• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Korrekt. Men det faktum att jag föredrar att "förlora" 5tkr istället för 8tkr är väl knappast argument för att jag inte har råd att äga klockan. Snacka om ett cykelskjul.
Sjäkvklart vill ingen förlora pengar. Men har man köpt en ”onödig” pryl för 100k och sedan oroar sig för huruvida man kommer förlora 5 eller 8k så har man i min värld köpt en lite för dyr pryl :)

Skulle väl kanske inte använda ordet rädd ;) men som student föredrar man ju såklart att inte gå back mer på än klocka om alternativet är att gå back mindre.

Väldigt nöjd med klockan och kan lätt tänka mig att ha den ett år till, men inte omöjligt beroende lite på hur resonemanget går här, haha!

För att (visa god vilja och försöka att) svara på din fråga, så tror jag att det är nästan omöjligt att förutspå på så kort tid som ett år eller två. Det finns väl två faktorer som talar emot just din klocka 1) vissa upplevde sen som lite bulkig 2) den ersattes av en modell med det nya verket. Hur mycket av det som redan är inprisat i dagens begagnatpris är dock svårt att säga. Sedan finns det ju mer allmänna trender och just nu är allt Rolex hett som ett strykjärn. Kommer trenden att hålla i sig? Troligen inte i all evighet, men jag har svårt att se att luften helt skulle gå ur rolexmarknaden på kort sikt.

Om jag bara beaktade ekonomin, så skulle jag sålt den om nu om man får ett hyggligt pris, men om du inte får det, inte heller drabbas av panik och slumpa iväg den.

Och detta grundar du på tidigare lågkonjukturer?
Mer magkänsla. Svårt att sälja i tider när väldigt många desperat måste bli av med sina innehav för att täcka bostadsamorteringar, bränsleköp, matinköp etc...
Jag pratar såklart om en lågkonjunktur med grunder i storskaligt krig, ett inte helt osannolikt scenario med den krigshets som pågår i oljeproducerande områden!

För att (visa god vilja och försöka att) svara på din fråga, så tror jag att det är nästan omöjligt att förutspå på så kort tid som ett år eller två. Det finns väl två faktorer som talar emot just din klocka 1) vissa upplevde sen som lite bulkig 2) den ersattes av en modell med det nya verket. Hur mycket av det som redan är inprisat i dagens begagnatpris är dock svårt att säga. Sedan finns det ju mer allmänna trender och just nu är allt Rolex hett som ett strykjärn. Kommer trenden att hålla i sig? Troligen inte i all evighet, men jag har svårt att se att luften helt skulle gå ur rolexmarknaden på kort sikt.

Om jag bara beaktade ekonomin, så skulle jag sålt den om nu om man får ett hyggligt pris, men om du inte får det, inte heller drabbas av panik och slumpa iväg den.
Tack för ett bra svar - just den här diskussionen jag var ute efter!

Jag får erkänna att jag inte har någon, men jag litar på att Nordea har råd med en sådan mackapär. Inte jag själv som hittat på det, om det var det du undrade.
https://www.di.se/live/nordeas-prognos-avmattning-i-svensk-ekonomi-overgar-i-lagkonjunktur/
Nej, var mest sättet du uttryckte det på som jag reagerade på eftersom det lät så självklart och 100 procentigt..

Nordea "spår" och "räknar med" bla bla bla..
Därifrån till verklighet är ju en bit imo.
Tycker jag läst om den här lågkonjukturen och att bubblan skall spricka i ett par år nu...

Är det inte en ganska onödigt aggressiv och trist ton i inläggen ovan?

Jag har lite svårt att se vitsen med det eller hur det skulle göra klockdiskussionerna här på forumet mer givande. Vi är väl här för att ha trevligt?
Själv så tycker jag att inlägg där man ser klockor som investeringar är rätt onödiga här på KS.

Häng på placera.nu istället

Själv så tycker jag att inlägg där man ser klockor som investeringar är rätt onödiga här på KS.

Häng på placera.nu istället

Om det skrivs något som jag upplever onödigt eller ointressant så låter jag bli att delta i den diskussionen. Allt kan ju liksom inte anpassas just efter mina preferenser och det skulle bli rätt jobbigt både för mig och övriga forumbesökare om man skulle bemöta allt sådant med arga inlägg.

Min favoritartikel artikel på ämnet: https://www.ablogtowatch.com/rolex-prices-past-60-years-revealing-analysis/

Bifogar även grafen på subbens prisutveckling, som jag tycker säger en del om hur pass väl den klarat lågkonjunkturer genom tiderna :) inser att vi inte pratar specifikt om subben, men tycker ändå det är intressant hur pass väl just den ändå har klarat sig.

Bilagor

• 2DF76FB2-AF61-4466-A851-7C58A501574C.png
    2DF76FB2-AF61-4466-A851-7C58A501574C.png
    92 KB · Visningar: 0
Min favoritartikel artikel på ämnet: https://www.ablogtowatch.com/rolex-prices-past-60-years-revealing-analysis/

Bifogar även grafen på subbens prisutveckling, som jag tycker säger en del om hur pass väl den klarat lågkonjunkturer genom tiderna :) inser att vi inte pratar specifikt om subben, men tycker ändå det är intressant hur pass väl just den ändå har klarat sig.

