• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej Klocksnack,

Nu behöver jag eran åsikt.

Vilken är snyggast? 116613LN (SVART) eller 116613LB (BLÅ)

Blå tycker jag ger ett fint liv, men kommer man tröttna? Svart mer neutral? eller ska man ta en i stål? Med dagens priser så är mellanskillnaden inte så stor...

BPB_7924s-1100x734.jpg

Rolex 116613LB (BLÅ)
BLÅ.jpg

116613LN (SVART)
SVART.jpg

STÅL 116610LN
STÅL.jpg

Hej Klocksnack,

Blå tycker jag ger ett fint liv, men kommer man tröttna? Svart mer neutral? eller ska man ta en i stål? Med dagens priser så är mellanskillnaden inte så stor...

BPB_7924s-1100x734.jpg

Rolex 116613LB (BLÅ)
BLÅ.jpg

116613LN (SVART)
SVART.jpg

STÅL 116610LN
STÅL.jpg
95% av sub-arna har svart tavla. Våga satsa på en blå tavla!
Oerhört vacker och jag har tittat på flera stycken, länge!
Ögat upptäcker hela tiden nya saker i det blåa!

Hej Klocksnack,

BPB_7924s-1100x734.jpg

Rolex 116613LB (BLÅ)
BLÅ.jpg

116613LN (SVART)
SVART.jpg

STÅL 116610LN
STÅL.jpg
Hade en blå. Kändes lite för mycket "Sverige" över den. Tröttnade på TT. Sålde. En av få klockor jag inte ångrar att jag sålde.

Hej Klocksnack,

BPB_7924s-1100x734.jpg

Rolex 116613LB (BLÅ)
BLÅ.jpg

116613LN (SVART)
SVART.jpg

STÅL 116610LN
STÅL.jpg
Om man ska gå på tvåton har jag alltid föredragit LB, men jag lutar nu mer och mer emot LN. Jag hade alltså valt en LN.
Har du klämt på dem irl? Jag föredrar dock stålvarianten i långa loppet, men varför inte våga köra på det mindre vanliga alternativet?
Köp en 116613LN tycker jag!

Hej Klocksnack,

BPB_7924s-1100x734.jpg

Rolex 116613LB (BLÅ)
BLÅ.jpg

116613LN (SVART)
SVART.jpg

STÅL 116610LN
STÅL.jpg
Om du skal ha TT så helt klart en blå. Mycket roligare imo. Dock går stål före TT för mig alle dager i veckan. Även om priset hadde varit/er högre på stål enn på TT hadde jeg valgt stål.

Hej Klocksnack,

BPB_7924s-1100x734.jpg

Rolex 116613LB (BLÅ)
BLÅ.jpg

116613LN (SVART)
SVART.jpg

STÅL 116610LN
STÅL.jpg
Svart på två-ton är enklare att matcha, snyggare också. Mina två cent i frågan.

Fast inte heller helt orimligt att förvänta sig att man faktiskt kan gå in och köpa en klocka i en butik som säljer det varumärket. Tror man får lite skev världsbild av att vara en ”insider” i klocksfären. Det har nästan blivit ett privilegium att ”få köpa” en sportrolex hos AD. Rolex har lyckats bra med efterfrågan, helt enkelt.
Tyvärr har dom lyckats betydligt sämre med utbudet.

Skriver alltså Kaplans ut värderingar på 140k för en 4år gammal Batman?
Är en sak att dårar annonserar ut dessa klockor för orimliga priser, men att seriösa värderingsmän utfärdar värderingsintyg på denna nivå känns ju rätt löjligt?
https://klocksnack.se/threads/rolex-gmt-master-116710blnr-batman.120635/
Det är ju tyvärr så marknaden ser ut. Håller dock med om att det är lite konstigt att de kan utfärda ett såpass högt värderingsintyg.

Men är verkligen marknadsvärdet 140k för en 4år gammal Batman? Det är väl snarare vad överprisad handlare begär?
Att marknadsvärdet i just det här aktuella fallet är 140' vet jag faktiskt inte. Om man tittar på t ex Blocket så finns ingen Batman ute till försäljning under 140'. Sen bör man ju även ta skicket i beaktande och bara för att de ligger ute för det priset så vet man ju inte heller om de säljs för det.

@Nymans Ur 1851
Men tavlorna är ju inte billigare nu med denna nya regel att det är sk. Inbytespriser :) tavlorna kostade ju precis samma för 6 eller 12 månader sedan och då behövde vi inte lämna ifrån oss saker vi redan betalt för.

Förklara gärna detta?
Ni har inte torskat 3000 spänn från mig utan 9000 spänn då detta är oförskämt och jag avstår från köp och vänder mig till andra handlare.

