• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tyvärr är de inte ensamma.
Frågade Breitling Nordic samma sak avseende nya Superocean. Den är fin i svart, men är man svag för orange är den inte heller dum. Fast kanske en tavla man helst varvar med nåt annat.
Men icke. Man hade tidigare erbjudit den möjligheten men Kern har sagt något i stil med:
We are not in the dial business. We are in the watch business.
Men andra ord, vill du ha en annan färg, köp en klocka till.
Dessutom knycker även Breitling din gamla tavla.
Astrist om man är klockentusiast.

Så har Breitling gjort långt innan Kern.
När det gäller Rolex så såg man tidigare att både tavlor och inserts såldes hej vilt på en massa sidor. Men då blir det mycket franken klockor och kopior med originaltavlor och inserts också. Kanske därför man stramar åt?
 
Jag råkade ut för något likande. Jag skulle köpa en jubilee länk till min 16710. Säljaren var extremt tveksam och sa att hon inte kunde sälja delar som inte hör till klockan samt att hon sa det i en halvdryg ton. Men när jag förklarade för henne att GMTn finns med Jubilee var det inga problem. Hon var dock tvungen och kolla upp serienumret mot något register och när hon kom tillbaka ut var hon riktigt trevlig. Vi pratade om andra klockor och hon visade runt och tog fram flera andra klockor som hon visste att jag inte skulle köpa (t.ex. Day Date). 12000kr och någon vecka senare fick jag en jubilee länk så nu har en jubilee och en oyster. Jag köpte även ett Coke insert till klockan och det var inte heller några problem eller något prat om att jag inte fick behålla mitt pepsi insert. Hade jag kommit dit med min 16600 och velat ha en jubilee länk hade det dock varit tvär nej. Det är väl lite som Patek Nautilus med grön tavla och grönt band. Man inte får köpa ett grönt band om man har en annan färg på urtavlan än den gröna vilket gör att folk betalar helt sjuka priser på andrahandsmarknaden för dem.
Jag tycker att de ska skita fullständigt i vad vi konsumenter gör med våra klockor så länge vi inte gör något olagligt med dem. Det är ju precis som om Volvo inte skulle tillåta någon ändring på bilen mot hur den såg ut när den rullade av bandet. Helt sjukt ju!
 
Jag råkade ut för något likande. Jag skulle köpa en jubilee länk till min 16710. Säljaren var extremt tveksam och sa att hon inte kunde sälja delar som inte hör till klockan samt att hon sa det i en halvdryg ton. Men när jag förklarade för henne att GMTn finns med Jubilee var det inga problem. Hon var dock tvungen och kolla upp serienumret mot något register och när hon kom tillbaka ut var hon riktigt trevlig. Vi pratade om andra klockor och hon visade runt och tog fram flera andra klockor som hon visste att jag inte skulle köpa (t.ex. Day Date). 12000kr och någon vecka senare fick jag en jubilee länk så nu har en jubilee och en oyster. Jag köpte även ett Coke insert till klockan och det var inte heller några problem eller något prat om att jag inte fick behålla mitt pepsi insert. Hade jag kommit dit med min 16600 och velat ha en jubilee länk hade det dock varit tvär nej. Det är väl lite som Patek Nautilus med grön tavla och grönt band. Man inte får köpa ett grönt band om man har en annan färg på urtavlan än den gröna vilket gör att folk betalar helt sjuka priser på andrahandsmarknaden för dem.
Jag tycker att de ska skita fullständigt i vad vi konsumenter gör med våra klockor så länge vi inte gör något olagligt med dem. Det är ju precis som om Volvo inte skulle tillåta någon ändring på bilen mot hur den såg ut när den rullade av bandet. Helt sjukt ju!

Egentligen två olika saker. De skiter säkerligen i vad folk gör med sin klocka, men de väljer att begränsa vilka delar de vill sälja.
Detsamma gäller nog Volvo.
 