Ändå ganska dålig utveckling mellan mars 08 och oktober samma år. Feb -80 till juni -84 är bortsedd då alla minns denna period som Rolex-öken. :D

Kanske är ”old news” men jag blev på chockad och förbannad när jag fråga om pris på en uppsättning svart tavla och insert till min 16613 som är fullset.

Numera snor de orginaltavlan och insert om man vill byta kulör. Detta är obegripligt och jag fick till svar att det var för att minimera handel på andrahandsmarknaden samt att det är ”inbytespriser”. Vad fan innebär det? Staplar de tavlorna nere i Schweiz för att sedan kränga dem själva eller vad ? :D
Vill du behålla orginaldelarna så går det iof mot ett smärre påslag om 40 procent.
In figures:
Tavla 5800 x 1,4 = 8 120
Insert 900 x 1,4 = 1260
Totalt 9 380 :D

Näää.
Kommer inte supporta detta.

Har andra stött på denna hantering?

Ny policy från Rolex? Känns det inte mer som om Nymans försöker höja sina vinstmarginaler ytterligare?
Har du kollat med andra AD:s?

Låter helt befängt dessutom på en utgången modell, vad är det för trams @Nymans Ur 1851 ?
Hej,

Rolex har kommit med nya ”guidelines”, vilket i praktiken är regler vi som auktoriserad återförsäljare MÅSTE följa för att behålla auktorisationen. AB Nymans Ur 1851 som auktoriserad ÅF är alltså tvungen att implementera detta. Dvs alla reservdelar, inklusive länkar och tavlor har en prislista vilket är baserade på inbytespriser. Man betalar alltså ett givet pris för ny del mot att vi skickar tillbaks ursprungsdelen till Rolex.

I det här fallet gäller exemplet en urtavla. Vill man köpa en ny tavla och därefter behålla sin tavla man hade i klockan från början (vilket såklart är helt naturligt) tillkommer 40% av priset på den tavlan. Det är så de nya reglerna ser ut. Det finns kanske auktoriserade ÅF runt om i världen som ännu inte implementerat detta, men vi som största ÅF i Sverige är alltid granskade först, och behöver således efterfölja deras nya guidelines snarast möjligt.

Har ni några frågor eller funderingar så är ni varmt välkomna att kontakta oss eller besöka någon av våra butiker.

Med vänlig hälsning,
Nymans Ur 1851

Hej,

Rolex har kommit med nya ”guidelines”, vilket i praktiken är regler vi som auktoriserad återförsäljare MÅSTE följa för att behålla auktorisationen. AB Nymans Ur 1851 som auktoriserad ÅF är alltså tvungen att implementera detta. Dvs alla reservdelar, inklusive länkar och tavlor har en prislista vilket är baserade på inbytespriser. Man betalar alltså ett givet pris för ny del mot att vi skickar tillbaks ursprungsdelen till Rolex.

I det här fallet gäller exemplet en urtavla. Vill man köpa en ny tavla och därefter behålla sin tavla man hade i klockan från början (vilket såklart är helt naturligt) tillkommer 40% av priset på den tavlan. Det är så de nya reglerna ser ut. Det finns kanske auktoriserade ÅF runt om i världen som ännu inte implementerat detta, men vi som största ÅF i Sverige är alltid granskade först, och behöver således efterfölja deras nya guidelines snarast möjligt.

Har ni några frågor eller funderingar så är ni varmt välkomna att kontakta oss eller besöka någon av våra butiker.

Med vänlig hälsning,
Nymans Ur 1851
Vad gör Rolex med alla begagnade delar?

Jag förstår att ni måste hålla er till de riktlinjer ni får från Rolex men för mig låter det helt sjukt att man ska betala extra om man vill behålla den tavla man redan betalat en gång, dvs som påslag på den nya. Förstod jag det hela korrekt?

Det verkar va svårt det här :) vill du behålla din gamla tavla betalar du fullpris. Kan du tänka dig att lämna in den i inbyte får du en stor rabatt. Om det är rimliga priser är en annan diskussion.

Säg att du har en klocka som är värd 60k. Du vill byta klocka med en kompis. Hans är värd 80k. Du ger din klocka och 20k så är ni båda nöjda. Då kan du ju inte säga till din kompis: ”menar du att jag måste betala 60k extra för min egna klocka om jag vill behålla den?”. Priset är 80k i cash eller din klocka plus 20k. Är du med mig?

Hej,

Med vänlig hälsning,
Nymans Ur 1851
Rolex värderar alltså en beg tavla till ca 40% av värdet på en ny?

Är då de nya tavlorna 40% billigare nu än förra veckan eller håller tavlorna samma pris, före och efter deras nya regler?

Jag förstår att ni måste hålla er till de riktlinjer ni får från Rolex men för mig låter det helt sjukt att man ska betala extra om man vill behålla den tavla man redan betalat en gång, dvs som påslag på den nya. Förstod jag det hela korrekt?
Om jag tolkar deras inlägg rätt så är priset du betalar ett inbytespris, dvs lägre än vad det hade varit om du köpt en ny reservdel och behållit den gamla.

Detta är vanligt i många branscher.

Tillbaka
Topp