• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gråhandlarna har precis förlorat marginal till AD/Rolex. Det intressanta är väl om efterfrågan ökar trots prisökningen? Min gissning är att den inte gör det vilket gör att gråhandel blir mindre lönsamt. Och med ett mindre glapp så kanske också viljan att betala över list dämpas. 142k för en Daytona eller 96k för en simpel sub är inga små slantar om det inte längre finns garanterad profit för köparna.

Spännande att se hur marknaden utvecklas under 2020.
Håller med! Det ska bli intressant att se om Rolex släpper på handbromsen nu, jag tror det.

Såg på TRF att priset i Nederländerna för 114060 hamnat på €7500 efter prishöjningen vilket motsvarar strax över 78000 SEK. Det verkar således som att Rolex tagit höjd för ytterligare nedgång för SEK.

• Like
Reactions: PWJ
FYFAN
A7A413A3-BC75-4438-B910-56B21B0D6C39.jpeg

03B7EA9E-1287-401D-94AC-75C1DD3A5AAA.jpeg
A7CA6ECA-AEFB-4B77-8CAF-7F46706E4CA9.jpeg
5DEF5F8B-29BA-436D-A535-E2B34BF073D3.jpeg
77B5414F-4E09-49D9-AB8B-0D5C3DB9556E.jpeg
0F4EED8F-AC74-4B17-95D1-4375F524753D.jpeg

Absolut. Personligen ser jag det som en välkommen höjning på t.ex. pepsi och liknande modeller eftersom gråmarknadscirkusen troligtvis stävjas och den sistnämnda typen av spekulanter försvinner. Vill man köpa för list och göra maximal vinst blir detta den direkta konsekvensen, så man får väl ”skylla sig själv” om man köar på klockor för den sakens skull, tänker jag :)
Ja, det blir spännande att se om detta kommer förändras. Har inga problem med att gråhandlarmarknaden kollapsar.. Det faktum att de finns och är den enda vägen om man vill köpa vissa modeller (inte bara Rolex, även LE modeller, Patek, AP etc) är ju ett osundhetstecken.

Gråhandlarna har precis förlorat marginal till AD/Rolex. Det intressanta är väl om efterfrågan ökar trots prisökningen? Min gissning är att den inte gör det vilket gör att gråhandel blir mindre lönsamt. Och med ett mindre glapp så kanske också viljan att betala över list dämpas. 142k för en Daytona eller 96k för en simpel sub är inga små slantar om det inte längre finns garanterad profit för köparna.

Spännande att se hur marknaden utvecklas under 2020.

+1

Allt hänger på om folk kommer vara villiga att betala 15% mer än dagens marknadspriser.
Annars kommer efterfrågan att sjunka och utbudet hos AD att öka.

Priserna har ju dessutom sjunkit en aning den senaste tiden.

• Like
Reactions: Per
Jag ska ha klockan. Men oavsett vad jag hade tänkt att göra, så förlorar jag tio k.
Okej. Ja, ”förlorar” gör du ju inte då ”substansvärdet” ökar med 10k.
Du får se det positivt, du har ”blivit garanterad” en pepsi för listpris inom 3 månader vilket är få förunnat, speciellt då jag vilt spekulerar i att du inte spenderat många kronor hos AD’n i fråga :)

Hur mycket behöver man handla för hos ad för att hamna på listan? har köpt för 60k nu, och tydligen va listorna stängda

Hur mycket behöver man handla för hos ad för att hamna på listan? har köpt för 60k nu, och tydligen va listorna stängda
Handlar mer om relation än om pengar. Vissa kan få saker utan att vänta och andra får inte ens vänta. Listorna är i mångt och mycket ett hittepå. Inte som att AD säljer till folk i kronologisk ordning.

Många ADs har klockor på lager utan att sälja till vanliga kunder. Heta modeller säljs istället direkt till gråhandlare mot att de också bulkköper mindre heta modeller. Dumt att bara sälja en Daytona för list istället för att sälja tio tvåtonsdatejusts och en Daytona för list till samma kund som gladeligen tar extraklockorna bara för att få enstaka heta klockor de kan sälja över list senare.

Handlar mer om relation än om pengar. Vissa kan få saker utan att vänta och andra får inte ens vänta. Listorna är i mångt och mycket ett hittepå. Inte som att AD säljer till folk i kronologisk ordning.

Många ADs har klockor på lager utan att sälja till vanliga kunder. Heta modeller säljs direkt till gråhandlare istället mot att de också bulkköper mindre heta modeller.
Hade varit sjukt intressant att se ADs rangordningar och framförallt noteringar på sina listor.

Jag vet inte om jag misstolkas med flit, men:
* Jag ska köpa klockan för att använda den
* Jag blir ledsen för att jag måste betala mer
Och det väcker ont blod, för att..?
Jag är med dig. Klart det svider lite att behöva slanta upp flera tusenlappar till för att Rolex höjer priserna. Speciellt när man inte har för avsikt att sälja klockan.

Det intressanta är väl när marknaden till slut blir mättad. Är den kanske redan det bara att vi av ren fartblindhet inte har märkt av det än? Även om det under flera års tid har gått att plocka ut nya klockor och sälja dem med vinst krävs det fortfarande en efterfrågan och det känns som att vi så småningom borde nå en punkt där utbudet överstiger efterfrågan om vi som sagt inte redan är där.

Vilka är det egentligen som köper dessa extremt överprisade (i förhållande till list) klockor och av vilken anledning? Desperata och impulsiva kunder? Personer som förväntar sig en ännu större prisstegring? Hur stor andel av dem säljs faktiskt och hur många är hyllvärmare? Det känns som att många ligger ute till väldigt höga priser för att andra gör det men ser man till det befintliga utbudet är det uppenbart att väldigt många av dem inte säljs till dagens priser.

Ingen vet exakt hur många klockor som tillverkas men rykten gör gällande att det handlar om åtminstone någon miljon klockor om året och jäkla stort kundunderlag har man väl inte att underskottet kommer att hålla i sig någon längre tid? Det var inte mer än 3-4 år sedan som hysterin drog igång på allvar och innan det fanns de relativt lättillgängliga både till och under list.

Isf förstår jag dig fullt ut och ber om ursäkt. Dock är det så att antalet som köper och säljer vidare är högt och det var därför jag drog förhastade slutsatser. Sorry.
Jag är med dig. Klart det svider lite att behöva slanta upp flera tusenlappar till för att Rolex höjer priserna. Speciellt när man inte har för avsikt att sälja klockan.
Skulle också bli besviken om jag behövde slanta upp till exempel 15k mer för min 114060.

Absolut ingen fara. Jag förstår varför det är, och har varit, en rätt infekterad fråga. Jag håller också med HSK, var sjutton finns alla köpare?

Tillbaka
Topp