligen de gamla originaldelarna för att göra nya så inbytesdelen är rimlig. I det här fallet tror jag Rolex bara kastar de andra delarna i soptunnan. Eller tror ni på riktigt de använder dem för att göra nya? Förstår inte hur det skulle gå till.

Dessutom byts väl delarna du nämner för att de helt enkelt är utslitna?

I det här fallet tror jag Rolex bara kastar de andra delarna i soptunnan. Eller tror ni på riktigt de använder dem för att göra nya? Förstår inte hur det skulle gå till.

Är det inte så att indexstavar/pluttar är av vitguld på många tavlor? Även en del av tavlorna är av någon ädelmetal. Med tillräckligt många tavlor och index i lådan blir det pengar av återvinningen.

Jag får tillbaka 20-30tusen kr om året från EL-kretsen för återvinning av det pyttelilla fragment av ädelmetall som finns i dom produkter jag säljer.

Vi kan diskutera och spåna länge på affärsidén MEN de tavlor jag köpt tidigare, 2 till sexsiffriga DJ och en till en femsiffrig YM har alla kostat ca 5500:- inkl byte.
Detta senast för ett år sedan och då var det en 116233 som fick ny tavla, dvs ädelmetall.
Så snacket om inbytespris är rent bullshit..
Tycker de kan säga som det är, de vill suga ut ännu mer pengar. Blir extremt osmakligt när de vill att folk ska betala ockerpriser och även bli av med grejer de redan betalat för. Spiken i kistan är svepskälen om inbyte hit o dit som sänder signalen att de tror att folk är helt dum i huvudet och inte förstår.

Detta kommer innebära att jag föredrar gråhandlare och urmakare som fixar biffen på sidan om..

Om man eventuellt vill ha tillbaka originaluppsättning vid senare tillfälle så får man hosta upp igen för saker man redan betalat för antar jag? Makes total sense :rolleyes:.
Alltså jag fattar ju att man vill förhindra delar i omlopp, men att konsumenter ska betala notan är helt befängt. Jag blir faktiskt lite upprörd här.
Mvh / J Josefsson

Vi kan diskutera och spåna länge på affärsidén MEN de tavlor jag köpt tidigare, 2 till sexsiffriga DJ och en till en femsiffrig YM har alla kostat ca 5500:- inkl byte.
Detta senast för ett år sedan och då var det en 116233 som fick ny tavla, dvs ädelmetall.
Så snacket om inbytespris är rent bullshit..
Tycker de kan säga som det är, de vill suga ut ännu mer pengar. Blir extremt osmakligt när de vill att folk ska betala ockerpriser och även bli av med grejer de redan betalat för. Spiken i kistan är svepskälen om inbyte hit o dit som sänder signalen att de tror att folk är helt dum i huvudet och inte förstår.

Detta kommer innebära att jag föredrar gråhandlare och urmakare som fixar biffen på sidan om..
Får man alltså som kund ej köpa lösa tavlor hos Rolex ad ?

Usch för Nymans & Krons. Känns som att passionen för verksamheten är obefintlig.

Som kontrast var jag nere i Montenegro nyligen och vandrade in på AD. Jag bemöttes av personalen på ett helt annorlunda vis, de bad om att få rengöra min klocka eftersom de noterat att den är lite smutsig efter några dagar med solkräm och bad. Slog mig ner, fanns inga klockor alls att köpa (någon DJ 26/28). Säljaren drog upp en daytona med vit urtavla, pepsi GMT m.fl. även en 116508. Alla med en tillhörande lapp ”not for sale” så att kunder ska få möjligheten att testa dessa klockor och inte bara dregla över de på internet, fint kan jag tycka. Slutade upp med att vi pratade i 1,5h och jag glömde nästan min flickvän i poolklubben.

Vad försöker jag säga med det här?
Jag kommer aldrig gå till Nymans eller Krons som t.ex. tog 500kr för att ta bort en länkbit vilket tog dem 2 minuter, max. Jag har självklart att bolaget har vinstintresse och inte är en ideell organisation, men dem saknar klass. När jag inhandlar min AP i helguld, då blir det på annat håll. Hoppas att Nymans tycker det är värt det att bete sig så mot lyxkonsumenter.

Tillbaka
Topp