• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

hej!

Rookiefråga coming up.

Ska köpa en Rolex hos en AD men färgen jag vill ha finns bara i en separat urtavla som de erbjudit sig att sätta in i klockan de har i annan färg. Förändrar det här nåt vid en ev vidareförsäljning om några år? Blir den ”mindre original” så att säga? Eller märks ingen skillnad för den som ska värdera/autenticera sen? Det är en Oyster Perpetual om det spelar nån roll.

Det verkar va svårt det här :) vill du behålla din gamla tavla betalar du fullpris. Kan du tänka dig att lämna in den i inbyte får du en stor rabatt. Om det är rimliga priser är en annan diskussion.

Säg att du har en klocka som är värd 60k. Du vill byta klocka med en kompis. Hans är värd 80k. Du ger din klocka och 20k så är ni båda nöjda. Då kan du ju inte säga till din kompis: ”menar du att jag måste betala 60k extra för min egna klocka om jag vill behålla den?”. Priset är 80k i cash eller din klocka plus 20k. Är du med mig?
Nu förstår jag inte riktigt. Skulle du kunna ta det en gång till men gärna med fler exempel?

Det verkar va svårt det här :) vill du behålla din gamla tavla betalar du fullpris. Kan du tänka dig att lämna in den i inbyte får du en stor rabatt. Om det är rimliga priser är en annan diskussion.
Det är inte alls så jag tolkar deras svar, "en rabatt". Man ger inte rabatt på något som en konsument redan äger. De skriver "Vill man köpa en ny tavla och därefter behålla sin tavla man hade i klockan från början (vilket såklart är helt naturligt) tillkommer 40% av priset på den tavlan" - det står alltså tillkommer, inte dras av. Och "den tavlan" refererar till den äldre tavlan. Så visst, om du tycker att betala 40 % på något du redan äger samtidigt som du köper ytterligare en produkt är "en stor rabatt"...

Jag fick denna offert idag från RobE som ska fixa en sub. Priserna gällde om man bytte in sina delar. Jag vet inte vad priserna låg på innan men har svårt att tro att jag fått någon 40% rabatt på delarna...

FFC6DC64-CA4E-4C96-ABB4-EB01E2E7074E.jpeg

@Nymans Ur 1851
Men tavlorna är ju inte billigare nu med denna nya regel att det är sk. Inbytespriser :) tavlorna kostade ju precis samma för 6 eller 12 månader sedan och då behövde vi inte lämna ifrån oss saker vi redan betalt för.

Förklara gärna detta?
Ni har inte torskat 3000 spänn från mig utan 9000 spänn då detta är oförskämt och jag avstår från köp och vänder mig till andra handlare.

Hej,

Rolex har kommit med nya ”guidelines”, vilket i praktiken är regler vi som auktoriserad återförsäljare MÅSTE följa för att behålla auktorisationen. AB Nymans Ur 1851 som auktoriserad ÅF är alltså tvungen att implementera detta. Dvs alla reservdelar, inklusive länkar och tavlor har en prislista vilket är baserade på inbytespriser. Man betalar alltså ett givet pris för ny del mot att vi skickar tillbaks ursprungsdelen till Rolex.

I det här fallet gäller exemplet en urtavla. Vill man köpa en ny tavla och därefter behålla sin tavla man hade i klockan från början (vilket såklart är helt naturligt) tillkommer 40% av priset på den tavlan. Det är så de nya reglerna ser ut. Det finns kanske auktoriserade ÅF runt om i världen som ännu inte implementerat detta, men vi som största ÅF i Sverige är alltid granskade först, och behöver således efterfölja deras nya guidelines snarast möjligt.

Har ni några frågor eller funderingar så är ni varmt välkomna att kontakta oss eller besöka någon av våra butiker.

Med vänlig hälsning,
Nymans Ur 1851

Senast ändrad:
Jag var hos Bergströms idag och plockade upp två bandstift. När jag var där var det en kille i 25 års åldern som var sugen på att köpa en ”Rolex i stål” som han så fint sa till säljaren. Gärna typ en Daytona, Sub eller en GMT. Jag såg på säljaren att hon knappt kunde hålla sig för skratt. Hon sa att det var 12 års kö på Daytonan och att alla listor för de klockorna är stängda (om man inte vill ha TT eller ädelmetall). Det låter helt sjukt med 12 års väntetid.

Säg att du har en klocka som är värd 60k. Du vill byta klocka med en kompis. Hans är värd 80k. Du ger din klocka och 20k så är ni båda nöjda. Då kan du ju inte säga till din kompis: ”menar du att jag måste betala 60k extra för min egna klocka om jag vill

Jag kommer ligga sömnlös om jag inte får klarhet i detta.

Jag var hos Bergströms idag och plockade upp två bandstift. När jag var där var det en kille i 25 års åldern som var sugen på att köpa en ”Rolex i stål” som han så fint sa till säljaren. Gärna typ en Daytona, Sub eller en GMT. Jag såg på säljaren att hon knappt kunde hålla sig för skratt. Hon sa att det var 12 års kö på Daytonan och att alla listor för de klockorna är stängda (om man inte vill ha TT eller ädelmetall). Det låter helt sjukt med 12 års väntetid.
Hon kunde ju lika gärna sagt 62 år. Det är lika sant som 12 år. Klart att det inte är några 12 års väntetid - det är bara ett svar för att få folk att fatta att ”glöm det”.
Fatta hur trötta de måste vara på att få den frågan 400 ggr varje dag från folk som de fått slussa in genom två dörrar bara för att slussa dem tillbaka rätt ut i kylan igen...

