De sköter det med prissättning istället. Delarna är brutalt dyra så det lönar sig inte att bygga exempelvis en RS6 av reservdelar jämfört med att köpa en.Intressant. Jag trodde att de höll mer koll på grejerna.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
De sköter det med prissättning istället. Delarna är brutalt dyra så det lönar sig inte att bygga exempelvis en RS6 av reservdelar jämfört med att köpa en.Intressant. Jag trodde att de höll mer koll på grejerna.
Ja?Din formulering får det att låta som att du insinuerar annat: att man bör göra det ena eller det andra. Det tror jag också du förstår.
När jag köpte av Rolex AD på Kanarieöarna tidigare i år nämnde säljaren spontant att om jag vill köpa till annan tavla senare så är det bra att göra det hos dem. Enligt henne behåller Rolex AD numera ofta gamla delar och tavlor, men enligt spansk lag har de inte rätt att göra det och därför gäller inte det spanska AD. Ingen aning om det stämmer men ändå intressant att de själva tog upp problemet med att AD i andra länder behåller utbytta delar.
På vilket sätt skulle det strida mot någon lag ? Hur resonerar du ?Jag ställer mig tveksam till att det är lagligt någonstans.
På vilket sätt skulle det strida mot någon lag ? Hur resonerar du ?
Men nu är det ju inte så att det vägrar, utan att de kostar mycket mer om du vill behålla dina gamla delar. Det strider inte mot någon lag och är absolut inte egenmäktigt förfarande. Helt enkelt ett kommersiellt erbjudande, som man kan tycka är girigt.Egenmäktigt förfarande eller något åt det hållet om ADn vägrar lämna tillbaka delen som bytts ut. Det hänger så klart på om det informerats om det innan, men även då är det väl lite tveksamt att säga att vi kan göra jobbet, men bara om du går med på att inte få tillbaka det som ska bytas. Vill minnas att det fanns en tråd eller ett gäng inlägg i rolextråden om just en sån situation tidigare i år, där någon först efter ett tavelbyte fick veta att han inte skulle få med sig den utbytta hem utan att betala extra, men jag kan inte hitta den nu. Eller så har jag inbillat mig...
Det gnälls en jävla massa på Sverige med, men få flyttar.Det gnälls en jävla massa på Rolex, men folk förblir kunder?
Men nu är det ju inte så att det vägrar, utan att de kostar mycket mer om du vill behålla dina gamla delar. Det strider inte mot någon lag och är absolut inte egenmäktigt förfarande. Helt enkelt ett kommersiellt erbjudande, som man kan tycka är girigt.
Tycker Rolexs agerande är kontraproduktivt, då det vet att det är gynnsamt för kunderna att få behålla originaldelar eftersom klockan då har ett högre värde och kunden känner sig inte lurad. Tyvärr verkar Rolex idag styras av kortsiktiga strategiska beslut. För mig är det obegripligt, då det borde vara extremt lönsamma, och kunde låta den lilla % av deras kundkrets som är klocknördar också vara nöjda kunder.
Ibland är det nån korkad säljare som fattat ett mail fel inget direktiv från märket samma sak händer med kassörskan på Ica emellanåtSom sagt, beror ju på om det kommuniceras i förväg. Skulle jag lämna in för ett byte o sen få höra att jag måste betala extra för mina originaldelar när jag hämtar klockan så blir det polisanmälan.
Om 1-2 år är dagens marknadspris framtidens listpris, men jag förstår dig! Vill inte heller betala över listSkulle vilja ha denna (exakt utförande). Har varit på radarn länge
https://klocksnack.se/threads/rolex-datejust.118005/
Är det 1-2 års väntetid? (no problemo) och spelar det någon roll till vilken svensk AD man vänder sig. Av ren princip tänker jag inte betala en spänn över list
Om 1-2 år är dagens marknadspris framtidens listpris, men jag förstår dig! Vill inte heller betala över list
Förklara gärna vad du menar med ”du är en sån”.Ah! Du är en sån.
Vänligen bortse från mitt inlägg.
Jo det får du men de är 40 procent dyrare än för någon månad. Vill du ha samma pris som tidigare får du lämna in orginaltavlan i inbyte.Får man alltså som kund ej köpa lösa tavlor hos Rolex ad ?
Orimligt!Jo det får du men de är 40 procent dyrare än för någon månad. Vill du ha samma pris som tidigare får du lämna in orginaltavlan i inbyte.