Vad har det med min kommentar att göra?
Kanske ingenting.
Men det jag far efter är att det straffar kunderna. En normal tavla har legat mellan 5-6k i ett par år nu. Nu får vi betala 40 procent extra för att behålla ursprungstavlan.
Rimligt vore att man kunde få byta in ursprungstavlan och få 40 procent rabatt på den nya. Då finns iaf ett incitament till inbyte. Men istället höjer man priset på den nya alt. Tar den gamla i beslag. Bedrövligt..
 
Egentligen två olika saker. De skiter säkerligen i vad folk gör med sin klocka, men de väljer att begränsa vilka delar de vill sälja.
Detsamma gäller nog Volvo.
Jag känner flera som köpt helt nya delar till sin bil som är från en annan bilmodell t.ex. XC90 bromsskivor till en V70, flera inredningsdetaljer osv och det har inte ifrågasatts alls.
Samma sak med Audi.
Kompisen köpte delar till sin A3 och det var RS3 och RS6 delar m.m.
 
Kanske ingenting.
Men det jag far efter är att det straffar kunderna. En normal tavla har legat mellan 5-6k i ett par år nu. Nu får vi betala 40 procent extra för att behålla ursprungstavlan.
Rimligt vore att man kunde få byta in ursprungstavlan och få 40 procent rabatt på den nya. Då finns iaf ett incitament till inbyte. Men istället höjer man priset på den nya alt. Tar den gamla i beslag. Bedrövligt..
Det vore intressant att höra vad någon AD som läst tråden har att säga om detta.
 
Kanske ingenting.
Men det jag far efter är att det straffar kunderna. En normal tavla har legat mellan 5-6k i ett par år nu. Nu får vi betala 40 procent extra för att behålla ursprungstavlan.
Rimligt vore att man kunde få byta in ursprungstavlan och få 40 procent rabatt på den nya. Då finns iaf ett incitament till inbyte. Men istället höjer man priset på den nya alt. Tar den gamla i beslag. Bedrövligt..
Och värre lär det bli?
 
Kanske ingenting.
Men det jag far efter är att det straffar kunderna. En normal tavla har legat mellan 5-6k i ett par år nu. Nu får vi betala 40 procent extra för att behålla ursprungstavlan.
Rimligt vore att man kunde få byta in ursprungstavlan och få 40 procent rabatt på den nya. Då finns iaf ett incitament till inbyte. Men istället höjer man priset på den nya alt. Tar den gamla i beslag. Bedrövligt..
Precis, det verkar som många lämnar själva kärnämnet här. Stå på dig!
 
Vad försöker jag säga med det här?
Jag kommer aldrig gå till Nymans eller Krons som t.ex. tog 500kr för att ta bort en länkbit vilket tog dem 2 minuter, max. Jag har självklart att bolaget har vinstintresse och inte är en ideell organisation, men dem saknar klass. När jag inhandlar min AP i helguld, då blir det på annat håll. Hoppas att Nymans tycker det är värt det att bete sig så mot lyxkonsumenter.
Om man är ”lyxkonsument” så höjer man väl inte på ögonbrynen att behöva betala 500kr för att ta bort en länkbit? Speciellt inte om man dessutom funderar på att köpa en helgulds AP för x antal hundratusen kronor. Sen går det ju då även att diskutera definitionen av ”klass” att glida runt med en AP i helguld. ;)
 
Om man är ”lyxkonsument” så höjer man väl inte på ögonbrynen att behöva betala 500kr för att ta bort en länkbit? Speciellt inte om man dessutom funderar på att köpa en helgulds AP för x antal hundratusen kronor. Sen går det ju då även att diskutera definitionen av ”klass” att glida runt med en AP i helguld. ;)
Guld-APn köps väl begagnat/hos gråhandlare, och personen i fråga går inte med en spänn i förlust den dagen försäljning sker.
 
