• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Det är intressant hur man ändrar perspektiv. För några år sedan såg jag tex en batman i Göteborg i skyltfönstret. Jag gick förbi och tyckte att 65 (gissning) för ett massproducerad klocka är alldeles för dyrt. Ny tycker man att samma klocka är billig trots att den kostar 30% mer. Är vi som kokande grodor?
Man blir ju fartblind efter ett tag. Och när man väl landat en klocka nära den personliga ekonomiska smärtgränsen så visar det sej efter ett tag att man kunde köpt en ändå dyrare klocka än så... o_O

Är jag fel ute att ha för mig att senaste två ”höjningar” om 5 pct (2018 och 2019) inte är höjningar utan valuta-justeringar pga svaga kronan? När var senaste riktiga höjningen WW?

Är jag fel ute att ha för mig att senaste två ”höjningar” om 5 pct (2018 och 2019) inte är höjningar utan valuta-justeringar pga svaga kronan? När var senaste riktiga höjningen WW?

Det är i så fall inte helt överraskande. Väldigt grovt och enkelt räknat och utan hänsyn till en mängd andra faktorer som spelar in i ekvationen och med min begränsade energi så har vi att:

December 2017: Franc-Sek kursen låg på ca 8.50 kr per Franc
Februari 2018: höjning med 5% Franc-Sek kursen låg på ca 8.60 kr per Franc
Juni 2019: höjning med 5% Franc-Sek kursen låg på ca 9.50 kr per Franc

Om man jämför ett inköp av en rolex i december 2017 och en rolex i juni 2019 (efter prishöjningen) i SEK så hade rollen varit 1.05*1.05 = 110.25%, dvs 10.25% dyrare i SEK.

Mellan dec2018-jun2019 hade en prisökning på 11-12% varit berättigad enbart baserat på valutakursen (9.50/8.50 = ish 111,7%). Även om det givetvis är en mer komplicerad historia än så, då har vi heller inte räknat med andra faktorer så som inflation och att Rolex kanske ville hedge:a för ytterligare försvagningar av kronan.

IMG_20190518_202348_505.jpg

Hej! Har en fråga till er som kan mer än mig om Rolex urverk. Jag äger idag en DJ 1600 från 1971. Jag överväger att byta ut denna mot en 16234 från 90-talet. Det jag skulle vilja veta lite mer om är vilken skillnad det är på dessa urverk? Skiljer det sig kring hur lite tid de tappar? Är det längre mellan servicetillfällen generellt med de nyare urverken? Andra skillnader? Supertacksam för input kring detta.

Tjena alla, har en fråga gällande efterfrågan på sex siffriga Explorer. Är den eftertraktad? Vad är väntetiden? Såg att en AD nära mig hade den på display för försäljning.

Tjena alla, har en fråga gällande efterfrågan på sex siffriga Explorer. Är den eftertraktad? Vad är väntetiden? Såg att en AD nära mig hade den på display för försäljning.
Den var mer eftertraktad för 6 månader sen tror jag. Då sålde jag min från 2016 för 60’. Ligger lägre idag, men är väl fortfarande poppis. Ny eller använd? (sorry, tänkte Explorer 1 per automatik, menar du 1/2?)

Hej! Har en fråga till er som kan mer än mig om Rolex urverk. Jag äger idag en DJ 1600 från 1971. Jag överväger att byta ut denna mot en 16234 från 90-talet. Det jag skulle vilja veta lite mer om är vilken skillnad det är på dessa urverk? Skiljer det sig kring hur lite tid de tappar? Är det längre mellan servicetillfällen generellt med de nyare urverken? Andra skillnader? Supertacksam för input kring detta.
Skillnaden mellan dessa är först och främst att de nyare har quickset date vilket i mina ögon är ovärderligt! Sedan hur de håller tiden så skulle jag säga att båda är chronometer så bör vara detsamma men 3135 är betydligt bättre byggt än vad 1570 verket är. Sedan så har även 3135 28,000 bph mot 1570s 18,000bph vilket även det betyder att 3135 kommer att hålla tiden bättre plus att sekundvisaren kommer flyta mer "smooth"

Ville ha någon form av koll på marknaden, ute efter en sub nodate. Vet att tillgängligheten av ”mindre populära” sports modeller inte reflekterar helhetsbilden men med tanke på att man inte kunnat köpa dessa tidigare så ser det inte lika jätte mörkt ut längre (hos denna AD iaf). :)
Samma AD hade milgauss, Helguld sub men dessa har visserligen alltid varit svårsålda.

Ville ha någon form av koll på marknaden, ute efter en sub nodate. Vet att tillgängligheten av ”mindre populära” sports modeller inte reflekterar helhetsbilden men med tanke på att man inte kunnat köpa dessa tidigare så ser det inte lika jätte mörkt ut längre (hos denna AD iaf). :)
Samma AD hade milgauss, Helguld sub men dessa har visserligen alltid varit svårsålda.
114060 kostar runt 10k över list. Tråkigt att betala premium, men hellre det än att vänta på något som kanske aldrig kommer. Jämnar dessutom ut sig i längden, med tanke på alla prishöjningar

Skillnaden mellan dessa är först och främst att de nyare har quickset date vilket i mina ögon är ovärderligt! Sedan hur de håller tiden så skulle jag säga att båda är chronometer så bör vara detsamma men 3135 är betydligt bättre byggt än vad 1570 verket är. Sedan så har även 3135 28,000 bph mot 1570s 18,000bph vilket även det betyder att 3135 kommer att hålla tiden bättre plus att sekundvisaren kommer flyta mer "smooth"
Tack, uppskattas! Bph står för?

Hur ser det ut med rabatt på ädelmetaller nu för tiden? Det här kändes spontant som ett bra pris för en ny och oanvänd klocka uttagen från AD för ett par veckor sen. Listpriset är 132' så ~3% rabatt. Finns det verkligen marginaler att kunna sälja med vinst till detta pris eller är det någon som sitter på ett investeringsobjekt som fått kalla fötter?

20191221_110406.jpg

Hur ser det ut med rabatt på ädelmetaller nu för tiden? Det här kändes spontant som ett bra pris för en ny och oanvänd klocka uttagen från AD för ett par veckor sen. Listpriset är 132' så ~3% rabatt. Finns det verkligen marginaler att kunna sälja med vinst till detta pris eller är det någon som sitter på ett investeringsobjekt som fått kalla fötter?

20191221_110406.jpg
Tvåton har ju alltid varit ganska ointressant för de flesta, och således sålts med ganska stora rabatter. Sen när stålsport blev jättepoppis så sprang folk och köpte dessa istället när de inte kunde få tag i t.ex 116610.

Med det sagt.. så tror jag att modeller likt denna är bland de första att "dippa", och således inte omöjligt att gråhandlare kan plocka ut med rabatt. Har dock inte en aning om hur det faktiskt ser ut.

Tillbaka
Topp