Du är rädd att du kommer förlora pengar om du måste sälja klockan?Tråkig fundering men liksåväl viktig (för min egen del åtminstone).. hur ser marknadsutsikerna för Rolex ut de kommande månaderna tror ni? Köpte min första 'ordentliga' Rolex (116300) för 1 år sedan, och med lågkonjunktur på ingång kan man ju inte annat än vara intresserad i hur marknaden kommer att förändras framöver. Vad tror ni?
PS. Är detta fel tråd så får ni hemskt gärna tillrättavisa mig!
Ska du sälja?Tråkig fundering men liksåväl viktig (för min egen del åtminstone).. hur ser marknadsutsikerna för Rolex ut de kommande månaderna tror ni? Köpte min första 'ordentliga' Rolex (116300) för 1 år sedan, och med lågkonjunktur på ingång kan man ju inte annat än vara intresserad i hur marknaden kommer att förändras framöver. Vad tror ni?
PS. Är detta fel tråd så får ni hemskt gärna tillrättavisa mig!
Skulle väl kanske inte använda ordet räddDu är rädd att du kommer förlora pengar om du måste sälja klockan?
Väldigt nöjd med klockan och kan lätt tänka mig att ha den ett år till, men inte omöjligt beroende lite på hur resonemanget går här, haha!Ska du sälja?
Varför har du ens köpt en så dyr klocka när du uppenbart inte har råd med den?Skulle väl kanske inte använda ordet räddmen som student föredrar man ju såklart att inte gå back mer på än klocka om alternativet är att gå back mindre.
Väldigt nöjd med klockan och kan lätt tänka mig att ha den ett år till, men inte omöjligt beroende lite på hur resonemanget går här, haha!
Oj trist ton.. med all respekt har väl du inte insikt i min ekonomiVarför har du ens köpt en så dyr klocka när du uppenbart inte har råd med den?
Sälj omedelbart och köp nåt för några tusen.
Det var du som sa att du var student?Oj trist ton.. med all respekt har väl du inte insikt i min ekonomi![]()
Du utgår alltså från att ingen student har ekonomiska förutsättningar för att äga en klocka i den prisklassen...? Dina fördomar gör mig oerhört nyfiken. Nåväl, kan vi hålla oss till min ursprungliga fråga eller vill vi gräva djupare i min privatekonomi?Det var du som sa att du var student?
Om det är en hobby. Utgå alltid från att du kan förlora pengar.Skulle väl kanske inte använda ordet räddmen som student föredrar man ju såklart att inte gå back mer på än klocka om alternativet är att gå back mindre.
Väldigt nöjd med klockan och kan lätt tänka mig att ha den ett år till, men inte omöjligt beroende lite på hur resonemanget går här, haha!
Du skrev ju att det var jobbigt att förlora pengar på klockan med argumentet att du var student?Du utgår alltså från att ingen student har ekonomiska förutsättningar för att äga en klocka i den prisklassen...? Dina fördomar gör mig oerhört nyfiken. Nåväl, kan vi hålla oss till min ursprungliga fråga eller vill vi gräva djupare i min privatekonomi?
Korrekt. Men det faktum att jag föredrar att "förlora" 5tkr istället för 8tkr är väl knappast argument för att jag inte har råd att äga klockan. Snacka om ett cykelskjul.Du skrev ju att det var jobbigt att förlora pengar på klockan med argumentet att du var student?
Om du inte har brist på deg, varför bryr du dig då? Varför nämner du att du är student?Du utgår alltså från att ingen student har ekonomiska förutsättningar för att äga en klocka i den prisklassen...? Dina fördomar gör mig oerhört nyfiken. Nåväl, kan vi hålla oss till min ursprungliga fråga eller vill vi gräva djupare i min privatekonomi?
Du tror att i en riktig lågkonjunktur kunna ha en sådan liten nedgång i priset på helt onödig lyxkonsumtion?Korrekt. Men det faktum att jag föredrar att "förlora" 5tkr istället för 8tkr är väl knappast argument för att jag inte har råd att äga klockan. Snacka om ett cykelskjul.
Och detta grundar du på tidigare lågkonjukturer?Du tror att i en riktig lågkonjunktur kunna ha en sådan liten nedgång i priset på helt onödig lyxkonsumtion?
Snarare 50-80% ner!