Jag känner flera som köpt helt nya delar till sin bil som är från en annan bilmodell t.ex. XC90 bromsskivor till en V70, flera inredningsdetaljer osv och det har inte ifrågasatts alls.
Samma sak med Audi.
Kompisen köpte delar till sin A3 och det var RS3 och RS6 delar m.m.

Det jag menar är att de begränsar vad de vill sälja. Jag tror inte att man kan köpa vilken ratt eller stol man vill hur som helst. Men jag kan ha fel.
 
Men jag fattar inte det där. Är tillverkningskostnaden lägre om de behåller den gamla? Renoverar de tavlorna? Finns gamla tavlor att köpa hos ad/rolex?
Det håller ju inte.. bullshit
Svaret avsåg att de i vissa fall renoverar delarna o säljer igen.
Men det gäller såklart inte här. Nu handlar det om business. De vill inte att tavlorna säljs i andra hand. Enklaste sättet är såklart att eliminera att de finns i omlopp. Behöver du en ny för att de gamla skadats är det inget problem, du köper en ny, de slänger den gamla.
Men vill du ha en till, då har du plötsligt en "över", som i tider som dessa när märket ballat ur fullständigt, betinger ett värde på andrahandsmarknaden som de vill ha själva.

Svaret avsåg om det är lagligt eller ej. Jag är övertygad om att det är skrupelfritt.
Men förbaskat trist.
 
Om man är ”lyxkonsument” så höjer man väl inte på ögonbrynen att behöva betala 500kr för att ta bort en länkbit? Speciellt inte om man dessutom funderar på att köpa en helgulds AP för x antal hundratusen kronor. Sen går det ju då även att diskutera definitionen av ”klass” att glida runt med en AP i helguld. ;)
Ah! Du är en sån.
Vänligen bortse från mitt inlägg.
 
Senast ändrad:
Det måste skilja mkt från AD till AD.
Vet många som köpt tavlor och fått behålla den gamla.
Har även köpt tavlor utan att behöva montera dom, alltså fått dom löst.
 
När jag köpte av Rolex AD på Kanarieöarna tidigare i år nämnde säljaren spontant att om jag vill köpa till annan tavla senare så är det bra att göra det hos dem. Enligt henne behåller Rolex AD numera ofta gamla delar och tavlor, men enligt spansk lag har de inte rätt att göra det och därför gäller inte det spanska AD. Ingen aning om det stämmer men ändå intressant att de själva tog upp problemet med att AD i andra länder behåller utbytta delar.
 
Det jag menar är att de begränsar vad de vill sälja. Jag tror inte att man kan köpa vilken ratt eller stol man vill hur som helst. Men jag kan ha fel.
Du har fel. Det är bara att springa till vilken ÅF som helst med rätt artikelnummer så kommer de sälja vilken del som helst utan att bry sig. Gäller även M och RS specifika delar.

Däremot finns mängder med andra begränsningar inom bilbranschen. Motorstyrning som är krypterad, delar till insprutning som behöver kodas in med programvara som bara finns hos aukt. ÅF mm.mm.
 
Du har fel. Det är bara att springa till vilken ÅF som helst med rätt artikelnummer så kommer de sälja vilken del som helst utan att bry sig. Gäller även M och RS specifika delar.

Däremot finns mängder med andra begränsningar inom bilbranschen. Motorstyrning som är krypterad, delar till insprutning som behöver kodas in med programvara som bara finns hos aukt. ÅF mm.mm.

Intressant. Jag trodde att de höll mer koll på grejerna.
 
Jag ville köpa bandstift till DJ36 nyligen och då sa ADn att de egentligen inte får sälja dessa löst för Rolex men de gjorde ett undantag denna gång.

Så har det iofs varit ganska länge. Jag ville byta ut bandstiften på min DJ så jag gick in till Rob för att köpa ett par nya och ta hem. Eftersom jag inte hade klocka med mig fick jag inte köpa dem. Rent trams.
 
Tillbaka
Topp