Perfekt ju, snart kan man skriva upp sitt nyfödda barn på listan, så de kan köpa en sub till 30årsdagen.

haha underbart!!

fråga om man kan betala den direkt nu då? innan inflationen kommer
Det kommer kunna handlas som finansiella instrument, ’Rolex Futures’. Sen belånas de tio ggr om och säljs i fonder som rateas AAA. Leveranser uteblir och VIPS! Ny finanskris. Ni hörde det här först. :cigar:

Förekommer förresten handel av köplats för att ”få köpa” stålrolex?

Hon kunde ju lika gärna sagt 62 år. Det är lika sant som 12 år. Klart att det inte är några 12 års väntetid - det är bara ett svar för att få folk att fatta att ”glöm det”.
Fatta hur trötta de måste vara på att få den frågan 400 ggr varje dag från folk som de fått slussa in genom två dörrar bara för att slussa dem tillbaka rätt ut i kylan igen...
Nej det förstod jag också men jag tyckte bara det var roligt hur hela deras konversation utspelades. De får dock in jäkligt få klockor av de populära modellerna så 12 års kö betyder kanske ändå bara att det handlar om max 200 klockor.
Jo hon såg rätt trött ut på att visa runt honom flera kockor som han testade för att sedan säga att han vill köpa sport Rolex i stål. Ska man köpa en klocka för 100k kan man ju tycka att googla på den är det minsta man gör och då får man ju reda på hur marknaden ser ut.

Nej det förstod jag också men jag tyckte bara det var roligt hur hela deras konversation utspelades. De får dock in jäkligt få klockor av de populära modellerna så 12 års kö betyder kanske ändå bara att det handlar om max 200 klockor.
Jo hon såg rätt trött ut på att visa runt honom flera kockor som han testade för att sedan säga att han vill köpa sport Rolex i stål. Ska man köpa en klocka för 100k kan man ju tycka att googla på den är det minsta man gör och då får man ju reda på hur marknaden ser ut.
Haha, du får nog vänja dig vid tanken att en betydande andel Rolex-köpare genom historien varit just sådana som ska ha en "för att" pga varumärket. I mer modern tid har de väl kanske bytts ut till viss del mot asiater som dammsuger ADs lagervaror för att ge bort som presenter. För vissa spelar helt enkelt 100k ingen större roll.

Haha, du får nog vänja dig vid tanken att en betydande andel Rolex-köpare genom historien varit just sådana som ska ha en "för att" pga varumärket. I mer modern tid har de väl kanske bytts ut till viss del mot asiater som dammsuger ADs lagervaror för att ge bort som presenter. För vissa spelar helt enkelt 100k ingen större roll.

true story

Illa om man tycker att det är drygt att göra sitt jobb vilken jävla sopa!

Fast inte heller helt orimligt att förvänta sig att man faktiskt kan gå in och köpa en klocka i en butik som säljer det varumärket. Tror man får lite skev världsbild av att vara en ”insider” i klocksfären. Det har nästan blivit ett privilegium att ”få köpa” en sportrolex hos AD. Rolex har lyckats bra med efterfrågan, helt enkelt.

@Nymans Ur 1851
Men tavlorna är ju inte billigare nu med denna nya regel att det är sk. Inbytespriser :) tavlorna kostade ju precis samma för 6 eller 12 månader sedan och då behövde vi inte lämna ifrån oss saker vi redan betalt för.

Förklara gärna detta?
Ni har inte torskat 3000 spänn från mig utan 9000 spänn då detta är oförskämt och jag avstår från köp och vänder mig till andra handlare.

@Nymans Ur 1851
Bumpar denna igen då jag tycker att ett svar på ovanstående är det minsta man kan begära. Det här är ett klockforum med genuint intresserade medlemmar och frågan är relevant.

hej!

Rookiefråga coming up.

Ska köpa en Rolex hos en AD men färgen jag vill ha finns bara i en separat urtavla som de erbjudit sig att sätta in i klockan de har i annan färg. Förändrar det här nåt vid en ev vidareförsäljning om några år? Blir den ”mindre original” så att säga? Eller märks ingen skillnad för den som ska värdera/autenticera sen? Det är en Oyster Perpetual om det spelar nån roll.
Vad är det som skulle göra den mindre ”original” om du byter urtavla i den? Antar du även får med tavlan som den ursprungligen var monterad med?

Du behöver inte oroa dig. Kör på.

Om man nu redan är den tavlan man vill byta till, tex min Exp2 kom med både svart och vit tavla, måste jag köpa tillbaka min egen tavla då också eller i detta fall kanske man får behålla sina saker?

@Nymans Ur 1851
Bumpar denna igen då jag tycker att ett svar på ovanstående är det minsta man kan begära. Det här är ett klockforum med genuint intresserade medlemmar och frågan är relevant.
Jag förstår att det är surt och jag tycker också att det är uppåt väggarna. Men lika väl som att vi får böja oss fram för att få köpa Rolex från AD så måste AD böja sig fram för att få sälja Rolex. Därmed så är väl din fråga egentligen riktad till Rolex och inte ADn? Vilket betyder att det inte kommer komma något svar..

Om man kommer till Rolex ad utan länk/insert eller vad man nu vill köpa, då behöver man ”bara” betala normalpris på delen?

Tillbaka
Topp