@Nymans Ur 1851
Bumpar denna igen då jag tycker att ett svar på ovanstående är det minsta man kan begära. Det här är ett klockforum med genuint intresserade medlemmar och frågan är relevant.
Hej,

Du tolkar det rätt. Om du vill behålla befintlig tavla som sitter i klockan så tillkommer det 40% Väljer du att byta in tavlan så är priset detsamma som tidigare.

För att ge ett rakt svar. Ja, priset har blivit högre då det numera är baserat på inbytespris.

Vi tycker såklart att det är tråkigt att du känner så men som vi skrev i tidigare inlägg " Rolex har kommit med nya ”guidelines”, vilket i praktiken är regler vi som auktoriserad återförsäljare MÅSTE följa för att behålla auktorisationen. AB Nymans Ur 1851 som auktoriserad ÅF är alltså tvungen att implementera detta. Dvs alla reservdelar, inklusive länkar och tavlor har en prislista vilket är baserade på inbytespriser. Man betalar alltså ett givet pris för ny del mot att vi skickar tillbaks ursprungsdelen till Rolex"

Med vänlig hälsning,
Nymans Ur 1851

Hej,

Du tolkar det rätt. Om du vill behålla befintlig tavla som sitter i klockan så tillkommer det 40% Väljer du att byta in tavlan så är priset detsamma som tidigare.

För att ge ett rakt svar. Ja, priset har blivit högre då det numera är baserat på inbytespris.

Vi tycker såklart att det är tråkigt att du känner så men som vi skrev i tidigare inlägg " Rolex har kommit med nya ”guidelines”, vilket i praktiken är regler vi som auktoriserad återförsäljare MÅSTE följa för att behålla auktorisationen. AB Nymans Ur 1851 som auktoriserad ÅF är alltså tvungen att implementera detta. Dvs alla reservdelar, inklusive länkar och tavlor har en prislista vilket är baserade på inbytespriser. Man betalar alltså ett givet pris för ny del mot att vi skickar tillbaks ursprungsdelen till Rolex"

Med vänlig hälsning,
Nymans Ur 1851

Det heter inte ”guidelines”, utan prischock på hederligt kvällstidningsspråk.

Det heter inte ”guidelines”, utan prischock på hederligt kvällstidningsspråk.
Man har m.a.o. höjt priset med 40%!?
Om jag har en ny utplockad ref t.ex. DJ 126200 och vill byta tavlan så "skänker" man sin befintliga för att betala 5800;- för en ny tavla!?o_O
Den "gamla" tavlan blir värderad till 40%, vilket innebär endast 2320;-:facepalm:

Senast ändrad:
Låset på min 14060 gick sönder. Se nedan.
Någon som har tips på hur detta åtgärdas enklast? Klockan skall säljas så vill att den ska va schysst. Tack för hjälp.

0344F97B-E865-414D-BCAD-215E4FECFC13.jpeg

Hej Klocksnack,

BPB_7924s-1100x734.jpg

Rolex 116613LB (BLÅ)
BLÅ.jpg

116613LN (SVART)
SVART.jpg

STÅL 116610LN
STÅL.jpg
Blå är snygg men svårmatchad till kläder om du är OWG. Själv kollar jag mot bif bild när jag köper kläder. Har du en gladare stil så kanske blå passar.

65DCE6BD-08EA-4B7F-8A01-C33237E001ED.jpeg

Om man ska gå på tvåton har jag alltid föredragit LB, men jag lutar nu mer och mer emot LN. Jag hade alltså valt en LN.
Har du klämt på dem irl? Jag föredrar dock stålvarianten i långa loppet, men varför inte våga köra på det mindre vanliga alternativet?
Köp en 116613LN tycker jag!

Jag inte inte klämt på någon TT ännu eller sett dem IRL (endast helguld modellen). Är det samma blåa nyans på helguld som TT ?

Hej Klocksnack,

BPB_7924s-1100x734.jpg

Rolex 116613LB (BLÅ)
BLÅ.jpg

116613LN (SVART)
SVART.jpg

STÅL 116610LN
STÅL.jpg
Den svarte

Köpte i fjol en ny Rolex SeaDweller Red hos svensk AD. Efter 3 månader gick den sönder. Ingen åverkan utifrån. Ner till Schweiz. Väntetid 6 veckor!
Något som har liknande erfarenhet? Nu är Rolex passe´för min del. Kollar nu på andra kvalitetsklockor som Zenith, Jeager m.fl. Förmodligen ännu bättre kvalitet än Rolex. Spyr också på andrahandsmarknadens priser på t.ex nya Daytona!

Tillbaka
Topp