Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Absolut om du anser att din klocka ska gå upp 30% istället för 15%Kommer vi att få se omvända prisbumpar på Köp & Sälj nu?
Pris: 85000kr
Nu: 115000kr
Jag undrar det samma. Försökte hitta svaret via Google och hittade denna prislistanHar det hänt att Rolex justerar priserna nedåt?
Med förbehåll att det kan bli en höjning till så du inte överraskar arbetsgivaren framöverSka ta med utklipp från denna tråd och visa arbetsgivaren att det blivit runt 15% dyrare för mig att leva i 2020. Hoppas på en likvärdig löneökning
. Minns när en iphone kosta runt 4000kr och det var mycket pengar för en lur. Nu ligger dom på 13k. Reell löneökning är cirka 2% per år, roligt när alla konsumentvaror ökas med 10% minst årsvis. Vi går bakåt mao.Ska ta med utklipp från denna tråd och visa arbetsgivaren att det blivit runt 15% dyrare för mig att leva i 2020. Hoppas på en likvärdig löneökning
Hahaha 10 poäng!Ska ta med utklipp från denna tråd och visa arbetsgivaren att det blivit runt 15% dyrare för mig att leva i 2020. Hoppas på en likvärdig löneökning
Minst! Nu är den ju iofs inte till salu haha.Absolut om du anser att din klocka ska gå upp 30% istället för 15%
. Minns när en iphone kosta runt 4000kr och det var mycket pengar för en lur. Nu ligger dom på 13k. Reell löneökning är cirka 2% per år, roligt när alla konsumentvaror ökas med 10% minst årsvis. Vi går bakåt mao.
Den reella löneökningen är dock sällan den ledande orsaken till prisökning och efterfrågan på dyrare lyxvaror (även om det såklart bidrar). Inte jättemånga köpare som köper dyrare klockor genom att enbart lägga undan krona för krona från lönen, kapitalet har ofta ett annat ursprung. Jämför prisökningen på ex Rolex med börsen och bostadsmarknaden så ser det rätt rimligt ut helt plötsligt.Lite intressant, ett prisindex på lyxvaror: https://www.coutts.com/insight-articles/news/2019/investments/coutts-luxury-price-index.html
Just klockor verkar inte vara med, men tex smartphone.
Även om den reella löneökningen är 2% är ju det i snitt. Med risk för att låta som en gråsosse men denna är ju inte jämt fördelad på befolkningen och i högkonjunktur är det rimligt att anta att detta är ännu mer påtagligt. Det är ju inte breda massan som köper Rolex generellt, dvs andelen Rollar som säljs till knegare som sparat ihop till drömklockan lär vara försumbar.
Jämför (just för Sverige): https://www.di.se/nyheter/storbanken-spar-superboom-for-svenska-dollarmiljonarer/
Kundunderlaget för Rolex i Sverige (lite trubbigt) väntas mao öka med 40% på fem år och för att upprätthålla exklusivitet vill de hellre öka intäkterna genom prisökningar än att sälja 40% fler ur. (Sen klart att det är världsmarknadspris som råder, men man kan nog anta att utvecklingen är snarlik i många länder.) Sen får vi ju i Sverige lite extra kämpigt med svag valuta också.
Det var ju vad jag sa (ang att spara krona för krona)? Börsen/bostäder är dock en bra liknelse för att förstå då det bättre speglar konjunkturen och köpkraften hos potentiella Rolex-köpare.Den reella löneökningen är dock sällan den ledande orsaken till prisökning och efterfrågan på dyrare lyxvaror (även om det såklart bidrar). Inte jättemånga köpare som köper dyrare klockor genom att enbart lägga undan krona för krona från lönen, kapitalet har ofta ett annat ursprung. Jämför prisökningen på ex Rolex med börsen och bostadsmarknaden så ser det rätt rimligt ut helt plötsligt.
Ok, läste det som att du menade att löneökningen är den underliggande orsaken fast att höginkomsttagare får större löneökning och därmed har råd med de högre priserna. (Jag påstår inte att det är fel utan bara att andra orsaker är mer bidragande).Det var ju vad jag sa (ang att spara krona för krona)? Börsen/bostäder är dock en bra liknelse för att förstå då det bättre speglar konjunkturen och köpkraften hos potentiella Rolex-köpare.
Ah! Menade inkomst/förmögenhetsökning snarare än bara just löner. Men jag inser att det inte var så jag formulerade mig riktigt!Ok, läste det som att du menade att löneökningen är den underliggande orsaken fast att höginkomsttagare får större löneökning och därmed har råd med de högre priserna. (Jag påstår inte att det är fel utan bara att andra orsaker är mer bidragande).
Då är vi överensAh! Menade inkomst/förmögenhetsökning snarare än bara just löner. Men jag inser att det inte var så jag formulerade mig riktigt!
Det har väl även du gjort?Isf förstår jag dig fullt ut och ber om ursäkt. Dock är det så att antalet som köper och säljer vidare är högt och det var därför jag drog förhastade slutsatser. Sorry.
...vilket motsvarade ca 24 000 SEK i november 2019 enligt SCB:s prisomräknare. Kuriosa.Listade 16.250 kr när jag köpte den 1991.
Listade 16.250 kr när jag köpte den 1991.
Nä bara ett blekt kvittoDu har möjligtvis inte kvar katalog med pris?
Var billigt med Rolex på den tiden, och faktiskt väldigt ovanligt att man såg Rolex på stan....vilket motsvarade ca 24 000 SEK i november 2019 enligt SCB:s prisomräknare. Kuriosa.
Nä bara ett blekt kvitto
Jag har kvar katalog med prislista från min 16610 från 1990.Nä bara ett blekt kvitto
Roligt!Kan prishöjningen även ha något med uppgraderat urverk i framtiden som är dyrare att producera ? Exempelvis calibre 3235?
Roligt!
Ny policy, varit så ett tag nu. Finns information om detta längre bak i trådenKöpte ny klocka på Nymans för några veckor sedan och numer får man inte med bezelskyddet vid köp. Tydligen något direktiv från Rolex att de inte får lämna ut klockan med plastdelar från produktionen. Säljaren plockade även bort plasten på klockan. Vet inte när de har börjat med det. Några som har samma erfarenhet från andra AD:s?