• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Air-King 116 900 aka den fula ankungen höjdes från 60 850 kr till 69 400 kr.
182DB2F7-B1BB-4819-B6B9-5550C90BEF69.jpeg

Någon som har koll på vad priset för 126660 var i euro innan höjningen?
€12000 för svarta och €12300 för blåa nu.

Svettigt, men Hulk, BLRO och ståldaytonan är fortfarande en bra bit från marknadspriset. Hulken är väl närmast, men de andra två...
Intressant dock att de verkar höjt det mesta, inte bara stål.
Ja, sportstålet är ju en sak. Känslan är att det blir en del DJ och OP liggandes hos AD.

@MrAvenger
Det står i din annons att klockan har genomgått en uppgradering. Vad innebär det?

https://klocksnack.se/threads/rolex-daytona-116520-i-nyskick.125294/#post-3142943

När man servar Daytona så byts vissa delar ut mot uppgraderade versioner, bl a centrumsekundhjulet och sekundhjulet som fått LIGA-tänder, finns även en del äldre daytonor som inte har stötskydd för spiralen under balanskloven, det sätter man dit. Även löpverksbryggan har ändrats sen ursprungsversionen av 4130. Går man till nån lallare typ Dr Watch så får man inte det men går man till en auktoriserad urmakare så byts det alltid ut och ingår i servicepriset.

Svettigt, men Hulk, BLRO och ståldaytonan är fortfarande en bra bit från marknadspriset. Hulken är väl närmast, men de andra två...
Intressant dock att de verkar höjt det mesta, inte bara stål.
Ja, vitgulds GMT med meteorittavlan höjdes med 14,7% Jäkligt surt när man står på kö för den. Blir nog inget köp nu tror jag, det är för mycket för den.

Jag förstår din poäng, men jag var ju "garanterad" klockan, och sen kommer en prishöjning. Ett sätt att se på det, är att jag får betala mer för något som inte ger mer.
Lite som bensinpriset eller priset på mjölk... ;) Sen vet vi ju inte hur gråhandeln kommer påverkas. Rådande marknadspris är ju dock bra mycket högre än list fortfarande och de går ju inte att köpa över disk. Kanske en liten tröst?

Hur är prisökningarna i EUR? Räkna med att en beskärd del av ökningen i SEK är valutadriven (svag krona) för att få paritet mellan SEK och internationella priser till gällande valutakurser.

Lite som bensinpriset eller priset på mjölk... ;) Sen vet vi ju inte hur gråhandeln kommer påverkas. Rådande marknadspris är ju dock bra mycket högre än list fortfarande och de går ju inte att köpa över disk. Kanske en liten tröst?
Gråhandlarna har precis förlorat marginal till AD/Rolex. Det intressanta är väl om efterfrågan ökar trots prisökningen? Min gissning är att den inte gör det vilket gör att gråhandel blir mindre lönsamt. Och med ett mindre glapp så kanske också viljan att betala över list dämpas. 142k för en Daytona eller 96k för en simpel sub är inga små slantar om det inte längre finns garanterad profit för köparna.

Spännande att se hur marknaden utvecklas under 2020.

Gråhandlarna har precis förlorat marginal till AD/Rolex. Det intressanta är väl om efterfrågan ökar trots prisökningen? Min gissning är att den inte gör det vilket gör att gråhandel blir mindre lönsamt. Och med ett mindre glapp så kanske också viljan att betala över list dämpas. 142k för en Daytona eller 96k för en simpel sub är inga små slantar om det inte längre finns garanterad profit för köparna.

Spännande att se hur marknaden utvecklas under 2020.
Ja man kan ju bara hoppas att glappet minskar och att spekulanterna börjar titta på andra marknader istället.

Det är väl surt oavsett. Tänker man behålla är det ju x antal tusen mer man måste låsa i klockan och tänker man göra vinst minskar marginalen.
Absolut. Personligen ser jag det som en välkommen höjning på t.ex. pepsi och liknande modeller eftersom gråmarknadscirkusen troligtvis stävjas och den sistnämnda typen av spekulanter förhoppningsvis försvinner. Vill man köpa för list och göra maximal vinst blir detta den direkta konsekvensen, så man får väl ”skylla sig själv” om man köar på klockor för den sakens skull, tänker jag :)

Tillbaka
Topp